Mascov, Johann Jakob: Geschichte der Teutschen. Bd. 1. Leipzig, 1726.Neundtes Buch. Geschichte der Teutschen, Ankunfft der Vandalen fliehen möge, beantwortet, zuersehen 6. victorschreibet, es wären nicht mehr als 80000. Seelen in allem gewesen 7, und, nach procopii Erzehlung haben sich unter selbigen mehr nicht, als 50000 streitbare Männer befunden 8. Aus possidii Beschreibung aber siehet man, daß nebst den Vandalen und Alanen, auch Gothen und andere Teut- sche Leute mit dabey gewesen 9 . VI. Es hätte fast scheinen sollen, daß die Gräntzen von Rätien, nach dem VII. Aetius 6 [Beginn Spaltensatz]
avgvstinvs in ep. 228. ad Honoratum da- ta A. 428.) Quid est ergo, quod in epistola tua priore posuisti. Dicis enim, si in ecclesiis persi- stendum est, quid simus nobis uel populo profutu- ri non uideo, nisi ut ante oculos nostros uiri ca- dant, foeminae constuprentur, incendantur eccle- siae, nos ipsi in tormentis deficiamus, cum de no- bis quaeritur quod non habemus. 7 possidvs in uit. S. Augustini, cap. 28. Diuina, inquit, uoluntate & potestate proue- nit, ut manus ingens diuersis telis armata & bel- lis exercitata immanium gentium Vandalorum, & Alanorum, COMMIXTAM SECVM HA- BENS GOTTHORVM GENTEM, A- LIAR VMQVE DIVERSARVM PER- SONAS, ex Hispaniae partibus transmarinis, nauibus Africae influxisset & irruisset, uniuersa per loca Mauritaniarum, etiam ad alias nostras transiens prouincias & regiones, omni saeuiens crudelitate & atrocitate, cuncta quae potuit ex- spoliatione, caedibus, diuersisque tormentis, in- cendiis, aliisque innumerahilibus & infandis ma- lis depopulata est: nulli sexui, nulli parcens aeta- ti, nec ipsis dei sacerdotibus & ministris, nec ipsis ecclesiarum ornamentis, seu instrumentis, uel aedisiciis. Und weiter unten: Videbat ille bomo dei, SANCTVS AVGVS TI- NVS, ciuitates excidio perditas, pariter- que cum aedificiis uillarum habitatores, alios ho- stili nece exstinctos, alios effugatos, uirginesque sacras, & quosque continentes ubique dissipatos; & in his alios tormentis defecisse, alios gladio interemtos esse, alios in captiuitate, perdita ani- mi & corporis integritate ac fidei, malo more ac [Spaltenumbruch] duro, hostibus deseruire; hymnos dei & laudes de ecclesiis deperisse, aedisicia ecclesiarum quam plu- rimis locis ignibus concremata, solemnia quae des debentur de propriis locis desisse sacrisicia, sacra- menta diuina uel non quaeri, uel quaerenti qui tradat non facile reperiri; in ipsas montium sil- uas & cauernas petrarum & speluncas confugien- tes, uel ad quasque munitiones, alios fuisse ex- pugnatos & interfectos, alios ita necessariis su- stentaculis euolutos atque priuatos, ut fame con- tabescerent, ipsosque ecclesiarum praepositos & cle- ricos, qui forte dei benesicio uel eos non incurre- rant, uel incurrentes euaserant, rebus omnibus exspoliatos atque nudatos, egentissimos mendica- re; nec eis omnibus ad omnia, quibus fulciendi essent, subueniri posse: uix tres superstites ex in- numerabilibus ecclesias, hoc est Carthaginensem, Hipponensem, & Cirtensem, quae dei benesicio excisae non sunt, & earum permanent ciuitates, & diuino & humano fultae praesidio, licet post eius obitum urbs Hipponensis incolis destituta ab hostibus fuerit concremata. 8 victor vitensis de persecutione Vandalica Lib. I. c. 1. Sexagesimus nunc, ut cla- rum est, agitur annus, ex quo populus ille cru- delis ac saeuus Vandalicae gentis Africae misera- bilis attigit fines, transuadans facili transitu per angustias maris, qua inter Hispaniam, Africam- que aequor hoc magnum & spatiosum, bissenis mil- libus angusto se limite coarctauit. Transiens igi- tur quantitas uniuersa, calliditate Geiseri ducis, ut famam terribilem suae faceret gentis, ilico statuit omnem multitudinem numerari, quam buic luci ad illam usque diem uterus profuderat uen- tris. Qui reperti sunt senes, inuenes, paruuli, [Ende Spaltensatz] serui, 9 1 2
Neundtes Buch. Geſchichte der Teutſchen, Ankunfft der Vandalen fliehen moͤge, beantwortet, zuerſehen 6. victorſchreibet, es waͤren nicht mehr als 80000. Seelen in allem geweſen 7, und, nach procopii Erzehlung haben ſich unter ſelbigen mehr nicht, als 50000 ſtreitbare Maͤnner befunden 8. Aus possidii Beſchreibung aber ſiehet man, daß nebſt den Vandalen und Alanen, auch Gothen und andere Teut- ſche Leute mit dabey geweſen 9 . VI. Es haͤtte faſt ſcheinen ſollen, daß die Graͤntzen von Raͤtien, nach dem VII. Aetius 6 [Beginn Spaltensatz]
avgvstinvs in ep. 228. ad Honoratum da- ta A. 428.) Quid eſt ergo, quod in epiſtola tua priore poſuiſti. Dicis enim, ſi in eccleſiis perſi- ſtendum eſt, quid ſimus nobis uel populo profutu- ri non uideo, niſi ut ante oculos noſtros uiri ca- dant, foeminae conſtuprentur, incendantur eccle- ſiae, nos ipſi in tormentis deficiamus, cum de no- bis quaeritur quod non habemus. 7 possidvs in uit. S. Auguſtini, cap. 28. Diuina, inquit, uoluntate & poteſtate proue- nit, ut manus ingens diuerſis telis armata & bel- lis exercitata immanium gentium Vandalorum, & Alanorum, COMMIXTAM SECVM HA- BENS GOTTHORVM GENTEM, A- LIAR VMQVE DIVERSARVM PER- SONAS, ex Hiſpaniae partibus transmarinis, nauibus Africae influxiſſet & irruiſſet, uniuerſa per loca Mauritaniarum, etiam ad alias noſtras tranſiens prouincias & regiones, omni ſaeuiens crudelitate & atrocitate, cuncta quae potuit ex- ſpoliatione, caedibus, diuerſisque tormentis, in- cendiis, aliisque innumerahilibus & infandis ma- lis depopulata eſt: nulli ſexui, nulli parcens aeta- ti, nec ipſis dei ſacerdotibus & miniſtris, nec ipſis eccleſiarum ornamentis, ſeu inſtrumentis, uel aediſiciis. Und weiter unten: Videbat ille bomo dei, SANCTVS AVGVS TI- NVS, ciuitates excidio perditas, pariter- que cum aedificiis uillarum habitatores, alios ho- ſtili nece exſtinctos, alios effugatos, uirginesque ſacras, & quosque continentes ubique diſſipatos; & in his alios tormentis defeciſſe, alios gladio interemtos eſſe, alios in captiuitate, perdita ani- mi & corporis integritate ac fidei, malo more ac [Spaltenumbruch] duro, hoſtibus deſeruire; hymnos dei & laudes de eccleſiis deperiſſe, aediſicia eccleſiarum quam plu- rimis locis ignibus concremata, ſolemnia quae des debentur de propriis locis deſiſſe ſacriſicia, ſacra- menta diuina uel non quaeri, uel quaerenti qui tradat non facile reperiri; in ipſas montium ſil- uas & cauernas petrarum & ſpeluncas confugien- tes, uel ad quasque munitiones, alios fuiſſe ex- pugnatos & interfectos, alios ita neceſſariis ſu- ſtentaculis euolutos atque priuatos, ut fame con- tabeſcerent, ipſosque eccleſiarum praepoſitos & cle- ricos, qui forte dei beneſicio uel eos non incurre- rant, uel incurrentes euaſerant, rebus omnibus exſpoliatos atque nudatos, egentiſſimos mendica- re; nec eis omnibus ad omnia, quibus fulciendi eſſent, ſubueniri poſſe: uix tres ſuperſtites ex in- numerabilibus eccleſias, hoc eſt Carthaginenſem, Hipponenſem, & Cirtenſem, quae dei beneſicio exciſae non ſunt, & earum permanent ciuitates, & diuino & humano fultae praeſidio, licet poſt eius obitum urbs Hipponenſis incolis deſtituta ab hoſtibus fuerit concremata. 8 victor vitensis de perſecutione Vandalica Lib. I. c. 1. Sexageſimus nunc, ut cla- rum eſt, agitur annus, ex quo populus ille cru- delis ac ſaeuus Vandalicae gentis Africae miſera- bilis attigit fines, transuadans facili tranſitu per anguſtias maris, qua inter Hiſpaniam, Africam- que aequor hoc magnum & ſpatioſum, biſſenis mil- libus anguſto ſe limite coarctauit. Tranſiens igi- tur quantitas uniuerſa, calliditate Geiſeri ducis, ut famam terribilem ſuae faceret gentis, ilico ſtatuit omnem multitudinem numerari, quam buic luci ad illam usque diem uterus profuderat uen- tris. Qui reperti ſunt ſenes, inuenes, paruuli, [Ende Spaltensatz] ſerui, 9 1 2
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Neundtes Buch. Geſchichte der Teutſchen,
Ankunfft der Vandalen fliehen moͤge, beantwortet, zuerſehen 6. victor
ſchreibet, es waͤren nicht mehr als 80000. Seelen in allem geweſen 7, und,
nach procopii Erzehlung haben ſich unter ſelbigen mehr nicht, als 50000
ſtreitbare Maͤnner befunden 8. Aus possidii Beſchreibung aber ſiehet
man, daß nebſt den Vandalen und Alanen, auch Gothen und andere Teut-
ſche Leute mit dabey geweſen 9.
VI. Es haͤtte faſt ſcheinen ſollen, daß die Graͤntzen von Raͤtien, nach dem
Ausgange der Vandalen und Sveven, nichts weiter von Teutſchen zu beſor-
gen gehabt haͤtten. Aber wir finden beym Jahr 430 1. daß Aëtius wieder
die Juthungen einen Zug gethan, und danebſt ſo wohl in ſelbigem, als im
folgenden Jahr, auch einige Unruhe im Norico gedaͤmpffet. Avitus, der
nachmahls Kaͤiſer geworden, hat ihn in beyden Feldzuͤgen begleitet, und die-
ſes iſt die Veranlaſſung, daß sidonivs in dem Lob-Gedichte, ſo er ihm zu
Ehren gemacht, derſelbigen gedencket 2.
Die Juthun-
gen fallen in
Raͤtien ein.
VII. Aetius
6
avgvstinvs in ep. 228. ad Honoratum da-
ta A. 428.) Quid eſt ergo, quod in epiſtola tua
priore poſuiſti. Dicis enim, ſi in eccleſiis perſi-
ſtendum eſt, quid ſimus nobis uel populo profutu-
ri non uideo, niſi ut ante oculos noſtros uiri ca-
dant, foeminae conſtuprentur, incendantur eccle-
ſiae, nos ipſi in tormentis deficiamus, cum de no-
bis quaeritur quod non habemus.
7 possidvs in uit. S. Auguſtini, cap.
28. Diuina, inquit, uoluntate & poteſtate proue-
nit, ut manus ingens diuerſis telis armata & bel-
lis exercitata immanium gentium Vandalorum, &
Alanorum, COMMIXTAM SECVM HA-
BENS GOTTHORVM GENTEM, A-
LIAR VMQVE DIVERSARVM PER-
SONAS, ex Hiſpaniae partibus transmarinis,
nauibus Africae influxiſſet & irruiſſet, uniuerſa
per loca Mauritaniarum, etiam ad alias noſtras
tranſiens prouincias & regiones, omni ſaeuiens
crudelitate & atrocitate, cuncta quae potuit ex-
ſpoliatione, caedibus, diuerſisque tormentis, in-
cendiis, aliisque innumerahilibus & infandis ma-
lis depopulata eſt: nulli ſexui, nulli parcens aeta-
ti, nec ipſis dei ſacerdotibus & miniſtris, nec
ipſis eccleſiarum ornamentis, ſeu inſtrumentis, uel
aediſiciis. Und weiter unten: Videbat ille
bomo dei, SANCTVS AVGVS TI-
NVS, ciuitates excidio perditas, pariter-
que cum aedificiis uillarum habitatores, alios ho-
ſtili nece exſtinctos, alios effugatos, uirginesque
ſacras, & quosque continentes ubique diſſipatos;
& in his alios tormentis defeciſſe, alios gladio
interemtos eſſe, alios in captiuitate, perdita ani-
mi & corporis integritate ac fidei, malo more ac
duro, hoſtibus deſeruire; hymnos dei & laudes de
eccleſiis deperiſſe, aediſicia eccleſiarum quam plu-
rimis locis ignibus concremata, ſolemnia quae des
debentur de propriis locis deſiſſe ſacriſicia, ſacra-
menta diuina uel non quaeri, uel quaerenti qui
tradat non facile reperiri; in ipſas montium ſil-
uas & cauernas petrarum & ſpeluncas confugien-
tes, uel ad quasque munitiones, alios fuiſſe ex-
pugnatos & interfectos, alios ita neceſſariis ſu-
ſtentaculis euolutos atque priuatos, ut fame con-
tabeſcerent, ipſosque eccleſiarum praepoſitos & cle-
ricos, qui forte dei beneſicio uel eos non incurre-
rant, uel incurrentes euaſerant, rebus omnibus
exſpoliatos atque nudatos, egentiſſimos mendica-
re; nec eis omnibus ad omnia, quibus fulciendi
eſſent, ſubueniri poſſe: uix tres ſuperſtites ex in-
numerabilibus eccleſias, hoc eſt Carthaginenſem,
Hipponenſem, & Cirtenſem, quae dei beneſicio
exciſae non ſunt, & earum permanent ciuitates,
& diuino & humano fultae praeſidio, licet poſt
eius obitum urbs Hipponenſis incolis deſtituta ab
hoſtibus fuerit concremata.
8 victor vitensis de perſecutione
Vandalica Lib. I. c. 1. Sexageſimus nunc, ut cla-
rum eſt, agitur annus, ex quo populus ille cru-
delis ac ſaeuus Vandalicae gentis Africae miſera-
bilis attigit fines, transuadans facili tranſitu per
anguſtias maris, qua inter Hiſpaniam, Africam-
que aequor hoc magnum & ſpatioſum, biſſenis mil-
libus anguſto ſe limite coarctauit. Tranſiens igi-
tur quantitas uniuerſa, calliditate Geiſeri ducis,
ut famam terribilem ſuae faceret gentis, ilico
ſtatuit omnem multitudinem numerari, quam buic
luci ad illam usque diem uterus profuderat uen-
tris. Qui reperti ſunt ſenes, inuenes, paruuli,
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