Das Newe Testament Deutzsch. [Septembertestament.] Übersetzt von Martin Luther. Wittenberg, 1522.Vorrhede. ste sund weg nemen? darumb ists alles falsch vnd heuchley vnd sund/was ausser dem glawben odder ym vnglawben geschicht/ Ro. 14. es gleysse wie gut es mag. ¶ Fleysch vnd geyst mustu hie nicht also verstehen/ das fleysch alleyn Widderumb/ auch den geystlich heyssist/ der mit den aller euser- Die weyl eym Euangelischen prediger gepurt/ am ersten durch Am andern Capitel streckt er solche straffe auch weytter auff die/ so euserlich frum A iij
Voꝛrhede. ſte ſund weg nemen? darumb iſts alles falſch vnd heuchley vñ ſund/was auſſer dem glawben odder ym vnglawben geſchicht/ Ro. 14. es gleyſſe wie gut es mag. ¶ Fleyſch vnd geyſt muſtu hie nicht alſo verſtehen/ das fleyſch alleyn Widderumb/ auch den geyſtlich heyſſiſt/ der mit den aller euſer- Die weyl eym Euangeliſchen pꝛediger gepurt/ am erſten durch Am andern Capitel ſtreckt er ſolche ſtraffe auch weytter auff die/ ſo euſerlich frum A iij
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Voꝛrhede.
ſte ſund weg nemen? darumb iſts alles falſch vnd heuchley vñ ſund/
was auſſer dem glawben odder ym vnglawben geſchicht/ Ro. 14. es
gleyſſe wie gut es mag.
¶ Fleyſch vnd geyſt muſtu hie nicht alſo verſtehen/ das fleyſch alleyn
ſey/ was die vnkeuſcheyt betreffe/ vnd geyſt/ was das ynnerliche ym
hertzẽ betreffe/ ſondern fleyſch heyſt Paulus/ wie Chꝛiſtus Johan. 3
alles was aus fleyſch gepoꝛn iſt/ den gantzen menſchẽ/ mit leyb vñ ſee
le/ mit vernunfft vnd allen ſynnen. Darumb/ das es alles an yhm na
ch dem fleyſch trachtet/ alſo/ das du auch den fleyſchlich wiſſeſt zu
heyſſen/ der on gnade/ von hohen geyſtlichen ſachen viel tichtet/ le-
bet/ vnd ſchwetzet/ wie du das aus den wercken des fleyſchs Gal. 5.
wol kanſt lernen/ da er auch ketzrey/ vnd haſs/ fleyſchs werck heyſt/
Vnd Ro. 8. ſpꝛicht/ das durchs fleyſch das geſetz geſchwecht wirt/
wilchs nicht von vnkeuſcheyt/ ſondern von allen ſunden/ aller meyſt
aber vom vnglawben geſagt iſt/ der das allergeyſtlichſt laſter iſt.
Widderumb/ auch den geyſtlich heyſſiſt/ der mit den aller euſer-
lichſtẽ werckẽ vmbgehet/ als Chꝛiſtus/ da er der iunger fuſs wuſch/
vnd Petrus da er das ſchiff furet vnd fiſchet. Alſo/ das fleyſch ſey
eyn menſch/ der ynnwendig vñ auſswendig lebt vnd wirckt/ das zu
des fleyſchs nutz vnd zeytlichem leben dienet/ Geyſt ſey/ der ynnwen
dig vnd auſswendig lebt vnd wirckt/ das zu dem geyſt vnd zukunffti
gem leben dienet. On ſolchẽ verſtand diſer woꝛtter/ wirſtu diſe Epi-
ſtel ſanct Pauli/ noch keyn buch der heyligen ſchꝛifft nymer verſte-
hen/ Drumb hut dich fur allen lerern/ die anders diſer woꝛt bꝛau-
chen/ ſie ſeyen auch wer ſie wollen/ ob gleych Hiero. Aug. Ambꝛo.
Oꝛigenes/ vnd yhr gleychen vnd noch hoher weren. Nu wollen wyr
zur Epiſtel greyffen.
Die weyl eym Euangeliſchen pꝛediger gepurt/ am erſten durch
offinbarung des geſetzs vnd der ſunden/ alles zuſtraffen vnd zu ſun-
den machen/ das nicht aus dem geyſt vnd glawben ynn Chꝛiſto ge-
lebt wirt/ damit die menſchen zu yhꝛem eygen erkentnis vnd iamer
gefurt werden/ das ſie demuttig werden/ vnd hulffe begeren/ So
thut ſanct Paulus auch/ vnd fehet an ym erſten Capitel/ vnd ſtrafft
die groben ſund vnd vnglawben/ die offintlich ſind am tage/ als der
heyden ſund waren vnd noch ſind/ die on Gottis gnaden leben/ vnd
ſpꝛicht/ Es werde offinbart durchs Euangelion Gottis zoꝛn von
hymel vber alle menſchen/ vmb yhꝛes gotloſen weſens vnd vntugent
willen/ Denn ob ſie gleych wiſſen vñ teglich erkennen/ das eyn Gott
ſey/ ſo iſt doch die natur an yhr ſelb/ auſſer der gnade/ ſo boſe/ das ſie
yhm widder danckt noch ehꝛet/ ſondern verblendt ſich ſelbs/ vnd fel-
let on vnterlaſs ynn erger weſen/ bis das ſie nach abgottereyen auch
die ſchendlichen ſunden/ mit allen laſtern wircket/ vnuerſchampt/
vnd datzu vngeſtrafft laſt/ an den andern.
Am andern Capitel ſtreckt er ſolche ſtraffe auch weytter auff die/
ſo euſerlich frum
A iij
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