[Lettus, Henricus]: Der Liefländischen Chronik Andrer Theil. Halle (Saale), 1753.Leben und Thaten der liefländischen Ordensmeister. 1252Der Ordensmeister Andreas untersiegelte nebst dem Bischof Heiden- Der liefländische Erzbischof Albert, der bis jetzo noch Diener der Kirche Nachdem Jahre zum Mammelucken. Er stelte im Jahr 1253 der Stadt Riga den Freiheits- brief aus, durch sein ganzes Land zu handeln, worinne er umständlich bekennet, daß er durch den Dienst des culmischen Bischofs H. zum König von Litthauen gesal- bet worden. e) Weil diese Urkunde verschiedene bisher unbekante Umstände entdecket, so haben wir sie
hier nicht weglassen können. Daß das Bistum Revel mit unter den rigischen Kir- chensprengel gehöre, ist schon aus andern Zeugnissen bekant. Albertus miseratione diuina Archiepiscopus Liuoniae, Esthoniae et Prussiae, minister Ecclesiae Lubecensis: Omnibus Sanctae Matris Ecclesiae fidelibus, ad quos prae- sens scriptum peruenerit, salutem et benedictionem a Domino. Christiani nomi- nis religio hoc requirit, vt super afflictos pia gestent viscera, quae sibi volunt in suis necessitatibus subueniri, et hoc idem persuadet lex et ratio naturalis, vt, quaecun- que volumus nobis fieri, eadem et nos proximis nostris maxime, necessitatis tempo- re, faciamus. Cum itaque necessitas non modica, imo vna de maximis et de prae- cipuis reputetur, vt, cum sideles quique mercatores in licitis negotiationibus res et personas suas exponant discrimini, et tempestatis periculo ingruente quasi nihil aliud nisi mortem ante oculos videant incumbentem, et parum reputant res omnes deper- dere, sola vita contenti, miramur et mirari non sufficimus, quomodo inueniri pos- set quisquam tam perditus et prophanus, qui manus suas sacrilegas praesumat exten- dere ad res illorum, qui de naufragio et maris periculo per solam Dei clementiam sint saluati, quod omnium raptorum et praedonum crudelitatem excedit, vnde | vo- lentes cum Dei adiutorio tanto sceleri congruis remediis obuiare; tale duximus prouidendum, vt secundum sanctiones canonum et imperialia decreta maiorum omnes huiusmodi sceleratissimos praedones vno animo persequamur, decernentes inprimis, vt omnes supra dictos fideles, qui mare navigant inter Lubecam et Gotlan- diam, et inter Dunam fluuium *) adscendendo, nec non ad omnes partes Liuoniae et Esthoniae sub Apostolica sede et nostra protectione consistant, nec quisquam eos contra justitiam audeat perturbare, et tam perturbatores, quam participes eorum, seu tutores ac defensores excommunicationis vinculo fint adstricti, et quicunque de rebus sic ablatis in emtione, permutatione vcl conseruatione aliquid participare prae- sumserit, donec ablata in duplum restituat, tam diu ab ingressu ecclesiae sit suspen- sus, ac si voluntarium homicidium perpetrasset. Iudices autem seculares huiusmodi latrocinia potestate sibi tradita, tanta diligentia persequantur, vt ipsos non oporteat rationem reddere de neglectu, quod non turbare peruersos nihil aliud sit quam fo- uere. In parochia vero illa, vbi talis rapinae facinus perpetratur, statim cessent di- uina officia, et significetur Episcopo loci et judici seculari, quod propter talem causam diuina cessauerint, et vterque opponet remedium salutare antequam fiat resumtio di- uinorum Leben und Thaten der lieflaͤndiſchen Ordensmeiſter. 1252Der Ordensmeiſter Andreas unterſiegelte nebſt dem Biſchof Heiden- Der lieflaͤndiſche Erzbiſchof Albert, der bis jetzo noch Diener der Kirche Nachdem Jahre zum Mammelucken. Er ſtelte im Jahr 1253 der Stadt Riga den Freiheits- brief aus, durch ſein ganzes Land zu handeln, worinne er umſtaͤndlich bekennet, daß er durch den Dienſt des culmiſchen Biſchofs H. zum Koͤnig von Litthauen geſal- bet worden. e) Weil dieſe Urkunde verſchiedene bisher unbekante Umſtaͤnde entdecket, ſo haben wir ſie
hier nicht weglaſſen koͤnnen. Daß das Biſtum Revel mit unter den rigiſchen Kir- chenſprengel gehoͤre, iſt ſchon aus andern Zeugniſſen bekant. Albertus miſeratione diuina Archiepiſcopus Liuoniae, Eſthoniae et Pruſſiae, miniſter Eccleſiae Lubecenſis: Omnibus Sanctae Matris Eccleſiae fidelibus, ad quos prae- ſens ſcriptum peruenerit, ſalutem et benedictionem a Domino. Chriſtiani nomi- nis religio hoc requirit, vt ſuper afflictos pia geſtent viſcera, quae ſibi volunt in ſuis neceſſitatibus ſubueniri, et hoc idem perſuadet lex et ratio naturalis, vt, quaecun- que volumus nobis fieri, eadem et nos proximis noſtris maxime, neceſſitatis tempo- re, faciamus. Cum itaque neceſſitas non modica, imo vna de maximis et de prae- cipuis reputetur, vt, cum ſideles quique mercatores in licitis negotiationibus res et perſonas ſuas exponant diſcrimini, et tempeſtatis periculo ingruente quaſi nihil aliud niſi mortem ante oculos videant incumbentem, et parum reputant res omnes deper- dere, ſola vita contenti, miramur et mirari non ſufficimus, quomodo inueniri poſ- ſet quisquam tam perditus et prophanus, qui manus ſuas ſacrilegas praeſumat exten- dere ad res illorum, qui de naufragio et maris periculo per ſolam Dei clementiam ſint ſaluati, quod omnium raptorum et praedonum crudelitatem excedit, vnde | vo- lentes cum Dei adiutorio tanto ſceleri congruis remediis obuiare; tale duximus prouidendum, vt ſecundum ſanctiones canonum et imperialia decreta maiorum omnes huiusmodi ſceleratiſſimos praedones vno animo perſequamur, decernentes inprimis, vt omnes ſupra dictos fideles, qui mare navigant inter Lubecam et Gotlan- diam, et inter Dunam fluuium *) adſcendendo, nec non ad omnes partes Liuoniae et Eſthoniae ſub Apoſtolica ſede et noſtra protectione conſiſtant, nec quisquam eos contra juſtitiam audeat perturbare, et tam perturbatores, quam participes eorum, ſeu tutores ac defenſores excommunicationis vinculo fint adſtricti, et quicunque de rebus ſic ablatis in emtione, permutatione vcl conſeruatione aliquid participare prae- ſumſerit, donec ablata in duplum reſtituat, tam diu ab ingreſſu eccleſiae ſit ſuſpen- ſus, ac ſi voluntarium homicidium perpetraſſet. Iudices autem ſeculares huiusmodi latrocinia poteſtate ſibi tradita, tanta diligentia perſequantur, vt ipſos non oporteat rationem reddere de neglectu, quod non turbare peruerſos nihil aliud ſit quam fo- uere. In parochia vero illa, vbi talis rapinae facinus perpetratur, ſtatim ceſſent di- uina officia, et ſignificetur Epiſcopo loci et judici ſeculari, quod propter talem cauſam diuina ceſſauerint, et vterque opponet remedium ſalutare antequam fiat reſumtio di- uinorum <TEI> <text> <body> <div n="1"> <pb facs="#f0070" n="52"/> <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Leben und Thaten der lieflaͤndiſchen Ordensmeiſter.</hi> </fw><lb/> <note place="left">1252</note> <p>Der Ordensmeiſter <hi rendition="#fr">Andreas</hi> unterſiegelte nebſt dem Biſchof <hi rendition="#fr">Heiden-<lb/> reich</hi> in <hi rendition="#fr">Preuſſen</hi> und dem <hi rendition="#fr">rigiſchen</hi> Dompropſt <hi rendition="#fr">Hezelin,</hi> den andern Tag<lb/> nach <hi rendition="#fr">Lucaͤ</hi> des Evangeliſten, auf dem Schloſſe zu <hi rendition="#fr">Goldingen</hi> 1252 einen Ver-<lb/> trag, in welchem der Biſchof <hi rendition="#fr">Heinrich</hi> von <hi rendition="#fr">Curland</hi> und der Ordensgebietiger<lb/><hi rendition="#fr">Eberhard</hi> von <hi rendition="#fr">Seine,</hi> auf Anſuchen des <hi rendition="#fr">rigiſchen</hi> Propſts die Worte eines<lb/> Briefes: daß ohne Genemhaltung des Biſchofs und der Bruͤder keine Staͤdte in<lb/><hi rendition="#fr">Curland</hi> angeleget werden, die Bruͤder hingegen zwey Theile und der Biſchof ei-<lb/> nen Theil haben ſolle, blos von der Stadt <hi rendition="#fr">Memelburg</hi> wollen verſtanden wiſ-<lb/> ſen, welche Stadt zwiſchen der <hi rendition="#fr">Memel</hi> und <hi rendition="#fr">Daughe</hi> liege. 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Cum itaque neceſſitas non modica, imo vna de maximis et de prae-<lb/> cipuis reputetur, vt, cum ſideles quique mercatores in licitis negotiationibus res et<lb/> perſonas ſuas exponant diſcrimini, et tempeſtatis periculo ingruente quaſi nihil aliud<lb/> niſi mortem ante oculos videant incumbentem, et parum reputant res omnes deper-<lb/> dere, ſola vita contenti, miramur et mirari non ſufficimus, quomodo inueniri poſ-<lb/> ſet quisquam tam perditus et prophanus, qui manus ſuas ſacrilegas praeſumat exten-<lb/> dere ad res illorum, qui de naufragio et maris periculo per ſolam Dei clementiam<lb/> ſint ſaluati, quod omnium raptorum et praedonum crudelitatem excedit, vnde | vo-<lb/> lentes cum Dei adiutorio tanto ſceleri congruis remediis obuiare; tale duximus<lb/> prouidendum, vt ſecundum ſanctiones canonum et imperialia decreta maiorum<lb/> omnes huiusmodi ſceleratiſſimos praedones vno animo perſequamur, decernentes<lb/> inprimis, vt omnes ſupra dictos fideles, qui mare navigant inter <hi rendition="#i">Lubecam</hi> et <hi rendition="#i">Gotlan-<lb/> diam,</hi> et inter <hi rendition="#i">Dunam</hi> fluuium *) adſcendendo, nec non ad omnes partes <hi rendition="#i">Liuoniae</hi><lb/> et <hi rendition="#i">Eſthoniae</hi> ſub Apoſtolica ſede et noſtra protectione conſiſtant, nec quisquam eos<lb/> contra juſtitiam audeat perturbare, et tam perturbatores, quam participes eorum,<lb/> ſeu tutores ac defenſores excommunicationis vinculo fint adſtricti, et quicunque de<lb/> rebus ſic ablatis in emtione, permutatione vcl conſeruatione aliquid participare prae-<lb/> ſumſerit, donec ablata in duplum reſtituat, tam diu ab ingreſſu eccleſiae ſit ſuſpen-<lb/> ſus, ac ſi voluntarium homicidium perpetraſſet. Iudices autem ſeculares huiusmodi<lb/> latrocinia poteſtate ſibi tradita, tanta diligentia perſequantur, vt ipſos non oporteat<lb/> rationem reddere de neglectu, quod non turbare peruerſos nihil aliud ſit quam fo-<lb/> uere. In parochia vero illa, vbi talis rapinae facinus perpetratur, ſtatim ceſſent di-<lb/> uina officia, et ſignificetur Epiſcopo loci et judici ſeculari, quod propter talem cauſam<lb/> diuina ceſſauerint, et vterque opponet remedium ſalutare antequam fiat reſumtio di-</hi><lb/> <fw place="bottom" type="catch"><hi rendition="#aq">uinorum</hi></fw></note> Der <hi rendition="#fr">littauiſche</hi> Koͤnig <hi rendition="#fr">Myndowe</hi> gab den <hi rendition="#fr">rigiſchen</hi> Kaufleuten<lb/> ein anſehnlich Handelsprivilegium in ſeinen Landen.</p><lb/> <fw place="bottom" type="catch">Nachdem</fw><lb/> <note xml:id="g61" prev="#g60" place="foot" n="d)">Jahre zum Mammelucken. 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Leben und Thaten der lieflaͤndiſchen Ordensmeiſter.
Der Ordensmeiſter Andreas unterſiegelte nebſt dem Biſchof Heiden-
reich in Preuſſen und dem rigiſchen Dompropſt Hezelin, den andern Tag
nach Lucaͤ des Evangeliſten, auf dem Schloſſe zu Goldingen 1252 einen Ver-
trag, in welchem der Biſchof Heinrich von Curland und der Ordensgebietiger
Eberhard von Seine, auf Anſuchen des rigiſchen Propſts die Worte eines
Briefes: daß ohne Genemhaltung des Biſchofs und der Bruͤder keine Staͤdte in
Curland angeleget werden, die Bruͤder hingegen zwey Theile und der Biſchof ei-
nen Theil haben ſolle, blos von der Stadt Memelburg wollen verſtanden wiſ-
ſen, welche Stadt zwiſchen der Memel und Daughe liege. Die Muͤnze, ſo
zu Memel gepraͤget iſt, wird durch ganz Curland fuͤr guͤltig erklaͤret.
Der lieflaͤndiſche Erzbiſchof Albert, der bis jetzo noch Diener der Kirche
zu Luͤbeck war, ſandte einen Bannbrief herein wider die Strandkaper, die
ſich die Schiffe, welche zwiſchen Luͤbeck, Gothland und die Duͤne hinauf,
oder nach Lief- und Eſtland ſegelten, nach der Strandung zu pluͤndern unter-
ſtehen wuͤrden, vermoͤge deſſen auch andere, ſo durch kaͤufliche Erſtehung, Ein-
tauſchung oder Bergung etwas von dem Geſtrandeten an ſich gebracht, als muth-
willige Todtſchlaͤger angeſehen, und ſo lange von der Kirchengemeinſchaft ausge-
ſchloſſen wurden, bis ſie das Geraubete doppelt erſetzet. Luͤbeck im Monat
Junius. e) Der littauiſche Koͤnig Myndowe gab den rigiſchen Kaufleuten
ein anſehnlich Handelsprivilegium in ſeinen Landen.
Nachdem
d)
e) Weil dieſe Urkunde verſchiedene bisher unbekante Umſtaͤnde entdecket, ſo haben wir ſie
hier nicht weglaſſen koͤnnen. Daß das Biſtum Revel mit unter den rigiſchen Kir-
chenſprengel gehoͤre, iſt ſchon aus andern Zeugniſſen bekant.
Albertus miſeratione diuina Archiepiſcopus Liuoniae, Eſthoniae et Pruſſiae, miniſter
Eccleſiae Lubecenſis: Omnibus Sanctae Matris Eccleſiae fidelibus, ad quos prae-
ſens ſcriptum peruenerit, ſalutem et benedictionem a Domino. Chriſtiani nomi-
nis religio hoc requirit, vt ſuper afflictos pia geſtent viſcera, quae ſibi volunt in ſuis
neceſſitatibus ſubueniri, et hoc idem perſuadet lex et ratio naturalis, vt, quaecun-
que volumus nobis fieri, eadem et nos proximis noſtris maxime, neceſſitatis tempo-
re, faciamus. Cum itaque neceſſitas non modica, imo vna de maximis et de prae-
cipuis reputetur, vt, cum ſideles quique mercatores in licitis negotiationibus res et
perſonas ſuas exponant diſcrimini, et tempeſtatis periculo ingruente quaſi nihil aliud
niſi mortem ante oculos videant incumbentem, et parum reputant res omnes deper-
dere, ſola vita contenti, miramur et mirari non ſufficimus, quomodo inueniri poſ-
ſet quisquam tam perditus et prophanus, qui manus ſuas ſacrilegas praeſumat exten-
dere ad res illorum, qui de naufragio et maris periculo per ſolam Dei clementiam
ſint ſaluati, quod omnium raptorum et praedonum crudelitatem excedit, vnde | vo-
lentes cum Dei adiutorio tanto ſceleri congruis remediis obuiare; tale duximus
prouidendum, vt ſecundum ſanctiones canonum et imperialia decreta maiorum
omnes huiusmodi ſceleratiſſimos praedones vno animo perſequamur, decernentes
inprimis, vt omnes ſupra dictos fideles, qui mare navigant inter Lubecam et Gotlan-
diam, et inter Dunam fluuium *) adſcendendo, nec non ad omnes partes Liuoniae
et Eſthoniae ſub Apoſtolica ſede et noſtra protectione conſiſtant, nec quisquam eos
contra juſtitiam audeat perturbare, et tam perturbatores, quam participes eorum,
ſeu tutores ac defenſores excommunicationis vinculo fint adſtricti, et quicunque de
rebus ſic ablatis in emtione, permutatione vcl conſeruatione aliquid participare prae-
ſumſerit, donec ablata in duplum reſtituat, tam diu ab ingreſſu eccleſiae ſit ſuſpen-
ſus, ac ſi voluntarium homicidium perpetraſſet. Iudices autem ſeculares huiusmodi
latrocinia poteſtate ſibi tradita, tanta diligentia perſequantur, vt ipſos non oporteat
rationem reddere de neglectu, quod non turbare peruerſos nihil aliud ſit quam fo-
uere. In parochia vero illa, vbi talis rapinae facinus perpetratur, ſtatim ceſſent di-
uina officia, et ſignificetur Epiſcopo loci et judici ſeculari, quod propter talem cauſam
diuina ceſſauerint, et vterque opponet remedium ſalutare antequam fiat reſumtio di-
uinorum
d) Jahre zum Mammelucken. Er ſtelte im Jahr 1253 der Stadt Riga den Freiheits-
brief aus, durch ſein ganzes Land zu handeln, worinne er umſtaͤndlich bekennet, daß
er durch den Dienſt des culmiſchen Biſchofs H. zum Koͤnig von Litthauen geſal-
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