Kepler, Johannes: Tertius interveniens. Franckfurt am Mäyn, 1610.Bleiben also diese dreyerley Vrsachen deß eusserlichen Glücks deß Menschens neben einander/ vnd ist nicht noht/ daß einer die andere hindere/ sondern sie vermischen sich vntereinander: Erstlich die natürliche/ die seynd vniversales, als der Himmel oder vielmehr die Abbildung deß Menschens natürlicher Seelen nach der Constellation/ die zur zeit der Geburt gewest/ vnd das ingenium vnd Temperament/ welches sich derselbigen abbildung oder characteri nachartet : so wol auch die täglich eynfallende starcke oder schlechte auffmunderungen der Natur von dem Himmel/ darvon gehandelt worden/ num. 65. 66. 67. 68. 69. Dieses alles seynd General vrsachen/ welche deß Menschen zustandt/ ein jede nach jhrer Art vberhaupt formiren/ vnd von einander vnterscheiden: Welcher Vnterscheidt aber weder Ethicus ist/ noch Metaphysicus, sondern allein naturalis, weil er nit handelt von Sündt oder Tugendt/ nit von gut oder böß/ das ist/ von erhaltung oder verderbung deß Gebornen/ sondern allein von Auffmunderung naturae, etiam quatenus bruta, von Geschwindt oder Langsamkeit/ von Gallen/ Melancholy/ pituita, sanguine, vnd was dergleichen/ welches alles in sich selbst vnd ein ordnung Gottes ist. Die andere vrsach zu deß Menschen Glück/ die auch/ wie gesagt/ neben den jetzterzehlten jhren Platz findet/ ist deß Menschens Willkühr/ princeps animae facultas, die ist vnd bleibt frey/ ob sie wol mit den anreytzungen jhres Fleisches/ mit einer so wol als mit der andern zu kämpffen hat/ wegen deß geschehenen Falls schwach ist/ vnd leichtlich vberwvnden wirdt/ nicht zwar von dem Himmel/ aber doch von seinem Fleisch vnd Blut/ in welches der himmlische character natürlich eyngedrückt ist/ welcher character in bruta et irrationali facultate (quae tamen et ipsa instinctam habet rationem naturalem) weder gut noch böß/ aber wegen der Ordnung Gottes nur allein gut ist/ vnd im Standt der Vnschuldt ebenso wol zu vnterschiedlichen Tugenden/ als jetzo zu Sündt vnd Lastern/ gereychet haben würde. Diese Vrsach begreifft specialia et indiuidua facta, vnd weil sie so mancherley/ so viel Leute mit dem gebornen Gemeinschafft Piiijv
Bleiben also diese dreyerley Vrsachen deß eusserlichen Glücks deß Menschens neben einander/ vnd ist nicht noht/ daß einer die andere hindere/ sondern sie vermischen sich vntereinander: Erstlich die natürliche/ die seynd vniversales, als der Himmel oder vielmehr die Abbildung deß Menschens natürlicher Seelen nach der Constellation/ die zur zeit der Geburt gewest/ vnd das ingenium vnd Temperament/ welches sich derselbigen abbildung oder characteri nachartet : so wol auch die täglich eynfallende starcke oder schlechte auffmunderungen der Natur von dem Himmel/ darvon gehandelt worden/ num. 65. 66. 67. 68. 69. Dieses alles seynd General vrsachen/ welche deß Menschen zustandt/ ein jede nach jhrer Art vberhaupt formiren/ vnd von einander vnterscheiden: Welcher Vnterscheidt aber weder Ethicus ist/ noch Metaphysicus, sondern allein naturalis, weil er nit handelt von Sündt oder Tugendt/ nit von gut oder böß/ das ist/ von erhaltung oder verderbung deß Gebornen/ sondern allein von Auffmunderung naturae, etiam quatenus bruta, von Geschwindt oder Langsamkeit/ von Gallen/ Melancholy/ pituita, sanguine, vnd was dergleichen/ welches alles in sich selbst vnd ein ordnung Gottes ist. Die andere vrsach zu deß Menschen Glück/ die auch/ wie gesagt/ neben den jetzterzehlten jhren Platz findet/ ist deß Menschens Willkühr/ princeps animae facultas, die ist vnd bleibt frey/ ob sie wol mit den anreytzungen jhres Fleisches/ mit einer so wol als mit der andern zu kämpffen hat/ wegen deß geschehenen Falls schwach ist/ vnd leichtlich vberwvnden wirdt/ nicht zwar von dem Himmel/ aber doch von seinem Fleisch vnd Blut/ in welches der himmlische character natürlich eyngedrückt ist/ welcher character in bruta et irrationali facultate (quae tamen et ipsa instinctam habet rationem naturalem) weder gut noch böß/ aber wegen der Ordnung Gottes nur allein gut ist/ vnd im Standt der Vnschuldt ebenso wol zu vnterschiedlichen Tugenden/ als jetzo zu Sündt vnd Lastern/ gereychet haben würde. Diese Vrsach begreifft specialia et indiuidua facta, vnd weil sie so mancherley/ so viel Leute mit dem gebornen Gemeinschafft Piiijv
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Bleiben also diese dreyerley Vrsachen deß eusserlichen Glücks deß Menschens neben einander/ vnd ist nicht noht/ daß einer die andere hindere/ sondern sie vermischen sich vntereinander: Erstlich die natürliche/ die seynd vniversales, als der Himmel oder vielmehr die Abbildung deß Menschens natürlicher Seelen nach der Constellation/ die zur zeit der Geburt gewest/ vnd das ingenium vnd Temperament/ welches sich derselbigen abbildung oder characteri nachartet : so wol auch die täglich eynfallende starcke oder schlechte auffmunderungen der Natur von dem Himmel/ darvon gehandelt worden/ num. 65. 66. 67. 68. 69. Dieses alles seynd General vrsachen/ welche deß Menschen zustandt/ ein jede nach jhrer Art vberhaupt formiren/ vnd von einander vnterscheiden: Welcher Vnterscheidt aber weder Ethicus ist/ noch Metaphysicus, sondern allein naturalis, weil er nit handelt von Sündt oder Tugendt/ nit von gut oder böß/ das ist/ von erhaltung oder verderbung deß Gebornen/ sondern allein von Auffmunderung naturae, etiam quatenus bruta, von Geschwindt oder Langsamkeit/ von Gallen/ Melancholy/ pituita, sanguine, vnd was dergleichen/ welches alles in sich selbst vnd ein ordnung Gottes ist.
Die andere vrsach zu deß Menschen Glück/ die auch/ wie gesagt/ neben den jetzterzehlten jhren Platz findet/ ist deß Menschens Willkühr/ princeps animae facultas, die ist vnd bleibt frey/ ob sie wol mit den anreytzungen jhres Fleisches/ mit einer so wol als mit der andern zu kämpffen hat/ wegen deß geschehenen Falls schwach ist/ vnd leichtlich vberwvnden wirdt/ nicht zwar von dem Himmel/ aber doch von seinem Fleisch vnd Blut/ in welches der himmlische character natürlich eyngedrückt ist/ welcher character in bruta et irrationali facultate (quae tamen et ipsa instinctam habet rationem naturalem) weder gut noch böß/ aber wegen der Ordnung Gottes nur allein gut ist/ vnd im Standt der Vnschuldt ebenso wol zu vnterschiedlichen Tugenden/ als jetzo zu Sündt vnd Lastern/ gereychet haben würde.
Diese Vrsach begreifft specialia et indiuidua facta, vnd weil sie so mancherley/ so viel Leute mit dem gebornen Gemeinschafft
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Zitationshilfe: | Kepler, Johannes: Tertius interveniens. Franckfurt am Mäyn, 1610, S. [Piiijv]. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/keppler_tertius_1610/137>, abgerufen am 30.07.2024. |