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Kepler, Johannes: Außzug auß der Vralten Messe Kunst Archimedis. Linz, 1616.

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Visier Büchlein.
Anhang deß Visierbüchlins.
Von dem Oesterreichischen Gewicht/ Elen vnd Maaß

zu Wein vnd Traid/ vnnd vergleichung aller Sorten vnder einander
vnd einer jeden absonderlich gegen etlichen Außlendischen alten
vnnd newen/ jtem von Metallen vnnd allerhand
wagmässigen Wahren.
91. Vrsprung deß Gewichts.

OB wol das lange Maaß dem Menschen von
ersten zur Hand gehet/ vnd mit den Gliedern deß Leibs gezeigt
wirdt/ dahero die Namen der Maassen auffkommen/ Finger/
Daum/ Hand/ Spanne/ Schuch/ Schritt/ Elen/ Claff-
ter oder Lachter; dann Elen hat den namen vom Elenbogen/
vnd wirdt gemessen nach dem außgestreckten Arm/ doch vnder-
schidlich/ Claffter aber nach baiden außgestreckten Armen/ oder nach eins
Manns höhe: so seind doch diese lange maasse gar vnderschidlich/ vnd verendern
sich nach der zeit vnnd Ort; weil die Menschen am Leib einander nicht gleich
groß seind.

Dann es ist hiermit nicht also versehen wie mit dem zehlen/ da ein jederWarum
man auff
zehne zeh-
le.

recht formirter Mensch zehen Finger hat/ derhalben alle Menschen auff zehne
zehlen/ vnd hernach von eins wider vorn anfahen. Dergleichen ist nichts/ das
vns die Natur zu einem gewissen langen Maaß fürstellete/ das in bestendiger
grösse blibe/ außgenommen Sonn/ Mond/ vnd Sterne/ die vns aber zu hoch/
vnnd den Erdboden/ der vns zu groß vnd vntauglich ist/ vnsere Maaß notdurff-
ten durch jhne zuverrichten.

Wann dann alle Meßsorten nach dem langen Maaß zubestellen wären/
möchte es leichtlich gar vmb viel fählen. Zum Exempel sey die Visierruthen:
da helt die Visier einer Achtering 100 puncten/ wann man von diser Leng nicht
mehr dann den fünfften thail hinweg thut/ verleurt man darmit schon das halb
htail an der Eych/ dann 80 puncten thun droben im Visiertäfele nur 2 seidl.

Seind derowegen die Menschen mit den langen Maaß nicht versehen
geweßt/ sondern haben nach dem volleibigen Maaß selber trachten/ vnd jhnen
da ein gewisses Maaß außerwöhlen müssen.

Demnach aber der leibhafften Creaturen zwo Sorten seind/ selbstendige
harte Stucke/ vnd Flüssige Materien/ als seind auch der volleibigen oder raum-
lichen Meßsorten zweyerley/ die Gefässe vnd Eych zum Wein vnd Wasser/ das
Gewicht aber zun gantzen stucken. Vnd weil man nicht nur Wein/ sondern
auch andere kleine rörichte truckene Materien hat/ als Mehl/ Traid vnnd der-
gleichen/ vnnd der Wein vom Staub/ das Traid aber von der Nässe gesichert
sein wil/ haben auch baiderley Gefesse müssen von einander abgeschaiden sein.

Wann dann vnder Eich vnd Gewicht die wahl zu nemen/ welches bestendi-
ger vnd gewisser/ findet sich hierzu das Gewicht/ dann je das jenige daurhaffter
vnd besser auff zubehalten/ auch besser zu mercken ist/ das dahart ist vnd beysamen
bleibt/ dann das da zerfleußt. Sonderlich weil ein Zeug schwärer dann der an-
der/ da kan man viel füglicher ein klein vnnd schweres ding zum Gewicht brau-
chen vnd auff behalten/ vnnd nach demselben ein theil Weins oder Wassers ab-

wegen/
M iij
Viſier Buͤchlein.
Anhang deß Viſierbuͤchlins.
Von dem Oeſterreichiſchen Gewicht/ Elen vnd Maaß

zu Wein vnd Traid/ vnnd vergleichung aller Sorten vnder einander
vnd einer jeden abſonderlich gegen etlichen Außlendiſchen alten
vnnd newen/ jtem von Metallen vnnd allerhand
wagmaͤſſigen Wahren.
91. Vrſprung deß Gewichts.

OB wol das lange Maaß dem Menſchen von
erſten zur Hand gehet/ vnd mit den Gliedern deß Leibs gezeigt
wirdt/ dahero die Namen der Maaſſen auffkommen/ Finger/
Daum/ Hand/ Spanne/ Schuch/ Schritt/ Elen/ Claff-
ter oder Lachter; dann Elen hat den namen vom Elenbogen/
vnd wirdt gemeſſen nach dem außgeſtreckten Arm/ doch vnder-
ſchidlich/ Claffter aber nach baiden außgeſtreckten Armen/ oder nach eins
Manns hoͤhe: ſo ſeind doch dieſe lange maaſſe gar vnderſchidlich/ vnd verendern
ſich nach der zeit vnnd Ort; weil die Menſchen am Leib einander nicht gleich
groß ſeind.

Dann es iſt hiermit nicht alſo verſehen wie mit dem zehlen/ da ein jederWarum
man auff
zehne zeh-
le.

recht formirter Menſch zehen Finger hat/ derhalben alle Menſchen auff zehne
zehlen/ vnd hernach von eins wider vorn anfahen. Dergleichen iſt nichts/ das
vns die Natur zu einem gewiſſen langen Maaß fuͤrſtellete/ das in beſtendiger
groͤſſe blibe/ außgenommen Sonn/ Mond/ vnd Sterne/ die vns aber zu hoch/
vnnd den Erdboden/ der vns zu groß vnd vntauglich iſt/ vnſere Maaß notdurff-
ten durch jhne zuverrichten.

Wann dann alle Meßſorten nach dem langen Maaß zubeſtellen waͤren/
moͤchte es leichtlich gar vmb viel faͤhlen. Zum Exempel ſey die Viſierruthen:
da helt die Viſier einer Achtering 100 puncten/ wann man von diſer Leng nicht
mehr dann den fuͤnfften thail hinweg thut/ verleurt man darmit ſchon das halb
htail an der Eých/ dann 80 puncten thun droben im Viſiertaͤfele nur 2 ſeidl.

Seind derowegen die Menſchen mit den langen Maaß nicht verſehen
geweßt/ ſondern haben nach dem volleibigen Maaß ſelber trachten/ vnd jhnen
da ein gewiſſes Maaß außerwoͤhlen muͤſſen.

Demnach aber der leibhafften Creaturen zwo Sorten ſeind/ ſelbſtendige
harte Stucke/ vnd Fluͤſſige Materien/ als ſeind auch der volleibigen oder raum-
lichen Meßſorten zweyerley/ die Gefaͤſſe vnd Eych zum Wein vnd Waſſer/ das
Gewicht aber zun gantzen ſtucken. Vnd weil man nicht nur Wein/ ſondern
auch andere kleine roͤrichte truckene Materien hat/ als Mehl/ Traid vnnd der-
gleichen/ vnnd der Wein vom Staub/ das Traid aber von der Naͤſſe geſichert
ſein wil/ haben auch baiderley Gefeſſe muͤſſen von einander abgeſchaiden ſein.

Wann dan̄ vnder Eich vnd Gewicht die wahl zu nemen/ welches beſtendi-
ger vnd gewiſſer/ findet ſich hierzu das Gewicht/ dann je das jenige daurhaffter
vnd beſſer auff zubehalten/ auch beſſer zu mercken iſt/ das dahart iſt vnd beyſamen
bleibt/ dann das da zerfleußt. Sonderlich weil ein Zeug ſchwaͤrer dann der an-
der/ da kan man viel fuͤglicher ein klein vnnd ſchweres ding zum Gewicht brau-
chen vnd auff behalten/ vnnd nach demſelben ein theil Weins oder Waſſers ab-

wegen/
M iij
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[93/0097] Viſier Buͤchlein. Anhang deß Viſierbuͤchlins. Von dem Oeſterreichiſchen Gewicht/ Elen vnd Maaß zu Wein vnd Traid/ vnnd vergleichung aller Sorten vnder einander vnd einer jeden abſonderlich gegen etlichen Außlendiſchen alten vnnd newen/ jtem von Metallen vnnd allerhand wagmaͤſſigen Wahren. 91. Vrſprung deß Gewichts. OB wol das lange Maaß dem Menſchen von erſten zur Hand gehet/ vnd mit den Gliedern deß Leibs gezeigt wirdt/ dahero die Namen der Maaſſen auffkommen/ Finger/ Daum/ Hand/ Spanne/ Schuch/ Schritt/ Elen/ Claff- ter oder Lachter; dann Elen hat den namen vom Elenbogen/ vnd wirdt gemeſſen nach dem außgeſtreckten Arm/ doch vnder- ſchidlich/ Claffter aber nach baiden außgeſtreckten Armen/ oder nach eins Manns hoͤhe: ſo ſeind doch dieſe lange maaſſe gar vnderſchidlich/ vnd verendern ſich nach der zeit vnnd Ort; weil die Menſchen am Leib einander nicht gleich groß ſeind. Dann es iſt hiermit nicht alſo verſehen wie mit dem zehlen/ da ein jeder recht formirter Menſch zehen Finger hat/ derhalben alle Menſchen auff zehne zehlen/ vnd hernach von eins wider vorn anfahen. Dergleichen iſt nichts/ das vns die Natur zu einem gewiſſen langen Maaß fuͤrſtellete/ das in beſtendiger groͤſſe blibe/ außgenommen Sonn/ Mond/ vnd Sterne/ die vns aber zu hoch/ vnnd den Erdboden/ der vns zu groß vnd vntauglich iſt/ vnſere Maaß notdurff- ten durch jhne zuverrichten. Warum man auff zehne zeh- le. Wann dann alle Meßſorten nach dem langen Maaß zubeſtellen waͤren/ moͤchte es leichtlich gar vmb viel faͤhlen. Zum Exempel ſey die Viſierruthen: da helt die Viſier einer Achtering 100 puncten/ wann man von diſer Leng nicht mehr dann den fuͤnfften thail hinweg thut/ verleurt man darmit ſchon das halb htail an der Eých/ dann 80 puncten thun droben im Viſiertaͤfele nur 2 ſeidl. Seind derowegen die Menſchen mit den langen Maaß nicht verſehen geweßt/ ſondern haben nach dem volleibigen Maaß ſelber trachten/ vnd jhnen da ein gewiſſes Maaß außerwoͤhlen muͤſſen. Demnach aber der leibhafften Creaturen zwo Sorten ſeind/ ſelbſtendige harte Stucke/ vnd Fluͤſſige Materien/ als ſeind auch der volleibigen oder raum- lichen Meßſorten zweyerley/ die Gefaͤſſe vnd Eych zum Wein vnd Waſſer/ das Gewicht aber zun gantzen ſtucken. Vnd weil man nicht nur Wein/ ſondern auch andere kleine roͤrichte truckene Materien hat/ als Mehl/ Traid vnnd der- gleichen/ vnnd der Wein vom Staub/ das Traid aber von der Naͤſſe geſichert ſein wil/ haben auch baiderley Gefeſſe muͤſſen von einander abgeſchaiden ſein. Wann dan̄ vnder Eich vnd Gewicht die wahl zu nemen/ welches beſtendi- ger vnd gewiſſer/ findet ſich hierzu das Gewicht/ dann je das jenige daurhaffter vnd beſſer auff zubehalten/ auch beſſer zu mercken iſt/ das dahart iſt vnd beyſamen bleibt/ dann das da zerfleußt. Sonderlich weil ein Zeug ſchwaͤrer dann der an- der/ da kan man viel fuͤglicher ein klein vnnd ſchweres ding zum Gewicht brau- chen vnd auff behalten/ vnnd nach demſelben ein theil Weins oder Waſſers ab- wegen/ M iij

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Zitationshilfe: Kepler, Johannes: Außzug auß der Vralten Messe Kunst Archimedis. Linz, 1616, S. 93. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/kepler_messekunst_1616/97>, abgerufen am 22.12.2024.