Kepler, Johannes: Außzug auß der Vralten Messe Kunst Archimedis. Linz, 1616.Visier Büchlein. 6. Vom Vmbkrais deß Circkels.Auß dem 3. Thcor. [Abbildung] Die 2. Fi- gur im lateinischen ZV wissen wie weit es vmb' ein Rad herumb sey/ das ist Wann aber nicht allwegen dergleichen Mittel fürhanden weren/ zum Also hingegen auß dem vmbkreiß zu lernen die breitte oder höhe deß gerech- Dabey zu wissen daß es nicht nach der scherffe zuverstehen/ wann man 7. Vom Vmbkreiß einer Eylinien. EJn Ey lini/ oder ablänger Circkel hat nicht einerley Zum A iij
Viſier Buͤchlein. 6. Vom Vmbkrais deß Circkels.Auß dem 3. Thcor. [Abbildung] Die 2. Fi- gur im lateiniſchẽ ZV wiſſen wie weit es vmb’ ein Rad herumb ſey/ das iſt Wann aber nicht allwegen dergleichen Mittel fuͤrhanden weren/ zum Alſo hingegen auß dem vmbkreiß zu lernen die breitte oder hoͤhe deß gerech- Dabey zu wiſſen daß es nicht nach der ſcherffe zuverſtehen/ wann man 7. Vom Vmbkreiß einer Eylinien. EJn Ey lini/ oder ablaͤnger Circkel hat nicht einerley Zum A iij
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Viſier Buͤchlein.
6. Vom Vmbkrais deß Circkels.
[Abbildung]
ZV wiſſen wie weit es vmb’ ein Rad herumb ſey/ das iſt
zwar dem Schmid/ Wagner vnnd Fuhrman ein leichte ſach. Sie ſchalten
den Wagen fuͤrſich nach der geraͤde/ ſo lang/ biß der eine Nagel/ der anfangs
zu vnderſt geſtanden/ einmal herumb/ vnd wider vnderſich kompt; der trucket zu
baiden malen einerley gruͤblin in den Boden; ſo hat man dann die gantze kruͤmme
deß Rades zwiſchen beyden gruͤblein in die geraͤde außgeſtreckt/ vnd mag ſie dann
mit Schuchen oder mit Elen abmeſſen/ wie man wil/ oder deſſen beduͤrfftig iſt.
Wann aber nicht allwegen dergleichen Mittel fuͤrhanden weren/ zum
Exempel wann der Binder nicht allwegen mit einem Band vmb das Faß he-
rumb meſſen kan/ ſondern es ligt etwa vnten auff/ oder im Kaat oder im Waſ-
ſer: wolan wann jme nur ſovil wirdt/ daß er die weitte oder breite am Boden meſ-
ſen kan/ mit ſampt den Froͤſchen/ ſo kan er darauß auch den vmbkreiß an den euſ-
ſerſten Froͤſchen wiſſen durch diſe Regel/ nimb die breite dreymal/ theil ſie auch
in ſiben gleicher ſtuck/ ſetz das ein von diſen ſiben ſtucken zu den dreyen gantzen/ ſo
haſtu den vmbkreiß oder die weite deß raiffs/ die er dann zumal haben wirdt jn-
wendig/ wann er an die Froͤſche zu euſſerſt angelegt vnd angetriben ſein wirt.
Alſo hingegen auß dem vmbkreiß zu lernen die breitte oder hoͤhe deß gerech-
ten Circkels: Zum Exempel/ wann ein Faß verbeihelt were/ vnnd nicht koͤndte
auffgemacht werden/ zuwiſſen/ wie tieff es am Bauch ſeye. So zeuch ein Band
vmb die mitte am Bauch herumb/ theil ſolche lenge in 22 gleiche theil/ nimb
darvon 7 ſolcher theil/ ſo haſtu die hoͤhe deß Faſſes mit ſampt dem Holtz: wiltu
die jnnerliche hoͤhe deß Weins haben ohne das Holtz/ ſo miſſe die dicke der Tau-
feln an Froͤſchen/ (frag aber den Binder zuvor der das Faß gemacht/ wievil die
Taufeln am Bauch dinner oder dicker ſey dann auſſen an Froͤſchen) zeuch alſo die
dicke beyder Taufeln von der gefundenen hoͤhe deß Faſſes ab/ ſo bleibt dir die jn-
nerliche hoͤhe.
Dabey zu wiſſen daß es nicht nach der ſcherffe zuverſtehen/ wann man
ſagt der vmbkreiß halte ſich gegen dem diameter oder breitte wie 22 gegen 7.
Dann es iſt nicht muͤglich einen einigen gleichen theil von dem diameter zune-
men/ welcher den vmbkreiß gerad außmeſſe; ja wann man gleich den diameter
theilete in zweintzig tauſent tauſent tauſent tauſent mal tauſent gleicher ſtuͤcklein/
ſo wirt doch etwas vberbleiben/ das weniger iſt/ dann ein ſolches kleines ſtuͤcklein/
dann der vmbkreiß wirdt alsdann ſein 62 831 853 071 795 861 ſolcher klei-
ner theil vnd noch ein wenig druͤber/ doch nit ſo vil/ das es gar/ ꝛc. 862 werden.
Behaltdi-
e zahl
dann du
wirſt jren
oft beduͤr-
fen/ ſond̕-
lich jhren
halben
theil 3
1459
26535
89793.
7. Vom Vmbkreiß einer Eylinien.
EJn Ey lini/ oder ablaͤnger Circkel hat nicht einerley
breitte mit der hoͤhe; deren leng inn die geraͤde außgeſtreckt helt gleich das
Zum
A iij
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