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Kentz, Paul: Güldener Handwercksboden. Leipzig, 1629.

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Von fürnembsten
man gesündiget. Hieraus mag man die Vernunfft vnnd
Scharffsinnigkeit dieser Leute verstehen. Denn diese Weise/
die Gebeter/ Beicht vnd Glaubens Bekäntniß zu schreiben/
haben sie von keinem Spanier gelernet/ denn sie können nicht
damit zu recht kommen/ sondern machten aus dem/ so man sie
lehrte/ sonderliche Bedeutung. Vnd haben etliche mit Bil-
dern vnd Charactern/ die Beicht aller Sünden/ in Indien
also geschrieben oder gemercket/ gesehen. Die zehen H. Gebot
waren auff eine gewisse Weise ab[ - 1 Zeichen fehlt]onterfeit/ dabey stunden et-
liche Zeichen wie Ziffer/ welches die Sünden waren/ die man
wider die Gebot gethan hatte. Sie haben auch neben solchen
Zeichen vnd Bildern gebrauchet etliche Schnüre vnd Rin-
ge/ von vielerley Zeug/ Ringlein/ Knöpffen/ Steinlein/ vnd
andern gemacht/ welches jhre Gedenck zettel waren/ Man hat
ein Bündlein auff diese Weise gesehen/ damit hat ein India-
nisch Weib eine Beicht jres gantzen Lebens gestellt (vnd beich-
tet damit/ wie aus einem Gedenckzettel/ dabey sie sich vieler
Vmbstenden vnd dergleichen zu erinnern wuste. Vnd lernen sie
auch an dergleichen Schnüren vnd Ringen der Christlichen Lehr
Häuptstücke/ welches sonderlich betagte Leute thun/ vnd wis-
sen also/ welcher Stein/ Knopff/ etc. diesen oder jenen Artickel/
Punct/ etc. bedeuten/ vnd war eine Lust zu sehen/ wann sie etwa
gefehlet/ vnd es besser machen wöllen/ welches allein darin be-
stehet/ daß sie die Stein wol besehen/ Vnd findet nan deren
Gedenckzeichen sehr viel auff jhren Kirchhöfen. Ist also die-
ses jhr memoria localis/ wie esdie Gelehrten nennen.

Aus diesem erscheinet auch/ daß die Bilderkunst die al-
Gualt. Riv. D.lerelteste sey/ vnter allen künstlichen Handwercken/ wie auch
die Egyptische Schrifft gnugsam bezenget. Denn ehe die
Buchstaben erfunden worden/ hat man alles/ was man in
Schrifft stellen/ vnd in Gedechtniß bringen wolte/ schnitzen

oder

Von fuͤrnembſten
man geſuͤndiget. Hieraus mag man die Vernunfft vnnd
Scharffſinnigkeit dieſer Leute verſtehen. Denn dieſe Weiſe/
die Gebeter/ Beicht vnd Glaubens Bekaͤntniß zu ſchreiben/
haben ſie von keinem Spanier gelernet/ denn ſie koͤnnen nicht
damit zu recht kommen/ ſondern machten aus dem/ ſo man ſie
lehrte/ ſonderliche Bedeutung. Vnd haben etliche mit Bil-
dern vnd Charactern/ die Beicht aller Suͤnden/ in Indien
alſo geſchrieben oder gemercket/ geſehen. Die zehen H. Gebot
waren auff eine gewiſſe Weiſe ab[ – 1 Zeichen fehlt]onterfeit/ dabey ſtunden et-
liche Zeichen wie Ziffer/ welches die Suͤnden waren/ die man
wider die Gebot gethan hatte. Sie haben auch neben ſolchen
Zeichen vnd Bildern gebrauchet etliche Schnuͤre vnd Rin-
ge/ von vielerley Zeug/ Ringlein/ Knoͤpffen/ Steinlein/ vnd
andern gemacht/ welches jhre Gedenck zettel waren/ Man hat
ein Buͤndlein auff dieſe Weiſe geſehen/ damit hat ein India-
niſch Weib eine Beicht jres gantzen Lebens geſtellt (vnd beich-
tet damit/ wie aus einem Gedenckzettel/ dabey ſie ſich vieler
Vmbſtenden vnd dergleichen zu erinnern wuſte. Vñ lernen ſie
auch an dergleichen Schnuͤren vñ Ringen der Chriſtlichen Lehr
Haͤuptſtuͤcke/ welches ſonderlich betagte Leute thun/ vnd wiſ-
ſen alſo/ welcher Stein/ Knopff/ ꝛc. dieſen oder jenen Artickel/
Punct/ ꝛc. bedeuten/ vnd war eine Luſt zu ſehen/ wann ſie etwa
gefehlet/ vnd es beſſer machen woͤllen/ welches allein darin be-
ſtehet/ daß ſie die Stein wol beſehen/ Vnd findet nan deren
Gedenckzeichen ſehr viel auff jhren Kirchhoͤfen. Iſt alſo die-
ſes jhr memoria localis/ wie esdie Gelehrten nennen.

Aus dieſem erſcheinet auch/ daß die Bilderkunſt die al-
Gualt. Riv. D.lerelteſte ſey/ vnter allen kuͤnſtlichen Handwercken/ wie auch
die Egyptiſche Schrifft gnugſam bezenget. Denn ehe die
Buchſtaben erfunden worden/ hat man alles/ was man in
Schrifft ſtellen/ vnd in Gedechtniß bringen wolte/ ſchnitzen

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[76/0088] Von fuͤrnembſten man geſuͤndiget. Hieraus mag man die Vernunfft vnnd Scharffſinnigkeit dieſer Leute verſtehen. Denn dieſe Weiſe/ die Gebeter/ Beicht vnd Glaubens Bekaͤntniß zu ſchreiben/ haben ſie von keinem Spanier gelernet/ denn ſie koͤnnen nicht damit zu recht kommen/ ſondern machten aus dem/ ſo man ſie lehrte/ ſonderliche Bedeutung. Vnd haben etliche mit Bil- dern vnd Charactern/ die Beicht aller Suͤnden/ in Indien alſo geſchrieben oder gemercket/ geſehen. Die zehen H. Gebot waren auff eine gewiſſe Weiſe ab_onterfeit/ dabey ſtunden et- liche Zeichen wie Ziffer/ welches die Suͤnden waren/ die man wider die Gebot gethan hatte. Sie haben auch neben ſolchen Zeichen vnd Bildern gebrauchet etliche Schnuͤre vnd Rin- ge/ von vielerley Zeug/ Ringlein/ Knoͤpffen/ Steinlein/ vnd andern gemacht/ welches jhre Gedenck zettel waren/ Man hat ein Buͤndlein auff dieſe Weiſe geſehen/ damit hat ein India- niſch Weib eine Beicht jres gantzen Lebens geſtellt (vnd beich- tet damit/ wie aus einem Gedenckzettel/ dabey ſie ſich vieler Vmbſtenden vnd dergleichen zu erinnern wuſte. Vñ lernen ſie auch an dergleichen Schnuͤren vñ Ringen der Chriſtlichen Lehr Haͤuptſtuͤcke/ welches ſonderlich betagte Leute thun/ vnd wiſ- ſen alſo/ welcher Stein/ Knopff/ ꝛc. dieſen oder jenen Artickel/ Punct/ ꝛc. bedeuten/ vnd war eine Luſt zu ſehen/ wann ſie etwa gefehlet/ vnd es beſſer machen woͤllen/ welches allein darin be- ſtehet/ daß ſie die Stein wol beſehen/ Vnd findet nan deren Gedenckzeichen ſehr viel auff jhren Kirchhoͤfen. Iſt alſo die- ſes jhr memoria localis/ wie esdie Gelehrten nennen. Aus dieſem erſcheinet auch/ daß die Bilderkunſt die al- lerelteſte ſey/ vnter allen kuͤnſtlichen Handwercken/ wie auch die Egyptiſche Schrifft gnugſam bezenget. Denn ehe die Buchſtaben erfunden worden/ hat man alles/ was man in Schrifft ſtellen/ vnd in Gedechtniß bringen wolte/ ſchnitzen oder Gualt. Riv. D.

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Zitationshilfe: Kentz, Paul: Güldener Handwercksboden. Leipzig, 1629, S. 76. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/kentz_handwerksboden_1629/88>, abgerufen am 24.11.2024.