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Kentz, Paul: Güldener Handwercksboden. Leipzig, 1629.

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rechter werth vnd Gebrauch

Auch wird in betrachtung rechten werths des Goldes/
Silbers/ vnd der guten Müntze/ billich von Wolverständi-
gen klagsweise betrawret/ daß so viel dieser besten Metal-
len/ nur auff vergengliche Arbeit gewendet wird/ daß es/ so
bald es verarbeitet/ auch zugleich verdirbt vnd verlohren ist/
weil es nicht wieder zu oder auff seinen werth kömmet/ wie
dessen viel könte genennet werden.

Darumb denn auch in etlichen hochverursachten
Reichsabschieden vnd Policey Ordnungen/ etlichen Hand-
Joh. Rurem.
im Schlüssel
des Reich-
thumbs.
werckern bey grosser poen verboten ist/ das vergülden auff
Kupffer/ Messing/ Eisen/ Holtz/ Stein/ Bein/ vnd an-
der Materien/ dadurch man denn auch sehr viel Gold vnnd
Silber ersparen könte. Wie denn an etlichen Orten bißhe-
ro auch viel ander Ding/ von Gold vnd Silber zu machen
vnd tragen/ zu diesem ende verboten worden/ (als gute Po-
samentborten/ vnd der gleichen.) Zum Vrwercklein a-
ber/ Goldschmiedsarbeit vnd dergleichen/ mag es seine we-
ge haben/ weil selbiges nicht von jedermann gebraucht wird/
vnd mehrertheil in seinem werth verbleibet.

Weil auch die H. Schrifft an etlichen Orten/ sonder-
Daniel. 2.
in vergleich-
ung der 4.
Monarchten.
lich aber im Propheten Daniel/ die Metallen Goldes vnd
Silbers/ etc. selbsten gegen einander abwürdiget vnd vnter-
scheidet/ als ists auch nicht vnrecht/ sondern weißlich gethan/
wann etlicher Menschen Stände nach vnd gegen demselben
verglichen werden/ weil Gott der HErr selbsten solches vn-
terscheids Stiffter ist. Daher die Erinnerung des hoch-
Plato, de L. L.weisen Platonis kömpt/ welche vom Cicerone auch hoch
gehalten wird: Daß nemlich Gott der HErr/ die Men-
schen zu dreyerley Standes Personen erschaffen/ zu densel-
ben auch dreyerley Materien genommen/ als:

I. Daraus die Regenten solten werden/ habe Er Gold vnter-
gemen-
rechter werth vnd Gebrauch

Auch wird in betrachtung rechten werths des Goldes/
Silbers/ vnd der guten Muͤntze/ billich von Wolverſtaͤndi-
gen klagsweiſe betrawret/ daß ſo viel dieſer beſten Metal-
len/ nur auff vergengliche Arbeit gewendet wird/ daß es/ ſo
bald es verarbeitet/ auch zugleich verdirbt vnd verlohren iſt/
weil es nicht wieder zu oder auff ſeinen werth koͤmmet/ wie
deſſen viel koͤnte genennet werden.

Darumb denn auch in etlichen hochverurſachten
Reichsabſchieden vnd Policey Ordnungen/ etlichen Hand-
Joh. Rurem.
im Schluͤſſel
des Reich-
thumbs.
werckern bey groſſer pœn verboten iſt/ das verguͤlden auff
Kupffer/ Meſſing/ Eiſen/ Holtz/ Stein/ Bein/ vnd an-
der Materien/ dadurch man denn auch ſehr viel Gold vnnd
Silber erſparen koͤnte. Wie denn an etlichen Orten bißhe-
ro auch viel ander Ding/ von Gold vnd Silber zu machen
vnd tragen/ zu dieſem ende verboten worden/ (als gute Po-
ſamentborten/ vnd der gleichen.) Zum Vrwercklein a-
ber/ Goldſchmiedsarbeit vnd dergleichen/ mag es ſeine we-
ge haben/ weil ſelbiges nicht von jedermann gebraucht wird/
vnd mehrertheil in ſeinem werth verbleibet.

Weil auch die H. Schrifft an etlichen Orten/ ſonder-
Daniel. 2.
in vergleich-
ung der 4.
Monarchten.
lich aber im Propheten Daniel/ die Metallen Goldes vnd
Silbers/ ꝛc. ſelbſten gegen einander abwuͤrdiget vnd vnter-
ſcheidet/ als iſts auch nicht vnrecht/ ſondern weißlich gethan/
wann etlicher Menſchen Staͤnde nach vnd gegen demſelben
verglichen werden/ weil Gott der HErr ſelbſten ſolches vn-
terſcheids Stiffter iſt. Daher die Erinnerung des hoch-
Plato, de L. L.weiſen Platonis koͤmpt/ welche vom Cicerone auch hoch
gehalten wird: Daß nemlich Gott der HErr/ die Men-
ſchen zu dreyerley Standes Perſonen erſchaffen/ zu denſel-
ben auch dreyerley Materien genommen/ als:

I. Daraus die Regenten ſolten werden/ habe Er Gold vnter-
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[182/0194] rechter werth vnd Gebrauch Auch wird in betrachtung rechten werths des Goldes/ Silbers/ vnd der guten Muͤntze/ billich von Wolverſtaͤndi- gen klagsweiſe betrawret/ daß ſo viel dieſer beſten Metal- len/ nur auff vergengliche Arbeit gewendet wird/ daß es/ ſo bald es verarbeitet/ auch zugleich verdirbt vnd verlohren iſt/ weil es nicht wieder zu oder auff ſeinen werth koͤmmet/ wie deſſen viel koͤnte genennet werden. Darumb denn auch in etlichen hochverurſachten Reichsabſchieden vnd Policey Ordnungen/ etlichen Hand- werckern bey groſſer pœn verboten iſt/ das verguͤlden auff Kupffer/ Meſſing/ Eiſen/ Holtz/ Stein/ Bein/ vnd an- der Materien/ dadurch man denn auch ſehr viel Gold vnnd Silber erſparen koͤnte. Wie denn an etlichen Orten bißhe- ro auch viel ander Ding/ von Gold vnd Silber zu machen vnd tragen/ zu dieſem ende verboten worden/ (als gute Po- ſamentborten/ vnd der gleichen.) Zum Vrwercklein a- ber/ Goldſchmiedsarbeit vnd dergleichen/ mag es ſeine we- ge haben/ weil ſelbiges nicht von jedermann gebraucht wird/ vnd mehrertheil in ſeinem werth verbleibet. Joh. Rurem. im Schluͤſſel des Reich- thumbs. Weil auch die H. Schrifft an etlichen Orten/ ſonder- lich aber im Propheten Daniel/ die Metallen Goldes vnd Silbers/ ꝛc. ſelbſten gegen einander abwuͤrdiget vnd vnter- ſcheidet/ als iſts auch nicht vnrecht/ ſondern weißlich gethan/ wann etlicher Menſchen Staͤnde nach vnd gegen demſelben verglichen werden/ weil Gott der HErr ſelbſten ſolches vn- terſcheids Stiffter iſt. Daher die Erinnerung des hoch- weiſen Platonis koͤmpt/ welche vom Cicerone auch hoch gehalten wird: Daß nemlich Gott der HErr/ die Men- ſchen zu dreyerley Standes Perſonen erſchaffen/ zu denſel- ben auch dreyerley Materien genommen/ als: Daniel. 2. in vergleich- ung der 4. Monarchten. Plato, de L. L. I. Daraus die Regenten ſolten werden/ habe Er Gold vnter- gemen-

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Zitationshilfe: Kentz, Paul: Güldener Handwercksboden. Leipzig, 1629, S. 182. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/kentz_handwerksboden_1629/194>, abgerufen am 24.11.2024.