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Hulsius, Levinus: Die fünff vnd zweyntzigste Schifffahrt/ Nach dem Königreich Chili in West-Jndien. Frankfurt (Main), 1649.

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Gülden/ noch ein büschel Hundshaar da ein Man genug anzutragen
hatt da sie sehr viel von halten/ eine Hauben geformiert wie ein Bi-
schoffshaub aus Stro vnd Hundshaar sehr artlich geflochten/ vnnd
dem nach 4. oder 5. Paar Hosen aus vnbereiter Hirschhaut/ alles et-
wan 40. Reichstaler werd/ daß ist wol daß meinste/ die ärmer seind
geben auch weniger. Die manier haben sie nicht daß sie beyeinander
in einem hause wohnen/ sondern die Fraw bleibet schläft ist vnd trinckt
in jhrem Hauß/ vnd der Man in seinem/ aber des Nachts kombt der
Mann in seiner frawen hauß/ muß heimlich schleichen wie ein dieb/
darf nicht an den herd oder ans Liecht kommen/ sondern legt sich als-
bald zu Bett/ will er etwas haben so darf ers nicht fordern/ sondern Hu-
stet nur ein wenig so kombt dan seine Fraw vnd versorgt jhn/ gehet da-
rauff wieder zu den andern Leuten im hauß biß daß jederman schlaffen
gehet/ als dan gehet sie auch sich bey jhren Man legen: jhre Betladen
seind auß Bambösen gemacht/ haben weder Polster oder Küssen/ son-
dern eine Hirschhaut vndergespreyt vnd an stat des Polsters ein stück
holtz; frü morgens für dem tage muß der man wieder heimlich wegge-
hen/ ohne wort zu sprechen wie ein Katz auß dem Taubhause/ vnd mag
bey Tag ins hauß nicht kommen/ es sey dan daß niemand zu hauß seye
als die Fraw allein/ dan muß er erst jemand schicken vnd lassen fragen
ober kommen dörffe/ wil jhn nun die Fraw haben so lest sie jhn ein/
wo nicht muß der gute schlucker wieder fortwandern: die Fraw vnnd
jhr Geschlecht haben jhre eygene Felder die sie bawen/ deß gleichen ha-
auch der Mann mit seinem Geschlecht/ die Fraw samlet vor den Man
nichts/ vnd der Man vor die Fraw nichts/ jeglicher sorget für sich selb-
sten/ die Kinder bleiben bey der Mutter biß sie 3. Jahr alt seind/ darauff
kommen sie zu dem Vatter/ aber für daß erste Ziehen sie keine Kinder
auff/ dan ihr Gesetz vnd Ordnung helt in/ daß die Frawen für sechs oder
fieben vnd dreissig jaren keine Kinder mögen lassen für den Tag kommen/
derhalben wann sie Schwanger werden/ tödten sie die frucht im Leib/
welches sie also verrichten/ sie ruffen eine jhrer Priesterinnen/ welche sie
auff ein bett legen/ vnd solang trucken biß jhne die Frucht abgehet/ wel-
ches dan nicht mit mindern schmertzen zugehet als wann sie daß Kind
lebendig zur Welt hetten gebracht/ vnd daß thun sie nicht auß mangel
natürlicher Liebe zu jhrer Frucht/ sondern weil sie von jhren Priesterin-
nen also vnderrichtet werden/ ja es würd für grosse sünde vnnd schande
gerechnet/ wan sie so frühe Kinder für den tag brächten/ werden also viel
vnschuldiger Kinder auff diese weiß hingerichtet/ dan mir selber vnder-
schiedliche bekend haben/ daß sie schon 16. abgetrieben hetten/ vnnd mit

Guͤlden/ noch ein buͤſchel Hundshaar da ein Man genug anzutragen
hatt da ſie ſehr viel von halten/ eine Hauben geformiert wie ein Bi-
ſchoffshaub aus Stro vnd Hundshaar ſehr artlich geflochten/ vnnd
dem nach 4. oder 5. Paar Hoſen aus vnbereiter Hirſchhaut/ alles et-
wan 40. Reichstaler werd/ daß iſt wol daß meinſte/ die aͤrmer ſeind
geben auch weniger. Die manier haben ſie nicht daß ſie beyeinander
in einem hauſe wohnen/ ſondern die Fraw bleibet ſchlaͤft iſt vnd trinckt
in jhrem Hauß/ vnd der Man in ſeinem/ aber des Nachts kombt der
Mann in ſeiner frawen hauß/ muß heimlich ſchleichen wie ein dieb/
darf nicht an den herd oder ans Liecht kommen/ ſondern legt ſich als-
bald zu Bett/ will er etwas haben ſo darf ers nicht fordern/ ſondern Hu-
ſtet nur ein wenig ſo kombt dan ſeine Fraw vnd verſorgt jhn/ gehet da-
rauff wieder zu den andern Leuten im hauß biß daß jederman ſchlaffen
gehet/ als dan gehet ſie auch ſich bey jhren Man legen: jhre Betladen
ſeind auß Bamboͤſen gemacht/ haben weder Polſter oder Kuͤſſen/ ſon-
dern eine Hirſchhaut vndergeſpreyt vnd an ſtat des Polſters ein ſtuͤck
holtz; fruͤ morgens fuͤr dem tage muß der man wieder heimlich wegge-
hen/ ohne wort zu ſprechen wie ein Katz auß dem Taubhauſe/ vnd mag
bey Tag ins hauß nicht kommen/ es ſey dan daß niemand zu hauß ſeye
als die Fraw allein/ dan muß er erſt jemand ſchicken vnd laſſen fragen
ober kommen doͤrffe/ wil jhn nun die Fraw haben ſo leſt ſie jhn ein/
wo nicht muß der gute ſchlucker wieder fortwandern: die Fraw vnnd
jhr Geſchlecht haben jhre eygene Felder die ſie bawen/ deß gleichen ha-
auch der Mann mit ſeinem Geſchlecht/ die Fraw ſamlet vor den Man
nichts/ vnd der Man vor die Fraw nichts/ jeglicher ſorget fuͤr ſich ſelb-
ſten/ die Kinder bleiben bey der Mutter biß ſie 3. Jahr alt ſeind/ darauff
kommen ſie zu dem Vatter/ aber fuͤr daß erſte Ziehen ſie keine Kinder
auff/ dan ihr Geſetz vñ Ordnung helt in/ daß die Frawen fuͤr ſechs oder
fieben vnd dreiſſig jaren keine Kinder moͤgen laſſen fuͤr den Tag kom̃en/
derhalben wann ſie Schwanger werden/ toͤdten ſie die frucht im Leib/
welches ſie alſo verrichten/ ſie ruffen eine jhrer Prieſterinnen/ welche ſie
auff ein bett legen/ vnd ſolang trucken biß jhne die Frucht abgehet/ wel-
ches dan nicht mit mindern ſchmertzen zugehet als wann ſie daß Kind
lebendig zur Welt hetten gebracht/ vnd daß thun ſie nicht auß mangel
natuͤrlicher Liebe zu jhrer Frucht/ ſondern weil ſie von jhren Prieſterin-
nen alſo vnderrichtet werden/ ja es wuͤrd fuͤr groſſe ſuͤnde vnnd ſchande
gerechnet/ wan ſie ſo fruͤhe Kinder fuͤr den tag braͤchten/ werden alſo viel
vnſchuldiger Kinder auff dieſe weiß hingerichtet/ dan mir ſelber vnder-
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[42/0062] Guͤlden/ noch ein buͤſchel Hundshaar da ein Man genug anzutragen hatt da ſie ſehr viel von halten/ eine Hauben geformiert wie ein Bi- ſchoffshaub aus Stro vnd Hundshaar ſehr artlich geflochten/ vnnd dem nach 4. oder 5. Paar Hoſen aus vnbereiter Hirſchhaut/ alles et- wan 40. Reichstaler werd/ daß iſt wol daß meinſte/ die aͤrmer ſeind geben auch weniger. Die manier haben ſie nicht daß ſie beyeinander in einem hauſe wohnen/ ſondern die Fraw bleibet ſchlaͤft iſt vnd trinckt in jhrem Hauß/ vnd der Man in ſeinem/ aber des Nachts kombt der Mann in ſeiner frawen hauß/ muß heimlich ſchleichen wie ein dieb/ darf nicht an den herd oder ans Liecht kommen/ ſondern legt ſich als- bald zu Bett/ will er etwas haben ſo darf ers nicht fordern/ ſondern Hu- ſtet nur ein wenig ſo kombt dan ſeine Fraw vnd verſorgt jhn/ gehet da- rauff wieder zu den andern Leuten im hauß biß daß jederman ſchlaffen gehet/ als dan gehet ſie auch ſich bey jhren Man legen: jhre Betladen ſeind auß Bamboͤſen gemacht/ haben weder Polſter oder Kuͤſſen/ ſon- dern eine Hirſchhaut vndergeſpreyt vnd an ſtat des Polſters ein ſtuͤck holtz; fruͤ morgens fuͤr dem tage muß der man wieder heimlich wegge- hen/ ohne wort zu ſprechen wie ein Katz auß dem Taubhauſe/ vnd mag bey Tag ins hauß nicht kommen/ es ſey dan daß niemand zu hauß ſeye als die Fraw allein/ dan muß er erſt jemand ſchicken vnd laſſen fragen ober kommen doͤrffe/ wil jhn nun die Fraw haben ſo leſt ſie jhn ein/ wo nicht muß der gute ſchlucker wieder fortwandern: die Fraw vnnd jhr Geſchlecht haben jhre eygene Felder die ſie bawen/ deß gleichen ha- auch der Mann mit ſeinem Geſchlecht/ die Fraw ſamlet vor den Man nichts/ vnd der Man vor die Fraw nichts/ jeglicher ſorget fuͤr ſich ſelb- ſten/ die Kinder bleiben bey der Mutter biß ſie 3. Jahr alt ſeind/ darauff kommen ſie zu dem Vatter/ aber fuͤr daß erſte Ziehen ſie keine Kinder auff/ dan ihr Geſetz vñ Ordnung helt in/ daß die Frawen fuͤr ſechs oder fieben vnd dreiſſig jaren keine Kinder moͤgen laſſen fuͤr den Tag kom̃en/ derhalben wann ſie Schwanger werden/ toͤdten ſie die frucht im Leib/ welches ſie alſo verrichten/ ſie ruffen eine jhrer Prieſterinnen/ welche ſie auff ein bett legen/ vnd ſolang trucken biß jhne die Frucht abgehet/ wel- ches dan nicht mit mindern ſchmertzen zugehet als wann ſie daß Kind lebendig zur Welt hetten gebracht/ vnd daß thun ſie nicht auß mangel natuͤrlicher Liebe zu jhrer Frucht/ ſondern weil ſie von jhren Prieſterin- nen alſo vnderrichtet werden/ ja es wuͤrd fuͤr groſſe ſuͤnde vnnd ſchande gerechnet/ wan ſie ſo fruͤhe Kinder fuͤr den tag braͤchten/ werden alſo viel vnſchuldiger Kinder auff dieſe weiß hingerichtet/ dan mir ſelber vnder- ſchiedliche bekend haben/ daß ſie ſchon 16. abgetrieben hetten/ vnnd mit

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Zitationshilfe: Hulsius, Levinus: Die fünff vnd zweyntzigste Schifffahrt/ Nach dem Königreich Chili in West-Jndien. Frankfurt (Main), 1649, S. 42. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/hulsius_schifffahrt_1649/62>, abgerufen am 27.11.2024.