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Hulsius, Levinus: Die fünff vnd zweyntzigste Schifffahrt/ Nach dem Königreich Chili in West-Jndien. Frankfurt (Main), 1649.

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Darumb sitzen sie alsdann Morgens vnd Abends an den wegen da das
Volck vorüber mus gehen/ vnd sehen ob jemand etwas am Leib hatt/ jh-
me das abzunehmen: Mir ist einsmals wiederfahren/ daß ich von dem
Dorff Sincan nach Mattan ginge/ vnderwegen kame ich zu etlichen Mac-
cauern,
die vom felde wieder kamen/ vnder welchen einer ware/ so ein ge-
wand vmb den Leib hatte/ derselbe als er von weitem etlicher Rhatsperso-
nen ansichtig wurde/ bade mich sehr daß ich dasselbe gewande so lang zu
mir solte nehmen/ bis Er vorvber were/ damit Er nicht gestrafft würde/
welches ich auch thete: im vorübergehen wolten gedachte Personen mit
gewalt wissen/ weme auß jhren Leuten dasselbe zustünde/ welches ich aber
zu sagen weigerte/ vnd in dem Dorff es dem eygener wieder zustelte/ der
mir sehr darumb danckete. Auch dörffen sie zu etlichen Zeiten woll Klei-
der aber nichts von Seiden tragen/ oder wird jhnen abgenommen: Wann
auch an jhren Festagen die Frawen sich auffmutzen/ vnd etwann eine vber
die gebür sich herfür thut vnd Hoffart treibet/ werden sie auch von jhnen
gestrafft/ vnd auch woll in aller gegenwart die Kleider zu stücken geschnit-
ten: Dieselbe Rhatsmenner haben auch ein gewisse Zeit im Jahr da-
rinnen sie sich etlichersachen enthalten müssen/ Wann der Reiß begint
Reiff zu werden/ dörffen sie sich nicht druncken drincken/ keinen Zucker/
Pietang/ oder vette Kost essen/ wenden für daß im widrigen die Hirsche
vnd Schweine den Reiß im Felde vernichtigen würden/ wo sie auch daß
nicht vnderhalten/ gerathen sie bey den andern in verachtung. Wegen
Dieberey/ Hurerey oder Ehebruch/ vnd Todschlag/ wird niemand offent-
lich gestrafft/ ein jeglicher Rächet sich selber/ hatt jemand etwas entwen-
det vnd es kombt auß/ so gehet der deme es entnomen/ mit seinen Freunden
in des Diebs hauß vnd nimmet so viel wieder als jhm gut dünckt/ will es
der ander nicht zulassen/ so holet mans mit dem Schwert/ also auch wann
jemand einen andern in vngebühr bey seinem Weib findet/ so gehet er hin
vnd nimbt Jhme 2. oder 3. Schweine auß dem Stall/ wird jemand
Endleibet/ so handelen beyderseitz Freunde vmb so viel Hirsch vnd Schweins
heute biß sie zu frieden seind/ vnd alsdann darff der Todschläger wiede-
rumb kommen.

Wiewohl auch bey diesen Leuten keine höher ist als der ander/ ja auch
in Jhrer sprache es keine Namen gibt dardurch Herr oder Knecht köndte
auß gedruckt werden/ so thun sie doch auff jhre weise einander grosse ehr-
bietung an/ vnd daß nicht in anseheneiniger würde Stand oder Reich-
thumb/ sondern nur des Alters: ein Junger wird einem alten wo sie ein-

ander

Darumb ſitzen ſie alsdann Morgens vnd Abends an den wegen da das
Volck voruͤber mus gehen/ vnd ſehen ob jemand etwas am Leib hatt/ jh-
me das abzunehmen: Mir iſt einsmals wiederfahren/ daß ich von dem
Dorff Sincan nach Mattan ginge/ vnderwegen kame ich zu etlichen Mac-
cauern,
die vom felde wieder kamen/ vnder welchen einer ware/ ſo ein ge-
wand vmb den Leib hatte/ derſelbe als er von weitem etlicher Rhatsperſo-
nen anſichtig wurde/ bade mich ſehr daß ich daſſelbe gewande ſo lang zu
mir ſolte nehmen/ bis Er vorvber were/ damit Er nicht geſtrafft wuͤrde/
welches ich auch thete: im voruͤbergehen wolten gedachte Perſonen mit
gewalt wiſſen/ weme auß jhren Leuten daſſelbe zuſtuͤnde/ welches ich aber
zu ſagen weigerte/ vnd in dem Dorff es dem eygener wieder zuſtelte/ der
mir ſehr darumb danckete. Auch doͤrffen ſie zu etlichen Zeiten woll Klei-
der aber nichts von Seiden tragen/ oder wird jhnen abgenom̃en: Wann
auch an jhren Feſtagen die Frawen ſich auffmutzen/ vnd etwann eine vber
die gebuͤr ſich herfuͤr thut vnd Hoffart treibet/ werden ſie auch von jhnen
geſtrafft/ vnd auch woll in aller gegenwart die Kleider zu ſtuͤcken geſchnit-
ten: Dieſelbe Rhatsmenner haben auch ein gewiſſe Zeit im Jahr da-
rinnen ſie ſich etlicherſachen enthalten muͤſſen/ Wann der Reiß begint
Reiff zu werden/ doͤrffen ſie ſich nicht druncken drincken/ keinen Zucker/
Pietang/ oder vette Koſt eſſen/ wenden fuͤr daß im widrigen die Hirſche
vnd Schweine den Reiß im Felde vernichtigen wuͤrden/ wo ſie auch daß
nicht vnderhalten/ gerathen ſie bey den andern in verachtung. Wegen
Dieberey/ Hurerey oder Ehebruch/ vnd Todſchlag/ wird niemand offent-
lich geſtrafft/ ein jeglicher Raͤchet ſich ſelber/ hatt jemand etwas entwen-
det vnd es kombt auß/ ſo gehet der deme es entnomen/ mit ſeinen Freundẽ
in des Diebs hauß vnd nimmet ſo viel wieder als jhm gut duͤnckt/ will es
der ander nicht zulaſſen/ ſo holet mans mit dem Schwert/ alſo auch wañ
jemand einen andern in vngebuͤhr bey ſeinem Weib findet/ ſo gehet er hin
vnd nimbt Jhme 2. oder 3. Schweine auß dem Stall/ wird jemand
Endleibet/ ſo handelẽ beyderſeitz Freunde vmb ſo viel Hirſch vñ Schweins
heute biß ſie zu frieden ſeind/ vnd alsdann darff der Todſchlaͤger wiede-
rumb kommen.

Wiewohl auch bey dieſen Leutẽ keine hoͤher iſt als der ander/ ja auch
in Jhrer ſprache es keine Namen gibt dardurch Herr oder Knecht koͤndte
auß gedruckt werden/ ſo thun ſie doch auff jhre weiſe einander groſſe ehr-
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thumb/ ſondern nur des Alters: ein Junger wird einem alten wo ſie ein-

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Zitationshilfe: Hulsius, Levinus: Die fünff vnd zweyntzigste Schifffahrt/ Nach dem Königreich Chili in West-Jndien. Frankfurt (Main), 1649, S. 40. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/hulsius_schifffahrt_1649/60>, abgerufen am 23.11.2024.