Hohberg, Wolf Helmhard von: Georgica Curiosa. Bd. 1. Nürnberg, 1682.Des Adelichen Land- und Feld-Lebens Des Adelichen Land- und Feld-Lebens Drittes Buch/ Haus-Mutter. Caput I. [Spaltenumbruch]
Von der Haus-Mutter. ZU sonderbarem hohem Nachruhm Und ob zwar so wol der Mann/ als das Weibe/ Jch will mich aber/ ihr gebührliches Lob an die- So kan man auch/ mit ruhigerm Hertzen/ sich Wir
Des Adelichen Land- und Feld-Lebens Des Adelichen Land- und Feld-Lebens Drittes Buch/ Haus-Mutter. Caput I. [Spaltenumbruch]
Von der Haus-Mutter. ZU ſonderbarem hohem Nachruhm Und ob zwar ſo wol der Mann/ als das Weibe/ Jch will mich aber/ ihr gebuͤhrliches Lob an die- So kan man auch/ mit ruhigerm Hertzen/ ſich Wir
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Des Adelichen Land- und Feld-Lebens
Des
Adelichen Land- und Feld-Lebens
Drittes Buch/
Haus-Mutter.
Caput I.
Von der Haus-Mutter.
ZU ſonderbarem hohem Nachruhm
gereichet es dem Weiblichem Ge-
ſchlechte/ daß ſie/ noch im Stand
der Unſchuld/ nicht aus der allge-
meinen Erden wie Adam; ſondern
in dem ſeeligen und angenehmen
Garten des Paradeiſes/ von der
Goͤttlichen Allmacht/ als des Manns
Gehuͤlffin aus ſeiner Rieben/ iſt gebildet und erſchaf-
fen worden/ damit ſie um ihn ſeyn/ ihme beywohnen/ mit
Ergetzlichkeit/ Rath und Beyſtand an die Hand gehen/
und alſo ein Neben-Werckzeuge ſeyn moͤge/ dardurch
das menſchliche Weſen erhalten/ gemehret/ und gleich-
ſam verewiget/ und ſolcher Geſtalt des Goͤttlichen aus-
geſprochenen Segens mittheilhafftig ſeyn moͤchte. Und
obwol dieſer haitere Himmel von dem hoͤlliſchen Unge-
witter bald hernach mit finſterm und donner-traͤchtigem
Gewuͤlcke uͤberdeckt/ auch dardurch die gehabte Gluͤck-
ſeeligkeit haͤßlich iſt vergallet worden; ſo hat doch GOtt
der allweiſe HErr/ das natuͤrliche Liebes-Liechtlein in
unſerer erſten Eltern innerſten Hertzens-Schrein ſo ge-
nau verwahret und eingeſchloſſen/ daß der hoͤlliſche Stoͤ-
ren-Fried ſolches mit aller ſeiner Tauſend-Kunſt und
waͤhenden Sturm-Winden/ dennoch nicht gantz und
gar ausloͤſchen koͤnnen/ ſondern auch/ wider Danck/ ein
kleines Fuͤncklein uͤberbleiben laſſen muͤſſen/ darauf/
als auf einer ſtarcken und unbeweglichen Grund-Feſte
nothwendiger Erhaltung/ tanquam efficaciſſimo Divi-
ni Amoris Reſiduo, die Seulen des menſchlichen Ge-
ſchlechtes/ unverruckt/ biß ans Ende der Welt/ bleiben
ſollte.
Und ob zwar ſo wol der Mann/ als das Weibe/
zu Goͤttlichem Eben-Bild erſchaffen/ ſo ſcheinet doch/
es habe das Weib noch einigen Vorzug/ und Vortref-
lichkeit von der Natur empfangen. Derentwegen
auch zum Theil die wildeſten und blutbegierigſten
Thiere (wie mit vielen Exempeln/ da es vonnoͤthen/
bewieſen werden koͤnnte) offtermals dieſes holdſeligen
Geſchlechtes in mancherley Begebenheiten geſchonet/
und ihren ſonſt reiſſenden und biſſigen Rachen/ mit
dieſem unſchuldigen zarten Blut nicht ſaͤttigen/ und den
ihnen eingepregten Goͤttlichen Gegenſchein/ durch ihre
Zerreiſſung und Ermoͤrdung/ nicht verunehren wollen.
Deßwegen auch der dapffere und ſonſt ernſthaffte Cato
ein Geſetz gegeben/ daß wer an einem Weibs-Bild
mit Schmachworten oder Schlaͤgẽ ſich vergreiffen wuͤr-
de/ nicht geringere Straff/ als ob er der unſterbli-
chen Goͤtter Bildniß gelaͤſtert haͤtte/ ausſtehen ſollte.
Jch will mich aber/ ihr gebuͤhrliches Lob an die-
ſem Ort weiter auszufuͤhren nicht unterſtehen; ſondern
allein dieſes melden/ daß eine Haushaltung ohne Weib/
ſey wie ein Tag ohne Sonnenſchein/ ein Garten oh-
ne Blumen/ oder ein Waſſer ohne Fiſche/ daß oh-
ne ihren Beyſtand eine Wirthſchafft nimmermehr in
ſo guͤter Ordnung moͤge gefuͤhrt/ oder angeſtellet wer-
den. Es koͤnnte auch den Mann wenig helffen/ wann
die durch ſeinen Fleiß erworbene Guͤter/ nicht durch ei-
ner klugen Haus-Mutter Sorgfalt verwahret/ erhal-
ten/ recht ausgetheilet und angetragen wuͤrden. Und
gewißlich ein Wanders-Mann/ wann er nach zu Waſ-
ſer oder Land vollbrachter Reiſe/ und vielen ausge-
ſtandenen Ungelegenheiten/ ſeine Gegend/ ſeine Stadt/
Dorff und Haus erblicket/ wird allzeit mit groͤſſern
Freuden eingehen/ wann er ein treues und liebes Weib
darinn zu finden verhofft/ die ſeine Muͤhe erquicken/
ſein Verlangen erſetzen/ ſich mit ſeinem Ungluͤck be-
truͤben/ mit ſeinem Gluͤck erfreuen/ ſeiner treulich pfle-
gen und warten/ und was er erworben/ zu Rath hal-
ten moͤge.
So kan man auch/ mit ruhigerm Hertzen/ ſich
auf nothwendige und langwuͤhrige Reiſen begeben/
wann man ſein Hauſe/ Kinder/ Geſinde/ Haab und
Guͤter mit einer verſtaͤndigen treuen Vorſteherin ver-
ſorget/ und ſeine Abweſenheit/ durch Gegenwart ſei-
ner vernuͤnfftigen Gehuͤlffin/ wol erſetzet weis. Ja wann
wir/ Alters halber/ der Weiber ſcheinen nicht mehr von-
noͤthen zu haben/ ſind ſie uns am aller-nothwendigſten/
denen Schwachheiten unſers hohen Alters zu Huͤlff zu
kommen/ die wir/ mit ſolcher Vertreuligkeit/ niemand
andern (wanns auch ſchon naͤchſte Befreundte waͤren)
entdecken doͤrffen/ als unſern Weibern/ mit denen wir
Gluͤck und Ungluͤck/ Gutes und Boͤſes/ in unzertheil-
ter Gemeinſchafft genieſen/ und die mit uns ein Leib ſind.
Wir
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