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Happel, Eberhard Werner: Der Academische Roman. Ulm, 1690.

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Deß Academischen
unerträglich seyn würde/ wann auß einem hellen Liecht in einem
Augenblick darein kämen? Also ist auch den Zuhörern eine be-
scheidene und unvermerckte Veränderung der Discursen gar
nicht zuwider/ gibt ihnen auch nicht Anlaß zu fragen/ wie sonsten
wol bißweilen zu geschehen pfleget: Womit kommt der aufge-
zogen/ oder/ wie reimet sich dieses mit unserm vorigen Gespräch?
Jch bekenne/ daß diese unvermerckte Zusammenfüg- und Jnein-
anderschrenckung der Reden in fürnehmer Gesellschafft nicht so
gar leicht ist/ die Jenigen aber/ welche sich vorgenommen/ so we-
nig/ als sie können/ darwider zu handeln/ müssen sonderlich Acht
haben/ daß sie allezeit ihre Discurs auf Dinge richten/ die sie dar-
für halten/ daß sie deu Zuhörern am liebsten und nützlichsten
seyn/ und wer dergleichen vorbringet/ wird jedes mahl gerne ge-
höret. Seynd die Discurse der Gesellschafft angenehm/ so wer-
den sie einem oder andern Zuhörer Anlaß geben/ etwas vorzu-
bringen/ das ihm wissend/ oder das er zum wenigsten gar wol zu
wissen vermeynet/ oder aber/ daß er ihnen mit Manier sagen
könne/ welches er etwan sonsten nicht thäte/ wann ihm nicht unge-
fähr Anlaß darzu gegeben wurde; Kommt aber etwas auf die
Bahn/ zum Exempel/ welches einer oder der andere in der Gesell-
schafft ihm zu Nutzen machen kan/ oder/ da ihm angelegen seyn
möchte/ wird er sie sonder Zweiffel überauß gern hören/ und kan
derhalben ein solcher Discurs nicht anders/ als angenehm seyn.
Dieses alles so wol als die Manier zu reden/ darinnen man sehr
discret, und zuweilen frey/ zuweilen wieder respectueux seyn
muß/ seynd Effecten oder Würckungen deß Judicii, und nicht deß
Gedächtnüsses. Ausser dem/ daß der/ so nur bloß ein gut Ge-
dächtnüß hat/ sich eben so veracht macht/ ob er gleich gar gute
und schöne Dinge zu unbequemer Zeit allegiret/ und vorbringet-
Als ein Mahler/ der in der That einen Sypressen-Baum über
alle Massen wol mahlen könte/ aber ihn an allen seinen Gemähl-
den/ ja selbsten in den Schiffbrüchen setzen wolte; Ja/ man kan
keine Reguln der Künsten/ oder Professionen/ sie haben Ramen/
wie sie wollen/ irgend worauf recht appliciren und gebrauchen/
wann man nicht mit einem sonderlichen guten Judicio begabet ist.

Darauf antwortete Condado, daß man/ um diese Fragen
zu entscheiden/ nicht von einem Menschen reden müste/ der zwar
mit einem schönen Gedächtnüß begabet/ aber hingegen mit gantz
keinem Judicio gezieret wäre/ dann die Parthey wurde gar zu
ungleich seyn, Sondern man müste 2. Personen stellen/ die bey-
derseits so wol das Judicium, als ein Gedächtnüß hätten; Und

da dem

Deß Academiſchen
unertraͤglich ſeyn wuͤrde/ wann auß einem hellen Liecht in einem
Augenblick darein kaͤmen? Alſo iſt auch den Zuhoͤrern eine be-
ſcheidene und unvermerckte Veraͤnderung der Diſcurſen gar
nicht zuwider/ gibt ihnen auch nicht Anlaß zu fragen/ wie ſonſten
wol bißweilen zu geſchehen pfleget: Womit kommt der aufge-
zogen/ oder/ wie reimet ſich dieſes mit unſerm vorigen Geſpraͤch?
Jch bekenne/ daß dieſe unvermerckte Zuſammenfuͤg- und Jnein-
anderſchrenckung der Reden in fuͤrnehmer Geſellſchafft nicht ſo
gar leicht iſt/ die Jenigen aber/ welche ſich vorgenommen/ ſo we-
nig/ als ſie koͤnnen/ darwider zu handeln/ muͤſſen ſonderlich Acht
haben/ daß ſie allezeit ihre Diſcurs auf Dinge richten/ die ſie dar-
fuͤr halten/ daß ſie deu Zuhoͤrern am liebſten und nuͤtzlichſten
ſeyn/ und wer dergleichen vorbringet/ wird jedes mahl gerne ge-
hoͤret. Seynd die Diſcurſe der Geſellſchafft angenehm/ ſo wer-
den ſie einem oder andern Zuhoͤrer Anlaß geben/ etwas vorzu-
bringen/ das ihm wiſſend/ oder das er zum wenigſten gar wol zu
wiſſen vermeynet/ oder aber/ daß er ihnen mit Manier ſagen
koͤnne/ welches er etwan ſonſten nicht thaͤte/ wañ ihm nicht unge-
faͤhr Anlaß darzu gegeben wurde; Kommt aber etwas auf die
Bahn/ zum Exempel/ welches einer oder der andere in der Geſell-
ſchafft ihm zu Nutzen machen kan/ oder/ da ihm angelegen ſeyn
moͤchte/ wird er ſie ſonder Zweiffel uͤberauß gern hoͤren/ und kan
derhalben ein ſolcher Diſcurs nicht anders/ als angenehm ſeyn.
Dieſes alles ſo wol als die Manier zu reden/ darinnen man ſehr
diſcret, und zuweilen frey/ zuweilen wieder reſpectueux ſeyn
muß/ ſeynd Effecten oder Wuͤrckungen deß Judicii, und nicht deß
Gedaͤchtnuͤſſes. Auſſer dem/ daß der/ ſo nur bloß ein gut Ge-
daͤchtnuͤß hat/ ſich eben ſo veracht macht/ ob er gleich gar gute
und ſchoͤne Dinge zu unbequemer Zeit allegiret/ und vorbringet-
Als ein Mahler/ der in der That einen Sypreſſen-Baum uͤber
alle Maſſen wol mahlen koͤnte/ aber ihn an allen ſeinen Gemaͤhl-
den/ ja ſelbſten in den Schiffbruͤchen ſetzen wolte; Ja/ man kan
keine Reguln der Kuͤnſten/ oder Profeſſionen/ ſie haben Ramen/
wie ſie wollen/ irgend worauf recht appliciren und gebrauchen/
wañ man nicht mit einem ſonderlichen guten Judicio begabet iſt.

Darauf antwortete Condado, daß man/ um dieſe Fragen
zu entſcheiden/ nicht von einem Menſchen reden muͤſte/ der zwar
mit einem ſchoͤnen Gedaͤchtnuͤß begabet/ aber hingegen mit gantz
keinem Judicio gezieret waͤre/ dann die Parthey wurde gar zu
ungleich ſeyn, Sondern man muͤſte 2. Perſonen ſtellen/ die bey-
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da dem
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[544/0560] Deß Academiſchen unertraͤglich ſeyn wuͤrde/ wann auß einem hellen Liecht in einem Augenblick darein kaͤmen? Alſo iſt auch den Zuhoͤrern eine be- ſcheidene und unvermerckte Veraͤnderung der Diſcurſen gar nicht zuwider/ gibt ihnen auch nicht Anlaß zu fragen/ wie ſonſten wol bißweilen zu geſchehen pfleget: Womit kommt der aufge- zogen/ oder/ wie reimet ſich dieſes mit unſerm vorigen Geſpraͤch? Jch bekenne/ daß dieſe unvermerckte Zuſammenfuͤg- und Jnein- anderſchrenckung der Reden in fuͤrnehmer Geſellſchafft nicht ſo gar leicht iſt/ die Jenigen aber/ welche ſich vorgenommen/ ſo we- nig/ als ſie koͤnnen/ darwider zu handeln/ muͤſſen ſonderlich Acht haben/ daß ſie allezeit ihre Diſcurs auf Dinge richten/ die ſie dar- fuͤr halten/ daß ſie deu Zuhoͤrern am liebſten und nuͤtzlichſten ſeyn/ und wer dergleichen vorbringet/ wird jedes mahl gerne ge- hoͤret. Seynd die Diſcurſe der Geſellſchafft angenehm/ ſo wer- den ſie einem oder andern Zuhoͤrer Anlaß geben/ etwas vorzu- bringen/ das ihm wiſſend/ oder das er zum wenigſten gar wol zu wiſſen vermeynet/ oder aber/ daß er ihnen mit Manier ſagen koͤnne/ welches er etwan ſonſten nicht thaͤte/ wañ ihm nicht unge- faͤhr Anlaß darzu gegeben wurde; Kommt aber etwas auf die Bahn/ zum Exempel/ welches einer oder der andere in der Geſell- ſchafft ihm zu Nutzen machen kan/ oder/ da ihm angelegen ſeyn moͤchte/ wird er ſie ſonder Zweiffel uͤberauß gern hoͤren/ und kan derhalben ein ſolcher Diſcurs nicht anders/ als angenehm ſeyn. Dieſes alles ſo wol als die Manier zu reden/ darinnen man ſehr diſcret, und zuweilen frey/ zuweilen wieder reſpectueux ſeyn muß/ ſeynd Effecten oder Wuͤrckungen deß Judicii, und nicht deß Gedaͤchtnuͤſſes. Auſſer dem/ daß der/ ſo nur bloß ein gut Ge- daͤchtnuͤß hat/ ſich eben ſo veracht macht/ ob er gleich gar gute und ſchoͤne Dinge zu unbequemer Zeit allegiret/ und vorbringet- Als ein Mahler/ der in der That einen Sypreſſen-Baum uͤber alle Maſſen wol mahlen koͤnte/ aber ihn an allen ſeinen Gemaͤhl- den/ ja ſelbſten in den Schiffbruͤchen ſetzen wolte; Ja/ man kan keine Reguln der Kuͤnſten/ oder Profeſſionen/ ſie haben Ramen/ wie ſie wollen/ irgend worauf recht appliciren und gebrauchen/ wañ man nicht mit einem ſonderlichen guten Judicio begabet iſt. Darauf antwortete Condado, daß man/ um dieſe Fragen zu entſcheiden/ nicht von einem Menſchen reden muͤſte/ der zwar mit einem ſchoͤnen Gedaͤchtnuͤß begabet/ aber hingegen mit gantz keinem Judicio gezieret waͤre/ dann die Parthey wurde gar zu ungleich ſeyn, Sondern man muͤſte 2. Perſonen ſtellen/ die bey- derſeits ſo wol das Judicium, als ein Gedaͤchtnuͤß haͤtten; Und da dem

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Zitationshilfe: Happel, Eberhard Werner: Der Academische Roman. Ulm, 1690, S. 544. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/happel_roman_1690/560>, abgerufen am 25.08.2024.