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Happel, Eberhard Werner: Der Academische Roman. Ulm, 1690.

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Deß Academischen
sionen zieren/ auch alles besser behalten/ (zu Folge der Propor-
tion,
die man bey den Facultäten deß Verftandes und dem Ge-
dächtnüß gefunden hat/ von welchen/ wie die Schale in einer
Wage/ (da die Eine eben so tieff hinunter gehet/ als die andere
aufsteiget/) und können derhalben/ eigentlich darvon zu reden/
nur allein für gelehrte Leute gehalten werden/ weilen wir mehr
nicht wissen/ als wir behalten haben. Jnmassen dann das Ge-
dächtnüß hierauß für das nöthigste Instrument, zu den Wissen-
schafften zu gelangen/ ist erkannt worden. Diese grosse Arbeit
aber muß fürnemlich dem grossen Verstand/ in Ubung der jeni-
gen Künste und Disciplinen/ die in der Action bestehen/ und die
man/ je mehr man sie practiciret/ je besser auch lernet/ vorgezo-
gen werden/ und ist es eine unmögliche Sache/ ohne Arbeit etwas
zu thun. Weßwegen die Alten gar wol gesaget/ daß die Götter
alles um Arbeit verkaufften/ gleich/ als wann sie sagen wolten/
daß nichts wäre/ wor zu man nicht durch Arbeit gelangen könte.

Darauf ward von dem vorigen Teutschen geantwortet/
daß der Verstand gleichsam die Hand der Wissenschafften/ und
daß der Jenige/ der sich mit wenigem Verstand/ als dar zu erfor-
dert wird/ auf dieselben legen wil/ endlich befinde/ daß er seine
Zeit gantz vergeblich zubringe. Und wie einer/ der von Natur zu
den Exercitien deß Leibes bequem ist/ sich nicht geschickt darzu
machen kan/ wo er sich gar zu sehr aufs Studiren leget. Also im
Gegentheil ist er nicht zum Studiren gebohren/ oder mit keinem
sonderbaren Verstand begabet/ so wird er gewiß mit allem sei-
nem Fleiß und Arbeit/ so er darzu hat angeleget/ gar wenig dar-
inn außrichten. Dahero kommen so viel Klagen der Eltern/
welche/ ob sie gleich Mittel und Ambition gnug haben/ ihre Kin-
der zum Studiren zu halten/ dannoch endlich erfahren müssen/
daß deren gantze Jugend/ und alles Geld/ so sie auf die Kinder/
selbige etwas Rechtschaffenes lernen zu lassen/ gewandt/ ohne
einzigen Nutzen angeleget sey. An Statt/ daß andere arme Kin-
der/ die zu vielen geringern Dingen auferzogen werden/ sich
durch ihren grossen Verstand fortbringen/ und zu den wichtig-
sten Dingen geschickt machen. Wir müssen auch dieses conside-
ri
ren/ daß alle Wissenschafften gantz unvollkommen seyn/ und
weilen sie alles durch das Jenige erhält/ verbessert und erhöhet/
worauß es entstanden ist/ so folget darauß/ daß die Wissenschaff-
ten/ so durch verständige und scharffsinnige Leute sind erfunden
worden/ auch nur durch einen guten Verstand können excoliret/
und zu grössern Vollkommenheiten gebracht werden/ welches

man

Deß Academiſchen
ſionen zieren/ auch alles beſſer behalten/ (zu Folge der Propor-
tion,
die man bey den Facultaͤten deß Verftandes und dem Ge-
daͤchtnuͤß gefunden hat/ von welchen/ wie die Schale in einer
Wage/ (da die Eine eben ſo tieff hinunter gehet/ als die andere
aufſteiget/) und koͤnnen derhalben/ eigentlich darvon zu reden/
nur allein fuͤr gelehrte Leute gehalten werden/ weilen wir mehr
nicht wiſſen/ als wir behalten haben. Jnmaſſen dann das Ge-
daͤchtnuͤß hierauß fuͤr das noͤthigſte Inſtrument, zu den Wiſſen-
ſchafften zu gelangen/ iſt erkannt worden. Dieſe groſſe Arbeit
aber muß fuͤrnemlich dem groſſen Verſtand/ in Ubung der jeni-
gen Kuͤnſte und Diſciplinen/ die in der Action beſtehen/ und die
man/ je mehr man ſie practiciret/ je beſſer auch lernet/ vorgezo-
gen werden/ und iſt es eine unmoͤgliche Sache/ ohne Arbeit etwas
zu thun. Weßwegen die Alten gar wol geſaget/ daß die Goͤtter
alles um Arbeit verkaufften/ gleich/ als wann ſie ſagen wolten/
daß nichts waͤre/ wor zu man nicht durch Arbeit gelangen koͤnte.

Darauf ward von dem vorigen Teutſchen geantwortet/
daß der Verſtand gleichſam die Hand der Wiſſenſchafften/ und
daß der Jenige/ der ſich mit wenigem Verſtand/ als dar zu erfor-
dert wird/ auf dieſelben legen wil/ endlich befinde/ daß er ſeine
Zeit gantz vergeblich zubringe. Und wie einer/ der von Natur zu
den Exercitien deß Leibes bequem iſt/ ſich nicht geſchickt darzu
machen kan/ wo er ſich gar zu ſehr aufs Studiren leget. Alſo im
Gegentheil iſt er nicht zum Studiren gebohren/ oder mit keinem
ſonderbaren Verſtand begabet/ ſo wird er gewiß mit allem ſei-
nem Fleiß und Arbeit/ ſo er darzu hat angeleget/ gar wenig dar-
inn außrichten. Dahero kommen ſo viel Klagen der Eltern/
welche/ ob ſie gleich Mittel und Ambition gnug haben/ ihre Kin-
der zum Studiren zu halten/ dannoch endlich erfahren muͤſſen/
daß deren gantze Jugend/ und alles Geld/ ſo ſie auf die Kinder/
ſelbige etwas Rechtſchaffenes lernen zu laſſen/ gewandt/ ohne
einzigen Nutzen angeleget ſey. An Statt/ daß andere arme Kin-
der/ die zu vielen geringern Dingen auferzogen werden/ ſich
durch ihren groſſen Verſtand fortbringen/ und zu den wichtig-
ſten Dingen geſchickt machen. Wir muͤſſen auch dieſes conſide-
ri
ren/ daß alle Wiſſenſchafften gantz unvollkommen ſeyn/ und
weilen ſie alles durch das Jenige erhaͤlt/ verbeſſert und erhoͤhet/
worauß es entſtanden iſt/ ſo folget darauß/ daß die Wiſſenſchaff-
ten/ ſo durch verſtaͤndige und ſcharffſinnige Leute ſind erfunden
worden/ auch nur durch einen guten Verſtand koͤnnen excoliret/
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[512/0528] Deß Academiſchen ſionen zieren/ auch alles beſſer behalten/ (zu Folge der Propor- tion, die man bey den Facultaͤten deß Verftandes und dem Ge- daͤchtnuͤß gefunden hat/ von welchen/ wie die Schale in einer Wage/ (da die Eine eben ſo tieff hinunter gehet/ als die andere aufſteiget/) und koͤnnen derhalben/ eigentlich darvon zu reden/ nur allein fuͤr gelehrte Leute gehalten werden/ weilen wir mehr nicht wiſſen/ als wir behalten haben. Jnmaſſen dann das Ge- daͤchtnuͤß hierauß fuͤr das noͤthigſte Inſtrument, zu den Wiſſen- ſchafften zu gelangen/ iſt erkannt worden. Dieſe groſſe Arbeit aber muß fuͤrnemlich dem groſſen Verſtand/ in Ubung der jeni- gen Kuͤnſte und Diſciplinen/ die in der Action beſtehen/ und die man/ je mehr man ſie practiciret/ je beſſer auch lernet/ vorgezo- gen werden/ und iſt es eine unmoͤgliche Sache/ ohne Arbeit etwas zu thun. Weßwegen die Alten gar wol geſaget/ daß die Goͤtter alles um Arbeit verkaufften/ gleich/ als wann ſie ſagen wolten/ daß nichts waͤre/ wor zu man nicht durch Arbeit gelangen koͤnte. Darauf ward von dem vorigen Teutſchen geantwortet/ daß der Verſtand gleichſam die Hand der Wiſſenſchafften/ und daß der Jenige/ der ſich mit wenigem Verſtand/ als dar zu erfor- dert wird/ auf dieſelben legen wil/ endlich befinde/ daß er ſeine Zeit gantz vergeblich zubringe. Und wie einer/ der von Natur zu den Exercitien deß Leibes bequem iſt/ ſich nicht geſchickt darzu machen kan/ wo er ſich gar zu ſehr aufs Studiren leget. Alſo im Gegentheil iſt er nicht zum Studiren gebohren/ oder mit keinem ſonderbaren Verſtand begabet/ ſo wird er gewiß mit allem ſei- nem Fleiß und Arbeit/ ſo er darzu hat angeleget/ gar wenig dar- inn außrichten. Dahero kommen ſo viel Klagen der Eltern/ welche/ ob ſie gleich Mittel und Ambition gnug haben/ ihre Kin- der zum Studiren zu halten/ dannoch endlich erfahren muͤſſen/ daß deren gantze Jugend/ und alles Geld/ ſo ſie auf die Kinder/ ſelbige etwas Rechtſchaffenes lernen zu laſſen/ gewandt/ ohne einzigen Nutzen angeleget ſey. An Statt/ daß andere arme Kin- der/ die zu vielen geringern Dingen auferzogen werden/ ſich durch ihren groſſen Verſtand fortbringen/ und zu den wichtig- ſten Dingen geſchickt machen. Wir muͤſſen auch dieſes conſide- riren/ daß alle Wiſſenſchafften gantz unvollkommen ſeyn/ und weilen ſie alles durch das Jenige erhaͤlt/ verbeſſert und erhoͤhet/ worauß es entſtanden iſt/ ſo folget darauß/ daß die Wiſſenſchaff- ten/ ſo durch verſtaͤndige und ſcharffſinnige Leute ſind erfunden worden/ auch nur durch einen guten Verſtand koͤnnen excoliret/ und zu groͤſſern Vollkommenheiten gebracht werden/ welches man

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Zitationshilfe: Happel, Eberhard Werner: Der Academische Roman. Ulm, 1690, S. 512. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/happel_roman_1690/528>, abgerufen am 22.11.2024.