German Schleifheim von Sulsfort [i. e. Grimmelshausen, Hans Jakob Christoffel von]: Der Abentheurliche Simplicissimus Teutsch. Monpelgart [i. e. Nürnberg], 1669.Erstes Buch. von Christi Geburt/ Leiden/ Sterben und Aufferste-hung; zuletzt beschlosse ers mit dem jüngsten Tag/ und stellet mir Himmel und Höll vor Augen/ und solches alles mit gebührenden Umbständen/ doch nit mit gar zu überflüssiger Weitläufftigkeit/ sondern wie ihn dünckte/ daß ichs am allerbesten fassen und verstehen möchte/ wann er mit einer materia fertig war/ hub er ein andere an/ und wuste sich bißweilen in aller Gedult nach meinen Fragen so artlich zu regu- liren/ und mit mir zu verfahren/ daß er mirs auch nicht besser hätte eingiessen können/ sein Leben und sei- ne Reden waren mir eine immerwährende Predigt/ welche mein Verstand/ der eben nicht so gar dumm und höltzern war/ vermittels Göttlicher Gnad/ nicht ohne Frucht abgehen liesse/ allermassen ich alles das jenige/ was ein Christ wissen soll/ nicht allein in ge- dachten dreyen Wochen gefast/ sondern auch ein sol- che Lieb zu dessen Unterricht gewonnen/ daß ich deß Nachts nicht darvor schlaffen konte. Jch habe seithero der Sach vielmal nachgedacht/ aller- B vj
Erſtes Buch. von Chriſti Geburt/ Leiden/ Sterben und Aufferſte-hung; zuletzt beſchloſſe ers mit dem juͤngſten Tag/ und ſtellet mir Himmel und Hoͤll vor Augen/ und ſolches alles mit gebuͤhrenden Umbſtaͤnden/ doch nit mit gar zu uͤberfluͤſſiger Weitlaͤufftigkeit/ ſondern wie ihn duͤnckte/ daß ichs am allerbeſten faſſen und verſtehen moͤchte/ wann er mit einer materia fertig war/ hub er ein andere an/ und wuſte ſich bißweilen in aller Gedult nach meinen Fragen ſo artlich zu regu- liren/ und mit mir zu verfahren/ daß er mirs auch nicht beſſer haͤtte eingieſſen koͤnnen/ ſein Leben und ſei- ne Reden waren mir eine immerwaͤhrende Predigt/ welche mein Verſtand/ der eben nicht ſo gar dumm und hoͤltzern war/ vermittels Goͤttlicher Gnad/ nicht ohne Frucht abgehen lieſſe/ allermaſſen ich alles das jenige/ was ein Chriſt wiſſen ſoll/ nicht allein in ge- dachten dreyen Wochen gefaſt/ ſondern auch ein ſol- che Lieb zu deſſen Unterꝛicht gewonnen/ daß ich deß Nachts nicht darvor ſchlaffen konte. Jch habe ſeithero der Sach vielmal nachgedacht/ aller- B vj
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Erſtes Buch.
von Chriſti Geburt/ Leiden/ Sterben und Aufferſte-
hung; zuletzt beſchloſſe ers mit dem juͤngſten Tag/
und ſtellet mir Himmel und Hoͤll vor Augen/ und
ſolches alles mit gebuͤhrenden Umbſtaͤnden/ doch nit
mit gar zu uͤberfluͤſſiger Weitlaͤufftigkeit/ ſondern
wie ihn duͤnckte/ daß ichs am allerbeſten faſſen und
verſtehen moͤchte/ wann er mit einer materia fertig
war/ hub er ein andere an/ und wuſte ſich bißweilen in
aller Gedult nach meinen Fragen ſo artlich zu regu-
liren/ und mit mir zu verfahren/ daß er mirs auch
nicht beſſer haͤtte eingieſſen koͤnnen/ ſein Leben und ſei-
ne Reden waren mir eine immerwaͤhrende Predigt/
welche mein Verſtand/ der eben nicht ſo gar dumm
und hoͤltzern war/ vermittels Goͤttlicher Gnad/ nicht
ohne Frucht abgehen lieſſe/ allermaſſen ich alles das
jenige/ was ein Chriſt wiſſen ſoll/ nicht allein in ge-
dachten dreyen Wochen gefaſt/ ſondern auch ein ſol-
che Lieb zu deſſen Unterꝛicht gewonnen/ daß ich deß
Nachts nicht darvor ſchlaffen konte.
Jch habe ſeithero der Sach vielmal nachgedacht/
und befunden/ daß Ariſtot. lib. 3. de Anima wol ge-
ſchloſſen/ als er die Seele eines Menſchen einer laͤe-
ren ohnbeſchriebenen Tafel verglichen/ darauff man
allerhand notiren koͤnne/ und daß ſolches alles da-
rumb von dem hoͤchſten Schoͤpffer geſchehen ſeye/
damit ſolche glatte Tafel durch fleiſſige Impreſſion
und Ubung gezeichnet/ und zur Vollkommenheit
und perfection gebracht werde; dahero dann auch
ſein Commentator Averroes lib. 2. de Amma (da der
Philoſophus ſagt/ der Intellectus ſey als potentia,
werde aber nichts in actum gebracht/ als durch die
Scientiam, das iſt/ es ſeye deß Menſchen Verſtand
aller-
B vj
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