Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

Bild:
<< vorherige Seite

West-Jndianischer Historien Erster Theil
von Heyden ein bessere Ordnung gemacht werden? Diese löbliche Regierung möcht viel Christen be-
schemen.

Der Jn-
dianer
Handthie-
rung.

So haben auch die Jndianer diese schöne ordnung/ daß sie von Jugent auff ein Handarbeit zum
Menschlichen Gebrauch nottürfftig zu lernen pflegen/ Ob sie gleich keine sonderliche Handwerck/ als
Schneider/ Schuster/ Weber vnd dergleichen lernen. Sie können jhr eygen Tuch zur Kleidung machen/
das Land bawen/ darzu sie keine Arbeits Leute bedürffen/ sie baweten jhre Häuser/ darzu die Weiber half-
fen/ dann man sie nicht zärtlich aufferzoge. Was aber nicht zum Menschlichen Leben sonderlich dienete/
darzu hatten sie jhre besondere Meister/ als Goldschmiedt/ Mahler/ Töpffer/ Schiffleut/ Rechenmeister/
Spielleut vnd dergleichen. Die Herren aber hatten besondere Werckmeister vnd Arbeiter/ welches der ge-
meine Mann vnter jhnen selbst verrichtete/ vnd gab keiner dem andern nichts/ wann er jhm etwas machete.
Jhre Sit-
ten.
Es bedarff auch keiner des andern zu seiner Haußhaltung vnnd Person/ als da ist Kleider vnnd Schuch
machen/ Häuser bawen/ scen/ mehen vnd des dings mehr. So hielten sie auch ein mässiges Leben/ wehreten
der Hoffart vnd bösen Lüsten. Vnd ob sie wol schlechte Kleidung trugen/ so war doch in derselben Tracht
ein grosser Vnterscheidt/ sonderlich in dem/ was sie auff das Haupt setzten/ dann etliche trugen gestrickte
vnnd geweben Zöpff/ durch einander gedrehet vnd gewunden/ etliche hatten kleine Hütlein/ etliche als hohe
runde Hauben/ etliche wie das eusserste am Sibb/ vnd auff vielerley Art mehr/ Hierauff ward nun ein
scharpff Gebott gestelt/ daß niemand die Tracht in seiner Landschaft verendern dorffte/ ob er sich gleich in
ein ander begebe/ damit man jedes Volck vnterscheiden könte.

Von Ju-
stitien Sa-
chen vnnd
Ehestandt.

Jn gemeinen Justitien Sachen vnd Ehestandt/ verhielten sie sich also: Gleich wie die/ so im Krieg oder
andern Verwaltungen löblich gedienet/ ein Praeeminentz vnnd Vorzug hatten/ vnd jhnen Landschafften/
Wappen/ Weiber vom Geschlecht der Jngas gegeben wurden/ also strafft man auch hergegen die Vnge-
horsamen vnnd Vbelthäter sehr hoch. Mord/ Diebstal/ Ehebruch vnd Blutschandt/ ward mit dem Todt
gestraft/ diß aber hielt man für keinen Ehebruch vnnd Blutschandt/ wann einer schon viel Weiber hatte/ so
strafft man auch die Weiber nicht/ wann man sie schon bey andern fandt: Sondern das war bey jhnen
Ehebruch/ wann einer sich bey eines andern rechtem Eheweib finden ließ/ deren jederman mehr nicht/ als
eine zur Ehe nehmen dorffte/ welches mit sonderlichen Ceremonien fast auff diese weise geschahe: Der
Bräutigam gieng nach jhrem Hauß/ sie mit heim zuführen/ vnnd thät jhr ein Otoja/ das ist/ ein Holtz-
schuch an. War die Braut ein Jungfraw/ namen sie ein Schuch von Wollen/ wo nicht war der Schuch
von Bintzen gemacht/ vnd musten alle andere Weiber die Braut ehren.

Witwen-
standt.

Wann jhr der Mann starb/ must sie ein gantzes Jahr schwartze Trawerkleider tragen/ auch eher nicht
wider freyen. Der Jnga gab seinen Landpflegern vnnd Hauptleuten mit eygener Hand die Eheweiber.
Die Landpfleger vnnd andere Herren aber/ versamleten in jhren Stätten Junge Männer vnd Jungfraw-
en auff einen Platz/ gaben einem jeglichen ein Weib/ vnnd bestetigten den Ehestandt mit vorgesetzten
Ceremonien. Wann nun ein solches Weib bey einem andern Mann gefunden ward/ die ward neben dem
Ehebrecher am Leben gestraft/ vnd ob gleich der Eheman seinem Weib den Ehebruch nachließ/ ward sie
doch gestrafft/ aber nicht am Leben/ Eben diese Ordnung hielt man auch in der Blutschandt/ als mit Mut-
ter/ Großmutter/ Tochter oder Kinds Kinder/ Was andere Sipschafft belangen thäte/ wards zugelassen/
daß man sich wol darunter verheyrahten dorffte/ vnnd ward niemand/ als nur die im ersten Grad außge-
schlossen. Es dorfft sich keiner an seine Schwester verheyrahten/ dann sie hieltens nicht für einen Ehestandt.
Topa Jnga Yupanguy ist der erste gewesen/ so jhm seine Leibliche Schwester vermählet/ vnnd also in
Gewonheit gebracht. Er gab aber ein Gesetz darneben/ daß sich keiner ausserhalb der Jngas/ an die Schwe-
stern bestatten solte.

Von der
Jnga her-
kommen.

Weiter hat man auß Befehl Königes Philippi in Hispanien mit allem Fleiß nach der Jngas her-
kommen/ Gottesdienste vnd Rechten geforschet/ aber in Manglung der Schrifft wenig gefunden/ doch
hat man auß jhren Quipos oder Registern so viel abgenommen/ daß sich der Jngen Regiment nicht vber
vierhundert Jahr erstrecket gehabt. Jhr herkommen ist gewesen auß dem Thal Cusco/ die nachmals alle
Grösse deß
Peruani-
schen
Reichs.
Landschafften/ so wir jetzo Peru heissen/ eingenommen haben/ nemlich von Quito an biß an die Gegent
Rio de Pasto/ nach Norden vnd Suden zu/ biß gen Chile/ welches sich in die läng beynah 1000. Spa-
nische Meil erstrecket. Jn der breite gehet es von West/ biß an die grosse Felder/ vnd an die Gebirge Andes/
vnnd ist nit gar hundert Meil. Die Jngas vbertreffen alle Völcker in America/ so viel Politiam vnnd das
Regiment belangen thut/ viel mehr aber in Klugheit vnd Waffen/ wiewol jnen doch die Cannaris/ so den
Spaniern gegen sie Hülff geleistet/ nie nichts nachlassen wollen.

Warumb
die Jngae
die Länder
eingenom-
men.

Warumb sie aber also das Regiment an sich gezogen/ vnnd die Länder eröbert/ kömmet daher/ daß
sie fürgegeben/ wie nach der Sündfluth/ davon alle Jndianer wissen/ die Welt durch die Jngas wider sey ge-
mehret worden. Dann es seyen jhrer sieben auß der Höle Pacaritambo kommen/ welche die Welt wider-
umb ernewert/ vmb welcher Vrsachen willen man jhnen billich/ als jhren rechten Progenitorn vnd Vor-
eltern gehorsamen müsse: Zu dem bestetigen sie noch/ daß sie allein die reche Wissenschafft hetten/ wie man
Gott dienen/ vnd jhn verehren solte. Darumb waren zu Cusco/ als in einem heiligen Land/ mehr dann 400.
Rahthäuser/ vnd alle die Plätz vmbher/ stunden voller Geheimnuß.

Mangoca-
pa der Jn-
gen erster
Vatter.

Der erste Mann/ welchen die Jndianer für jhrer Jngas anfang gehalten/ ist gewesen Mangocapa/
von dem sie vorgeben/ daß er auß der Höle Tambo bey sechs Meilen von Cusco/ kommen sey/ daß er auch
zweyen vornehmen Geschlechten der Jngas den Anfang gegeben/ das eine sey gewesen Hanan Cusco/ das

ander

Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil
von Heyden ein beſſere Ordnung gemacht werden? Dieſe loͤbliche Regierung moͤcht viel Chriſten be-
ſchemen.

Der Jn-
dianer
Handthie-
rung.

So haben auch die Jndianer dieſe ſchoͤne ordnung/ daß ſie von Jugent auff ein Handarbeit zum
Menſchlichen Gebrauch nottuͤrfftig zu lernen pflegen/ Ob ſie gleich keine ſonderliche Handwerck/ als
Schneider/ Schuſter/ Weber vnd dergleichen lernen. Sie koͤnnen jhr eygen Tuch zur Kleidung machen/
das Land bawen/ darzu ſie keine Arbeits Leute beduͤrffen/ ſie baweten jhre Haͤuſer/ darzu die Weiber half-
fen/ dann man ſie nicht zaͤrtlich aufferzoge. Was aber nicht zum Menſchlichen Leben ſonderlich dienete/
darzu hatten ſie jhre beſondere Meiſter/ als Goldſchmiedt/ Mahler/ Toͤpffer/ Schiffleut/ Rechenmeiſter/
Spielleut vnd dergleichen. Die Herren aber hatten beſondere Werckmeiſter vnd Arbeiter/ welches der ge-
meine Mann vnter jhnen ſelbſt verꝛichtete/ vnd gab keiner dem andern nichts/ wann er jhm etwas machete.
Jhre Sit-
ten.
Es bedarff auch keiner des andern zu ſeiner Haußhaltung vnnd Perſon/ als da iſt Kleider vnnd Schuch
machen/ Haͤuſer bawen/ ſcen/ mehen vnd des dings mehr. So hielten ſie auch ein maͤſſiges Leben/ wehreten
der Hoffart vnd boͤſen Luͤſten. Vnd ob ſie wol ſchlechte Kleidung trugen/ ſo war doch in derſelben Tracht
ein groſſer Vnterſcheidt/ ſonderlich in dem/ was ſie auff das Haupt ſetzten/ dann etliche trugen geſtrickte
vnnd geweben Zoͤpff/ durch einander gedrehet vnd gewunden/ etliche hatten kleine Huͤtlein/ etliche als hohe
runde Hauben/ etliche wie das euſſerſte am Sibb/ vnd auff vielerley Art mehr/ Hierauff ward nun ein
ſcharpff Gebott geſtelt/ daß niemand die Tracht in ſeiner Landſchaft verendern dorffte/ ob er ſich gleich in
ein ander begebe/ damit man jedes Volck vnterſcheiden koͤnte.

Von Ju-
ſtitien Sa-
chen vnnd
Eheſtandt.

Jn gemeinen Juſtitien Sachen vñ Eheſtandt/ verhielten ſie ſich alſo: Gleich wie die/ ſo im Krieg oder
andern Verwaltungen loͤblich gedienet/ ein Præeminentz vnnd Vorzug hatten/ vnd jhnen Landſchafften/
Wappen/ Weiber vom Geſchlecht der Jngas gegeben wurden/ alſo ſtrafft man auch hergegen die Vnge-
horſamen vnnd Vbelthaͤter ſehr hoch. Mord/ Diebſtal/ Ehebruch vnd Blutſchandt/ ward mit dem Todt
geſtraft/ diß aber hielt man fuͤr keinen Ehebruch vnnd Blutſchandt/ wann einer ſchon viel Weiber hatte/ ſo
ſtrafft man auch die Weiber nicht/ wann man ſie ſchon bey andern fandt: Sondern das war bey jhnen
Ehebruch/ wann einer ſich bey eines andern rechtem Eheweib finden ließ/ deren jederman mehr nicht/ als
eine zur Ehe nehmen dorffte/ welches mit ſonderlichen Ceremonien faſt auff dieſe weiſe geſchahe: Der
Braͤutigam gieng nach jhrem Hauß/ ſie mit heim zufuͤhren/ vnnd thaͤt jhr ein Otoja/ das iſt/ ein Holtz-
ſchuch an. War die Braut ein Jungfraw/ namen ſie ein Schuch von Wollen/ wo nicht war der Schuch
von Bintzen gemacht/ vnd muſten alle andere Weiber die Braut ehren.

Witwen-
ſtandt.

Wann jhr der Mann ſtarb/ muſt ſie ein gantzes Jahr ſchwartze Trawerkleider tragen/ auch eher nicht
wider freyen. Der Jnga gab ſeinen Landpflegern vnnd Hauptleuten mit eygener Hand die Eheweiber.
Die Landpfleger vnnd andere Herꝛen aber/ verſamleten in jhren Staͤtten Junge Maͤnner vnd Jungfraw-
en auff einen Platz/ gaben einem jeglichen ein Weib/ vnnd beſtetigten den Eheſtandt mit vorgeſetzten
Ceremonien. Wann nun ein ſolches Weib bey einem andern Mann gefunden ward/ die ward neben dem
Ehebrecher am Leben geſtraft/ vnd ob gleich der Eheman ſeinem Weib den Ehebruch nachließ/ ward ſie
doch geſtrafft/ aber nicht am Leben/ Eben dieſe Ordnung hielt man auch in der Blutſchandt/ als mit Mut-
ter/ Großmutter/ Tochter oder Kinds Kinder/ Was andere Sipſchafft belangen thaͤte/ wards zugelaſſen/
daß man ſich wol darunter verheyrahten dorffte/ vnnd ward niemand/ als nur die im erſten Grad außge-
ſchloſſen. Es dorfft ſich keiner an ſeine Schweſter verheyrahten/ dann ſie hieltens nicht fuͤr einen Eheſtandt.
Topa Jnga Yupanguy iſt der erſte geweſen/ ſo jhm ſeine Leibliche Schweſter vermaͤhlet/ vnnd alſo in
Gewonheit gebracht. Er gab aber ein Geſetz darneben/ daß ſich keiner auſſerhalb der Jngas/ an die Schwe-
ſtern beſtatten ſolte.

Von der
Jnga her-
kommen.

Weiter hat man auß Befehl Koͤniges Philippi in Hiſpanien mit allem Fleiß nach der Jngas her-
kommen/ Gottesdienſte vnd Rechten geforſchet/ aber in Manglung der Schrifft wenig gefunden/ doch
hat man auß jhren Quipos oder Regiſtern ſo viel abgenommen/ daß ſich der Jngen Regiment nicht vber
vierhundert Jahr erſtrecket gehabt. Jhr herkommen iſt geweſen auß dem Thal Cuſco/ die nachmals alle
Groͤſſe deß
Peruani-
ſchen
Reichs.
Landſchafften/ ſo wir jetzo Peru heiſſen/ eingenommen haben/ nemlich von Quito an biß an die Gegent
Rio de Paſto/ nach Norden vnd Suden zu/ biß gen Chile/ welches ſich in die laͤng beynah 1000. Spa-
niſche Meil erſtrecket. Jn der breite gehet es von Weſt/ biß an die groſſe Felder/ vnd an die Gebirge Andes/
vnnd iſt nit gar hundert Meil. Die Jngas vbertreffen alle Voͤlcker in America/ ſo viel Politiam vnnd das
Regiment belangen thut/ viel mehr aber in Klugheit vnd Waffen/ wiewol jnen doch die Cannaris/ ſo den
Spaniern gegen ſie Huͤlff geleiſtet/ nie nichts nachlaſſen wollen.

Warumb
die Jngæ
die Laͤnder
eingenom-
men.

Warumb ſie aber alſo das Regiment an ſich gezogen/ vnnd die Laͤnder eroͤbert/ koͤmmet daher/ daß
ſie fuͤrgegeben/ wie nach der Suͤndfluth/ davon alle Jndianer wiſſen/ die Welt durch die Jngas wider ſey ge-
mehret worden. Dann es ſeyen jhrer ſieben auß der Hoͤle Pacaritambo kommen/ welche die Welt wider-
umb ernewert/ vmb welcher Vrſachen willen man jhnen billich/ als jhren rechten Progenitorn vnd Vor-
eltern gehorſamen muͤſſe: Zu dem beſtetigen ſie noch/ daß ſie allein die reche Wiſſenſchafft hetten/ wie man
Gott dienen/ vnd jhn verehren ſolte. Darumb waren zu Cuſco/ als in einem heiligen Land/ mehr dann 400.
Rahthaͤuſer/ vnd alle die Plaͤtz vmbher/ ſtunden voller Geheimnuß.

Mangoca-
pa der Jn-
gen erſter
Vatter.

Der erſte Mann/ welchen die Jndianer fuͤr jhrer Jngas anfang gehalten/ iſt geweſen Mangocapa/
von dem ſie vorgeben/ daß er auß der Hoͤle Tambo bey ſechs Meilen von Cuſco/ kommen ſey/ daß er auch
zweyen vornehmen Geſchlechten der Jngas den Anfang gegeben/ das eine ſey geweſen Hanan Cuſco/ das

ander
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <p><pb facs="#f0073" n="48"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#b">We&#x017F;t-Jndiani&#x017F;cher Hi&#x017F;torien Er&#x017F;ter Theil</hi></fw><lb/>
von Heyden ein be&#x017F;&#x017F;ere Ordnung gemacht werden? Die&#x017F;e lo&#x0364;bliche Regierung mo&#x0364;cht viel Chri&#x017F;ten be-<lb/>
&#x017F;chemen.</p><lb/>
        <note place="left">Der Jn-<lb/>
dianer<lb/>
Handthie-<lb/>
rung.</note>
        <p>So haben auch die Jndianer die&#x017F;e &#x017F;cho&#x0364;ne ordnung/ daß &#x017F;ie von Jugent auff ein Handarbeit zum<lb/>
Men&#x017F;chlichen Gebrauch nottu&#x0364;rfftig zu lernen pflegen/ Ob &#x017F;ie gleich keine &#x017F;onderliche Handwerck/ als<lb/>
Schneider/ Schu&#x017F;ter/ Weber vnd dergleichen lernen. Sie ko&#x0364;nnen jhr eygen Tuch zur Kleidung machen/<lb/>
das Land bawen/ darzu &#x017F;ie keine Arbeits Leute bedu&#x0364;rffen/ &#x017F;ie baweten jhre Ha&#x0364;u&#x017F;er/ darzu die Weiber half-<lb/>
fen/ dann man &#x017F;ie nicht za&#x0364;rtlich aufferzoge. Was aber nicht zum Men&#x017F;chlichen Leben &#x017F;onderlich dienete/<lb/>
darzu hatten &#x017F;ie jhre be&#x017F;ondere Mei&#x017F;ter/ als Gold&#x017F;chmiedt/ Mahler/ To&#x0364;pffer/ Schiffleut/ Rechenmei&#x017F;ter/<lb/>
Spielleut vnd dergleichen. Die Herren aber hatten be&#x017F;ondere Werckmei&#x017F;ter vnd Arbeiter/ welches der ge-<lb/>
meine Mann vnter jhnen &#x017F;elb&#x017F;t ver&#xA75B;ichtete/ vnd gab keiner dem andern nichts/ wann er jhm etwas machete.<lb/><note place="left">Jhre Sit-<lb/>
ten.</note>Es bedarff auch keiner des andern zu &#x017F;einer Haußhaltung vnnd Per&#x017F;on/ als da i&#x017F;t Kleider vnnd Schuch<lb/>
machen/ Ha&#x0364;u&#x017F;er bawen/ &#x017F;cen/ mehen vnd des dings mehr. So hielten &#x017F;ie auch ein ma&#x0364;&#x017F;&#x017F;iges Leben/ wehreten<lb/>
der Hoffart vnd bo&#x0364;&#x017F;en Lu&#x0364;&#x017F;ten. Vnd ob &#x017F;ie wol &#x017F;chlechte Kleidung trugen/ &#x017F;o war doch in der&#x017F;elben Tracht<lb/>
ein gro&#x017F;&#x017F;er Vnter&#x017F;cheidt/ &#x017F;onderlich in dem/ was &#x017F;ie auff das Haupt &#x017F;etzten/ dann etliche trugen ge&#x017F;trickte<lb/>
vnnd geweben Zo&#x0364;pff/ durch einander gedrehet vnd gewunden/ etliche hatten kleine Hu&#x0364;tlein/ etliche als hohe<lb/>
runde Hauben/ etliche wie das eu&#x017F;&#x017F;er&#x017F;te am Sibb/ vnd auff vielerley Art mehr/ Hierauff ward nun ein<lb/>
&#x017F;charpff Gebott ge&#x017F;telt/ daß niemand die Tracht in &#x017F;einer Land&#x017F;chaft verendern dorffte/ ob er &#x017F;ich gleich in<lb/>
ein ander begebe/ damit man jedes Volck vnter&#x017F;cheiden ko&#x0364;nte.</p><lb/>
        <note place="left">Von Ju-<lb/>
&#x017F;titien Sa-<lb/>
chen vnnd<lb/>
Ehe&#x017F;tandt.</note>
        <p>Jn gemeinen Ju&#x017F;titien Sachen vn&#x0303; Ehe&#x017F;tandt/ verhielten &#x017F;ie &#x017F;ich al&#x017F;o: Gleich wie die/ &#x017F;o im Krieg oder<lb/>
andern Verwaltungen lo&#x0364;blich gedienet/ ein Pr<hi rendition="#aq">æ</hi>eminentz vnnd Vorzug hatten/ vnd jhnen Land&#x017F;chafften/<lb/>
Wappen/ Weiber vom Ge&#x017F;chlecht der Jngas gegeben wurden/ al&#x017F;o &#x017F;trafft man auch hergegen die Vnge-<lb/>
hor&#x017F;amen vnnd Vbeltha&#x0364;ter &#x017F;ehr hoch. Mord/ Dieb&#x017F;tal/ Ehebruch vnd Blut&#x017F;chandt/ ward mit dem Todt<lb/>
ge&#x017F;traft/ diß aber hielt man fu&#x0364;r keinen Ehebruch vnnd Blut&#x017F;chandt/ wann einer &#x017F;chon viel Weiber hatte/ &#x017F;o<lb/>
&#x017F;trafft man auch die Weiber nicht/ wann man &#x017F;ie &#x017F;chon bey andern fandt: Sondern das war bey jhnen<lb/>
Ehebruch/ wann einer &#x017F;ich bey eines andern rechtem Eheweib finden ließ/ deren jederman mehr nicht/ als<lb/>
eine zur Ehe nehmen dorffte/ welches mit &#x017F;onderlichen Ceremonien fa&#x017F;t auff die&#x017F;e wei&#x017F;e ge&#x017F;chahe: Der<lb/>
Bra&#x0364;utigam gieng nach jhrem Hauß/ &#x017F;ie mit heim zufu&#x0364;hren/ vnnd tha&#x0364;t jhr ein Otoja/ das i&#x017F;t/ ein Holtz-<lb/>
&#x017F;chuch an. War die Braut ein Jungfraw/ namen &#x017F;ie ein Schuch von Wollen/ wo nicht war der Schuch<lb/>
von Bintzen gemacht/ vnd mu&#x017F;ten alle andere Weiber die Braut ehren.</p><lb/>
        <note place="left">Witwen-<lb/>
&#x017F;tandt.</note>
        <p>Wann jhr der Mann &#x017F;tarb/ mu&#x017F;t &#x017F;ie ein gantzes Jahr &#x017F;chwartze Trawerkleider tragen/ auch eher nicht<lb/>
wider freyen. Der Jnga gab &#x017F;einen Landpflegern vnnd Hauptleuten mit eygener Hand die Eheweiber.<lb/>
Die Landpfleger vnnd andere Her&#xA75B;en aber/ ver&#x017F;amleten in jhren Sta&#x0364;tten Junge Ma&#x0364;nner vnd Jungfraw-<lb/>
en auff einen Platz/ gaben einem jeglichen ein Weib/ vnnd be&#x017F;tetigten den Ehe&#x017F;tandt mit vorge&#x017F;etzten<lb/>
Ceremonien. Wann nun ein &#x017F;olches Weib bey einem andern Mann gefunden ward/ die ward neben dem<lb/>
Ehebrecher am Leben ge&#x017F;traft/ vnd ob gleich der Eheman &#x017F;einem Weib den Ehebruch nachließ/ ward &#x017F;ie<lb/>
doch ge&#x017F;trafft/ aber nicht am Leben/ Eben die&#x017F;e Ordnung hielt man auch in der Blut&#x017F;chandt/ als mit Mut-<lb/>
ter/ Großmutter/ Tochter oder Kinds Kinder/ Was andere Sip&#x017F;chafft belangen tha&#x0364;te/ wards zugela&#x017F;&#x017F;en/<lb/>
daß man &#x017F;ich wol darunter verheyrahten dorffte/ vnnd ward niemand/ als nur die im er&#x017F;ten Grad außge-<lb/>
&#x017F;chlo&#x017F;&#x017F;en. Es dorfft &#x017F;ich keiner an &#x017F;eine Schwe&#x017F;ter verheyrahten/ dann &#x017F;ie hieltens nicht fu&#x0364;r einen Ehe&#x017F;tandt.<lb/>
Topa Jnga Yupanguy i&#x017F;t der er&#x017F;te gewe&#x017F;en/ &#x017F;o jhm &#x017F;eine Leibliche Schwe&#x017F;ter verma&#x0364;hlet/ vnnd al&#x017F;o in<lb/>
Gewonheit gebracht. Er gab aber ein Ge&#x017F;etz darneben/ daß &#x017F;ich keiner au&#x017F;&#x017F;erhalb der Jngas/ an die Schwe-<lb/>
&#x017F;tern be&#x017F;tatten &#x017F;olte.</p><lb/>
        <note place="left">Von der<lb/>
Jnga her-<lb/>
kommen.</note>
        <p>Weiter hat man auß Befehl Ko&#x0364;niges Philippi in Hi&#x017F;panien mit allem Fleiß nach der Jngas her-<lb/>
kommen/ Gottesdien&#x017F;te vnd Rechten gefor&#x017F;chet/ aber in Manglung der Schrifft wenig gefunden/ doch<lb/>
hat man auß jhren Quipos oder Regi&#x017F;tern &#x017F;o viel abgenommen/ daß &#x017F;ich der Jngen Regiment nicht vber<lb/>
vierhundert Jahr er&#x017F;trecket gehabt. Jhr herkommen i&#x017F;t gewe&#x017F;en auß dem Thal Cu&#x017F;co/ die nachmals alle<lb/><note place="left">Gro&#x0364;&#x017F;&#x017F;e deß<lb/>
Peruani-<lb/>
&#x017F;chen<lb/>
Reichs.</note>Land&#x017F;chafften/ &#x017F;o wir jetzo Peru hei&#x017F;&#x017F;en/ eingenommen haben/ nemlich von Quito an biß an die Gegent<lb/>
Rio de Pa&#x017F;to/ nach Norden vnd Suden zu/ biß gen Chile/ welches &#x017F;ich in die la&#x0364;ng beynah 1000. Spa-<lb/>
ni&#x017F;che Meil er&#x017F;trecket. Jn der breite gehet es von We&#x017F;t/ biß an die gro&#x017F;&#x017F;e Felder/ vnd an die Gebirge Andes/<lb/>
vnnd i&#x017F;t nit gar hundert Meil. Die Jngas vbertreffen alle Vo&#x0364;lcker in America/ &#x017F;o viel <hi rendition="#aq">Politiam</hi> vnnd das<lb/>
Regiment belangen thut/ viel mehr aber in Klugheit vnd Waffen/ wiewol jnen doch die Cannaris/ &#x017F;o den<lb/>
Spaniern gegen &#x017F;ie Hu&#x0364;lff gelei&#x017F;tet/ nie nichts nachla&#x017F;&#x017F;en wollen.</p><lb/>
        <note place="left">Warumb<lb/>
die Jng<hi rendition="#aq">æ</hi><lb/>
die La&#x0364;nder<lb/>
eingenom-<lb/>
men.</note>
        <p>Warumb &#x017F;ie aber al&#x017F;o das Regiment an &#x017F;ich gezogen/ vnnd die La&#x0364;nder ero&#x0364;bert/ ko&#x0364;mmet daher/ daß<lb/>
&#x017F;ie fu&#x0364;rgegeben/ wie nach der Su&#x0364;ndfluth/ davon alle Jndianer wi&#x017F;&#x017F;en/ die Welt durch die Jngas wider &#x017F;ey ge-<lb/>
mehret worden. Dann es &#x017F;eyen jhrer &#x017F;ieben auß der Ho&#x0364;le Pacaritambo kommen/ welche die Welt wider-<lb/>
umb ernewert/ vmb welcher Vr&#x017F;achen willen man jhnen billich/ als jhren rechten Progenitorn vnd Vor-<lb/>
eltern gehor&#x017F;amen mu&#x0364;&#x017F;&#x017F;e: Zu dem be&#x017F;tetigen &#x017F;ie noch/ daß &#x017F;ie allein die reche Wi&#x017F;&#x017F;en&#x017F;chafft hetten/ wie man<lb/>
Gott dienen/ vnd jhn verehren &#x017F;olte. Darumb waren zu Cu&#x017F;co/ als in einem heiligen Land/ mehr dann 400.<lb/>
Rahtha&#x0364;u&#x017F;er/ vnd alle die Pla&#x0364;tz vmbher/ &#x017F;tunden voller Geheimnuß.</p><lb/>
        <note place="left">Mangoca-<lb/>
pa der Jn-<lb/>
gen er&#x017F;ter<lb/>
Vatter.</note>
        <p>Der er&#x017F;te Mann/ welchen die Jndianer fu&#x0364;r jhrer Jngas anfang gehalten/ i&#x017F;t gewe&#x017F;en Mangocapa/<lb/>
von dem &#x017F;ie vorgeben/ daß er auß der Ho&#x0364;le Tambo bey &#x017F;echs Meilen von Cu&#x017F;co/ kommen &#x017F;ey/ daß er auch<lb/>
zweyen vornehmen Ge&#x017F;chlechten der Jngas den Anfang gegeben/ das eine &#x017F;ey gewe&#x017F;en Hanan Cu&#x017F;co/ das<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">ander</fw><lb/></p>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[48/0073] Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil von Heyden ein beſſere Ordnung gemacht werden? Dieſe loͤbliche Regierung moͤcht viel Chriſten be- ſchemen. So haben auch die Jndianer dieſe ſchoͤne ordnung/ daß ſie von Jugent auff ein Handarbeit zum Menſchlichen Gebrauch nottuͤrfftig zu lernen pflegen/ Ob ſie gleich keine ſonderliche Handwerck/ als Schneider/ Schuſter/ Weber vnd dergleichen lernen. Sie koͤnnen jhr eygen Tuch zur Kleidung machen/ das Land bawen/ darzu ſie keine Arbeits Leute beduͤrffen/ ſie baweten jhre Haͤuſer/ darzu die Weiber half- fen/ dann man ſie nicht zaͤrtlich aufferzoge. Was aber nicht zum Menſchlichen Leben ſonderlich dienete/ darzu hatten ſie jhre beſondere Meiſter/ als Goldſchmiedt/ Mahler/ Toͤpffer/ Schiffleut/ Rechenmeiſter/ Spielleut vnd dergleichen. Die Herren aber hatten beſondere Werckmeiſter vnd Arbeiter/ welches der ge- meine Mann vnter jhnen ſelbſt verꝛichtete/ vnd gab keiner dem andern nichts/ wann er jhm etwas machete. Es bedarff auch keiner des andern zu ſeiner Haußhaltung vnnd Perſon/ als da iſt Kleider vnnd Schuch machen/ Haͤuſer bawen/ ſcen/ mehen vnd des dings mehr. So hielten ſie auch ein maͤſſiges Leben/ wehreten der Hoffart vnd boͤſen Luͤſten. Vnd ob ſie wol ſchlechte Kleidung trugen/ ſo war doch in derſelben Tracht ein groſſer Vnterſcheidt/ ſonderlich in dem/ was ſie auff das Haupt ſetzten/ dann etliche trugen geſtrickte vnnd geweben Zoͤpff/ durch einander gedrehet vnd gewunden/ etliche hatten kleine Huͤtlein/ etliche als hohe runde Hauben/ etliche wie das euſſerſte am Sibb/ vnd auff vielerley Art mehr/ Hierauff ward nun ein ſcharpff Gebott geſtelt/ daß niemand die Tracht in ſeiner Landſchaft verendern dorffte/ ob er ſich gleich in ein ander begebe/ damit man jedes Volck vnterſcheiden koͤnte. Jhre Sit- ten. Jn gemeinen Juſtitien Sachen vñ Eheſtandt/ verhielten ſie ſich alſo: Gleich wie die/ ſo im Krieg oder andern Verwaltungen loͤblich gedienet/ ein Præeminentz vnnd Vorzug hatten/ vnd jhnen Landſchafften/ Wappen/ Weiber vom Geſchlecht der Jngas gegeben wurden/ alſo ſtrafft man auch hergegen die Vnge- horſamen vnnd Vbelthaͤter ſehr hoch. Mord/ Diebſtal/ Ehebruch vnd Blutſchandt/ ward mit dem Todt geſtraft/ diß aber hielt man fuͤr keinen Ehebruch vnnd Blutſchandt/ wann einer ſchon viel Weiber hatte/ ſo ſtrafft man auch die Weiber nicht/ wann man ſie ſchon bey andern fandt: Sondern das war bey jhnen Ehebruch/ wann einer ſich bey eines andern rechtem Eheweib finden ließ/ deren jederman mehr nicht/ als eine zur Ehe nehmen dorffte/ welches mit ſonderlichen Ceremonien faſt auff dieſe weiſe geſchahe: Der Braͤutigam gieng nach jhrem Hauß/ ſie mit heim zufuͤhren/ vnnd thaͤt jhr ein Otoja/ das iſt/ ein Holtz- ſchuch an. War die Braut ein Jungfraw/ namen ſie ein Schuch von Wollen/ wo nicht war der Schuch von Bintzen gemacht/ vnd muſten alle andere Weiber die Braut ehren. Wann jhr der Mann ſtarb/ muſt ſie ein gantzes Jahr ſchwartze Trawerkleider tragen/ auch eher nicht wider freyen. Der Jnga gab ſeinen Landpflegern vnnd Hauptleuten mit eygener Hand die Eheweiber. Die Landpfleger vnnd andere Herꝛen aber/ verſamleten in jhren Staͤtten Junge Maͤnner vnd Jungfraw- en auff einen Platz/ gaben einem jeglichen ein Weib/ vnnd beſtetigten den Eheſtandt mit vorgeſetzten Ceremonien. Wann nun ein ſolches Weib bey einem andern Mann gefunden ward/ die ward neben dem Ehebrecher am Leben geſtraft/ vnd ob gleich der Eheman ſeinem Weib den Ehebruch nachließ/ ward ſie doch geſtrafft/ aber nicht am Leben/ Eben dieſe Ordnung hielt man auch in der Blutſchandt/ als mit Mut- ter/ Großmutter/ Tochter oder Kinds Kinder/ Was andere Sipſchafft belangen thaͤte/ wards zugelaſſen/ daß man ſich wol darunter verheyrahten dorffte/ vnnd ward niemand/ als nur die im erſten Grad außge- ſchloſſen. Es dorfft ſich keiner an ſeine Schweſter verheyrahten/ dann ſie hieltens nicht fuͤr einen Eheſtandt. Topa Jnga Yupanguy iſt der erſte geweſen/ ſo jhm ſeine Leibliche Schweſter vermaͤhlet/ vnnd alſo in Gewonheit gebracht. Er gab aber ein Geſetz darneben/ daß ſich keiner auſſerhalb der Jngas/ an die Schwe- ſtern beſtatten ſolte. Weiter hat man auß Befehl Koͤniges Philippi in Hiſpanien mit allem Fleiß nach der Jngas her- kommen/ Gottesdienſte vnd Rechten geforſchet/ aber in Manglung der Schrifft wenig gefunden/ doch hat man auß jhren Quipos oder Regiſtern ſo viel abgenommen/ daß ſich der Jngen Regiment nicht vber vierhundert Jahr erſtrecket gehabt. Jhr herkommen iſt geweſen auß dem Thal Cuſco/ die nachmals alle Landſchafften/ ſo wir jetzo Peru heiſſen/ eingenommen haben/ nemlich von Quito an biß an die Gegent Rio de Paſto/ nach Norden vnd Suden zu/ biß gen Chile/ welches ſich in die laͤng beynah 1000. Spa- niſche Meil erſtrecket. Jn der breite gehet es von Weſt/ biß an die groſſe Felder/ vnd an die Gebirge Andes/ vnnd iſt nit gar hundert Meil. Die Jngas vbertreffen alle Voͤlcker in America/ ſo viel Politiam vnnd das Regiment belangen thut/ viel mehr aber in Klugheit vnd Waffen/ wiewol jnen doch die Cannaris/ ſo den Spaniern gegen ſie Huͤlff geleiſtet/ nie nichts nachlaſſen wollen. Groͤſſe deß Peruani- ſchen Reichs. Warumb ſie aber alſo das Regiment an ſich gezogen/ vnnd die Laͤnder eroͤbert/ koͤmmet daher/ daß ſie fuͤrgegeben/ wie nach der Suͤndfluth/ davon alle Jndianer wiſſen/ die Welt durch die Jngas wider ſey ge- mehret worden. Dann es ſeyen jhrer ſieben auß der Hoͤle Pacaritambo kommen/ welche die Welt wider- umb ernewert/ vmb welcher Vrſachen willen man jhnen billich/ als jhren rechten Progenitorn vnd Vor- eltern gehorſamen muͤſſe: Zu dem beſtetigen ſie noch/ daß ſie allein die reche Wiſſenſchafft hetten/ wie man Gott dienen/ vnd jhn verehren ſolte. Darumb waren zu Cuſco/ als in einem heiligen Land/ mehr dann 400. Rahthaͤuſer/ vnd alle die Plaͤtz vmbher/ ſtunden voller Geheimnuß. Der erſte Mann/ welchen die Jndianer fuͤr jhrer Jngas anfang gehalten/ iſt geweſen Mangocapa/ von dem ſie vorgeben/ daß er auß der Hoͤle Tambo bey ſechs Meilen von Cuſco/ kommen ſey/ daß er auch zweyen vornehmen Geſchlechten der Jngas den Anfang gegeben/ das eine ſey geweſen Hanan Cuſco/ das ander

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/73
Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 48. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/73>, abgerufen am 24.11.2024.