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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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Von Natur vnd Eygenschafft der Newen Welt.
sollen/ wie dann die Japonen vnd Chineser einander wol in den Schrifften/ aber nicht in der Sprach ver-Chineser
Trucke-
reyen.

stehen/ dann so sie reden solten/ was sie lesen/ würde keiner wissen/ was der ander begerte. Diß sind die Buch-
staben vnd Bücher in China so durch die gantze Welt berümbt/ jre Truckereyen sind Figuren/ die sie in höl-
tzerne Blatten schneiden/ vnd darnach so viel trucken/ wie man allhier mit den Kupffern thut. Allhier möch-
te aber wol gefraget werden/ wie sie jhren Sinn vnd Meinung durch Figuren möchten an Tag geben/ weil
man mit einer Figur nicht könne vnterschiedliche dinge andeuten/ noch die Casus, Coniunctiones vnnd
Articulos, so man sonsten in allen Sprachen haben muß/ vnterscheiden. Darauff geben wir den Bericht/
daß sie solches mit gewissen Stüpfflein/ Strichlein/ oder gestalten zuwegen bringen/ vnd den Vnterscheidt
anzuzeigen wissen. Jst jhnen aber gantz schwer frembde/ vnbekante Sachen vnnd Namen/ in jhre Spra-
che zubringen/ darvber sie erst insonderheit studieren/ vnd zu newen Dingen/ auch newe Figuren erdichten
müssen. Solche Sprach aber helt nur in sich Geschicht/ Secten/ Statt vnnd Bürgerliche Rechten/ Mo-
ral von Fabeln vnnd Sprichwörtern. Sie verstehen etwas von der Sternkunst/ seind auch zimlich in der
Artzney erfahren/ schreiben mit Penseln/ haben viel geschriebene Bücher/ sind aber allesampt ohn eini-
gen Stylum. Sie halten schöne Comedien vnnd Schawspiel/ offt zehen oder zwölff Tag vnnd NachtChineser
gute Come-
dianten.

an einander/ tretten mit vnterschiedlichen Personen vnnd Scenen auff/ vnnd weil ein Par[t]hey agirt/
schläffet die ander. Jn diesen Comedien halten sie Moral Ding vnnd gute Exempel/ seind aber allweg mit
gedenckwürdigen Heydnischen Historien vermischet.

Die Jndianer in Peru aber anbelangent/ hatten für der Spanier Ankunfft gantz vnnd gar keineFortpflan-
tzung der
Jndiani-
schen Ge-
schichten.

Schrifften noch Buchstaben/ Characteren/ Zieffer oder Bilder/ hielten aber nichts destoweniger jhre
Antiquitet in Gedächtnuß/ deßgleichen hielten sie Rechnung all jhrer Ding von Fried/ Krieg vnd Regie-
rung. Dieses alles aber sagt einer dem andern fleissig/ die Jungen namen solche der Alten Erzehlung/ als
ein geheiligt Ding auff/ behielten was jhnen gesagt ward/ vnnd solches bracht je einer auff den andern/
auff die Nachkommen. Was aber jhnen vergessen wolt/ dem kamen sie für mit groben Bildern/ wie auch
die Mexicaner thetten/ den meistentheil aber mit Quipos/ welches Register oder Memorial von Schnü-Quipos
Memorial
Bücher.

ren gemacht/ mit vnterschiedlichen Knöpffen vnnd Farben/ vnterschiedliche Ding damit anzudeuten/ wa-
ren. Vnnd ist gantz vngläublich/ was vnnd wie viel sie mit diesem Fundt gefasset haben/ dann alles was
vns die Geschicht/ Gesetzt/ Ceremonien/ vnnd Handelbücher erzehlen mögen/ das thun die Quipos gantz
vollkömlich. Sie hatten Gebündlein von grossen vnnd kleinen Knöpffen/ vnnd gestrickten Fäden von vn-
terschiedlichen Farben/ daß/ wie wir mit vier vnnd zwantzig Buchstaben auff vnterschiedliche Weise bey
einander versamlet/ viel vnnd vnentliche Wörter machen/ also deuten die Jndianer mit jhren Knöpffen
vnterschiedliche vnnd mancherley Ding an/ Etliche lernen auch mit vnterschiedlichen Steinen betten/
vnnd wissen auff ein jedern Glaubens Articul einen besondern Stein zugebrauchen. Sie können auch mitJndianer
gute Re-
chenmei-
ster.

jhren Mayskörnern weit besser rechnen/ als wir mit den Zahlen vnnd Rechenpfenningen. Weiter ist auch
zu mercken/ daß die in China nicht nach Zeilen/ sondern von oben herab/ oder in die runde schreiben/ dann
weil es nit Buchstaben/ sondern gantze Wörter seynd/ vnd ein jedes Bild vnd Character ein Ding an sich
selbst ist/ vnnd etwas bedeutet/ so ists vnnötig/ solche an einander zuhengen/ Dargegen aber schreiben die zu
Mexico hin auffwarts/ wann sie aber in jhre Calender zeichen/ vnnd Räder schreiben/ fiengen sie in der mit
an/ da die Sonn gemahlet stundt/ vnnd giengen von dannen fort/ biß in das Jahr/ darin sie waren/ oder zu
dem Circul des Rads.

Wir wollen nun ferner zu den Regiments Händeln schreiten/ da man dann allezeit am RegimentDer Jndia
ner Regi-
ment.

vnnd Art zuherrschen/ abnehmen mögen/ welche vnter der Jndianern Barbari gewesen: Dann je mehr
sie Menschlich waren/ je gütiger vnd holdseliger sie gewesen/ vnnd jeweniger Hoffart an jhnen ist gespüret
worden/ daher ist es kommen/ daß solche Könige vnd Herren sich schlecht gehalten/ demütiglich regieret/
Jn dem sie erkennet/ daß sie wegen gemeiner Natur jhren Vnderthanen nicht allein gleich/ ja etwa wol
nidriger weren/ vnd daß jhnen die Sorg des gemeinen Nutzes auff dem Halß lege. Die Barbari aber thet-
ten das Widerspiel/ regierten Tyrannisch/ handelten mit jhren Vnderthanen/ als mit dem vnvernünff-
tigen Viehe/ begereten vnd befahlen auch/ sie für Götter zuhalten: Darumb wolten viel Jndianische Völ-
cker keine Könige noch Herren dulden/ sondern haben als freye/ vngezwungene Gemeine gelebet/ ohn allein/
daß sie zu Kriegszeit jhnen Obersten vnd Hauptleut erwehlet/ denen sie so lang der Krieg gewähret/ gehor-
samet/ nach solchem griffen sie widerumb nach jrer vorigen Freyheit.

Auff jetzt erzehlte weise wird der meiste theil in der newen Welt regieret/ also/ daß daselbsten keine or-
dentliche Königreich noch gewisse Respublicae, oder Gemeinen sind/ noch auch stetige Könige vnnd Für-
sten. Wahr ists/ daß man vnter etlichen Völckern/ etliche Herren vnd vornehme Leute findet/ die bey dem ge-
meinen Mann vnnd andern für Königische vnd Ritter gehalten werden/ wie dann in der Landschafft Chile
die Auricaner/ die von Tucapel/ vnnd andere den Spaniern viel Jahr Widerstandt gethan. So war es
auch mit dem Königreich vnd Land Granada/ Guatimala/ vnd in den Jnsuln/ Florida/ Brasilia/ Licon/
Philippinen/ vnnd andern grossen gewaltigen Landschafften. Aber es ist in derselbigen noch grosse Bar-
barey/ dann sie erkennen schwerlich ein Ober Haupt/ regieren vnd gebieten allesampt ins gemein/ darumb
ists daselbst anders nicht/ vnd gehet zu/ wie es jhnen in Kopff kömmet. Sie vben Gewalt/ handlen vnredtlich/
wer am stärckesten ist/ der behelt den Platz vnd gebeut.

Jn Ost-Jndien seind weitläufftige vnnd gewaltige Königreich/ als Sian/ Bisnaguar/ vnd andere.Königreich
in Ost-Jn-
dien.

Aber

Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt.
ſollen/ wie dann die Japonen vnd Chineſer einander wol in den Schrifften/ aber nicht in der Sprach ver-Chineſer
Trucke-
reyen.

ſtehen/ dann ſo ſie reden ſolten/ was ſie leſen/ wuͤrde keiner wiſſen/ was der ander begerte. Diß ſind die Buch-
ſtaben vnd Buͤcher in China ſo durch die gantze Welt beruͤmbt/ jre Truckereyen ſind Figuren/ die ſie in hoͤl-
tzerne Blatten ſchneiden/ vnd darnach ſo viel trucken/ wie man allhier mit den Kupffern thut. Allhier moͤch-
te aber wol gefraget werden/ wie ſie jhren Sinn vnd Meinung durch Figuren moͤchten an Tag geben/ weil
man mit einer Figur nicht koͤnne vnterſchiedliche dinge andeuten/ noch die Caſus, Coniunctiones vnnd
Articulos, ſo man ſonſten in allen Sprachen haben muß/ vnterſcheiden. Darauff geben wir den Bericht/
daß ſie ſolches mit gewiſſen Stuͤpfflein/ Strichlein/ oder geſtalten zuwegen bringen/ vnd den Vnterſcheidt
anzuzeigen wiſſen. Jſt jhnen aber gantz ſchwer frembde/ vnbekante Sachen vnnd Namen/ in jhre Spra-
che zubringen/ darvber ſie erſt inſonderheit ſtudieren/ vnd zu newen Dingen/ auch newe Figuren erdichten
muͤſſen. Solche Sprach aber helt nur in ſich Geſchicht/ Secten/ Statt vnnd Buͤrgerliche Rechten/ Mo-
ral von Fabeln vnnd Sprichwoͤrtern. Sie verſtehen etwas von der Sternkunſt/ ſeind auch zimlich in der
Artzney erfahren/ ſchreiben mit Penſeln/ haben viel geſchriebene Buͤcher/ ſind aber alleſampt ohn eini-
gen Stylum. Sie halten ſchoͤne Comedien vnnd Schawſpiel/ offt zehen oder zwoͤlff Tag vnnd NachtChineſer
gute Come-
dianten.

an einander/ tretten mit vnterſchiedlichen Perſonen vnnd Scenen auff/ vnnd weil ein Par[t]hey agirt/
ſchlaͤffet die ander. Jn dieſen Comedien halten ſie Moral Ding vnnd gute Exempel/ ſeind aber allweg mit
gedenckwuͤrdigen Heydniſchen Hiſtorien vermiſchet.

Die Jndianer in Peru aber anbelangent/ hatten fuͤr der Spanier Ankunfft gantz vnnd gar keineFortpflan-
tzung der
Jndiani-
ſchen Ge-
ſchichten.

Schrifften noch Buchſtaben/ Characteren/ Zieffer oder Bilder/ hielten aber nichts deſtoweniger jhre
Antiquitet in Gedaͤchtnuß/ deßgleichen hielten ſie Rechnung all jhrer Ding von Fried/ Krieg vnd Regie-
rung. Dieſes alles aber ſagt einer dem andern fleiſſig/ die Jungen namen ſolche der Alten Erzehlung/ als
ein geheiligt Ding auff/ behielten was jhnen geſagt ward/ vnnd ſolches bracht je einer auff den andern/
auff die Nachkommen. Was aber jhnen vergeſſen wolt/ dem kamen ſie fuͤr mit groben Bildern/ wie auch
die Mexicaner thetten/ den meiſtentheil aber mit Quipos/ welches Regiſter oder Memorial von Schnuͤ-Quipos
Memorial
Buͤcher.

ren gemacht/ mit vnterſchiedlichen Knoͤpffen vnnd Farben/ vnterſchiedliche Ding damit anzudeuten/ wa-
ren. Vnnd iſt gantz vnglaͤublich/ was vnnd wie viel ſie mit dieſem Fundt gefaſſet haben/ dann alles was
vns die Geſchicht/ Geſetzt/ Ceremonien/ vnnd Handelbuͤcher erzehlen moͤgen/ das thun die Quipos gantz
vollkoͤmlich. Sie hatten Gebuͤndlein von groſſen vnnd kleinen Knoͤpffen/ vnnd geſtrickten Faͤden von vn-
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einander verſamlet/ viel vnnd vnentliche Woͤrter machen/ alſo deuten die Jndianer mit jhren Knoͤpffen
vnterſchiedliche vnnd mancherley Ding an/ Etliche lernen auch mit vnterſchiedlichen Steinen betten/
vnnd wiſſen auff ein jedern Glaubens Articul einen beſondern Stein zugebrauchen. Sie koͤnnen auch mitJndianer
gute Re-
chenmei-
ſter.

jhren Mayskoͤrnern weit beſſer rechnen/ als wir mit den Zahlen vnnd Rechenpfenningen. Weiter iſt auch
zu mercken/ daß die in China nicht nach Zeilen/ ſondern von oben herab/ oder in die runde ſchreiben/ dann
weil es nit Buchſtaben/ ſondern gantze Woͤrter ſeynd/ vnd ein jedes Bild vnd Character ein Ding an ſich
ſelbſt iſt/ vnnd etwas bedeutet/ ſo iſts vnnoͤtig/ ſolche an einander zuhengen/ Dargegen aber ſchreiben die zu
Mexico hin auffwarts/ wann ſie aber in jhre Calender zeichen/ vnnd Raͤder ſchreiben/ fiengen ſie in der mit
an/ da die Sonn gemahlet ſtundt/ vnnd giengen von dannen fort/ biß in das Jahr/ darin ſie waren/ oder zu
dem Circul des Rads.

Wir wollen nun ferner zu den Regiments Haͤndeln ſchreiten/ da man dann allezeit am RegimentDer Jndia
ner Regi-
ment.

vnnd Art zuherꝛſchen/ abnehmen moͤgen/ welche vnter der Jndianern Barbari geweſen: Dann je mehr
ſie Menſchlich waren/ je guͤtiger vnd holdſeliger ſie geweſen/ vnnd jeweniger Hoffart an jhnen iſt geſpuͤret
worden/ daher iſt es kommen/ daß ſolche Koͤnige vnd Herꝛen ſich ſchlecht gehalten/ demuͤtiglich regieret/
Jn dem ſie erkennet/ daß ſie wegen gemeiner Natur jhren Vnderthanen nicht allein gleich/ ja etwa wol
nidriger weren/ vnd daß jhnen die Sorg des gemeinen Nutzes auff dem Halß lege. Die Barbari aber thet-
ten das Widerſpiel/ regierten Tyranniſch/ handelten mit jhren Vnderthanen/ als mit dem vnvernuͤnff-
tigen Viehe/ begereten vnd befahlen auch/ ſie fuͤr Goͤtter zuhalten: Darumb wolten viel Jndianiſche Voͤl-
cker keine Koͤnige noch Herꝛen dulden/ ſondern haben als freye/ vngezwungene Gemeine gelebet/ ohn allein/
daß ſie zu Kriegszeit jhnen Oberſten vnd Hauptleut erwehlet/ denen ſie ſo lang der Krieg gewaͤhret/ gehor-
ſamet/ nach ſolchem griffen ſie widerumb nach jrer vorigen Freyheit.

Auff jetzt erzehlte weiſe wird der meiſte theil in der newen Welt regieret/ alſo/ daß daſelbſten keine or-
dentliche Koͤnigreich noch gewiſſe Reſpublicæ, oder Gemeinen ſind/ noch auch ſtetige Koͤnige vnnd Fuͤr-
ſten. Wahr iſts/ daß man vnter etlichen Voͤlckern/ etliche Herꝛen vnd vornehme Leute findet/ die bey dem ge-
meinen Mann vnnd andern fuͤr Koͤnigiſche vnd Ritter gehalten werden/ wie dann in der Landſchafft Chile
die Auricaner/ die von Tucapel/ vnnd andere den Spaniern viel Jahr Widerſtandt gethan. So war es
auch mit dem Koͤnigreich vnd Land Granada/ Guatimala/ vnd in den Jnſuln/ Florida/ Braſilia/ Licon/
Philippinen/ vnnd andern groſſen gewaltigen Landſchafften. Aber es iſt in derſelbigen noch groſſe Bar-
barey/ dann ſie erkennen ſchwerlich ein Ober Haupt/ regieren vnd gebieten alleſampt ins gemein/ darumb
iſts daſelbſt anders nicht/ vnd gehet zu/ wie es jhnen in Kopff koͤmmet. Sie vben Gewalt/ handlen vnredtlich/
wer am ſtaͤrckeſten iſt/ der behelt den Platz vnd gebeut.

Jn Oſt-Jndien ſeind weitlaͤufftige vnnd gewaltige Koͤnigreich/ als Sian/ Biſnaguar/ vnd andere.Koͤnigreich
in Oſt-Jn-
dien.

Aber
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[45/0070] Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt. ſollen/ wie dann die Japonen vnd Chineſer einander wol in den Schrifften/ aber nicht in der Sprach ver- ſtehen/ dann ſo ſie reden ſolten/ was ſie leſen/ wuͤrde keiner wiſſen/ was der ander begerte. Diß ſind die Buch- ſtaben vnd Buͤcher in China ſo durch die gantze Welt beruͤmbt/ jre Truckereyen ſind Figuren/ die ſie in hoͤl- tzerne Blatten ſchneiden/ vnd darnach ſo viel trucken/ wie man allhier mit den Kupffern thut. Allhier moͤch- te aber wol gefraget werden/ wie ſie jhren Sinn vnd Meinung durch Figuren moͤchten an Tag geben/ weil man mit einer Figur nicht koͤnne vnterſchiedliche dinge andeuten/ noch die Caſus, Coniunctiones vnnd Articulos, ſo man ſonſten in allen Sprachen haben muß/ vnterſcheiden. Darauff geben wir den Bericht/ daß ſie ſolches mit gewiſſen Stuͤpfflein/ Strichlein/ oder geſtalten zuwegen bringen/ vnd den Vnterſcheidt anzuzeigen wiſſen. Jſt jhnen aber gantz ſchwer frembde/ vnbekante Sachen vnnd Namen/ in jhre Spra- che zubringen/ darvber ſie erſt inſonderheit ſtudieren/ vnd zu newen Dingen/ auch newe Figuren erdichten muͤſſen. Solche Sprach aber helt nur in ſich Geſchicht/ Secten/ Statt vnnd Buͤrgerliche Rechten/ Mo- ral von Fabeln vnnd Sprichwoͤrtern. Sie verſtehen etwas von der Sternkunſt/ ſeind auch zimlich in der Artzney erfahren/ ſchreiben mit Penſeln/ haben viel geſchriebene Buͤcher/ ſind aber alleſampt ohn eini- gen Stylum. Sie halten ſchoͤne Comedien vnnd Schawſpiel/ offt zehen oder zwoͤlff Tag vnnd Nacht an einander/ tretten mit vnterſchiedlichen Perſonen vnnd Scenen auff/ vnnd weil ein Parthey agirt/ ſchlaͤffet die ander. Jn dieſen Comedien halten ſie Moral Ding vnnd gute Exempel/ ſeind aber allweg mit gedenckwuͤrdigen Heydniſchen Hiſtorien vermiſchet. Chineſer Trucke- reyen. Chineſer gute Come- dianten. Die Jndianer in Peru aber anbelangent/ hatten fuͤr der Spanier Ankunfft gantz vnnd gar keine Schrifften noch Buchſtaben/ Characteren/ Zieffer oder Bilder/ hielten aber nichts deſtoweniger jhre Antiquitet in Gedaͤchtnuß/ deßgleichen hielten ſie Rechnung all jhrer Ding von Fried/ Krieg vnd Regie- rung. Dieſes alles aber ſagt einer dem andern fleiſſig/ die Jungen namen ſolche der Alten Erzehlung/ als ein geheiligt Ding auff/ behielten was jhnen geſagt ward/ vnnd ſolches bracht je einer auff den andern/ auff die Nachkommen. Was aber jhnen vergeſſen wolt/ dem kamen ſie fuͤr mit groben Bildern/ wie auch die Mexicaner thetten/ den meiſtentheil aber mit Quipos/ welches Regiſter oder Memorial von Schnuͤ- ren gemacht/ mit vnterſchiedlichen Knoͤpffen vnnd Farben/ vnterſchiedliche Ding damit anzudeuten/ wa- ren. Vnnd iſt gantz vnglaͤublich/ was vnnd wie viel ſie mit dieſem Fundt gefaſſet haben/ dann alles was vns die Geſchicht/ Geſetzt/ Ceremonien/ vnnd Handelbuͤcher erzehlen moͤgen/ das thun die Quipos gantz vollkoͤmlich. Sie hatten Gebuͤndlein von groſſen vnnd kleinen Knoͤpffen/ vnnd geſtrickten Faͤden von vn- terſchiedlichen Farben/ daß/ wie wir mit vier vnnd zwantzig Buchſtaben auff vnterſchiedliche Weiſe bey einander verſamlet/ viel vnnd vnentliche Woͤrter machen/ alſo deuten die Jndianer mit jhren Knoͤpffen vnterſchiedliche vnnd mancherley Ding an/ Etliche lernen auch mit vnterſchiedlichen Steinen betten/ vnnd wiſſen auff ein jedern Glaubens Articul einen beſondern Stein zugebrauchen. Sie koͤnnen auch mit jhren Mayskoͤrnern weit beſſer rechnen/ als wir mit den Zahlen vnnd Rechenpfenningen. Weiter iſt auch zu mercken/ daß die in China nicht nach Zeilen/ ſondern von oben herab/ oder in die runde ſchreiben/ dann weil es nit Buchſtaben/ ſondern gantze Woͤrter ſeynd/ vnd ein jedes Bild vnd Character ein Ding an ſich ſelbſt iſt/ vnnd etwas bedeutet/ ſo iſts vnnoͤtig/ ſolche an einander zuhengen/ Dargegen aber ſchreiben die zu Mexico hin auffwarts/ wann ſie aber in jhre Calender zeichen/ vnnd Raͤder ſchreiben/ fiengen ſie in der mit an/ da die Sonn gemahlet ſtundt/ vnnd giengen von dannen fort/ biß in das Jahr/ darin ſie waren/ oder zu dem Circul des Rads. Fortpflan- tzung der Jndiani- ſchen Ge- ſchichten. Quipos Memorial Buͤcher. Jndianer gute Re- chenmei- ſter. Wir wollen nun ferner zu den Regiments Haͤndeln ſchreiten/ da man dann allezeit am Regiment vnnd Art zuherꝛſchen/ abnehmen moͤgen/ welche vnter der Jndianern Barbari geweſen: Dann je mehr ſie Menſchlich waren/ je guͤtiger vnd holdſeliger ſie geweſen/ vnnd jeweniger Hoffart an jhnen iſt geſpuͤret worden/ daher iſt es kommen/ daß ſolche Koͤnige vnd Herꝛen ſich ſchlecht gehalten/ demuͤtiglich regieret/ Jn dem ſie erkennet/ daß ſie wegen gemeiner Natur jhren Vnderthanen nicht allein gleich/ ja etwa wol nidriger weren/ vnd daß jhnen die Sorg des gemeinen Nutzes auff dem Halß lege. Die Barbari aber thet- ten das Widerſpiel/ regierten Tyranniſch/ handelten mit jhren Vnderthanen/ als mit dem vnvernuͤnff- tigen Viehe/ begereten vnd befahlen auch/ ſie fuͤr Goͤtter zuhalten: Darumb wolten viel Jndianiſche Voͤl- cker keine Koͤnige noch Herꝛen dulden/ ſondern haben als freye/ vngezwungene Gemeine gelebet/ ohn allein/ daß ſie zu Kriegszeit jhnen Oberſten vnd Hauptleut erwehlet/ denen ſie ſo lang der Krieg gewaͤhret/ gehor- ſamet/ nach ſolchem griffen ſie widerumb nach jrer vorigen Freyheit. Der Jndia ner Regi- ment. Auff jetzt erzehlte weiſe wird der meiſte theil in der newen Welt regieret/ alſo/ daß daſelbſten keine or- dentliche Koͤnigreich noch gewiſſe Reſpublicæ, oder Gemeinen ſind/ noch auch ſtetige Koͤnige vnnd Fuͤr- ſten. Wahr iſts/ daß man vnter etlichen Voͤlckern/ etliche Herꝛen vnd vornehme Leute findet/ die bey dem ge- meinen Mann vnnd andern fuͤr Koͤnigiſche vnd Ritter gehalten werden/ wie dann in der Landſchafft Chile die Auricaner/ die von Tucapel/ vnnd andere den Spaniern viel Jahr Widerſtandt gethan. So war es auch mit dem Koͤnigreich vnd Land Granada/ Guatimala/ vnd in den Jnſuln/ Florida/ Braſilia/ Licon/ Philippinen/ vnnd andern groſſen gewaltigen Landſchafften. Aber es iſt in derſelbigen noch groſſe Bar- barey/ dann ſie erkennen ſchwerlich ein Ober Haupt/ regieren vnd gebieten alleſampt ins gemein/ darumb iſts daſelbſt anders nicht/ vnd gehet zu/ wie es jhnen in Kopff koͤmmet. Sie vben Gewalt/ handlen vnredtlich/ wer am ſtaͤrckeſten iſt/ der behelt den Platz vnd gebeut. Jn Oſt-Jndien ſeind weitlaͤufftige vnnd gewaltige Koͤnigreich/ als Sian/ Biſnaguar/ vnd andere. Aber Koͤnigreich in Oſt-Jn- dien.

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 45. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/70>, abgerufen am 22.11.2024.