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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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Von Natur vnd Eygenschafft der Newen Welt.
jhres grausamen Anblicks wichen. Diese Salb war auch für die Krancken/ sie machten Pflaster
darauß/ vnd legtens auff den Schaden oder Wunden/ so ward er heil. Die Priester hatten einen Zulauff als
Heyligen/ begauckelten auff diese weise die schlechten einfältigen Leut/ daß sie dieselben beredeten/ worzu sie
wolten/ vnd hielten jre Rede für lauter Göttliche Oracula vnd Glaubens Articul. Daher das Landt Peru
vberflüssig der Wahrsager/ Loßwerffer/ Gauckler/ Zeichendeuter vnd falscher Propheten voll war. WannDie Weise
im Wahr-
sagen.

sie Wahrsagen wöllen/ verschliessen sie sich in ein Hauß/ versauffen allen Verstand/ daß sie Sinnloß wer-
den/ den folgenden Tag antworten sie auff das/ so man sie gefraget hat. Sie können sich auch in mancherley
Ding verändern/ in der Luft fliegen/ in geringer Zeit von weiten Orten her Zeittung bringen/ das gestohlen
offenbaren/ ehe sie aber solches thun/ reden sie zuvorn im finstern mit dem Teuffel/ allda sie seine Stimm
hören/ jn aber nicht sehen.

Noch viel vnzehlige Ceremonien vnd Sitten haben die Jndianer auß dem Gesetz Mosis/ Maho-Sünden-
bäder Opa-
cuna.

mets vnd der Römischen Kirchen entlehnet/ als da seynd die Bäder Opacuna/ darinnen sie jhre Sünde ab-
wuschen. So hatten die Mexicaner auch jre Tauff vnd Beschneidung/ vnd verrichteten solches an den jun-
gen Kindern/ sonderlich grosser Herren/ vnnd deß Jngae also: So bald die Kinder gebohren wurden/ wu-Jndianer
Tauff vnd
Beschnei-
dung.

schen sie die Priester/ beschnitten jhre Ohren vnd Mannlich Glied vnd opfferten dasselbig jhrem Abgott.
Sie gaben auch den Knäblein in die rechte Hand ein klein Schwerdlein/ in die lincke aber ein klein Schild-
lein/ den Mägdlein aber etwas von Spinngezeug.

Jn Heyrahts Sachen richteten sie auch Ehestifftungen auff/ vnd gab der Priester die Eheleut folgen-Ehesachen.
der Gestalt zusammen: Breutigam vnd Braut setzten sich beyeinander für den Priester/ der nam sie beyde
bey der Hand/ fragete sie/ ob sie zuheyrahten begehreten/ da sie nun jhren Willen darauff gaben/ nam er ein
End von der Braut Schleyer/ vnd ein Zipffel vom Mantel deß Breutigams/ band solche zusammen/ füh-
ret sie also gebunden in jr Hauß vmb den Fewerherd/ darauff setzten sie sich zusammen/ vnd ward also die Ehe
bestetiget/ nachmahls hielten sie grosse Gastereyen. Wo sie hernach Ehebrüchig wurden/ theileten sie/ ver-
möge deß Jnventarij/ jhre zusammen gebrachte Güter/ vnnd behielt der Mann die Söhne/ das Weib
aber die Töchter/ wurden also gescheiden/ vnd mocht ein jedes seiner Gelegenheit nach/ widervmb heyrah-
ten/ die gewesenen Eheleut/ dorfften aber bey Leibstraff/ nit mehr die Ehelichen Werck mitein ander voll-
bringen.

Ehe wir aber von der Jndianer Festtagen gar beschliessen/ vnd auff andere Materien kommen/ wöl-
len wir anzeigen/ daß sie sich auch vnderstanden/ die H. Dreyfaltigkeit nachzumachen/ dann in vorgedach-Nachöh-
mung der
H. Drey-
faltigkeit.

tem höchsten Fest im December/ in der Einsetzung deß Jungen Jngae/ als sie ein grosse Anzahl Schaaf
vnd Lämmer geopffert/ die man mit gewircktem vnd wolriechendem Holtz verbrant/ brachten sie auch viel
Schaaf/ Gold vnd Silber/ setzten hierzu geschnitzte Bilder der Sonnen/ vnd die drey vom Donner/ Vat-
ter/ Sohn vnd Bruder/ welchen die Sonn vnd Donner haben solten/ dieses war ein falsch Anbild der H.
Dreyfaltigkeit/ diese drey Bilder hiessen Apointi/ Churinuti vnd Jntiquaoqui/ dz ist/ der Vatter vnd Herr
der Sonn/ der Sohn Sonn/ vnd Bruder Sonn. Also nenneten sie auch die drey Bilder Chuquulla/ welches
von dem Gott geredt wirdt/ so sich im Gewäst oder Lufft hält/ da der Donner Regen vnd Schnee herkompt.
So war zu Chuquisaca der Abgott Tangatanga angebetet/ der in dreyen einer/ vnnd in einem drey seynTangatan-
ga.
Jubel vnd
andere Fest.

solte. Ohne dieses Fest hatten sie noch eylff/ auff einen jeglichen Monat eines/ darauff allwegen hundert
Schaaf/ von vnterschiedlichen Farben geopffert wurden: vnd waren sonsten der extraordinari Fest vn-
zehlig/ vnter denen aber auch das Jubel Fest/ das wir auch kürtzlich/ so viel es den Ablaß betrifft/ berühren
wöllen. Nach dem Vitzliputzli Fest/ war das ander hohe Fest Tetzcatlipuca/ welches sie im Mayo/ vnd alle
vier Jahr einmahl hielten/ darauff vollkommener Ablaß vnd Vergebung der Sünden gegeben ward/
auff den neunzehenden May opfferten sie den Schlaven/ welcher deß Jahrs das Anbild deß Götzen getra-
gen. Seine alte Kleyder verwaret man als die Meßgewandt vnd Heyligthumb. Auff den Tag kam
der Oberst deß Tempels/ wie der Abgott gekleydet/ herfür/ hatte in der Hand etliche Blumen/ vnd ein klein
steinern Pfeifflein/ eines fast hellen Thons/ vnd bließ gegen alle vier Ort der Welt/ da er nun die Abwesen-
den herbey gelockt/ vnd auffgemuntert/ nam er ein wenig Erden von dem Esterich/ steckt es in den Mundvnd
aß. Solches thätten auch alle anwesenden/ fielen nider auff jhr Angesicht/ betteten die Nacht/ Wind vnd Fin-
sternuß an/ mit Begehren/ daß solche sie nicht verlassen/ noch jnen das Leben nehmen/ sondern ein Endt ma-
chen wolten der Macht/ so sie hätten/ diß pfeiffen truckte auch das Gewissen der Dieb/ Ehebrecher/ Todt-
schläger vnd anderer Vbelthäter so hart/ daß sie auß Schrecken jre Missethaten bekenneten/ rufften auch
Gott an/ daß er jre Sünde nicht wolt lassen offenbar werden/ bereuweten vnd beweineten solche heftig/ vnnd
opfferten viel Weyrauch/ Gott zuversöhnen. Wann die Kriegshelden dieses Pfeifflein höreten/ beteten sie
Gott an/ deßgleichen die Sonn vnd andere vornembste Götter/ daß sie jnen Stärck vnnd Sieg wider jhre
Feinde verleyhen wolten/ damit sie zu Ehren jres Opffers viel Gefangene vberkommen möchten. Diese Ce-
remonien wurden 10. Tag nach einander vor obgedachtem Fest getrieben/ wie aber nun das Fest selber gehal-
ten worden/ achten wir vnnöhtig allher zusetzen/ sintemal es dem Leser mehr Verdruß als Lust erwecken wür-
de/ vnd mag dessen ein Muster von den vorigen abgenommen werden. So ist auch d Kauffleut Fest droben berührt.

Demnach wir nun von der Jndianer Religion etlicher massen gehandelt/ wollen wir auch nun jhreVon der
Jndianer
Policey.

Sitten/ Policey vnd Regiment beschreiben/ vnd zwar solches zu dem Ende/ damit wir den falschgeschöpff-
ten Wahn/ als ob es ein Viehisch vnd vnverständig Volck seye/ ja auch so sehr/ daß es billich den Namen
eines Menschen nicht tragen solte/ ableynen mögen.

Diese
D iiij

Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt.
jhres grauſamen Anblicks wichen. Dieſe Salb war auch fuͤr die Krancken/ ſie machten Pflaſter
darauß/ vnd legtens auff den Schaden oder Wunden/ ſo ward er heil. Die Prieſter hatten einen Zulauff als
Heyligen/ begauckelten auff dieſe weiſe die ſchlechten einfaͤltigen Leut/ daß ſie dieſelben beredeten/ worzu ſie
wolten/ vnd hielten jre Rede fuͤr lauter Goͤttliche Oracula vnd Glaubens Articul. Daher das Landt Peru
vberfluͤſſig der Wahrſager/ Loßwerffer/ Gauckler/ Zeichendeuter vnd falſcher Propheten voll war. WannDie Weiſe
im Wahr-
ſagen.

ſie Wahrſagen woͤllen/ verſchlieſſen ſie ſich in ein Hauß/ verſauffen allen Verſtand/ daß ſie Sinnloß wer-
den/ den folgenden Tag antworten ſie auff das/ ſo man ſie gefraget hat. Sie koͤnnen ſich auch in mancherley
Ding veraͤndern/ in der Luft fliegen/ in geringer Zeit von weiten Orten her Zeittung bringen/ das geſtohlen
offenbaren/ ehe ſie aber ſolches thun/ reden ſie zuvorn im finſtern mit dem Teuffel/ allda ſie ſeine Stimm
hoͤren/ jn aber nicht ſehen.

Noch viel vnzehlige Ceremonien vnd Sitten haben die Jndianer auß dem Geſetz Moſis/ Maho-Suͤnden-
baͤder Opa-
cuna.

mets vnd der Roͤmiſchen Kirchen entlehnet/ als da ſeynd die Baͤder Opacuna/ darinnen ſie jhre Suͤnde ab-
wuſchen. So hatten die Mexicaner auch jre Tauff vnd Beſchneidung/ vnd verrichteten ſolches an den jun-
gen Kindern/ ſonderlich groſſer Herꝛen/ vnnd deß Jngæ alſo: So bald die Kinder gebohren wurden/ wu-Jndianer
Tauff vnd
Beſchnei-
dung.

ſchen ſie die Prieſter/ beſchnitten jhre Ohren vnd Mannlich Glied vnd opfferten daſſelbig jhrem Abgott.
Sie gaben auch den Knaͤblein in die rechte Hand ein klein Schwerdlein/ in die lincke aber ein klein Schild-
lein/ den Maͤgdlein aber etwas von Spinngezeug.

Jn Heyrahts Sachen richteten ſie auch Eheſtifftungen auff/ vnd gab der Prieſter die Eheleut folgen-Eheſachen.
der Geſtalt zuſammen: Breutigam vnd Braut ſetzten ſich beyeinander fuͤr den Prieſter/ der nam ſie beyde
bey der Hand/ fragete ſie/ ob ſie zuheyrahten begehreten/ da ſie nun jhren Willen darauff gaben/ nam er ein
End von der Braut Schleyer/ vnd ein Zipffel vom Mantel deß Breutigams/ band ſolche zuſammen/ fuͤh-
ret ſie alſo gebunden in jr Hauß vmb den Fewerherd/ darauff ſetzten ſie ſich zuſam̃en/ vnd ward alſo die Ehe
beſtetiget/ nachmahls hielten ſie groſſe Gaſtereyen. Wo ſie hernach Ehebruͤchig wurden/ theileten ſie/ ver-
moͤge deß Jnventarij/ jhre zuſammen gebrachte Guͤter/ vnnd behielt der Mann die Soͤhne/ das Weib
aber die Toͤchter/ wurden alſo geſcheiden/ vnd mocht ein jedes ſeiner Gelegenheit nach/ widervmb heyrah-
ten/ die geweſenen Eheleut/ dorfften aber bey Leibſtraff/ nit mehr die Ehelichen Werck mitein ander voll-
bringen.

Ehe wir aber von der Jndianer Feſttagen gar beſchlieſſen/ vnd auff andere Materien kommen/ woͤl-
len wir anzeigen/ daß ſie ſich auch vnderſtanden/ die H. Dreyfaltigkeit nachzumachen/ dann in vorgedach-Nachoͤh-
mung der
H. Drey-
faltigkeit.

tem hoͤchſten Feſt im December/ in der Einſetzung deß Jungen Jngæ/ als ſie ein groſſe Anzahl Schaaf
vnd Laͤmmer geopffert/ die man mit gewircktem vnd wolriechendem Holtz verbrant/ brachten ſie auch viel
Schaaf/ Gold vnd Silber/ ſetzten hierzu geſchnitzte Bilder der Sonnen/ vnd die drey vom Donner/ Vat-
ter/ Sohn vnd Bruder/ welchen die Sonn vnd Donner haben ſolten/ dieſes war ein falſch Anbild der H.
Dreyfaltigkeit/ dieſe drey Bilder hieſſen Apointi/ Churinuti vnd Jntiquaoqui/ dz iſt/ der Vatter vnd Herꝛ
der Sonn/ der Sohn Sonn/ vnd Bruder Soñ. Alſo nenneten ſie auch die drey Bilder Chuquulla/ welches
von dem Gott geredt wirdt/ ſo ſich im Gewaͤſt oder Lufft haͤlt/ da der Donner Regen vnd Schnee herkompt.
So war zu Chuquiſaca der Abgott Tangatanga angebetet/ der in dreyen einer/ vnnd in einem drey ſeynTangatan-
ga.
Jubel vnd
andere Feſt.

ſolte. Ohne dieſes Feſt hatten ſie noch eylff/ auff einen jeglichen Monat eines/ darauff allwegen hundert
Schaaf/ von vnterſchiedlichen Farben geopffert wurden: vnd waren ſonſten der extraordinari Feſt vn-
zehlig/ vnter denen aber auch das Jubel Feſt/ das wir auch kuͤrtzlich/ ſo viel es den Ablaß betrifft/ beruͤhren
woͤllen. Nach dem Vitzliputzli Feſt/ war das ander hohe Feſt Tetzcatlipuca/ welches ſie im Mayo/ vnd alle
vier Jahr einmahl hielten/ darauff vollkommener Ablaß vnd Vergebung der Suͤnden gegeben ward/
auff den neunzehenden May opfferten ſie den Schlaven/ welcher deß Jahrs das Anbild deß Goͤtzen getra-
gen. Seine alte Kleyder verwaret man als die Meßgewandt vnd Heyligthumb. Auff den Tag kam
der Oberſt deß Tempels/ wie der Abgott gekleydet/ herfuͤr/ hatte in der Hand etliche Blumen/ vnd ein klein
ſteinern Pfeifflein/ eines faſt hellen Thons/ vnd bließ gegen alle vier Ort der Welt/ da er nun die Abweſen-
den herbey gelockt/ vnd auffgemuntert/ nam er ein wenig Erden von dem Eſterich/ ſteckt es in den Mundvnd
aß. Solches thaͤtten auch alle anweſenden/ fielen nider auff jhr Angeſicht/ betteten die Nacht/ Wind vñ Fin-
ſternuß an/ mit Begehren/ daß ſolche ſie nicht verlaſſen/ noch jnen das Leben nehmen/ ſondern ein Endt ma-
chen wolten der Macht/ ſo ſie haͤtten/ diß pfeiffen truckte auch das Gewiſſen der Dieb/ Ehebrecher/ Todt-
ſchlaͤger vnd anderer Vbelthaͤter ſo hart/ daß ſie auß Schrecken jre Miſſethaten bekenneten/ rufften auch
Gott an/ daß er jre Suͤnde nicht wolt laſſen offenbar werden/ bereuweten vñ beweineten ſolche heftig/ vnnd
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Feinde verleyhen wolten/ damit ſie zu Ehren jres Opffers viel Gefangene vberkommen moͤchten. Dieſe Ce-
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de/ vñ mag deſſen ein Muſter võ den vorigẽ abgenom̃en werden. So iſt auch ď Kauffleut Feſt drobẽ beruͤhrt.

Demnach wir nun von der Jndianer Religion etlicher maſſen gehandelt/ wollen wir auch nun jhreVon der
Jndianer
Policey.

Sitten/ Policey vnd Regiment beſchreiben/ vnd zwar ſolches zu dem Ende/ damit wir den falſchgeſchoͤpff-
ten Wahn/ als ob es ein Viehiſch vnd vnverſtaͤndig Volck ſeye/ ja auch ſo ſehr/ daß es billich den Namen
eines Menſchen nicht tragen ſolte/ ableynen moͤgen.

Dieſe
D iiij
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[43/0068] Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt. jhres grauſamen Anblicks wichen. Dieſe Salb war auch fuͤr die Krancken/ ſie machten Pflaſter darauß/ vnd legtens auff den Schaden oder Wunden/ ſo ward er heil. Die Prieſter hatten einen Zulauff als Heyligen/ begauckelten auff dieſe weiſe die ſchlechten einfaͤltigen Leut/ daß ſie dieſelben beredeten/ worzu ſie wolten/ vnd hielten jre Rede fuͤr lauter Goͤttliche Oracula vnd Glaubens Articul. Daher das Landt Peru vberfluͤſſig der Wahrſager/ Loßwerffer/ Gauckler/ Zeichendeuter vnd falſcher Propheten voll war. Wann ſie Wahrſagen woͤllen/ verſchlieſſen ſie ſich in ein Hauß/ verſauffen allen Verſtand/ daß ſie Sinnloß wer- den/ den folgenden Tag antworten ſie auff das/ ſo man ſie gefraget hat. Sie koͤnnen ſich auch in mancherley Ding veraͤndern/ in der Luft fliegen/ in geringer Zeit von weiten Orten her Zeittung bringen/ das geſtohlen offenbaren/ ehe ſie aber ſolches thun/ reden ſie zuvorn im finſtern mit dem Teuffel/ allda ſie ſeine Stimm hoͤren/ jn aber nicht ſehen. Die Weiſe im Wahr- ſagen. Noch viel vnzehlige Ceremonien vnd Sitten haben die Jndianer auß dem Geſetz Moſis/ Maho- mets vnd der Roͤmiſchen Kirchen entlehnet/ als da ſeynd die Baͤder Opacuna/ darinnen ſie jhre Suͤnde ab- wuſchen. So hatten die Mexicaner auch jre Tauff vnd Beſchneidung/ vnd verrichteten ſolches an den jun- gen Kindern/ ſonderlich groſſer Herꝛen/ vnnd deß Jngæ alſo: So bald die Kinder gebohren wurden/ wu- ſchen ſie die Prieſter/ beſchnitten jhre Ohren vnd Mannlich Glied vnd opfferten daſſelbig jhrem Abgott. Sie gaben auch den Knaͤblein in die rechte Hand ein klein Schwerdlein/ in die lincke aber ein klein Schild- lein/ den Maͤgdlein aber etwas von Spinngezeug. Suͤnden- baͤder Opa- cuna. Jndianer Tauff vnd Beſchnei- dung. Jn Heyrahts Sachen richteten ſie auch Eheſtifftungen auff/ vnd gab der Prieſter die Eheleut folgen- der Geſtalt zuſammen: Breutigam vnd Braut ſetzten ſich beyeinander fuͤr den Prieſter/ der nam ſie beyde bey der Hand/ fragete ſie/ ob ſie zuheyrahten begehreten/ da ſie nun jhren Willen darauff gaben/ nam er ein End von der Braut Schleyer/ vnd ein Zipffel vom Mantel deß Breutigams/ band ſolche zuſammen/ fuͤh- ret ſie alſo gebunden in jr Hauß vmb den Fewerherd/ darauff ſetzten ſie ſich zuſam̃en/ vnd ward alſo die Ehe beſtetiget/ nachmahls hielten ſie groſſe Gaſtereyen. Wo ſie hernach Ehebruͤchig wurden/ theileten ſie/ ver- moͤge deß Jnventarij/ jhre zuſammen gebrachte Guͤter/ vnnd behielt der Mann die Soͤhne/ das Weib aber die Toͤchter/ wurden alſo geſcheiden/ vnd mocht ein jedes ſeiner Gelegenheit nach/ widervmb heyrah- ten/ die geweſenen Eheleut/ dorfften aber bey Leibſtraff/ nit mehr die Ehelichen Werck mitein ander voll- bringen. Eheſachen. Ehe wir aber von der Jndianer Feſttagen gar beſchlieſſen/ vnd auff andere Materien kommen/ woͤl- len wir anzeigen/ daß ſie ſich auch vnderſtanden/ die H. Dreyfaltigkeit nachzumachen/ dann in vorgedach- tem hoͤchſten Feſt im December/ in der Einſetzung deß Jungen Jngæ/ als ſie ein groſſe Anzahl Schaaf vnd Laͤmmer geopffert/ die man mit gewircktem vnd wolriechendem Holtz verbrant/ brachten ſie auch viel Schaaf/ Gold vnd Silber/ ſetzten hierzu geſchnitzte Bilder der Sonnen/ vnd die drey vom Donner/ Vat- ter/ Sohn vnd Bruder/ welchen die Sonn vnd Donner haben ſolten/ dieſes war ein falſch Anbild der H. Dreyfaltigkeit/ dieſe drey Bilder hieſſen Apointi/ Churinuti vnd Jntiquaoqui/ dz iſt/ der Vatter vnd Herꝛ der Sonn/ der Sohn Sonn/ vnd Bruder Soñ. Alſo nenneten ſie auch die drey Bilder Chuquulla/ welches von dem Gott geredt wirdt/ ſo ſich im Gewaͤſt oder Lufft haͤlt/ da der Donner Regen vnd Schnee herkompt. So war zu Chuquiſaca der Abgott Tangatanga angebetet/ der in dreyen einer/ vnnd in einem drey ſeyn ſolte. Ohne dieſes Feſt hatten ſie noch eylff/ auff einen jeglichen Monat eines/ darauff allwegen hundert Schaaf/ von vnterſchiedlichen Farben geopffert wurden: vnd waren ſonſten der extraordinari Feſt vn- zehlig/ vnter denen aber auch das Jubel Feſt/ das wir auch kuͤrtzlich/ ſo viel es den Ablaß betrifft/ beruͤhren woͤllen. Nach dem Vitzliputzli Feſt/ war das ander hohe Feſt Tetzcatlipuca/ welches ſie im Mayo/ vnd alle vier Jahr einmahl hielten/ darauff vollkommener Ablaß vnd Vergebung der Suͤnden gegeben ward/ auff den neunzehenden May opfferten ſie den Schlaven/ welcher deß Jahrs das Anbild deß Goͤtzen getra- gen. Seine alte Kleyder verwaret man als die Meßgewandt vnd Heyligthumb. Auff den Tag kam der Oberſt deß Tempels/ wie der Abgott gekleydet/ herfuͤr/ hatte in der Hand etliche Blumen/ vnd ein klein ſteinern Pfeifflein/ eines faſt hellen Thons/ vnd bließ gegen alle vier Ort der Welt/ da er nun die Abweſen- den herbey gelockt/ vnd auffgemuntert/ nam er ein wenig Erden von dem Eſterich/ ſteckt es in den Mundvnd aß. Solches thaͤtten auch alle anweſenden/ fielen nider auff jhr Angeſicht/ betteten die Nacht/ Wind vñ Fin- ſternuß an/ mit Begehren/ daß ſolche ſie nicht verlaſſen/ noch jnen das Leben nehmen/ ſondern ein Endt ma- chen wolten der Macht/ ſo ſie haͤtten/ diß pfeiffen truckte auch das Gewiſſen der Dieb/ Ehebrecher/ Todt- ſchlaͤger vnd anderer Vbelthaͤter ſo hart/ daß ſie auß Schrecken jre Miſſethaten bekenneten/ rufften auch Gott an/ daß er jre Suͤnde nicht wolt laſſen offenbar werden/ bereuweten vñ beweineten ſolche heftig/ vnnd opfferten viel Weyrauch/ Gott zuverſoͤhnen. Wann die Kriegshelden dieſes Pfeifflein hoͤreten/ beteten ſie Gott an/ deßgleichen die Sonn vnd andere vornembſte Goͤtter/ daß ſie jnen Staͤrck vnnd Sieg wider jhre Feinde verleyhen wolten/ damit ſie zu Ehren jres Opffers viel Gefangene vberkommen moͤchten. Dieſe Ce- remonien wurden 10. Tag nach einander vor obgedachtem Feſt getrieben/ wie aber nun das Feſt ſelber gehal- ten worden/ achten wir vnnoͤhtig allher zuſetzen/ ſintemal es dem Leſer mehr Verdruß als Luſt erweckẽ wuͤr- de/ vñ mag deſſen ein Muſter võ den vorigẽ abgenom̃en werden. So iſt auch ď Kauffleut Feſt drobẽ beruͤhrt. Nachoͤh- mung der H. Drey- faltigkeit. Tangatan- ga. Jubel vnd andere Feſt. Demnach wir nun von der Jndianer Religion etlicher maſſen gehandelt/ wollen wir auch nun jhre Sitten/ Policey vnd Regiment beſchreiben/ vnd zwar ſolches zu dem Ende/ damit wir den falſchgeſchoͤpff- ten Wahn/ als ob es ein Viehiſch vnd vnverſtaͤndig Volck ſeye/ ja auch ſo ſehr/ daß es billich den Namen eines Menſchen nicht tragen ſolte/ ableynen moͤgen. Von der Jndianer Policey. Dieſe D iiij

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 43. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/68>, abgerufen am 22.11.2024.