Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.Von Erfindung derselben durch vnderschiedliche Schiffart. Den 2. Octobris schiffeten wir für Loega Combella, vnd Manipa in Zeira. den 3. für Burro. denWeinmo- 8. Fuhren wir in die enge Bugarones, zwischen dem Mittags Eck der Jnseln Celebes vnd Desolaso. 13. Sahen wir gegen Abend die Jnsel Madura, 14. deß Morgens Java, vnd fuhren diesen Tag für 16. Kamen wir vmb Mittag vor Japara, da legten wir vns auff die Rade/ vnd fanden daselbst das 23. Schieden wir von dannen/ vnd kamen den 28. nahe bey Jacatra: wir anckerten ausserhalb der Jn- 31. Kam vor Iacatra das Schiff Bantam, auff welchem war der Praesident zu Bantam im namen Den 1. Nouembris forderte der Praesident Johann Peters Köenen/ vnsern Schiffpatron Will-Wintermo Wie wir nun also vnsers Schiffs verlüstig worden/ haben sich etliche vnserer Leute in diensten bey der 22. Starb vnser Kauffherr Jacob le Mayre. Den 1. Ianuarii verlohren wir das Schiff Seeland außm Gesicht. Anno 1617Jenner. 24. Kamen wir vnter der Jnsuln Mauricius auff die Rade/ da wir etliche Tag vns erquickten/ vnd 6. Martii passirten wir/ vnsern gedancken nach für dem Capo für vber/ dann wir bekamen es nicht ins 31. Kamen wir zu der Jnsul Helena/ da wir das Schiff Seeland wider antraffen/ welches etliche 6. Aprilis, nach dem wir vns ein wenig erquicket/ vnd mit Wasser versehen/ schieden wir mit beiden 24. Morgen frühe waren wir zum fünfften mal vnder der AEquinoctial Lini: den 28. sahen wir den Den 1. Julij kamen wir mit dem Schiff Ambsterdam in Seelandt/ da den vorigen Tag das Schiff RELA-
Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart. Den 2. Octobris ſchiffeten wir fuͤr Loega Combella, vnd Manipa in Zeira. den 3. fuͤr Burro. denWeinmo- 8. Fuhren wir in die enge Bugarones, zwiſchen dem Mittags Eck der Jnſeln Celebes vñ Deſolaſo. 13. Sahen wir gegen Abend die Jnſel Madura, 14. deß Morgens Java, vnd fuhren dieſen Tag fuͤr 16. Kamen wir vmb Mittag vor Japara, da legten wir vns auff die Rade/ vnd fanden daſelbſt das 23. Schieden wir von dannen/ vnd kamen den 28. nahe bey Jacatra: wir anckerten auſſerhalb der Jn- 31. Kam vor Iacatra das Schiff Bantam, auff welchem war der Præſident zu Bantam im namen Den 1. Nouembris forderte der Præſident Johann Peters Koͤenen/ vnſern Schiffpatron Will-Wintermo Wie wir nun alſo vnſers Schiffs verluͤſtig worden/ haben ſich etliche vnſerer Leute in dienſten bey der 22. Starb vnſer Kauffherr Jacob le Mayre. Den 1. Ianuarii verlohren wir das Schiff Seeland außm Geſicht. Anno 1617Jenner. 24. Kamen wir vnter der Jnſuln Mauricius auff die Rade/ da wir etliche Tag vns erquickten/ vnd 6. Martii paſſirten wir/ vnſern gedancken nach fuͤr dem Capo fuͤr vber/ dann wir bekamen es nicht ins 31. Kamen wir zu der Jnſul Helena/ da wir das Schiff Seeland wider antraffen/ welches etliche 6. Aprilis, nach dem wir vns ein wenig erquicket/ vnd mit Waſſer verſehen/ ſchieden wir mit beiden 24. Morgen fruͤhe waren wir zum fuͤnfften mal vnder der Æquinoctial Lini: den 28. ſahen wir den Den 1. Julij kamen wir mit dem Schiff Ambſterdam in Seelandt/ da den vorigen Tag das Schiff RELA-
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Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart.
Den 2. Octobris ſchiffeten wir fuͤr Loega Combella, vnd Manipa in Zeira. den 3. fuͤr Burro. den
6. fuͤr Botton, vnd Cabeſſecabinco, den 7. fuͤr Cabona vber.
Weinmo-
nat.
8. Fuhren wir in die enge Bugarones, zwiſchen dem Mittags Eck der Jnſeln Celebes vñ Deſolaſo.
13. Sahen wir gegen Abend die Jnſel Madura, 14. deß Morgens Java, vnd fuhren dieſen Tag fuͤr
Tuban vber.
16. Kamen wir vmb Mittag vor Japara, da legten wir vns auff die Rade/ vnd fanden daſelbſt das
Hollaͤndiſche Schiff Ambſterdam/ welches daſelbſt Reyß einladen vnd gen Ternate fuͤhren ſolte. Allhie
kaufften vnd verſorgten wir vns mit Reyß/ Arecca/ Fiſch/ Fleiſch/ vnd anderer Eſſenſpeiſe/ auff die vor-
ſiehende Heimfarth.
23. Schieden wir von dannen/ vnd kamen den 28. nahe bey Jacatra: wir anckerten auſſerhalb der Jn-
ſel/ vnd fanden daſelbſt drey Hollaͤndiſche Schiff/ nemblich das Schiff Horn/ Adler/ Gerechtigkeit/ bene-
ben dreyen Engeliſchen Schiffen. Die folgende Nacht ſtarb einer von vnſern Leuten: dieſer war der erſte
vnter allen/ ſo auff dem groſſen Schiff Concordia geweſen/ ſonſten ſint noch zween andere todts verfah-
ren/ nemblich Johann Cornelius Schouten vnſers Patrons Bruder auff dem Suͤder Meer benaͤchſt bey
der Hunde Jnſuln: vnd noch einer bey den Grentzen von Portugal. Aber dieſe zween waren mit der Fuſten
kommen/ daß alſo biß zur ſelben Zeit auff beyden Schiffen nur drey Menſchen geſtorben/ vnnd die vbrigen
84. Perſonen zimlich friſch vnd geſund blieben ſeyn.
31. Kam vor Iacatra das Schiff Bantam, auff welchem war der Præſident zu Bantam im namen
der Weſt Jndianiſchen Compagnie Jan Peters Koͤnen von Horn.
Den 1. Nouembris forderte der Præſident Johann Peters Koͤenen/ vnſern Schiffpatron Will-
helm Cornelis Schouten vnd die Kauffleute fuͤr ſich auffs Land/ wie ſie nun fuͤr jhn kamen/ hatt er/ in bey-
ſein ſeiner ſaͤmbtlichen Raͤthe/ jhnen im Namen vnd von wegen der Herrn Vorweſer vber die Weſt Jndia-
niſche Companie/ vermeldet vnd angezeiget/ daß ſie jhr Schiff vnd Gut vbergeben/ vnd zu ſeinen Haͤnden
ſtellen muſten: ob nun wol vnſer Schiffepatron mit vielen gruͤnden ſich jhme widerſetzte/ vnd daß jhnen Ge-
walt vnd vnrecht geſchehe/ ſich zum hoͤchſten beklagte: muſten ſie doch weil ſie vbermeiſtert waren/ thun/ was
der Præſident wolte: der ſich entſchuldigte vnd ſagte/ er thaͤte/ was jhm befohlen waͤre/ ſo ſie aber vermeyn-
ten/ daß jhnen zu kurtz geſchehen/ moͤchten ſie jhr Recht in Holland ſuchen. Alſo wurden wir vnſers Schifs
vnd aller vnſer Guͤter beraubet. Das Schiff mit aller ſeiner Zugehoͤr anzunemmen/ wurden zween erfahr-
ne Schiffmaͤnner verordnet: die Wahren aber ſolten die zween Obriſten Kauffherren empfangen. Wie
dann die liefferung in bey ſeyn vnſers Patrons vnd Kauffherren als bald vorgangen/ vnd ein Inventarium
druͤber auffgerichtet worden. Diß geſchah Montags den 1. Nouemb. nach vnſerer Rechnung/ aber wie
vnſere Landsleute wolten Dienſtags den 2. Nouemb. daß wir aber mit der Zeit nicht einig waren/ iſt das
die vrſach: wie wir auß vnſerm Vatterland gegen Abend ſegelten/ vnd einmal mit der Sonnen den Erd-
kreiß vmbſchiffet/ haben wir eine Nacht vnd einen Vntergang der Sonnen weniger gehabt alß ſie/ vnd her-
gegen die von Abend gegen Morgen ſegelten/ haben durch ſolch mittel eine Nacht vnd Vntergang der
Sonnen mehr als wir: welches alſo verurſacht den vnterſcheid eines gantzen Natuͤrlichen Tags. Weil
wir aber damals die Zeitrechnung vnterlieſſen/ vnd in dem fall mit vnſern Landtsleuten leichtlich zu frieden
wuͤrden/ haben wir doch in derſelben Wochen den Dienſtag verlohren/ vnnd ſein vom Montag auff den
Mittwochen gehuͤpfft. Jſt alſo ſelbige Woche nur ſechs Tage lang geweſen.
Wintermo
nat.
Wilhelm
Schutten
bekompt
ſchlechten
Lohn fuͤr
ſeine Muͤ-
he vnd er-
fundene
newe Straſ
ſe.
Wie wir nun alſo vnſers Schiffs verluͤſtig worden/ haben ſich etliche vnſerer Leute in dienſten bey der
Weſt Jndianiſchen Companie begeben: die vbrigen ſint auff zweyen Schiffen/ nemblich Ambſterdam vnd
Seeland/ vber welche Georg Spiegelbergen zu gebiethen/ vertheilet worden/ daß ſie wiederumb heimkeh-
reten. Der Schiffpatron Willhelm Schouten/ beneben Jacob le Mayre/ vnd zehen andern/ wie auch ge-
melter Admiral Spiegelberg fuhren auff dem Schiff Ambſterdam: in welchem Schiffmann war Jan Cor-
nelis May/ Menſchen eſſer genant. Arries Claß/ vnnd der Steurmann Nicolaß Peterſſen mit zehen an-
dern tratten in das Schiff Seeland/ in welchem Schiffmann war Cornelius Rienland von Middelburg:
vnd ſchieden den 14. Decembris von dannen.
22. Starb vnſer Kauffherr Jacob le Mayre.
Den 1. Ianuarii verlohren wir das Schiff Seeland außm Geſicht.
24. Kamen wir vnter der Jnſuln Mauricius auff die Rade/ da wir etliche Tag vns erquickten/ vnd
fuhren den 30. von dannen.
6. Martii paſſirten wir/ vnſern gedancken nach fuͤr dem Capo fuͤr vber/ dann wir bekamen es nicht ins
Geſicht.
31. Kamen wir zu der Jnſul Helena/ da wir das Schiff Seeland wider antraffen/ welches etliche
Tag zuvor daſelbſt angelendet.
6. Aprilis, nach dem wir vns ein wenig erquicket/ vnd mit Waſſer verſehen/ ſchieden wir mit beiden
Schiffen von dannen/ vnd ſahen den 14. die Auffahrts Jnſul.
24. Morgen fruͤhe waren wir zum fuͤnfften mal vnder der Æquinoctial Lini: den 28. ſahen wir den
Nordſtern/ welchen wir in zwantzig Monden nicht geſehen hatten.
Den 1. Julij kamen wir mit dem Schiff Ambſterdam in Seelandt/ da den vorigen Tag das Schiff
Seeland angelendet war. Haben alſo dieſe Reyſe in zweyen Jahren/ vnd achtzehen Tagen zu End ge-
fuͤhret.
RELA-
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