Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.Von Erfindung derselben durch vnderschiedliche Schiffart. Den 18. befunden sie sich vmb das Vor Gebirge Cabo Fruart genennet/ vnter dem 531/2. Grad gelegen. Den 21. wurden sie durch das Wüten der Vngestümmen sich abwegs in einen wolbeschlossenen Ort/ Den 6. Augusti/ fuhren sie nach der Pinguinen Jnsul/ vnd von dannen nach der Engen. Den 9. kam ein also grosses Vngewitter/ daß sie die Segel nider zulassen vnd einzuziehen gedrungen Den 14. wurden sie durch die Vngestümme vnter etliche vnbekandte Jnsulen/ 15. Meilen vom Lan- Den 18. dieses Monats befunden sie sich bey dem Cap/ vnd gegen der Nacht wurffen sie/ wegen des Den 19. fuhren sie zum andern mal durch die erste Fahrt/ vnd den 21. durch die andere/ wie auch vor Den 22. anckerten sie in einem tieffen Canal oder Meer Busen/ vnd spühreten vff dem Lande viel wil- Sie schieden den 24. von dannen/ vnd kamen den folgenden Tag in den Canal gegen Nord Westen/ Den 25. wurffen sie die Ancker auß/ als sie vngefährlich in die 14. Meilen vom Meer gegen Suden Den 14. wurden sie zu rücke geworffen/ vnd mit jhren Schiffen in einen drey Meilen in der Engen ge- Den 2. Octobris fuhren sie zum andern mal auß der Engen/ vnd auff das hohe Meer gegen Suden. Endtlich bekamen sie den 11. dito das Cap oder Vor Gebirge Desirado (das ist/ gewünschet) genannt/ Vor welchem als sie fürüber waren/ fuhren sie also geschwinde vnd schnell in die Enge hinein/ darumb Den 27. dito befunden sie sich widerumb auff dem vollen oder hohen Meer gegen Norden/ vnnd den Jm Jahr 1593. den 30. Januarij/ kamen sie in die Jnsul Placentzia, am Vfer von Brasilia, Vnnd Es fuhr auch der Capitain Haquins im Jahr 1595. von Engellande auß/ welcher als er mit seinem Reyse Jacoben Mahu/ vnd Simon Seylers/ sonsten de Cordes ge- 1598.nannt/ so im Jahr 1598. von Roterdam zu der Engen des Magella- nischen Meers zu gesegelt. Neundte durchfahrt der Magel- lanischen Strassen. SJe fuhren den 27. Junij mit fünff Schiffen vom Hafen von Göree (so am Eingang der Maas reits P p
Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart. Den 18. befunden ſie ſich vmb das Vor Gebirge Cabo Fruart genennet/ vnter dem 53½. Grad gelegẽ. Den 21. wurden ſie durch das Wuͤten der Vngeſtuͤmmen ſich abwegs in einen wolbeſchloſſenen Ort/ Den 6. Auguſti/ fuhren ſie nach der Pinguinen Jnſul/ vnd von dannen nach der Engen. Den 9. kam ein alſo groſſes Vngewitter/ daß ſie die Segel nider zulaſſen vnd einzuziehen gedrungen Den 14. wurden ſie durch die Vngeſtuͤmme vnter etliche vnbekandte Jnſulen/ 15. Meilen vom Lan- Den 18. dieſes Monats befunden ſie ſich bey dem Cap/ vnd gegen der Nacht wurffen ſie/ wegen des Den 19. fuhren ſie zum andern mal durch die erſte Fahrt/ vnd den 21. durch die andere/ wie auch vor Den 22. anckerten ſie in einem tieffen Canal oder Meer Buſen/ vnd ſpuͤhreten vff dem Lande viel wil- Sie ſchieden den 24. von dannen/ vnd kamen den folgenden Tag in den Canal gegen Nord Weſten/ Den 25. wurffen ſie die Ancker auß/ als ſie vngefaͤhrlich in die 14. Meilen vom Meer gegen Suden Den 14. wurden ſie zu ruͤcke geworffen/ vnd mit jhren Schiffen in einen drey Meilen in der Engen ge- Den 2. Octobris fuhren ſie zum andern mal auß der Engen/ vnd auff das hohe Meer gegen Suden. Endtlich bekamen ſie den 11. dito das Cap oder Vor Gebirge Deſirado (das iſt/ gewuͤnſchet) genannt/ Vor welchem als ſie fuͤruͤber waren/ fuhren ſie alſo geſchwinde vnd ſchnell in die Enge hinein/ darumb Den 27. dito befunden ſie ſich widerumb auff dem vollen oder hohen Meer gegen Norden/ vnnd den Jm Jahr 1593. den 30. Januarij/ kamen ſie in die Jnſul Placentzia, am Vfer von Braſilia, Vnnd Es fuhr auch der Capitain Haquins im Jahr 1595. von Engellande auß/ welcher als er mit ſeinem Reyſe Jacoben Mahu/ vnd Simon Seylers/ ſonſten de Cordes ge- 1598.nannt/ ſo im Jahr 1598. von Roterdam zu der Engen des Magella- niſchen Meers zu geſegelt. Neundte durchfahrt der Magel- laniſchen Straſſen. SJe fuhren den 27. Junij mit fuͤnff Schiffen vom Hafen von Goͤree (ſo am Eingang der Maas reits P p
<TEI> <text> <body> <div n="1"> <div n="2"> <pb facs="#f0473" n="445"/> <fw place="top" type="header"> <hi rendition="#b">Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart.</hi> </fw><lb/> <p>Den 18. befunden ſie ſich vmb das Vor Gebirge <hi rendition="#aq">Cabo Fruart</hi> genennet/ vnter dem 53½. Grad gelegẽ.</p><lb/> <p>Den 21. wurden ſie durch das Wuͤten der Vngeſtuͤmmen ſich abwegs in einen wolbeſchloſſenen Ort/<lb/> vier Meilen vom Cap oder Vor Gebirge gelegen/ zu begeben gedrungen/ alda ſie denn groſſes Elend vnnd<lb/> Armuth/ wegen der uͤberauß harten <hi rendition="#fr">K</hi>aͤlte/ ſtetigen Vngewitters/ vnd Schnees biß auff den 15. May ge-<lb/> litten/ in deme ſie nichts als nur Muſcheln/ Waſſer vnd etlich <hi rendition="#fr">M</hi>eer Gras zu eſſen hatten/ alſo daß viel jres<lb/> Volcks ſtarbe/ vnd auß Hunger vnd Armuth den Geiſt auffgab.</p><lb/> <p>Den 6. Auguſti/ fuhren ſie nach der Pinguinen Jnſul/ vnd von dannen nach der Engen.</p><lb/> <p>Den 9. kam ein alſo groſſes Vngewitter/ daß ſie die Segel nider zulaſſen vnd einzuziehen gedrungen<lb/> wurden.</p><lb/> <p>Den 14. wurden ſie durch die Vngeſtuͤmme vnter etliche vnbekandte Jnſulen/ 15. Meilen vom Lan-<lb/> de/ gegen Oſten/ des Mitternaͤchtlichen Vfers der Engen/ geworffen/ da ſie denn/ wo das Wetter nit vffge-<lb/> hoͤret haͤtte/ ohne zweiffel/ ja gewißlich blieben vnd vmbkommen weren/ Welches als es fuͤruͤber war/ wende-<lb/> ten ſie ſich/ vnd hielten/ wegen eines jnen dißfalls ſehr guten Oſtwindes/ jhren Lauff zur Engen zu.</p><lb/> <p>Den 18. dieſes Monats befunden ſie ſich bey dem Cap/ vnd gegen der Nacht wurffen ſie/ wegen des<lb/> groſſen Nebels/ der gefallen war/ auff zehen Meilen vom Lande die Ancker auß.</p><lb/> <p>Den 19. fuhren ſie zum andern mal durch die erſte Fahrt/ vnd den 21. durch die andere/ wie auch vor<lb/> dem Cap <hi rendition="#fr">F</hi>ruart her.</p><lb/> <p>Den 22. anckerten ſie in einem tieffen Canal oder Meer Buſen/ vnd ſpuͤhreten vff dem Lande viel wil-<lb/> de Leute/ welche/ ohngeachtet der Kaͤlte/ gantz nacken giengen/ vnd ſich in Buͤſchen/ Waͤlden vnd Wuͤſteneyẽ<lb/> hielten/ die ſehr ſtarckes Leibs waren/ alſo daß ſie nach den Engellaͤndern mit vier vnd fuͤnff Pfuͤndigen Stei-<lb/> nen alſo weit wurffen/ daß es vnglaͤublich.</p><lb/> <p>Sie ſchieden den 24. von dannen/ vnd kamen den folgenden Tag in den Canal gegen Nord Weſten/<lb/> ſo zum Suder Meer zu zeucht.</p><lb/> <p>Den 25. wurffen ſie die Ancker auß/ als ſie vngefaͤhrlich in die 14. Meilen vom Meer gegen Suden<lb/> waren/ in Meynung ſich daſelbſten vmb etwas vffzuhalten/ vnd des Oberſten/ den ſie verlohren hatten/ zu er-<lb/> warten/ darzu ſie denn die bequeme Gelegenheit des Paſſes/ ſo nur 3. Meilen breit oder weit ware/ brachte/<lb/> Alſo/ daß/ wenn er dadurch fuͤhre/ von jnen erſehen werden muͤſte. Dieſer jhr getroffene vnd gefaſte Anſchlag<lb/> ward durch den Nothfall zu nicht. Denn ſie ſich weiter in das Suder Meer hinein zu begeben/ vnnd/ damit<lb/> ſie ſich erquicketen/ vnd dem rauhen Winde/ ſo ſie von der andern Seiten hero grewlich vnnd ohne Auffhoͤ-<lb/> ren plagte/ entweichen moͤchten/ die Jnſul S. Marien zu beſuchen gedrungen wurden. Wurden alſo eins/<lb/> anhero zu reyſen/ vnd des Oberſten zu erwarten/ darumb daß er keines Wegs ſich widerumb dahin zu bege-<lb/> ben vnterlaſſen koͤndte: darumb ſie denn auch den 13. Septembris die Ancker auffſchuben/ vnd alſo gluͤcklich<lb/> fortfuhren/ daß ſie noch deſſelben Tages das Suder Meer erſahen.</p><lb/> <p>Den 14. wurden ſie zu ruͤcke geworffen/ vnd mit jhren Schiffen in einen drey Meilen in der Engen ge-<lb/> legenen Canal geſchlagen/ dannenhero ſie widerumb ein Hertz vnd Muth gefaſt/ vnd friſche Staͤrcke bekõ-<lb/> men/ alſo ſich widerumb auffs Meer begeben/ vmb auß der Engen zu fahren/ fuhren auch darauß biß auff<lb/> acht oder zehen Meilen vom Lande: Der Wind aber ſchluge ſie abermals mit alſo groſſer Vngeſtuͤmme<lb/> hinein/ daß ſie alſo zum andern mal am ſelbigen Ort die Ancker außzuwerffen gedrungen wurden.</p><lb/> <p>Den 2. Octobris fuhren ſie zum andern mal auß der Engen/ vnd auff das hohe Meer gegen Suden.</p><lb/> <p>Endtlich bekamen ſie den 11. <hi rendition="#aq">dito</hi> das Cap oder Vor Gebirge <hi rendition="#aq">Deſirado</hi> (das iſt/ gewuͤnſchet) genannt/<lb/> zu Geſicht/ vngefaͤhrlich zwo Meilen von jhnen ligende/ zu welchem zu ſie denn jhren Lauff richteten/ vor<lb/> demſelben voruͤber zu fahren.</p><lb/> <p>Vor welchem als ſie fuͤruͤber waren/ fuhren ſie alſo geſchwinde vnd ſchnell in die Enge hinein/ darumb<lb/> daß ſie guten Winde/ Waſſer/ vnd <hi rendition="#fr">F</hi>lutten hatten/ daß ſie in ſechs Stunden 25. Meilen fuhren/ vnd endlich<lb/> widerumb in die Pinguinen Jnſul/ welches den 25. Octobris geſchehen.</p><lb/> <p>Den 27. <hi rendition="#aq">dito</hi> befunden ſie ſich widerumb auff dem vollen oder hohen Meer gegen Norden/ vnnd den<lb/> 30. fuhren ſie in den Meer Hafen <hi rendition="#aq">Deſire</hi> (das iſt/ der Gewuͤnſchte) genannt/ bey der Pinguinen Jnſul ge-<lb/> legen/ ſich zu erquicken.</p><lb/> <p>Jm Jahr 1593. den 30. Januarij/ kamen ſie in die Jnſul <hi rendition="#aq">Placentzia,</hi> am Vfer von <hi rendition="#aq">Braſilia,</hi> Vnnd<lb/> den 11. Junij widerumb in Engelland/ nach deme ſie 21½. Monat auſſen geweſen.</p><lb/> <p>Es fuhr auch der Capitain <hi rendition="#aq">Haquins</hi> im Jahr 1595. von Engellande auß/ welcher als er mit ſeinem<lb/> Schiffe auch durch die Enge des Magellaniſchen Meers durch geſegelt/ bezeuget/ daß er mit einer groſſen<lb/> Vngeſtuͤmme uͤberfallen/ vnd durch den Gewalt der Winden biß vnter den 56. Grad gegen Suden getrie-<lb/> ben vnd verfuͤhret worden/ da er doch kein Vfer feſten Landes/ ſondern nur Jnſulen angetroffen/ in welchen<lb/> er wol 45. Tage ſtill gelegen.</p> </div><lb/> <div n="2"> <head><hi rendition="#b">Reyſe Jacoben Mahu/ vnd Simon Seylers/ ſonſten</hi><hi rendition="#aq">de Cordes</hi><hi rendition="#b">ge-<lb/> nannt/ ſo im Jahr 1598. von Roterdam zu der Engen des Magella-</hi><lb/> niſchen Meers zu geſegelt.</head> <note place="right">1598.<lb/> Neundte<lb/> durchfahrt<lb/> der Magel-<lb/> laniſchen<lb/> Straſſen.</note><lb/> <p><hi rendition="#in">S</hi>Je fuhren den 27. Junij mit fuͤnff Schiffen vom Hafen von Goͤree (ſo am Eingang der Maas<lb/> ligt) auß/ vnd hatten den Wind Nord Oſten/ vnnd kamen doch nicht bey Zeit den widerwertigen<lb/> Winden zu entfliehen/ als ſie uͤber die Equinoctial Lini kamen. Denn es uͤber die Zeit der vier allbe-<lb/> <fw place="bottom" type="sig">P p</fw><fw place="bottom" type="catch">reits</fw><lb/></p> </div> </div> </body> </text> </TEI> [445/0473]
Von Erfindung derſelben durch vnderſchiedliche Schiffart.
Den 18. befunden ſie ſich vmb das Vor Gebirge Cabo Fruart genennet/ vnter dem 53½. Grad gelegẽ.
Den 21. wurden ſie durch das Wuͤten der Vngeſtuͤmmen ſich abwegs in einen wolbeſchloſſenen Ort/
vier Meilen vom Cap oder Vor Gebirge gelegen/ zu begeben gedrungen/ alda ſie denn groſſes Elend vnnd
Armuth/ wegen der uͤberauß harten Kaͤlte/ ſtetigen Vngewitters/ vnd Schnees biß auff den 15. May ge-
litten/ in deme ſie nichts als nur Muſcheln/ Waſſer vnd etlich Meer Gras zu eſſen hatten/ alſo daß viel jres
Volcks ſtarbe/ vnd auß Hunger vnd Armuth den Geiſt auffgab.
Den 6. Auguſti/ fuhren ſie nach der Pinguinen Jnſul/ vnd von dannen nach der Engen.
Den 9. kam ein alſo groſſes Vngewitter/ daß ſie die Segel nider zulaſſen vnd einzuziehen gedrungen
wurden.
Den 14. wurden ſie durch die Vngeſtuͤmme vnter etliche vnbekandte Jnſulen/ 15. Meilen vom Lan-
de/ gegen Oſten/ des Mitternaͤchtlichen Vfers der Engen/ geworffen/ da ſie denn/ wo das Wetter nit vffge-
hoͤret haͤtte/ ohne zweiffel/ ja gewißlich blieben vnd vmbkommen weren/ Welches als es fuͤruͤber war/ wende-
ten ſie ſich/ vnd hielten/ wegen eines jnen dißfalls ſehr guten Oſtwindes/ jhren Lauff zur Engen zu.
Den 18. dieſes Monats befunden ſie ſich bey dem Cap/ vnd gegen der Nacht wurffen ſie/ wegen des
groſſen Nebels/ der gefallen war/ auff zehen Meilen vom Lande die Ancker auß.
Den 19. fuhren ſie zum andern mal durch die erſte Fahrt/ vnd den 21. durch die andere/ wie auch vor
dem Cap Fruart her.
Den 22. anckerten ſie in einem tieffen Canal oder Meer Buſen/ vnd ſpuͤhreten vff dem Lande viel wil-
de Leute/ welche/ ohngeachtet der Kaͤlte/ gantz nacken giengen/ vnd ſich in Buͤſchen/ Waͤlden vnd Wuͤſteneyẽ
hielten/ die ſehr ſtarckes Leibs waren/ alſo daß ſie nach den Engellaͤndern mit vier vnd fuͤnff Pfuͤndigen Stei-
nen alſo weit wurffen/ daß es vnglaͤublich.
Sie ſchieden den 24. von dannen/ vnd kamen den folgenden Tag in den Canal gegen Nord Weſten/
ſo zum Suder Meer zu zeucht.
Den 25. wurffen ſie die Ancker auß/ als ſie vngefaͤhrlich in die 14. Meilen vom Meer gegen Suden
waren/ in Meynung ſich daſelbſten vmb etwas vffzuhalten/ vnd des Oberſten/ den ſie verlohren hatten/ zu er-
warten/ darzu ſie denn die bequeme Gelegenheit des Paſſes/ ſo nur 3. Meilen breit oder weit ware/ brachte/
Alſo/ daß/ wenn er dadurch fuͤhre/ von jnen erſehen werden muͤſte. Dieſer jhr getroffene vnd gefaſte Anſchlag
ward durch den Nothfall zu nicht. Denn ſie ſich weiter in das Suder Meer hinein zu begeben/ vnnd/ damit
ſie ſich erquicketen/ vnd dem rauhen Winde/ ſo ſie von der andern Seiten hero grewlich vnnd ohne Auffhoͤ-
ren plagte/ entweichen moͤchten/ die Jnſul S. Marien zu beſuchen gedrungen wurden. Wurden alſo eins/
anhero zu reyſen/ vnd des Oberſten zu erwarten/ darumb daß er keines Wegs ſich widerumb dahin zu bege-
ben vnterlaſſen koͤndte: darumb ſie denn auch den 13. Septembris die Ancker auffſchuben/ vnd alſo gluͤcklich
fortfuhren/ daß ſie noch deſſelben Tages das Suder Meer erſahen.
Den 14. wurden ſie zu ruͤcke geworffen/ vnd mit jhren Schiffen in einen drey Meilen in der Engen ge-
legenen Canal geſchlagen/ dannenhero ſie widerumb ein Hertz vnd Muth gefaſt/ vnd friſche Staͤrcke bekõ-
men/ alſo ſich widerumb auffs Meer begeben/ vmb auß der Engen zu fahren/ fuhren auch darauß biß auff
acht oder zehen Meilen vom Lande: Der Wind aber ſchluge ſie abermals mit alſo groſſer Vngeſtuͤmme
hinein/ daß ſie alſo zum andern mal am ſelbigen Ort die Ancker außzuwerffen gedrungen wurden.
Den 2. Octobris fuhren ſie zum andern mal auß der Engen/ vnd auff das hohe Meer gegen Suden.
Endtlich bekamen ſie den 11. dito das Cap oder Vor Gebirge Deſirado (das iſt/ gewuͤnſchet) genannt/
zu Geſicht/ vngefaͤhrlich zwo Meilen von jhnen ligende/ zu welchem zu ſie denn jhren Lauff richteten/ vor
demſelben voruͤber zu fahren.
Vor welchem als ſie fuͤruͤber waren/ fuhren ſie alſo geſchwinde vnd ſchnell in die Enge hinein/ darumb
daß ſie guten Winde/ Waſſer/ vnd Flutten hatten/ daß ſie in ſechs Stunden 25. Meilen fuhren/ vnd endlich
widerumb in die Pinguinen Jnſul/ welches den 25. Octobris geſchehen.
Den 27. dito befunden ſie ſich widerumb auff dem vollen oder hohen Meer gegen Norden/ vnnd den
30. fuhren ſie in den Meer Hafen Deſire (das iſt/ der Gewuͤnſchte) genannt/ bey der Pinguinen Jnſul ge-
legen/ ſich zu erquicken.
Jm Jahr 1593. den 30. Januarij/ kamen ſie in die Jnſul Placentzia, am Vfer von Braſilia, Vnnd
den 11. Junij widerumb in Engelland/ nach deme ſie 21½. Monat auſſen geweſen.
Es fuhr auch der Capitain Haquins im Jahr 1595. von Engellande auß/ welcher als er mit ſeinem
Schiffe auch durch die Enge des Magellaniſchen Meers durch geſegelt/ bezeuget/ daß er mit einer groſſen
Vngeſtuͤmme uͤberfallen/ vnd durch den Gewalt der Winden biß vnter den 56. Grad gegen Suden getrie-
ben vnd verfuͤhret worden/ da er doch kein Vfer feſten Landes/ ſondern nur Jnſulen angetroffen/ in welchen
er wol 45. Tage ſtill gelegen.
Reyſe Jacoben Mahu/ vnd Simon Seylers/ ſonſten de Cordes ge-
nannt/ ſo im Jahr 1598. von Roterdam zu der Engen des Magella-
niſchen Meers zu geſegelt.
SJe fuhren den 27. Junij mit fuͤnff Schiffen vom Hafen von Goͤree (ſo am Eingang der Maas
ligt) auß/ vnd hatten den Wind Nord Oſten/ vnnd kamen doch nicht bey Zeit den widerwertigen
Winden zu entfliehen/ als ſie uͤber die Equinoctial Lini kamen. Denn es uͤber die Zeit der vier allbe-
reits
P p
Suche im WerkInformationen zum Werk
Download dieses Werks
XML (TEI P5) ·
HTML ·
Text Metadaten zum WerkTEI-Header · CMDI · Dublin Core Ansichten dieser Seite
Voyant Tools ?Language Resource Switchboard?FeedbackSie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden. Kommentar zur DTA-AusgabeDieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.
|
Insbesondere im Hinblick auf die §§ 86a StGB und 130 StGB wird festgestellt, dass die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte weder in irgendeiner Form propagandistischen Zwecken dienen, oder Werbung für verbotene Organisationen oder Vereinigungen darstellen, oder nationalsozialistische Verbrechen leugnen oder verharmlosen, noch zum Zwecke der Herabwürdigung der Menschenwürde gezeigt werden. Die auf diesen Seiten abgebildeten Inhalte (in Wort und Bild) dienen im Sinne des § 86 StGB Abs. 3 ausschließlich historischen, sozial- oder kulturwissenschaftlichen Forschungszwecken. Ihre Veröffentlichung erfolgt in der Absicht, Wissen zur Anregung der intellektuellen Selbstständigkeit und Verantwortungsbereitschaft des Staatsbürgers zu vermitteln und damit der Förderung seiner Mündigkeit zu dienen.
2007–2024 Deutsches Textarchiv, Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften.
Kontakt: redaktion(at)deutschestextarchiv.de. |