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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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Von Erfindung derselben durch vnterschiedliche Schiffart.

Den andern dieses/ weil sie wegen der grossen Stille noch nicht abfahren kunten/ ward jhnen vonDen Hol-
ländern
wird der ge-
kauffte Pfef
fer gelief-
fert.

den Chinesischen Kauffleuten die zwantzig Picos Pfeffer gelieffert/ dabey sie sich dann entschüldigten/
daß sie denselben/ wegen vorgefallener Königlichen Verhinderniß des vorigen Tages nicht hätten
lieffern können/ entschüldigten auch beyneben die von Borneo/ daß sie nichts böses im Sinn gehabt
hätten/ Aber die Holländer merckten darnach wol/ daß es ein böser Anschlag gewesen war. Vnd nachDer Chine-
sisch Pilot
bleibet zu
Borneo.

jhrem Abschied begab sich der Chinesisch Pilot/ den sie für Manille bekommen hatten/ mit nach Bor-
neo/ vnd kam nicht wider zu den Holländern/ schrieb jhnen aber einen Brieff/ daß er an der rothen Ruhr
gar kranck were/ entschüldigte sich demnach/ daß er nicht kommen könte/ vnd bat jhm für seine langwiri-
ge getrewe geleistete Dienste eine Vergeltung zuthun/ derhalben der General angesehen/ daß er Schiff
vnd Gut verlohren/ vnd nun nichts mehr hatte/ davon er leben mochte/ jhm ein stück Arras vnd andere
Wahren geschickt/ an statt dessen/ so er jhm verheissen/ dann er jhnen für einen Piloten getrewlich vnd
wol gedienet hatte.

Den dritten dieses/ kamen bey der finstern Nacht vier Schwimmer an das Schiff/ vorhabens/ das4. Schwim
mer wollen
das Ancker-
Seil ent-
zwey schnei-
den.

Ancker Seil entzwey zuschneiden (wie sie hiebevor mit zweyen Nachen gethan) damit sie an das Land
solten getrieben werden/ welches jhnen gewiß also widerfahren were/ da sie es hätten verrichten können/
dann sie nur diesen einigen Ancker noch hatten/ vnd hätten sich also nicht mehr erhalten können/ Aber sie
wurden es zeitlich gewar/ vnd fiengen an zuschiessen/ deßhalben sie sich bald wider davon machten.

Als es nun Tag worden/ hatten sie den Wind vom Land/ zogen demnach jhren Ancker auff/ vndDes Gens-
rals Ab-
fahrt.
Ein Jappa-
nisch schiff.

fuhren davon/ vnterwegens sahen sie ein Schiff/ das sich hinter sie gesetzet hatte/ darauff fuhren sie zu/
vnd war ein Schiff aus Jappan/ welches gen Manille zufahren bedacht/ aber durch Sturm vnd Vn-
gewitter war gezwungen worden/ daselbst zu Borneo anzufahren/ sich zuerfrischen.

Der General ließ den Capitän zu Schiff kommen/ der war ein Portugaleser vnd feister Mann/
sein Volck aber waren meistentheils geborne Jappanen/ Dieser Capitän erzehlete vnter andern/ daß inZeitung
von Peter
Verhagens
Schiffen.

Japan zu Bongo ein groß Holländisch Schiff von der Gesellschafft Peter Verhagens ankommen
were/ welches gar armselig durch Vngewitter were verschlagen worden/ also/ daß sie fast alle von Hun-
ger vnd sonst durch Kranckheit gestorben/ vnd jhrer nicht mehr als vierzehen noch im Leben/ weren
aber vom König freygelassen/ vnd möchten vberall jhres gefallens hin wandlen. Der General traetierte
den Capitän nach seinem besten vermögen gar wol/ kauffete jhm auch etliche Schincken vnd andere
Proviant ab/ dabey fleissig bittende/ wann er wider in Japan käme/ daß er den Holländern alle vermög-Der Gene-
ral theilet
einem Jap-
panischen
Capitän
ein Fahn
vnd Paß-
bort mit.

liche Freundschafft erweisen wolte/ welches er zuthun verhieß/ vnd darneben begehrete/ daß jhm der Ge-
neral ein Niderländische Fahnen/ neben einem Paßbort zukommen lassen wolte/ welches jhm gegeben
worden/ darauff schied er von dannen nach dem Hafen Borneo/ daselbst die zeit des Monsons zu er-
warten/ hernach gen Manille zufahren/ vnd blieben die Holländer daselbst die Nacht vber am Ancker
ligen.

Den fünfften dieses/ als sie aus dem Hafen von Borneo kommen/ richteten sie jhren lauff Nord-
west zur seewarts hinein/ musten sich nur nach der Mappen richten/ weil jhr Pilot des Orts vnbekantJnsul Pu-
lo Tymon.

war/ fuhren also zweiffelhafftig auff drey Grad nach der Jnsul Pulo Tymon/ welche sie am ersten ins
Gesicht bekommen musten/ vnd kamen auff viel vnbekante Jnsuln mit vnbeständigem Wind vnd Re-
gen zu/ biß sie in das weite Meer/ vnd den dreyzehenden dieses/ zum dritten mal vnter die Equinoctial Li-
ni kamen.

Den sechzehenden dieses/ sahen sie ein grosse Jnsul Sud von jhnen ligen/ darauff sie jhren lauffDie Hol-
länder ero-
bern ein
Schiff von
Jor.

namen/ vnterwegens begegnete jhnen ein Schiff/ dem sie nacheyleten/ in hoffnung etwan einen Piloten
daraus zubekommen/ vmb den Mittag traffen sie dasselbige an/ fiengens auff/ vnd namen das beste her-
aus/ dieses Schiff (Joncke) war von Jor aus einem Königreich bey Malacca gelegen/ kommen/
vnd wolten daselbst auff etlichen Jnsuln jhren Handel treiben. Der General behielt den Meister auff
dem Schiff/ weil er ein guter Pilot/ vnd in allen diesen Jnsuln/ wie auch in den Molucken gewesen war/
der Pilot blieb mit seinem Sohn auff dem Schiff/ vnnd befahl seinem Volck/ daß sie mit der Joncke
nachfolgen solten.

Als sie nun nahe an die Jnsul Blancka kamen/ vnd das Bollwerck fast nidrig war/ erfreweten sie
sich höchlich/ daß sie so wunderbarlich diesen Piloten bekommen hatten/ dann er jhnen in allem gute Anwei-
sung gab/ vnd wann es ohn jhn gewesen/ weren sie sonder Schiffbruch nicht darvon kommen/ weil sie des
Orts gar vnbekant waren.

Den 19. dieses/ kamen sie an die Jnsul Crimati/ darinnen etliche Diamanten gefallen/ die sie zuJnsul Cri-
mati gibt
Diaman-
ten.
Jaua.

Malacca verhandlen/ sie lassen aber keine frembde Leute in jhr Land.

Den 22. diß/ ersahen sie das hohe Land von Jaua/ vnd kamen auff den Abend an ein Eck vom
nidrigen Land Curabon/ welches in die 25. Meil Ost von Bantam/ vnd in die zwölff Meil von Jacca-
ba gelegen. Das Land von Jaua ligt daselbst auff sechs Grad/ ist vngefehr 200. Meil lang/ aber nicht
fast breit.

Den 23. diß/ gieng der Wind von dem Wall zimlich starck/ vnd kamen also tieffer ins Meer/ mu-
sten aber vmb den Abend wider den Ancker brauchen/ weil der Wind je länger je grösser ward/ sie wurffen
den eisern Ancker aus/ vnd wurden gewar/ daß das Seil ein Bruch bekommen hatte/ darüber sie sehr er-Der Hol-
länder Ge-
fahr.

schracken/ dann so sie vmb den Ancker kommen weren/ hätten sie das Schiff fürm Vngewitter nicht mehr

erhalten
M m iiij
Von Erfindung derſelben durch vnterſchiedliche Schiffart.

Den andern dieſes/ weil ſie wegen der groſſen Stille noch nicht abfahren kunten/ ward jhnen vonDen Hol-
laͤndern
wird der ge-
kauffte Pfef
fer gelief-
fert.

den Chineſiſchen Kauffleuten die zwantzig Picos Pfeffer gelieffert/ dabey ſie ſich dann entſchuͤldigten/
daß ſie denſelben/ wegen vorgefallener Koͤniglichen Verhinderniß des vorigen Tages nicht haͤtten
lieffern koͤnnen/ entſchuͤldigten auch beyneben die von Borneo/ daß ſie nichts boͤſes im Sinn gehabt
haͤtten/ Aber die Hollaͤnder merckten darnach wol/ daß es ein boͤſer Anſchlag geweſen war. Vnd nachDer Chine-
ſiſch Pilot
bleibet zu
Borneo.

jhrem Abſchied begab ſich der Chineſiſch Pilot/ den ſie fuͤr Manille bekommen hatten/ mit nach Bor-
neo/ vnd kam nicht wider zu den Hollaͤndern/ ſchrieb jhnen aber einen Brieff/ daß er an der rothen Ruhr
gar kranck were/ entſchuͤldigte ſich demnach/ daß er nicht kommen koͤnte/ vnd bat jhm fuͤr ſeine langwiri-
ge getrewe geleiſtete Dienſte eine Vergeltung zuthun/ derhalben der General angeſehen/ daß er Schiff
vnd Gut verlohren/ vnd nun nichts mehr hatte/ davon er leben mochte/ jhm ein ſtuͤck Arꝛas vnd andere
Wahren geſchickt/ an ſtatt deſſen/ ſo er jhm verheiſſen/ dann er jhnen fuͤr einen Piloten getrewlich vnd
wol gedienet hatte.

Den dritten dieſes/ kamen bey der finſtern Nacht vier Schwimmer an das Schiff/ vorhabens/ das4. Schwim
mer wollen
das Ancker-
Seil ent-
zwey ſchnei-
den.

Ancker Seil entzwey zuſchneiden (wie ſie hiebevor mit zweyen Nachen gethan) damit ſie an das Land
ſolten getrieben werden/ welches jhnen gewiß alſo widerfahren were/ da ſie es haͤtten verꝛichten koͤnnen/
dann ſie nur dieſen einigen Ancker noch hatten/ vnd haͤtten ſich alſo nicht mehr erhalten koͤnnen/ Aber ſie
wurden es zeitlich gewar/ vnd fiengen an zuſchieſſen/ deßhalben ſie ſich bald wider davon machten.

Als es nun Tag worden/ hatten ſie den Wind vom Land/ zogen demnach jhren Ancker auff/ vndDes Gens-
rals Ab-
fahrt.
Ein Jappa-
niſch ſchiff.

fuhren davon/ vnterwegens ſahen ſie ein Schiff/ das ſich hinter ſie geſetzet hatte/ darauff fuhren ſie zu/
vnd war ein Schiff aus Jappan/ welches gen Manille zufahren bedacht/ aber durch Sturm vnd Vn-
gewitter war gezwungen worden/ daſelbſt zu Borneo anzufahren/ ſich zuerfriſchen.

Der General ließ den Capitaͤn zu Schiff kommen/ der war ein Portugaleſer vnd feiſter Mann/
ſein Volck aber waren meiſtentheils geborne Jappanen/ Dieſer Capitaͤn erzehlete vnter andern/ daß inZeitung
von Peter
Verhagens
Schiffen.

Japan zu Bongo ein groß Hollaͤndiſch Schiff von der Geſellſchafft Peter Verhagens ankommen
were/ welches gar armſelig durch Vngewitter were verſchlagen worden/ alſo/ daß ſie faſt alle von Hun-
ger vnd ſonſt durch Kranckheit geſtorben/ vnd jhrer nicht mehr als vierzehen noch im Leben/ weren
aber vom Koͤnig freygelaſſen/ vnd moͤchten vberall jhres gefallens hin wandlen. Der General traetierte
den Capitaͤn nach ſeinem beſten vermoͤgen gar wol/ kauffete jhm auch etliche Schincken vnd andere
Proviant ab/ dabey fleiſsig bittende/ wann er wider in Japan kaͤme/ daß er den Hollaͤndern alle vermoͤg-Der Gene-
ral theilet
einem Jap-
paniſchen
Capitaͤn
ein Fahn
vnd Paß-
bort mit.

liche Freundſchafft erweiſen wolte/ welches er zuthun verhieß/ vnd darneben begehrete/ daß jhm der Ge-
neral ein Niderlaͤndiſche Fahnen/ neben einem Paßbort zukommen laſſen wolte/ welches jhm gegeben
worden/ darauff ſchied er von dannen nach dem Hafen Borneo/ daſelbſt die zeit des Monſons zu er-
warten/ hernach gen Manille zufahren/ vnd blieben die Hollaͤnder daſelbſt die Nacht vber am Ancker
ligen.

Den fuͤnfften dieſes/ als ſie aus dem Hafen von Borneo kommen/ richteten ſie jhren lauff Nord-
weſt zur ſeewarts hinein/ muſten ſich nur nach der Mappen richten/ weil jhr Pilot des Orts vnbekantJnſul Pu-
lo Tymon.

war/ fuhren alſo zweiffelhafftig auff drey Grad nach der Jnſul Pulo Tymon/ welche ſie am erſten ins
Geſicht bekommen muſten/ vnd kamen auff viel vnbekante Jnſuln mit vnbeſtaͤndigem Wind vnd Re-
gen zu/ biß ſie in das weite Meer/ vnd den dreyzehenden dieſes/ zum dritten mal vnter die Equinoctial Li-
ni kamen.

Den ſechzehenden dieſes/ ſahen ſie ein groſſe Jnſul Sud von jhnen ligen/ darauff ſie jhren lauffDie Hol-
laͤnder ero-
bern ein
Schiff von
Jor.

namen/ vnterwegens begegnete jhnen ein Schiff/ dem ſie nacheyleten/ in hoffnung etwan einen Piloten
daraus zubekommen/ vmb den Mittag traffen ſie daſſelbige an/ fiengens auff/ vnd namen das beſte her-
aus/ dieſes Schiff (Joncke) war von Jor aus einem Koͤnigreich bey Malacca gelegen/ kommen/
vnd wolten daſelbſt auff etlichen Jnſuln jhren Handel treiben. Der General behielt den Meiſter auff
dem Schiff/ weil er ein guter Pilot/ vnd in allen dieſen Jnſuln/ wie auch in den Molucken geweſen war/
der Pilot blieb mit ſeinem Sohn auff dem Schiff/ vnnd befahl ſeinem Volck/ daß ſie mit der Joncke
nachfolgen ſolten.

Als ſie nun nahe an die Jnſul Blancka kamen/ vnd das Bollwerck faſt nidrig war/ erfreweten ſie
ſich hoͤchlich/ daß ſie ſo wunderbarlich dieſen Piloten bekom̃en hatten/ dañ er jhnen in allem gute Anwei-
ſung gab/ vnd wann es ohn jhn geweſen/ weren ſie ſonder Schiffbruch nicht darvon kommen/ weil ſie des
Orts gar vnbekant waren.

Den 19. dieſes/ kamen ſie an die Jnſul Crimati/ darinnen etliche Diamanten gefallen/ die ſie zuJnſul Cri-
mati gibt
Diaman-
ten.
Jaua.

Malacca verhandlen/ ſie laſſen aber keine frembde Leute in jhr Land.

Den 22. diß/ erſahen ſie das hohe Land von Jaua/ vnd kamen auff den Abend an ein Eck vom
nidrigen Land Curabon/ welches in die 25. Meil Oſt von Bantam/ vnd in die zwoͤlff Meil von Jacca-
ba gelegen. Das Land von Jaua ligt daſelbſt auff ſechs Grad/ iſt vngefehr 200. Meil lang/ aber nicht
faſt breit.

Den 23. diß/ gieng der Wind von dem Wall zimlich ſtarck/ vnd kamen alſo tieffer ins Meer/ mu-
ſten aber vmb den Abend wider den Ancker brauchen/ weil der Wind je laͤnger je groͤſſer ward/ ſie wurffen
den eiſern Ancker aus/ vnd wurden gewar/ daß das Seil ein Bruch bekommen hatte/ daruͤber ſie ſehr er-Der Hol-
laͤnder Ge-
fahr.

ſchracken/ dann ſo ſie vmb den Ancker kom̃en weren/ haͤtten ſie das Schiff fuͤrm Vngewitter nicht mehr

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[415/0440] Von Erfindung derſelben durch vnterſchiedliche Schiffart. Den andern dieſes/ weil ſie wegen der groſſen Stille noch nicht abfahren kunten/ ward jhnen von den Chineſiſchen Kauffleuten die zwantzig Picos Pfeffer gelieffert/ dabey ſie ſich dann entſchuͤldigten/ daß ſie denſelben/ wegen vorgefallener Koͤniglichen Verhinderniß des vorigen Tages nicht haͤtten lieffern koͤnnen/ entſchuͤldigten auch beyneben die von Borneo/ daß ſie nichts boͤſes im Sinn gehabt haͤtten/ Aber die Hollaͤnder merckten darnach wol/ daß es ein boͤſer Anſchlag geweſen war. Vnd nach jhrem Abſchied begab ſich der Chineſiſch Pilot/ den ſie fuͤr Manille bekommen hatten/ mit nach Bor- neo/ vnd kam nicht wider zu den Hollaͤndern/ ſchrieb jhnen aber einen Brieff/ daß er an der rothen Ruhr gar kranck were/ entſchuͤldigte ſich demnach/ daß er nicht kommen koͤnte/ vnd bat jhm fuͤr ſeine langwiri- ge getrewe geleiſtete Dienſte eine Vergeltung zuthun/ derhalben der General angeſehen/ daß er Schiff vnd Gut verlohren/ vnd nun nichts mehr hatte/ davon er leben mochte/ jhm ein ſtuͤck Arꝛas vnd andere Wahren geſchickt/ an ſtatt deſſen/ ſo er jhm verheiſſen/ dann er jhnen fuͤr einen Piloten getrewlich vnd wol gedienet hatte. Den Hol- laͤndern wird der ge- kauffte Pfef fer gelief- fert. Der Chine- ſiſch Pilot bleibet zu Borneo. Den dritten dieſes/ kamen bey der finſtern Nacht vier Schwimmer an das Schiff/ vorhabens/ das Ancker Seil entzwey zuſchneiden (wie ſie hiebevor mit zweyen Nachen gethan) damit ſie an das Land ſolten getrieben werden/ welches jhnen gewiß alſo widerfahren were/ da ſie es haͤtten verꝛichten koͤnnen/ dann ſie nur dieſen einigen Ancker noch hatten/ vnd haͤtten ſich alſo nicht mehr erhalten koͤnnen/ Aber ſie wurden es zeitlich gewar/ vnd fiengen an zuſchieſſen/ deßhalben ſie ſich bald wider davon machten. 4. Schwim mer wollen das Ancker- Seil ent- zwey ſchnei- den. Als es nun Tag worden/ hatten ſie den Wind vom Land/ zogen demnach jhren Ancker auff/ vnd fuhren davon/ vnterwegens ſahen ſie ein Schiff/ das ſich hinter ſie geſetzet hatte/ darauff fuhren ſie zu/ vnd war ein Schiff aus Jappan/ welches gen Manille zufahren bedacht/ aber durch Sturm vnd Vn- gewitter war gezwungen worden/ daſelbſt zu Borneo anzufahren/ ſich zuerfriſchen. Des Gens- rals Ab- fahrt. Ein Jappa- niſch ſchiff. Der General ließ den Capitaͤn zu Schiff kommen/ der war ein Portugaleſer vnd feiſter Mann/ ſein Volck aber waren meiſtentheils geborne Jappanen/ Dieſer Capitaͤn erzehlete vnter andern/ daß in Japan zu Bongo ein groß Hollaͤndiſch Schiff von der Geſellſchafft Peter Verhagens ankommen were/ welches gar armſelig durch Vngewitter were verſchlagen worden/ alſo/ daß ſie faſt alle von Hun- ger vnd ſonſt durch Kranckheit geſtorben/ vnd jhrer nicht mehr als vierzehen noch im Leben/ weren aber vom Koͤnig freygelaſſen/ vnd moͤchten vberall jhres gefallens hin wandlen. Der General traetierte den Capitaͤn nach ſeinem beſten vermoͤgen gar wol/ kauffete jhm auch etliche Schincken vnd andere Proviant ab/ dabey fleiſsig bittende/ wann er wider in Japan kaͤme/ daß er den Hollaͤndern alle vermoͤg- liche Freundſchafft erweiſen wolte/ welches er zuthun verhieß/ vnd darneben begehrete/ daß jhm der Ge- neral ein Niderlaͤndiſche Fahnen/ neben einem Paßbort zukommen laſſen wolte/ welches jhm gegeben worden/ darauff ſchied er von dannen nach dem Hafen Borneo/ daſelbſt die zeit des Monſons zu er- warten/ hernach gen Manille zufahren/ vnd blieben die Hollaͤnder daſelbſt die Nacht vber am Ancker ligen. Zeitung von Peter Verhagens Schiffen. Der Gene- ral theilet einem Jap- paniſchen Capitaͤn ein Fahn vnd Paß- bort mit. Den fuͤnfften dieſes/ als ſie aus dem Hafen von Borneo kommen/ richteten ſie jhren lauff Nord- weſt zur ſeewarts hinein/ muſten ſich nur nach der Mappen richten/ weil jhr Pilot des Orts vnbekant war/ fuhren alſo zweiffelhafftig auff drey Grad nach der Jnſul Pulo Tymon/ welche ſie am erſten ins Geſicht bekommen muſten/ vnd kamen auff viel vnbekante Jnſuln mit vnbeſtaͤndigem Wind vnd Re- gen zu/ biß ſie in das weite Meer/ vnd den dreyzehenden dieſes/ zum dritten mal vnter die Equinoctial Li- ni kamen. Jnſul Pu- lo Tymon. Den ſechzehenden dieſes/ ſahen ſie ein groſſe Jnſul Sud von jhnen ligen/ darauff ſie jhren lauff namen/ vnterwegens begegnete jhnen ein Schiff/ dem ſie nacheyleten/ in hoffnung etwan einen Piloten daraus zubekommen/ vmb den Mittag traffen ſie daſſelbige an/ fiengens auff/ vnd namen das beſte her- aus/ dieſes Schiff (Joncke) war von Jor aus einem Koͤnigreich bey Malacca gelegen/ kommen/ vnd wolten daſelbſt auff etlichen Jnſuln jhren Handel treiben. Der General behielt den Meiſter auff dem Schiff/ weil er ein guter Pilot/ vnd in allen dieſen Jnſuln/ wie auch in den Molucken geweſen war/ der Pilot blieb mit ſeinem Sohn auff dem Schiff/ vnnd befahl ſeinem Volck/ daß ſie mit der Joncke nachfolgen ſolten. Die Hol- laͤnder ero- bern ein Schiff von Jor. Als ſie nun nahe an die Jnſul Blancka kamen/ vnd das Bollwerck faſt nidrig war/ erfreweten ſie ſich hoͤchlich/ daß ſie ſo wunderbarlich dieſen Piloten bekom̃en hatten/ dañ er jhnen in allem gute Anwei- ſung gab/ vnd wann es ohn jhn geweſen/ weren ſie ſonder Schiffbruch nicht darvon kommen/ weil ſie des Orts gar vnbekant waren. Den 19. dieſes/ kamen ſie an die Jnſul Crimati/ darinnen etliche Diamanten gefallen/ die ſie zu Malacca verhandlen/ ſie laſſen aber keine frembde Leute in jhr Land. Jnſul Cri- mati gibt Diaman- ten. Jaua. Den 22. diß/ erſahen ſie das hohe Land von Jaua/ vnd kamen auff den Abend an ein Eck vom nidrigen Land Curabon/ welches in die 25. Meil Oſt von Bantam/ vnd in die zwoͤlff Meil von Jacca- ba gelegen. Das Land von Jaua ligt daſelbſt auff ſechs Grad/ iſt vngefehr 200. Meil lang/ aber nicht faſt breit. Den 23. diß/ gieng der Wind von dem Wall zimlich ſtarck/ vnd kamen alſo tieffer ins Meer/ mu- ſten aber vmb den Abend wider den Ancker brauchen/ weil der Wind je laͤnger je groͤſſer ward/ ſie wurffen den eiſern Ancker aus/ vnd wurden gewar/ daß das Seil ein Bruch bekommen hatte/ daruͤber ſie ſehr er- ſchracken/ dann ſo ſie vmb den Ancker kom̃en weren/ haͤtten ſie das Schiff fuͤrm Vngewitter nicht mehr erhalten Der Hol- laͤnder Ge- fahr. M m iiij

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 415. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/440>, abgerufen am 24.11.2024.