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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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West-Jndianischer Historien Ander Theil
daher/ mit keiner Farb oder Salben angestrichen. Die Ehemänner aber verdecken jhre Scham mit Schley-
ern/ vnd reinen Seidenen Tüchern vnter dem Angesicht. Aber die Jungfrawen pflegen gantz nackend vnd
bloß/ wie sie Gott in die Welt geschaffen/ zugehen.

Jn solcher Kleydung vnd Gestalt/ kommen sie zu dem Tempel/ tantzen vnnd singen dem Abgott zu
Ehren etliche besondere Lieder/ vnd alsbald sie dem Abgott näherten/ stiessen sie gleich darauff ein lang Steck-
lein in den Halß/ damit bewegten sie sich zum Vndewen vnd Kotzen/ gaben hiermit jhrem Abgott offentlich
zuverstehen/ daß sie gar nichts böses noch arges/ heimlich in jhren Hertzen verborgen hatten. Darnach knie-
ten sie ringsweiß nach einander in einer Zeile nider/ vnd sungen heimlich mit grossem Gemurmel vnd
Trawrigkeit etliche Liedlein jhrem Abgott zu Ehren. Hierzwischen kommet noch ein andere Schaar von
Weibern/ vnd tragen Körb voller Brodt/ vnd breytter Kuchen/ die seynd mit wolrichenden Rosen vnd Blu-
men besprenget. Vnd in dem die andern in jhrem Gesang verharren/ theylen sie sich vnter die andern ein/
vnd murmeln jhnen ein besonder Gebett in die Ohren. Etliche aber/ damit sie einander ordentlich antwor-
ten/ richten sich auff vnd singen ein Chor vmb den andern. Da sie nun solchen Gesang vollbracht hatten/
fiengen sie an auff ein ander Melodey/ ein Lied jhrem König zu Ehren zu singen. Letztlich opffern sie das
Brodt vnd Kuchen jhrem Abgott. Dieses nahmen die Priester/ weyheten vnnd theyleten es vnter jederman
auß/ als ein Heyligthumb vnd Bedeutung einer sonderlichen Gab vnd Geschänck. Wie nun das Ampt
vollendet war/ giengen sie alle mit grosser Frewd vnd frölichem Gemüht/ ein jeder zu Hauß.

Jndianer
Glauben
von Sonn
vnd Mon

Sie glauben vnd halten auch gäntzlich darfür/ daß die Sonn vnnd Mon seyen auß der Höhlen vnd
Spelunck entsprungen/ vnd daß der Satan ein Herr darüber sey/ wie auch vber Himmel vnnd Erden/ er
könne auch Sonn vnd Mon vnter das Erdreich versencken/ wann sie jhm nicht recht dienen/ vnd halten den
Kürbs für ein groß Heyligthumb vnd herrlich Ding/ dann sie sagen/ es sey darauß das Meer vnnd alle
Fisch geflossen vnd herkommen.

Deßgleichen verehren sie auch zwey Höltzerne Bilder/ welche jhnen alle Nahrung vnd Speiß besche-
ren sollen/ zu welchen Bildern die Jndianer von ferrnen Landen Jährlichen grosse Walfahrt thun.

Jndianer
Chur.

Wann in dieser Jnsel Hispaniola/ oder andern Jnseln/ die Aertzt/ welche zugleich Priester seynd/
die Reichen Krancken (dann die armen brauchen sie gar nicht oder doch selten) wollen curiren/ beräuchern sie
zuvorhin das Hauß gantz wol mit dem Kraut Tabacco/ vnnd dörffen die Aertzt solches bey grosser Straff
nicht vnderlassen. So dann der Kranck mit solchem Rauch/ nach aller Notturfft wol beräuchert/ vnd deß
Geruchs voll gemacht wird/ daß er da liegt/ vnd niergend von weiß/ alsdann curiren sie jhn/ vnd geschicht die
fürnembste Artzney/ durch das Reuchern/ vnd wann der Kranck widerumb zu jhm selbst kommet/ erzehlet er
tausenterley/ dz er hab gesehen/ vnd sagt/ er komme auß der Götter Versamlung vnd heimlichem Rahtschlag.
Darnach gehen die Aertzte drey oder viermal vmb deß Krancken Bett herumm/ streichen seinen Leib/ fürnemb-
lich aber die Nieren/ mit den Händen sittsam vnd sanfftiglich/ vnd halten hierzwischen auff wunderbarliche
vnd mancherley Gestalt vnnd Form deß Munds/ vnder dem Kinbacken kleine Beinlein oder Steinlein.
Diese halten die Weiber für sonderlich Heyligthumb/ heben sie mit höchstem Fleiß auff/ vnd glauben gäntz-
lich/ wann man sie den Gebärenden Frawen anhencke/ mögen sie leichtlich von der Geburt entlediget wer-
den. Wann der Kranck den Artzt fraget/ was er vermeine/ wie sein Sach künfftig mit jm werde stehen/ gibt
er jhm von stundan darauff zur Antwort/ daß er bald von dieser Kranckheit werde erlediget werden. Wann
aber der Krancke an dieser Kranckheit stirbet/ haben sie kein bessere Entschuldigung/ dann daß sie sagen/ Er
sey ein sterblicher Mensch/ vnd der Natur vnterworffen gewesen.

Jndianer
Ehestandt.

Es haben die Jndianer/ sonderlich aber die Reichen viel Weiber/ vnd darff ein jeder so viel nehmen/
als jhm geliebet/ jedoch halten sie die schöneste vnter jhnen für die liebeste/ die hat vber die andern all Gewalt/
vnd müssen sie jhr samptlich vnderthan seyn. Es werden aber auch etliche Grad der Blutfreundschafft in
Acht genommen/ dann es nimbt kein Sohn die Mutter/ noch der Bruder die Schwester/ noch der Vatter
die Tochter zur Ehe/ vnd solches zwar nicht auß einem jhrem Gesätz oder Ordnung/ sondern allein auß
Eingebung der Natur. Vnd so solches etwann von jemanden vbertretten wirdt/ halten sie gewiß darfür/ daß
die Thäter elendiglich vmbkommen werden/ vnd haben solches etwann auß der Erfahrung oder sonsten ge-
lernet/ Die Priester schlaffen die erste Nacht bey der Braut/ vnd wirdt anderstwo etwann ein frembder dar-
zu erbetten/ käme er aber die andere Nacht/ kostet es jhm das Leben.

Der Herrn
Nachfolge
im Regi-
ment.

Wann ein Königseher bey jhnen/ ohn ein Männlichen Stamm abstirbet/ besitzen seiner Schwe-
ster/ vnd nicht der Brüder Söhn/ das Königreich vnd Regiment. Dieweil sie etwas gewissers seynd/ jhres
natürlichen Stammes/ deren/ so von den Schwestern kommen/ als deren/ so von den Brüdern entsprun-
gen/ dieweil sie viel Weiber haben/ vnd die Keuschheit gering bey jhnen geachtet wirdt/ welches dann leicht-
lich hierauß abzunehmen ist/ dieweil sie vntereinander Knaben vnd Jungfrawen/ gleich wie die Haußhanen
mit den Hännen/ in einem Bete ohn einige Scham/ entweders auff der Erden/ oder in jhren auffgehenckten
Bettern ligen.

Kinder
zucht.

Wann die Weiber der Kinder genesen/ tragen sie das Kind/ entweder zum Meer/ oder zu einem an-
dern Wasser/ vnd wäschen es sauber/ darnach ziehen sie dieselbigen ohn alle Sorg vnd Mühe/ nach deß Lan-
des Sitten auff.

Sie hassen
den Geitz.

Dieweil auch die Jndianer gantz freygebig seynd/ vnnd keiner dem andern an essender Speise etwas
abschläget/ sonderlich in jren Festtagen/ zu dem nichts zuverwahren pflegen/ vnd der Diebstalauß dem Geitz
herkommet/ welchen die Jndianer vber die massen sehr hassen/ so straffen etliche den geringen Diebstal

mit

Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Ander Theil
daher/ mit keiner Farb oder Salben angeſtrichen. Die Ehemaͤnner aber verdecken jhre Scham mit Schley-
ern/ vnd reinen Seidenen Tuͤchern vnter dem Angeſicht. Aber die Jungfrawen pflegen gantz nackend vnd
bloß/ wie ſie Gott in die Welt geſchaffen/ zugehen.

Jn ſolcher Kleydung vnd Geſtalt/ kommen ſie zu dem Tempel/ tantzen vnnd ſingen dem Abgott zu
Ehren etliche beſondere Lieder/ vnd alsbald ſie dem Abgott naͤherten/ ſtieſſen ſie gleich darauff ein lang Steck-
lein in den Halß/ damit bewegten ſie ſich zum Vndewen vnd Kotzen/ gaben hiermit jhrem Abgott offentlich
zuverſtehen/ daß ſie gar nichts boͤſes noch arges/ heimlich in jhren Hertzen verborgen hatten. Darnach knie-
ten ſie ringsweiß nach einander in einer Zeile nider/ vnd ſungen heimlich mit groſſem Gemurmel vnd
Trawrigkeit etliche Liedlein jhrem Abgott zu Ehren. Hierzwiſchen kommet noch ein andere Schaar von
Weibern/ vnd tragen Koͤrb voller Brodt/ vnd breytter Kuchen/ die ſeynd mit wolrichenden Roſen vnd Blu-
men beſprenget. Vnd in dem die andern in jhrem Geſang verharren/ theylen ſie ſich vnter die andern ein/
vnd murmeln jhnen ein beſonder Gebett in die Ohren. Etliche aber/ damit ſie einander ordentlich antwor-
ten/ richten ſich auff vnd ſingen ein Chor vmb den andern. Da ſie nun ſolchen Geſang vollbracht hatten/
fiengen ſie an auff ein ander Melodey/ ein Lied jhrem Koͤnig zu Ehren zu ſingen. Letztlich opffern ſie das
Brodt vnd Kuchen jhrem Abgott. Dieſes nahmen die Prieſter/ weyheten vnnd theyleten es vnter jederman
auß/ als ein Heyligthumb vnd Bedeutung einer ſonderlichen Gab vnd Geſchaͤnck. Wie nun das Ampt
vollendet war/ giengen ſie alle mit groſſer Frewd vnd froͤlichem Gemuͤht/ ein jeder zu Hauß.

Jndianer
Glauben
von Sonn
vnd Mon

Sie glauben vnd halten auch gaͤntzlich darfuͤr/ daß die Sonn vnnd Mon ſeyen auß der Hoͤhlen vnd
Spelunck entſprungen/ vnd daß der Satan ein Herr daruͤber ſey/ wie auch vber Himmel vnnd Erden/ er
koͤnne auch Sonn vnd Mon vnter das Erdreich verſencken/ wann ſie jhm nicht recht dienen/ vnd halten den
Kuͤrbs fuͤr ein groß Heyligthumb vnd herrlich Ding/ dann ſie ſagen/ es ſey darauß das Meer vnnd alle
Fiſch gefloſſen vnd herkommen.

Deßgleichen verehren ſie auch zwey Hoͤltzerne Bilder/ welche jhnen alle Nahrung vnd Speiß beſche-
ren ſollen/ zu welchen Bildern die Jndianer von ferrnen Landen Jaͤhrlichen groſſe Walfahrt thun.

Jndianer
Chur.

Wann in dieſer Jnſel Hiſpaniola/ oder andern Jnſeln/ die Aertzt/ welche zugleich Prieſter ſeynd/
die Reichen Krancken (dann die armen brauchen ſie gar nicht oder doch ſelten) wollen curiren/ beraͤuchern ſie
zuvorhin das Hauß gantz wol mit dem Kraut Tabacco/ vnnd doͤrffen die Aertzt ſolches bey groſſer Straff
nicht vnderlaſſen. So dann der Kranck mit ſolchem Rauch/ nach aller Notturfft wol beraͤuchert/ vnd deß
Geruchs voll gemacht wird/ daß er da liegt/ vnd niergend von weiß/ alsdann curiren ſie jhn/ vnd geſchicht die
fuͤrnembſte Artzney/ durch das Reuchern/ vnd wann der Kranck widerumb zu jhm ſelbſt kommet/ erzehlet er
tauſenterley/ dz er hab geſehen/ vnd ſagt/ er kom̃e auß der Goͤtter Verſamlung vnd heimlichem Rahtſchlag.
Darnach gehen die Aertzte drey oder viermal vmb deß Krancken Bett herum̃/ ſtreichen ſeinen Leib/ fuͤrnemb-
lich aber die Nieren/ mit den Haͤnden ſittſam vnd ſanfftiglich/ vnd halten hierzwiſchen auff wunderbarliche
vnd mancherley Geſtalt vnnd Form deß Munds/ vnder dem Kinbacken kleine Beinlein oder Steinlein.
Dieſe halten die Weiber fuͤr ſonderlich Heyligthumb/ heben ſie mit hoͤchſtem Fleiß auff/ vnd glauben gaͤntz-
lich/ wann man ſie den Gebaͤrenden Frawen anhencke/ moͤgen ſie leichtlich von der Geburt entlediget wer-
den. Wann der Kranck den Artzt fraget/ was er vermeine/ wie ſein Sach kuͤnfftig mit jm werde ſtehen/ gibt
er jhm von ſtundan darauff zur Antwort/ daß er bald von dieſer Kranckheit werde erlediget werden. Wann
aber der Krancke an dieſer Kranckheit ſtirbet/ haben ſie kein beſſere Entſchuldigung/ dann daß ſie ſagen/ Er
ſey ein ſterblicher Menſch/ vnd der Natur vnterworffen geweſen.

Jndianer
Eheſtandt.

Es haben die Jndianer/ ſonderlich aber die Reichen viel Weiber/ vnd darff ein jeder ſo viel nehmen/
als jhm geliebet/ jedoch halten ſie die ſchoͤneſte vnter jhnen fuͤr die liebeſte/ die hat vber die andern all Gewalt/
vnd muͤſſen ſie jhr ſamptlich vnderthan ſeyn. Es werden aber auch etliche Grad der Blutfreundſchafft in
Acht genommen/ dann es nimbt kein Sohn die Mutter/ noch der Bruder die Schweſter/ noch der Vatter
die Tochter zur Ehe/ vnd ſolches zwar nicht auß einem jhrem Geſaͤtz oder Ordnung/ ſondern allein auß
Eingebung der Natur. Vnd ſo ſolches etwann von jemanden vbertretten wirdt/ halten ſie gewiß darfuͤr/ daß
die Thaͤter elendiglich vmbkommen werden/ vnd haben ſolches etwann auß der Erfahrung oder ſonſten ge-
lernet/ Die Prieſter ſchlaffen die erſte Nacht bey der Braut/ vnd wirdt anderſtwo etwann ein frembder dar-
zu erbetten/ kaͤme er aber die andere Nacht/ koſtet es jhm das Leben.

Der Herrn
Nachfolge
im Regi-
ment.

Wann ein Koͤnigſeher bey jhnen/ ohn ein Maͤnnlichen Stamm abſtirbet/ beſitzen ſeiner Schwe-
ſter/ vnd nicht der Bruͤder Soͤhn/ das Koͤnigreich vnd Regiment. Dieweil ſie etwas gewiſſers ſeynd/ jhres
natuͤrlichen Stammes/ deren/ ſo von den Schweſtern kommen/ als deren/ ſo von den Bruͤdern entſprun-
gen/ dieweil ſie viel Weiber haben/ vnd die Keuſchheit gering bey jhnen geachtet wirdt/ welches dann leicht-
lich hierauß abzunehmen iſt/ dieweil ſie vntereinander Knaben vnd Jungfrawen/ gleich wie die Haußhanen
mit den Haͤnnen/ in einem Bete ohn einige Scham/ entweders auff der Erden/ oder in jhren auffgehenckten
Bettern ligen.

Kinder
zucht.

Wann die Weiber der Kinder geneſen/ tragen ſie das Kind/ entweder zum Meer/ oder zu einem an-
dern Waſſer/ vnd waͤſchen es ſauber/ darnach ziehen ſie dieſelbigen ohn alle Sorg vnd Muͤhe/ nach deß Lan-
des Sitten auff.

Sie haſſen
den Geitz.

Dieweil auch die Jndianer gantz freygebig ſeynd/ vnnd keiner dem andern an eſſender Speiſe etwas
abſchlaͤget/ ſonderlich in jren Feſttagen/ zu dem nichts zuverwahren pflegen/ vnd der Diebſtalauß dem Geitz
herkommet/ welchen die Jndianer vber die maſſen ſehr haſſen/ ſo ſtraffen etliche den geringen Diebſtal

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[248/0273] Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Ander Theil daher/ mit keiner Farb oder Salben angeſtrichen. Die Ehemaͤnner aber verdecken jhre Scham mit Schley- ern/ vnd reinen Seidenen Tuͤchern vnter dem Angeſicht. Aber die Jungfrawen pflegen gantz nackend vnd bloß/ wie ſie Gott in die Welt geſchaffen/ zugehen. Jn ſolcher Kleydung vnd Geſtalt/ kommen ſie zu dem Tempel/ tantzen vnnd ſingen dem Abgott zu Ehren etliche beſondere Lieder/ vnd alsbald ſie dem Abgott naͤherten/ ſtieſſen ſie gleich darauff ein lang Steck- lein in den Halß/ damit bewegten ſie ſich zum Vndewen vnd Kotzen/ gaben hiermit jhrem Abgott offentlich zuverſtehen/ daß ſie gar nichts boͤſes noch arges/ heimlich in jhren Hertzen verborgen hatten. Darnach knie- ten ſie ringsweiß nach einander in einer Zeile nider/ vnd ſungen heimlich mit groſſem Gemurmel vnd Trawrigkeit etliche Liedlein jhrem Abgott zu Ehren. Hierzwiſchen kommet noch ein andere Schaar von Weibern/ vnd tragen Koͤrb voller Brodt/ vnd breytter Kuchen/ die ſeynd mit wolrichenden Roſen vnd Blu- men beſprenget. Vnd in dem die andern in jhrem Geſang verharren/ theylen ſie ſich vnter die andern ein/ vnd murmeln jhnen ein beſonder Gebett in die Ohren. Etliche aber/ damit ſie einander ordentlich antwor- ten/ richten ſich auff vnd ſingen ein Chor vmb den andern. Da ſie nun ſolchen Geſang vollbracht hatten/ fiengen ſie an auff ein ander Melodey/ ein Lied jhrem Koͤnig zu Ehren zu ſingen. Letztlich opffern ſie das Brodt vnd Kuchen jhrem Abgott. Dieſes nahmen die Prieſter/ weyheten vnnd theyleten es vnter jederman auß/ als ein Heyligthumb vnd Bedeutung einer ſonderlichen Gab vnd Geſchaͤnck. Wie nun das Ampt vollendet war/ giengen ſie alle mit groſſer Frewd vnd froͤlichem Gemuͤht/ ein jeder zu Hauß. Sie glauben vnd halten auch gaͤntzlich darfuͤr/ daß die Sonn vnnd Mon ſeyen auß der Hoͤhlen vnd Spelunck entſprungen/ vnd daß der Satan ein Herr daruͤber ſey/ wie auch vber Himmel vnnd Erden/ er koͤnne auch Sonn vnd Mon vnter das Erdreich verſencken/ wann ſie jhm nicht recht dienen/ vnd halten den Kuͤrbs fuͤr ein groß Heyligthumb vnd herrlich Ding/ dann ſie ſagen/ es ſey darauß das Meer vnnd alle Fiſch gefloſſen vnd herkommen. Deßgleichen verehren ſie auch zwey Hoͤltzerne Bilder/ welche jhnen alle Nahrung vnd Speiß beſche- ren ſollen/ zu welchen Bildern die Jndianer von ferrnen Landen Jaͤhrlichen groſſe Walfahrt thun. Wann in dieſer Jnſel Hiſpaniola/ oder andern Jnſeln/ die Aertzt/ welche zugleich Prieſter ſeynd/ die Reichen Krancken (dann die armen brauchen ſie gar nicht oder doch ſelten) wollen curiren/ beraͤuchern ſie zuvorhin das Hauß gantz wol mit dem Kraut Tabacco/ vnnd doͤrffen die Aertzt ſolches bey groſſer Straff nicht vnderlaſſen. So dann der Kranck mit ſolchem Rauch/ nach aller Notturfft wol beraͤuchert/ vnd deß Geruchs voll gemacht wird/ daß er da liegt/ vnd niergend von weiß/ alsdann curiren ſie jhn/ vnd geſchicht die fuͤrnembſte Artzney/ durch das Reuchern/ vnd wann der Kranck widerumb zu jhm ſelbſt kommet/ erzehlet er tauſenterley/ dz er hab geſehen/ vnd ſagt/ er kom̃e auß der Goͤtter Verſamlung vnd heimlichem Rahtſchlag. Darnach gehen die Aertzte drey oder viermal vmb deß Krancken Bett herum̃/ ſtreichen ſeinen Leib/ fuͤrnemb- lich aber die Nieren/ mit den Haͤnden ſittſam vnd ſanfftiglich/ vnd halten hierzwiſchen auff wunderbarliche vnd mancherley Geſtalt vnnd Form deß Munds/ vnder dem Kinbacken kleine Beinlein oder Steinlein. Dieſe halten die Weiber fuͤr ſonderlich Heyligthumb/ heben ſie mit hoͤchſtem Fleiß auff/ vnd glauben gaͤntz- lich/ wann man ſie den Gebaͤrenden Frawen anhencke/ moͤgen ſie leichtlich von der Geburt entlediget wer- den. Wann der Kranck den Artzt fraget/ was er vermeine/ wie ſein Sach kuͤnfftig mit jm werde ſtehen/ gibt er jhm von ſtundan darauff zur Antwort/ daß er bald von dieſer Kranckheit werde erlediget werden. Wann aber der Krancke an dieſer Kranckheit ſtirbet/ haben ſie kein beſſere Entſchuldigung/ dann daß ſie ſagen/ Er ſey ein ſterblicher Menſch/ vnd der Natur vnterworffen geweſen. Es haben die Jndianer/ ſonderlich aber die Reichen viel Weiber/ vnd darff ein jeder ſo viel nehmen/ als jhm geliebet/ jedoch halten ſie die ſchoͤneſte vnter jhnen fuͤr die liebeſte/ die hat vber die andern all Gewalt/ vnd muͤſſen ſie jhr ſamptlich vnderthan ſeyn. Es werden aber auch etliche Grad der Blutfreundſchafft in Acht genommen/ dann es nimbt kein Sohn die Mutter/ noch der Bruder die Schweſter/ noch der Vatter die Tochter zur Ehe/ vnd ſolches zwar nicht auß einem jhrem Geſaͤtz oder Ordnung/ ſondern allein auß Eingebung der Natur. Vnd ſo ſolches etwann von jemanden vbertretten wirdt/ halten ſie gewiß darfuͤr/ daß die Thaͤter elendiglich vmbkommen werden/ vnd haben ſolches etwann auß der Erfahrung oder ſonſten ge- lernet/ Die Prieſter ſchlaffen die erſte Nacht bey der Braut/ vnd wirdt anderſtwo etwann ein frembder dar- zu erbetten/ kaͤme er aber die andere Nacht/ koſtet es jhm das Leben. Wann ein Koͤnigſeher bey jhnen/ ohn ein Maͤnnlichen Stamm abſtirbet/ beſitzen ſeiner Schwe- ſter/ vnd nicht der Bruͤder Soͤhn/ das Koͤnigreich vnd Regiment. Dieweil ſie etwas gewiſſers ſeynd/ jhres natuͤrlichen Stammes/ deren/ ſo von den Schweſtern kommen/ als deren/ ſo von den Bruͤdern entſprun- gen/ dieweil ſie viel Weiber haben/ vnd die Keuſchheit gering bey jhnen geachtet wirdt/ welches dann leicht- lich hierauß abzunehmen iſt/ dieweil ſie vntereinander Knaben vnd Jungfrawen/ gleich wie die Haußhanen mit den Haͤnnen/ in einem Bete ohn einige Scham/ entweders auff der Erden/ oder in jhren auffgehenckten Bettern ligen. Wann die Weiber der Kinder geneſen/ tragen ſie das Kind/ entweder zum Meer/ oder zu einem an- dern Waſſer/ vnd waͤſchen es ſauber/ darnach ziehen ſie dieſelbigen ohn alle Sorg vnd Muͤhe/ nach deß Lan- des Sitten auff. Dieweil auch die Jndianer gantz freygebig ſeynd/ vnnd keiner dem andern an eſſender Speiſe etwas abſchlaͤget/ ſonderlich in jren Feſttagen/ zu dem nichts zuverwahren pflegen/ vnd der Diebſtalauß dem Geitz herkommet/ welchen die Jndianer vber die maſſen ſehr haſſen/ ſo ſtraffen etliche den geringen Diebſtal mit

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 248. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/273>, abgerufen am 27.11.2024.