Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.West-Jndianischer Historien Erster Theil kennen die Gelegenheit jrer Herrschafft vnd Landes gar wol/ vnd wann einer in solchem Landt ein Acker-baw begehret/ wirdt jhm von solchem Herren vorgeschrieben/ wieviel er haben soll: Wann ein Vnderthan in seines Herren vnd Regenten Gebiet wilde oder auch andere Thier fanget/ muß er jhm das vierdte Theil darvon geben: Fanget er aber etwas zu Wasser vnd zu Meer/ muß er jhm die Haut darvon geben: Die Sa- chini wissen gemeiniglich selber nicht wie viel vnd groß jhr Landt ist: Alle Wandersleut vnd Frambdlinge werden vnder deß Sachini Tach auffgenommen: Wann sie aber ankommen/ müssen sie einem darzu ver- ordneten Mann anzeigen/ wie lang sie sich auffhalten/ vnd wo sie weiters hinziehen wöllen/ vnd darauf wer- den sie alle auffgenommen/ vnd nach jhren Würden ein jeglicher tractieret: Sie seyen auch wer sie wollen/ so empfangen sie so viel/ daß sie sich wol begnügen können. stewer der Vndertha- nen. Die Panieser vermahnen alle Jar ein mal das gemeine Volck/ daß sie jrem König ein hauffen Korn vnd War- tung jhrer krancken. Die jenige/ so kranck vnder jnen seyn/ werden alle Tag von jhren Freundten besuchet/ was aber die Jhren abgestorbenen Todten wickeln sie ein in eine bintzerne Deck vnd begraben jhn darnach: ist der vnd Wei- ber ampt. Die Männer begeben sich auff das Jagen vnd Pfeilschiessen/ doch bißweilen pflegen sie sich auff das fraweu vnd Eheweiber Gebrauch/ Natur vnd eygenschaft Wann eine Jungfraw zur Hochzeit gehet/ schneidet sie jhr die Haar ab/ vnd trägt damach vnder des- Vmb Ehebruchs willen mag ein Eheman sein Weib wol schlagen/ vnd garvon sichabschaffen vnd straffen die Vberlthä- ter/ Dieb vnd Mör- der/ vnnd wie. Was weltliche Sachen anlanget/ examiniret vnd verhöret der Sachni selber die Parteyen/ vnd spricht muß
Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil kennen die Gelegenheit jrer Herꝛſchafft vnd Landes gar wol/ vnd wann einer in ſolchem Landt ein Acker-baw begehret/ wirdt jhm von ſolchem Herꝛen vorgeſchrieben/ wieviel er haben ſoll: Wann ein Vnderthan in ſeines Herꝛen vnd Regenten Gebiet wilde oder auch andere Thier fanget/ muß er jhm das vierdte Theil darvon geben: Fanget er aber etwas zu Waſſer vnd zu Meer/ muß er jhm die Haut darvon geben: Die Sa- chini wiſſen gemeiniglich ſelber nicht wie viel vnd groß jhr Landt iſt: Alle Wandersleut vnd Frambdlinge werden vnder deß Sachini Tach auffgenommen: Wann ſie aber ankommen/ muͤſſen ſie einem darzu ver- ordneten Mann anzeigen/ wie lang ſie ſich auffhalten/ vnd wo ſie weiters hinziehen woͤllen/ vnd darauf wer- den ſie alle auffgenommen/ vnd nach jhren Wuͤrden ein jeglicher tractieret: Sie ſeyen auch wer ſie wollen/ ſo empfangen ſie ſo viel/ daß ſie ſich wol begnuͤgen koͤnnen. ſtewer der Vndertha- nen. Die Panieſer vermahnen alle Jar ein mal das gemeine Volck/ daß ſie jrem Koͤnig ein hauffen Korn vnd War- tung jhrer krancken. Die jenige/ ſo kranck vnder jnen ſeyn/ werden alle Tag von jhren Freundten beſuchet/ was aber die Jhren abgeſtorbenen Todten wickeln ſie ein in eine bintzerne Deck vnd begraben jhn darnach: iſt der vnd Wei- ber ampt. Die Maͤnner begeben ſich auff das Jagen vnd Pfeilſchieſſen/ doch bißweilen pflegen ſie ſich auff das fraweu vnd Eheweiber Gebrauch/ Natur vnd eygenſchaft Wann eine Jungfraw zur Hochzeit gehet/ ſchneidet ſie jhr die Haar ab/ vnd traͤgt damach vnder deſ- Vmb Ehebruchs willen mag ein Eheman ſein Weib wol ſchlagen/ vnd garvon ſichabſchaffen vnd ſtraffen die Vberlthaͤ- ter/ Dieb vnd Moͤr- der/ vnnd wie. Was weltliche Sachen anlanget/ examiniret vnd verhoͤret der Sachni ſelber die Parteyen/ vñ ſpricht muß
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Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil
kennen die Gelegenheit jrer Herꝛſchafft vnd Landes gar wol/ vnd wann einer in ſolchem Landt ein Acker-
baw begehret/ wirdt jhm von ſolchem Herꝛen vorgeſchrieben/ wieviel er haben ſoll: Wann ein Vnderthan
in ſeines Herꝛen vnd Regenten Gebiet wilde oder auch andere Thier fanget/ muß er jhm das vierdte Theil
darvon geben: Fanget er aber etwas zu Waſſer vnd zu Meer/ muß er jhm die Haut darvon geben: Die Sa-
chini wiſſen gemeiniglich ſelber nicht wie viel vnd groß jhr Landt iſt: Alle Wandersleut vnd Frambdlinge
werden vnder deß Sachini Tach auffgenommen: Wann ſie aber ankommen/ muͤſſen ſie einem darzu ver-
ordneten Mann anzeigen/ wie lang ſie ſich auffhalten/ vnd wo ſie weiters hinziehen woͤllen/ vnd darauf wer-
den ſie alle auffgenommen/ vnd nach jhren Wuͤrden ein jeglicher tractieret: Sie ſeyen auch wer ſie wollen/
ſo empfangen ſie ſo viel/ daß ſie ſich wol begnuͤgen koͤnnen.
Die Panieſer vermahnen alle Jar ein mal das gemeine Volck/ daß ſie jrem Koͤnig ein hauffen Korn
bringen vnd einlieffern: Vnd wann dieſer Befelch iſt geſchehen/ bringen die Vnderthanen jrem Koͤnig auff
dem Feldt bey ſeiner Koͤniglichen Wohnung Korn mit groſſer Menge vnd groſſem Hauffen: Es ſtehen
alsdann darbey die gedachte Panieſer, vnd dancken in deß Koͤnigs Namen allen den jenigen/ ſo ſich willig
vnd wol einſtellen: Endtlich kompt der Koͤnig auch ſelber vnd bedancket ſich nit allein gegen ſeinen willfaͤh-
rigen Vnderthanen/ ſondern verehret ſie auch mit groſſen Geſchencken.
Die jenige/ ſo kranck vnder jnen ſeyn/ werden alle Tag von jhren Freundten beſuchet/ was aber die
nechſte Freundt vnd Blusverwandten anlanget/ dienen ſie jren Krancken vñ bleiben bey denſelbigen/ biß daß
ſie entweder widerumb geſundt werden/ oder gar ſterben: wann jre Freundt geſtorben ſeyn/ beweinen ſie dieſel-
bigen eine zeit lang/ vnd das thun ſie alle Tag Abends vñ Morgens: Ja ſie pflegen jre Abgeſtorbene Freund
mit einem ſo trawrigen vnd erbaͤrmlichen Geſang zu beweinen/ daß den Frembden/ ſo es ſehen/ die Augen
vbergehen muͤſſen: Werden aber jre Freund widerumb geſund/ ſo kommen die andere Freundt zu jnen/ vnd
verehren jnen Korn vnd andere notwendige Sachen/ damit alſo die Vnkoſten/ ſo jnen in der Schwachheit
auffgangen/ widerumb erſtattet werden: Sie ſtellen auch deßwegen ein ſonderliches Feſt an/ eſſen vnd trinck-
en/ vnd ſingen darbey/ vnd ſolches Feſt nennen ſie Commoco.
Danckbar-
keit fuͤr er-
langte Ge-
ſundheit.
Begraͤb-
nuß vnnd
Betraurũg
der Wil-
den.
Jhren abgeſtorbenen Todten wickeln ſie ein in eine bintzerne Deck vnd begraben jhn darnach: iſt der
Abgeſtorbene ein Koͤnig/ ſo vmbgeben ſie rings herumb ſein Grab mit Pfaͤlen/ vnd legen all ſeine koͤſtlichſte
Sachen mit jm in das Grab. Jſt der Tode ein Kind/ ſo nimmet der Vatter deß Kinds beſte Sachen vnnd
Zierath/ vnd legt ſie gleicher maſſen mit dem Kindt in dz Grab: Er pflegt auch zum Zeichen ſeines trawrens
jm die Haar vnd das Angeſicht zu verſtellen: Stirbet aber ein Eheman oder das Eheweib/ ſo nemen ſie die
Decken/ mit welchen das Hauß bedecket iſt/ heraber/ vnd decken ſie auff deß verſtorbenen Grab/ ſie verendern
auch jre Haußhaltung/ vnd die Wohnung.
Die Maͤnner begeben ſich auff das Jagen vnd Pfeilſchieſſen/ doch bißweilen pflegen ſie ſich auff das
Fiſchen zu begeben. Was aber das Weib anlanget/ ſo iſt das jr Ampt/ daß ſie die Haußhaltung vnd alles an-
dere muß verſehen vnd verſorgen/ nicht allein was die Haußhaltung vnd das Geſindt/ ſondern auch was
alle andere Arbeit anlanget: Sie muß ſehen/ daß in der Erndt alles eingeerndet vnd das Hauß mit Frucht
verſehen werde/ vnd darbeneben auch alle andere geringe Knecht- vnd Maͤgdt Arbeit thun. Die Jungen
halten die alten in groſſen vnd hohen Ehren/ vnd verꝛichten in derſelbigen Gegenwart vnd Beywohnung
alle Arbeit fleiſſig: Die Junge Geſellen vnd Jungfrawen doͤrffen jre Haar nicht wie die Maͤnner vñ Wei-
ber tragen/ vnd daran kan man Junge vnd Alte/ Junge Geſellen vnd Maͤnner/ Weiber vnd Jungfrawen
erkennen vnd von einander vnderſcheiden: Es wirdt keiner fuͤr einen Mann gehalten/ er habe dann zuvor et-
was dapffers vnd wackers vorgenommen vnd außgerichtet: Die Maͤnner pflegen den Taback gar ſehr zu
trincken/ den Juͤnglingen vnd Knaben wirdt ſolches zu thun gar vor vbel auff genommen: Jre Namen ſeyn
gantz vnder ſchiedlich/ vnd haben (ein jeglicher) etwas ſonderlichs zubedeuten: Dann wañ ſie jhr Maͤnnliches
Alter erꝛeichen/ ſo veraͤndern ſie jhre Namen vnd geben ſich ſelber newe Namen/ nach dem ſie dieſe oder jene
tapffere That vollbracht haben.
Ehrerbie-
tung der
Jungen
gegen den
Alten.
Vnder-
ſchied der
ehelichen
vnd ledigen
Perſonen.
Verende-
rung jhrer
Namen.
Wann eine Jungfraw zur Hochzeit gehet/ ſchneidet ſie jhr die Haar ab/ vnd traͤgt damach vnder deſ-
ſen ein Haarzierdt/ biß daß jhr die Haar widerumb wachſen. Die Weiber ſeyn gar vnderſchiedlicher Natur
vnd Eygenſchaft. Dann etliche ſeyn ſo ingezogen/ erbar vnd ſchamhafftig/ daß/ wann Maͤnner bey jnen
ſtehen/ ſie nicht mit einander reden/ vnd ſolche ſeyn gemeiniglich keuſch vnd zuͤchtig: Andere aber ſeyn hertz-
hafftig/ kuͤhn/ vnd gemeiniglich darbey Huren.
Vmb Ehebruchs willen mag ein Eheman ſein Weib wol ſchlagen/ vnd garvon ſichabſchaffen vnd
verſtoſſen: Es ſeynd vnder jnen Huren/ ſo gar vornehm ſeyn/ ſolche aber ſeyn entweder Witwẽ oder junge le-
dige Weibsperſonen/ oder ſolche/ welche Ehebruchs halben ſeyn verftoſſen worden: Dann es ſey ein Mann
ſo ſchlim vnd gering als er wolle/ laͤſt er das nit zu/ daß ſein Weib Hurerey oder Ehebruch begehe vnd treibe.
Was weltliche Sachen anlanget/ examiniret vnd verhoͤret der Sachni ſelber die Parteyen/ vñ ſpricht
jhnen das Vrtheil. Die Straſſenrauber werden erſtlich offentlich geſtraffet/ zum andern mahl mit Sie-
cken geſchlagen von dem Sachni: Zum dritten mahl wirdt jhnen die Naſen mit einem Meſſer geſchlitzet/
auff daß ſie von jedermann deſto beſſer erkent/ verachtet vnd verſtoſſen werden: Ein Todtſchlaͤger wirdt
am Leben geſtraffet. Der Sachni oder Koͤnig ſpricht nicht allein das Vrtheil/ ſondern er voll-
ſtreckts auch ſelber an dem Vbelthaͤter/ wenn er gegenwertig iſt: Jſt er aber nicht zur ſtell vnd bey der Hand/
ſo gibt er dem Hencker ſein eygenes Meſſer darzu: Wann aber der Vbelthaͤter allein mit ſchlaͤgen vnd har-
ten ſtreichen ſoll geſtraffet werden/ ſo geſchicht ſolches von niemands anders/ als von dem Sachni: Vnd da
muß
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Zitationshilfe: | Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 196. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/221>, abgerufen am 27.07.2024. |