Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.Von Natur vnd Eygenschafft der Newen Welt. schröckliches zuschlagen vertheydigen/ welches sie dann also thun/ vnd sich also stellen/ als wann jhnen nichtwehe geschehe: Dann die Männer/ so auff beyden seyten stehen/ schlagen mächtig zu: Hergegen aber/ so ste- hen die Weiber auff der andern Seyten/ heulen/ weynen vnd wehklagen/ vnd haben jhre Matten/ Häute vnd dürrts Holtz/ jhre Kinder damit zu begraben: Wann nun die Knaben also seyn durchgelauffen/ da thun die Männer nicht anders/ als wann sie vnsinnig seyen/ reissen solche Knaben zu sich vnnd setzen jhnen einen Lor- beerkrantz auff: Was sie aber weiters mit solchen Knaben vornemen/ haben die Engelländer nicht gesehen/ ohne allein dieses/ daß sie dieselbige/ als halb todt auff einem Damme bey dem nechsten Thaal haben zusam- men gebracht da sie dann ein herrliches Fest gehalten haben. Als aber der Capitän Schmith/ der solches alles gesehen/ einen Wero wancen gefragt/ was solches Opffer bedeute/ vnd warumb sie es also anstellen/ hat er geantwortet/ solche Knaben seyen nicht todt/ sondern sie müssen den nachfolgenden tag das VVighsakom trincken/ dardurch sie gleichsam wie toll vnd vnsinnig werden/ vnd darnach werden sie dem Schutz vnd di- sciplin der jüngsten Schwartzkünstler in den Wüsten vber-vnd vndergeben/ da sie dann jhres Gotts Oke Blut säugen: Aber wie ich darvor halte/ so ist das gewiß/ daß jhrer viel also sterben: Dann da müssen sie in einer armen Hütten gantz nackendt ligen/ vnd reden langsam oder wol gar nicht mit jemand/ außgenommen mit jhren Vormundern vnd Oberherrn/ denen sie denn also zu gebott stehen/ daß/ wenn sie jhnen befehlen in den Schnee in der eussersten Kälte zusitzen/ sie ohne derselbigen befelch vnd willen/ nicht von sich selbsten widerumb auff stehen: Vnder sich aber lieben sie sich sehr/ vnnd müssen neun Monat mit solcher Einwey- hung zubringen: Vnd zu der zeit werden jhnen viel Schüssel mit Essen vorgestellet/ auch etliche mit Gifft vermischet. Vnd wer nun die vergiffte Speise von den andern weiß zu vnderscheiden/ wird von jhnen hoch geachtet vnnd zu einem Quiyoughcohuck gemacht/ welches dann ein Gradus oder Staffel ist zu der Priester oder Zauberer Würden vnd Hochheit zukommen. Dieses Opffer halten sie für so hochnötig/ daß sie glauben/ wenn sie es versaumen oder vergessen/ werde jhr Abgott Oke, wie auch Quiyoughcohug- hes (welches ein anderes Geschlecht jhrer Abgötter ist) sehr zornig vber sie/ vnd verhindert nicht allein/ daß sie keine Hirsche/ Vögel/ Fisch vnd Frucht fangen vnd haben/ sondern schicke jhnen auch groß vnnd viel vn- glücke/ ja pflege sie wol gar zu tödten vnd hinzurichten. Was jhre VVerowancen vnd Priester anlanget/ welche sie vnder die Götter rechnen vnnd schrei-Der Wil- Es haben sich etliche Engelländer vnderstanden/ sie die Wilden/ sonderlich aber die VVerowancen, Von der Policey Ordnung der Jnwohner in Virginia. WJewol dieses Volck ein wildes vnd rohes Volck ist/ jedoch haben sie in jhren Gemeinden vnder Der König Povvhatan ist von Statur lang vnd wol Proportioniret vnd gebildet/ hat ein zartesKönigs so auß Q iij
Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt. ſchroͤckliches zuſchlagen vertheydigen/ welches ſie dann alſo thun/ vnd ſich alſo ſtellen/ als wann jhnen nichtwehe geſchehe: Dann die Maͤnner/ ſo auff beyden ſeyten ſtehen/ ſchlagen maͤchtig zu: Hergegen aber/ ſo ſte- hen die Weiber auff der andern Seyten/ heulen/ weynen vnd wehklagen/ vnd haben jhre Matten/ Haͤute vnd duͤrrts Holtz/ jhre Kinder damit zu begraben: Wann nun die Knaben alſo ſeyn durchgelauffen/ da thun die Maͤnner nicht anders/ als wann ſie vnſinnig ſeyen/ reiſſen ſolche Knaben zu ſich vnnd ſetzen jhnen einen Lor- beerkrantz auff: Was ſie aber weiters mit ſolchen Knaben vornemen/ haben die Engellaͤnder nicht geſehen/ ohne allein dieſes/ daß ſie dieſelbige/ als halb todt auff einem Damme bey dem nechſten Thaal haben zuſam- men gebracht da ſie dann ein herrliches Feſt gehalten haben. Als aber der Capitaͤn Schmith/ der ſolches alles geſehen/ einen Wero wancen gefragt/ was ſolches Opffer bedeute/ vnd warumb ſie es alſo anſtellen/ hat er geantwortet/ ſolche Knaben ſeyen nicht todt/ ſondern ſie muͤſſen den nachfolgenden tag das VVighſakom trincken/ dardurch ſie gleichſam wie toll vnd vnſinnig werden/ vnd darnach werden ſie dem Schutz vnd di- ſciplin der juͤngſten Schwartzkuͤnſtler in den Wuͤſten vber-vnd vndergeben/ da ſie dann jhres Gotts Oke Blut ſaͤugen: Aber wie ich darvor halte/ ſo iſt das gewiß/ daß jhrer viel alſo ſterben: Dann da muͤſſen ſie in einer armen Huͤtten gantz nackendt ligen/ vnd reden langſam oder wol gar nicht mit jemand/ außgenommen mit jhren Vormundern vnd Oberherrn/ denen ſie denn alſo zu gebott ſtehen/ daß/ wenn ſie jhnen befehlen in den Schnee in der euſſerſten Kaͤlte zuſitzen/ ſie ohne derſelbigen befelch vnd willen/ nicht von ſich ſelbſten widerumb auff ſtehen: Vnder ſich aber lieben ſie ſich ſehr/ vnnd muͤſſen neun Monat mit ſolcher Einwey- hung zubringen: Vnd zu der zeit werden jhnen viel Schuͤſſel mit Eſſen vorgeſtellet/ auch etliche mit Gifft vermiſchet. Vnd wer nun die vergiffte Speiſe von den andern weiß zu vnderſcheiden/ wird von jhnen hoch geachtet vnnd zu einem Quiyoughcohuck gemacht/ welches dann ein Gradus oder Staffel iſt zu der Prieſter oder Zauberer Wuͤrden vnd Hochheit zukommen. Dieſes Opffer halten ſie fuͤr ſo hochnoͤtig/ daß ſie glauben/ wenn ſie es verſaumen oder vergeſſen/ werde jhr Abgott Oke, wie auch Quiyoughcohug- hes (welches ein anderes Geſchlecht jhrer Abgoͤtter iſt) ſehr zornig vber ſie/ vnd verhindert nicht allein/ daß ſie keine Hirſche/ Voͤgel/ Fiſch vnd Frucht fangen vnd haben/ ſondern ſchicke jhnen auch groß vnnd viel vn- gluͤcke/ ja pflege ſie wol gar zu toͤdten vnd hinzurichten. Was jhre VVerowancen vnd Prieſter anlanget/ welche ſie vnder die Goͤtter rechnen vnnd ſchrei-Der Wil- Es haben ſich etliche Engellaͤnder vnderſtanden/ ſie die Wilden/ ſonderlich aber die VVerowancen, Von der Policey Ordnung der Jnwohner in Virginia. WJewol dieſes Volck ein wildes vnd rohes Volck iſt/ jedoch haben ſie in jhren Gemeinden vnder Der Koͤnig Povvhatan iſt von Statur lang vnd wol Proportioniret vnd gebildet/ hat ein zartesKoͤnigs ſo auß Q iij
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Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt.
ſchroͤckliches zuſchlagen vertheydigen/ welches ſie dann alſo thun/ vnd ſich alſo ſtellen/ als wann jhnen nicht
wehe geſchehe: Dann die Maͤnner/ ſo auff beyden ſeyten ſtehen/ ſchlagen maͤchtig zu: Hergegen aber/ ſo ſte-
hen die Weiber auff der andern Seyten/ heulen/ weynen vnd wehklagen/ vnd haben jhre Matten/ Haͤute vnd
duͤrrts Holtz/ jhre Kinder damit zu begraben: Wann nun die Knaben alſo ſeyn durchgelauffen/ da thun die
Maͤnner nicht anders/ als wann ſie vnſinnig ſeyen/ reiſſen ſolche Knaben zu ſich vnnd ſetzen jhnen einen Lor-
beerkrantz auff: Was ſie aber weiters mit ſolchen Knaben vornemen/ haben die Engellaͤnder nicht geſehen/
ohne allein dieſes/ daß ſie dieſelbige/ als halb todt auff einem Damme bey dem nechſten Thaal haben zuſam-
men gebracht da ſie dann ein herrliches Feſt gehalten haben. Als aber der Capitaͤn Schmith/ der ſolches alles
geſehen/ einen Wero wancen gefragt/ was ſolches Opffer bedeute/ vnd warumb ſie es alſo anſtellen/ hat
er geantwortet/ ſolche Knaben ſeyen nicht todt/ ſondern ſie muͤſſen den nachfolgenden tag das VVighſakom
trincken/ dardurch ſie gleichſam wie toll vnd vnſinnig werden/ vnd darnach werden ſie dem Schutz vnd di-
ſciplin der juͤngſten Schwartzkuͤnſtler in den Wuͤſten vber-vnd vndergeben/ da ſie dann jhres Gotts Oke
Blut ſaͤugen: Aber wie ich darvor halte/ ſo iſt das gewiß/ daß jhrer viel alſo ſterben: Dann da muͤſſen ſie in
einer armen Huͤtten gantz nackendt ligen/ vnd reden langſam oder wol gar nicht mit jemand/ außgenommen
mit jhren Vormundern vnd Oberherrn/ denen ſie denn alſo zu gebott ſtehen/ daß/ wenn ſie jhnen befehlen in
den Schnee in der euſſerſten Kaͤlte zuſitzen/ ſie ohne derſelbigen befelch vnd willen/ nicht von ſich ſelbſten
widerumb auff ſtehen: Vnder ſich aber lieben ſie ſich ſehr/ vnnd muͤſſen neun Monat mit ſolcher Einwey-
hung zubringen: Vnd zu der zeit werden jhnen viel Schuͤſſel mit Eſſen vorgeſtellet/ auch etliche mit Gifft
vermiſchet. Vnd wer nun die vergiffte Speiſe von den andern weiß zu vnderſcheiden/ wird von jhnen hoch
geachtet vnnd zu einem Quiyoughcohuck gemacht/ welches dann ein Gradus oder Staffel iſt zu der
Prieſter oder Zauberer Wuͤrden vnd Hochheit zukommen. Dieſes Opffer halten ſie fuͤr ſo hochnoͤtig/
daß ſie glauben/ wenn ſie es verſaumen oder vergeſſen/ werde jhr Abgott Oke, wie auch Quiyoughcohug-
hes (welches ein anderes Geſchlecht jhrer Abgoͤtter iſt) ſehr zornig vber ſie/ vnd verhindert nicht allein/ daß
ſie keine Hirſche/ Voͤgel/ Fiſch vnd Frucht fangen vnd haben/ ſondern ſchicke jhnen auch groß vnnd viel vn-
gluͤcke/ ja pflege ſie wol gar zu toͤdten vnd hinzurichten.
Was jhre VVerowancen vnd Prieſter anlanget/ welche ſie vnder die Goͤtter rechnen vnnd ſchrei-
ben/ halten ſie darvor/ wann ſie abſterben/ ſo kommen ſie vber die Berge an ein ort bey dem Vndergang der
Sonnen/ da werden jhnen jhre Haͤupter mit oͤl/ Poconen vnd Feddern gezieret/ ſie haben auch allda Kraͤntze/
Beyhel/ Ertz vnnd Taback/ vnnd da bringen ſie mit allen jhren Vorfahren in alle Ewigkeit jhr Leben mit
nichts anders zu/ als mit tantzen/ ſingen/ ſpringen vnd jubiliren. Was aber das gemeine Volck anlanget/
halten ſie darvor/ es vergehe vnd werde durch den Todt gar zu nichts.
Der Wil-
den Glaub
von der ab-
geſtorbenẽ/
vornehmen
vnd gerin-
gen Zu-
ſtandt.
Es haben ſich etliche Engellaͤnder vnderſtanden/ ſie die Wilden/ ſonderlich aber die VVerowancen,
welche die andere an Andacht/ Verſtandt vnd verſchlagenheit weit vbertreffen/ von ſolcher ſchrecklichen vnd
verdamblichen Abgoͤtterey/ ſonderlichen aber von dem erzehlten Opffer/ abzuwenden/ aber ſie haben noch
nichts erhalten koͤnnen: Wiewol ſie aber ſolche Wilden zu dem Chriſtlichen Glauben noch nicht
bekehren koͤnnen/ ſo haben ſie doch ſo viel bey jhnen erhalten/ daß ſie vnſere Religion hoch halten: Dann der
VVerowances oder jhr Fuͤrſt pfleget zu ſagen: Jhr/ verſtehe der Engellaͤnder/ Gott ſey ſo viel hoͤher
vnd beſſer; ſo viel weitter als die Engellaͤnder mit jhren Buͤchſen vnd Geſchuͤtzen/ als ſie/ mit jhren Pfeilen
vnd Bogen/ ſchieſſen koͤnnen: Sie haben auch offtermals durch jhre Botten an die Engellaͤnder begehret/
ſie wollen doch jhren Gott anruffen/ daß er jhnen/ verſtehe den Wilden/ Regen gebe vnnd andere Notturfft
beſchere/ dann jhre Goͤtter koͤnnen das nicht wircken oder geben: Aber alſo werden die arme Leuthe verblendet
vnd gar von dem Teuffel betrogen: Dann ſie beten die an/ ſo ſie nicht kennen/ vnd ſetzen hindann das jenige/
was ſie wiſſen.
Von der Policey Ordnung der Jnwohner in Virginia.
WJewol dieſes Volck ein wildes vnd rohes Volck iſt/ jedoch haben ſie in jhren Gemeinden vnder
ſich dieſe feine Ordnung/ daß die Oberſten im Regieren/ vnd die Einwohner in vnderthaͤnigkeit
vnd gehorſamb/ vielen Nationen/ wo nicht vorzuziehen/ doch wol zuvergleichen ſeyndt: Jhr Regi-
ment wird nur von einem gefuͤhret: Dann ein eintziger Keyſer wird vber viel Koͤnige vnnd Oberſten geſetzet:
Jhr vornembſter Herr wird eigentlich VVahunſanachok, gemeiniglich aber von dem Ort/ da er ſein Re-
ſidentz hat/ Povvhatan genennet: Die Provintzen vnd oͤrter/ welche er von ſeinen Vorfahren durch Erb-
ſchafft vnd Succeſſion oder Nachfolgung eyn hat/ ſeyn dieſe: Povvhatan, Arrohateck, Appamatuke,
Pamanuke, Youghtanus vnd Mattapaniont: Die vbrige aber/ ſo ſich in der Landtaffel finden/ hat er
durch Krieg erobert vnd an ſich gebracht: Vnder den Erblaͤndern vnnd oͤrtern hat er etliche Haͤuſer/ ſo vn-
ſern Luſthaͤuſern vnd Gaͤrten gleich/ vnd nach der Zeit vnderſcheidt mit Speiß vnd Vorrath ſeyn verſehen:
Bey VVerovvomoco vngefehr viertzehen Meilen von der Jacobs Statt hat er auch pflegen zu wohnen/
auß furcht aber vor den Engellaͤndern iſt er von dannen gewichen vnnd hat ſich in der Wuͤſten beym vr-
ſprung deß Fluſſes Chickahamania zwiſchen Povvhatan vnd Yougthan geſetzet: Solche Wohnung
wird genennet Orapacks.
Der Jn-
wohner Re
giment.
Der Koͤnig Povvhatan iſt von Statur lang vnd wol Proportioniret vnd gebildet/ hat ein zartes
Angeſicht/ iſt graw auff dem haupt vnd hat einen duͤnnen Bart/ vnd iſt vngefehr von ſechtzig Jahren: Jſt
der Arbeit/ hungers vnd kummers wol gewohnet: fuͤr ſeine Leibguardy hat er vngefehr viertzig Perſonen/
ſo auß
Koͤnigs
Povvha-
tans Be-
ſchreibung.
Q iij
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