Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.West-Jndianischer Historien Erster Theil ein klumpen Leimens/ vnd machen ein Fewer darumb/ daß es von allen seiten gleich brenne/ darnach thunsie in den Kessel zugleich Obs/ Fleisch vnd Fisch/ vnd lassen das vnter einander sieden/ vnnd gebens dar- nach zuessen. Vnd wann sie essen/ setzen sie sich auff geflochtene Bintzen/ vmb die Speise/ als Hirßkörnlein eines Auff ein gewisse Zeit halten sie ein grosses vnd gewöhnliches Fest/ darzu sie die benachbarten beruffen/ fer Gebew. Die Statt Pomeiooc/ wie auch andere in dieser Landschafft/ seind schier denen in Florida gleich/ aber Auff der andern seiten ist des Fürsten Hauß/ die Häuser aber alle seind auß dünnen Pfälen zwerchs- Jhre Fest vnd Gastereyen pflegen sie mitten auff einem weiten leeren Platz zuhalten/ vnd dieweil die Pfäle. Die Stätt aber so mit keinen Pfälen vmbringet/ seynd gemeinlich lustiger als die andern/ wie auß Sie haben auch einen sonderlichen Platz/ auff welchem sie mit jhren Nachbarn jre jährliche hohe Fest Nicht ferne von diesem ist ein weites Gebew/ in welchem der grossen Herren Begräbnussen sind/ Kiwasa. Jn vorigem Tempel der Statt Secota/ ist ein Abgott mit Namen Kiwasa zum Hüter jhrer todten Zu
Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil ein klumpen Leimens/ vnd machen ein Fewer darumb/ daß es von allen ſeiten gleich brenne/ darnach thunſie in den Keſſel zugleich Obs/ Fleiſch vnd Fiſch/ vnd laſſen das vnter einander ſieden/ vnnd gebens dar- nach zueſſen. Vnd wann ſie eſſen/ ſetzen ſie ſich auff geflochtene Bintzen/ vmb die Speiſe/ als Hirßkoͤrnlein eines Auff ein gewiſſe Zeit halten ſie ein groſſes vnd gewoͤhnliches Feſt/ darzu ſie die benachbarten beruffen/ fer Gebew. Die Statt Pomeiooc/ wie auch andere in dieſer Landſchafft/ ſeind ſchier denen in Florida gleich/ aber Auff der andern ſeiten iſt des Fuͤrſten Hauß/ die Haͤuſer aber alle ſeind auß duͤnnen Pfaͤlen zwerchs- Jhre Feſt vnd Gaſtereyen pflegen ſie mitten auff einem weiten leeren Platz zuhalten/ vnd dieweil die Pfaͤle. Die Staͤtt aber ſo mit keinen Pfaͤlen vmbringet/ ſeynd gemeinlich luſtiger als die andern/ wie auß Sie haben auch einen ſonderlichen Platz/ auff welchem ſie mit jhren Nachbarn jre jaͤhrliche hohe Feſt Nicht ferne von dieſem iſt ein weites Gebew/ in welchem der groſſen Herꝛen Begraͤbnuſſen ſind/ Kiwaſa. Jn vorigem Tempel der Statt Secota/ iſt ein Abgott mit Namen Kiwaſa zum Huͤter jhrer todten Zu
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Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil
ein klumpen Leimens/ vnd machen ein Fewer darumb/ daß es von allen ſeiten gleich brenne/ darnach thun
ſie in den Keſſel zugleich Obs/ Fleiſch vnd Fiſch/ vnd laſſen das vnter einander ſieden/ vnnd gebens dar-
nach zueſſen.
Vnd wann ſie eſſen/ ſetzen ſie ſich auff geflochtene Bintzen/ vmb die Speiſe/ als Hirßkoͤrnlein eines
ſehr guten Geſchmacks/ darnach Hirſch vnd anderer Thier Fleiſch vnd viel Fiſch/ halten ſich aber doch
im Eſſen vnnd Trincken meſſig/ darumb ſie dann auch lang leben/ weil ſie der Natur keinen Gewalt an-
thun/ Wann ſie auß einer groſſen Kriegsgefehrligkeit/ ſo jhnen zu Waſſer vnnd Land zugeſtanden/ erret-
tet worden/ machen ſie zum Zeichen der Frewde ein groſſes Fewer/ darumb ſetzen ſich die Maͤnner vnnd
Weiber mit jhren Raſſeln von Pfeben oder Kuͤrbis gemacht/ frolocken/ ſingen vnd wuͤntſchen einander
Gluͤck.
Frewden-
Fewer.
Auff ein gewiſſe Zeit halten ſie ein groſſes vnd gewoͤhnliches Feſt/ darzu ſie die benachbarten beruffen/
die dann alle auff frembde weiſe bekleidet ſeyn/ vnd Mahlzeichen auff den Ruͤcken tragen/ zur anzeigung/
wem ſie zuſtehen/ die verfuͤgen ſich auff einen ſondern Platz/ Rundt vmb dieſem Platz ſeynd Pfoſten in die
Erden geſtecket/ forn mit Angeſichtern/ vnd wie verdeckte Nonnen Haͤupter anzuſehen. Wann ſie ſich nun
in ein Ordnung geſtellet haben/ tantzen vnd ſpringen ſie/ ſingen vnd geben alsdann/ ſo viel ſie derſelben er-
dencken koͤnnen/ frembde Geberden. Mitten im Kreiß ſtehen die drey ſchoͤneſten Jungfrawen/ dieſe haͤlſen ſich
vntereinander/ vnd vmbtraͤhen ſich/ gleich als wann ſie tantzeten. Diß alles geſchicht wann die Sonn vnter-
gangen iſt/ die groſſe Hitz des Tages zuvermeiden/ wann nun dieſelbigen muͤde worden ſeynd/ gehen ſie auß
dem Kreiß/ alsdann tretten andere an jre ſtatt/ vnd das waͤhret ſo lang/ biß ſie alle getantzet/ darnach ſetzen ſie
ſich zuſammen zu eſſen vnd zu trincken.
Tantz.
Die Statt Pomeiooc/ wie auch andere in dieſer Landſchafft/ ſeind ſchier denen in Florida gleich/ aber
nicht ſo ſtarck/ auch nicht ſo fuͤr groſſer Gewalt bewaret. Es ſind in gemelter Statt gar wenig Gebaͤw/
auſſer denen/ ſo den Fuͤrſten vnd groſſen Herꝛen verordnet ſind. Auff einer ſeiten iſt ein Tempel von den
andern Haͤuſern abgeſondert/ rundt vnd gleich mit Vmbhaͤngen behengt/ vnd mit Matten gar ſubeil ein-
geflochten/ allenthalben bedecket: Es ſind in dem keine Fenſter/ vnd empfenget kein Liecht/ dann allein durch
die Thuͤr.
Auff der andern ſeiten iſt des Fuͤrſten Hauß/ die Haͤuſer aber alle ſeind auß duͤnnen Pfaͤlen zwerchs-
weiſe vbereinander gebunden/ gebawet vnd mit Matten bedecket/ dieſe Matten kan man auffheben/ vnd das
Liecht ſampt der Lufft alſo hinein laſſen.
Jhre Feſt vnd Gaſtereyen pflegen ſie mitten auff einem weiten leeren Platz zuhalten/ vnd dieweil die
Statt weit von dem See gelegen iſt/ haben ſie ein groſſe Gruben gegraben/ daraus ſie Waſſer zur Notturft
ſchoͤpffen koͤnnen.
Die Staͤtt aber ſo mit keinen Pfaͤlen vmbringet/ ſeynd gemeinlich luſtiger als die andern/ wie auß
der Statt Secota abzunehmen/ dann daſelbſt ſeynd hin vnnd her Haͤuſer vnnd Gaͤrten/ in welchen
waͤchſt das Tabaco/ von jhnen Vppowoc genant/ bey denen ſeynd Waͤlde/ in welchen ſie Hirſche fan-
gen/ vnd Ecker darin ſie Korn ſeen/ Auff den Eckern bawen ſie ein Geruͤſt/ vnnd darauff ein Huͤtten/ mit
einem Waͤchter/ der ohn vnterlaß ruffen vnd ein gereuſch machen muß/ dann es ſind allda ſo viel Voͤ-
gel vnnd Thier/ daß ſo ferne ſie nicht fleiſſig wacheten/ der Samen in kurtzer zeit auffgefreſſen wuͤrde.
Den Samen aber ſeen ſie weit von einander/ ſonſt wuͤrde das eine Gewaͤchs durch das ander erſticket/
vnd das Korn/ wie ſichs gebuͤrt/ nicht reiff werden/ dann ſeine Bletter ſeynd ſo groß/ als die Bletter des
groſſen Rohrs.
Sie haben auch einen ſonderlichen Platz/ auff welchem ſie mit jhren Nachbarn jre jaͤhrliche hohe Feſt
begehen/ darnach halten ſie an einem andern Ort jre Gaſtereyen/ gegen vber haben ſie einen runden Boden/
dahin ſie ſich jr Jahrzeitliches Gebet zuthun/ verſamlen.
Nicht ferne von dieſem iſt ein weites Gebew/ in welchem der groſſen Herꝛen Begraͤbnuſſen ſind/
wie folgen wird/ Sie haben auch Gaͤrten/ in welchen ſie ein Frucht einem Apfel oder Pfeben gleichfoͤr-
mig/ ziehen/ Deßgleichen einen beſondern Ort/ auff welchem ſie zu zeiten jhrer hohen Feſte ein Fewer an-
zuͤnden/ vnnd drauſſen nicht ferne von der Statt/ haben ſie ein flieſſendes Waſſer/ welches ſie zu jhrer
Notturfft gebrauchen. Machen ſich derwegen dieſe Geſetzloſe Leute/ mit gar keinem Geitz beladen/ lu-
ſtig vnd froͤlich/ vnd nach dem ſie jhre hohe Feſt bey Nacht begehen vnnd halten/ ſo machen ſie derwegen hel-
le Fewer an/ daß ſie im Finſtern nicht ſtraucheln/ vnnd dann/ damit ſie jhre frewde vntereinander zuverſte-
hen geben.
Jn vorigem Tempel der Statt Secota/ iſt ein Abgott mit Namen Kiwaſa zum Huͤter jhrer todten
Koͤnige geſtellet/ der iſt vier Schuch hoch/ vnd von Holtz gemacht/ ſein Kopff iſt den Haͤuptern der Leut
in Florida gleichfoͤrmig. Sein Angeſicht mit Fleiſchfarb angeſtrichen/ die Bruſt weiß/ vnd das vbrige
theil des Leibes ſchwartz/ die Schenckel mit vnterſchiedener weiſſer Farbe bemahlet/ von ſeinem Hals hangen
Ketten von weiſſen rundten Knoͤpfflein/ mit etlichen langlaͤchten vermenget/ dann ſie halten viel mehr vom
Kupffer/ als von Gold oder Silber. Derengleichen Goͤtzen haben ſie in jhren Tempeln in gemein
je zween/ bißweilen drey/ aber daruͤber nicht/ vnd dieweil ſie an tunckele oͤrter geſtellet ſind/ ſehen ſie ſchrecklich
auß/ keine andere Erkaͤntnuß Gott es haben dieſe arme Leut/ weren aber leichtlich zum Chriſtenthumb
zubringen/ dann wann die Engellaͤnder niderknieten/ jr Gebet zu thun/ thetens ſie auch/ alſo auch wann ſie
die Lefftzen ruͤhreten.
Dieſe Jn-
dianer
leichtlich
zum Chriſt-
lichen Glau
ben zubrin-
gen.
Zu
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