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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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Von Natur vnd Eygenschafft der Newen Welt.

Die Senne machen sie vom Kraut Tocon/ vnd ob dasselbige wol sehr subtil ist/ so ist es doch so starck
vnd zähe/ daß es ein Pferd nicht zerreissen kan.

Jhre Pfeile seynd Elen lang/ werden von dreyen Stücken nach der lenge zusammen gemacht/ dasPfeil.
mittelste stück ist ein Rohr/ vnd die andern beyde sind von schwartzem Holtz/ diese stück werden so füglich mit
einer Baumrinden zusammen gebunden/ daß man es nicht stärcker könt zusammen leimen/ sie binden mit
einem Baumwollen Faden (dann sie des Leims mangeln) zwo Feddern Schuchs lang/ daran/ An die spi-
tzen machen sie gar scharpffe Bein/ bißweilen auch ein stück von dem dürren Rohr/ einer querch Hand lang/
vnd außpolirt wie ein Fläschen/ Bißweilen nehmen sie auch das eusserste am Schwantz deß Fisches Rajae/
welches gar gifftig ist/ wie zuvor gedacht. Jtzo aber machen sie auch eiserne Stacheln oder scharpffe Nägel
daran/ vnd haben dieses von den Christen gelernet/ Sie seynd vber auß gewiß vnnd geschwind damit/ vnnd
schiessen so hart/ wie mit einem Rohr/ daß der Pfeil auch offt durch den Schildt gehet. Jhre Schild sind
von dem Fell deß Thiers Tapiroussou wie zuvor gedacht/ breit/ flach/ rundt/ vnnd wie ein Boden in einer
Teutschen Trummel/ damit fangen sie im Streit der Feinde Pfeil auff.

Sie lieben auch sehr die Schwerter vnd Messer der vnserigen/ wann sie schön gläntzen vnnd schim-
mern/ deßwegen werffen sie alsbald die Scheiden davon hinweg/ sie brauchen sie aber nicht im Krieg/ son-
dern hawen damit die Este von den Bäumen.

Es kommen jhr auff ein acht oder zehentausent in einem Lager zusammen/ haben auch zimlich viel
Weiber bey jhnen/ doch nicht zun Kriegen/ sondern daß sie die Kriegsrüstung vnd Proviant zutragen. Jh-
re Obersten seynd/ wie gesagt/ die Eltesten/ die am meisten Feinde erschlagen vnd gefressen haben/ die stellen
sich forne an die spitzen mit den streitdaresten Helden/ jhre Trommeter brauchen Hörner anderthalb E-Tromme-
ten.
Pfeiffen.

len lang/ vnnd eines Spieß dick/ etliche brauchen auch Pfeiffen von jhrer Feinde/ die sie gefressen haben/
Beinen/ damit pfeiffen sie den gantzen Weg lang/ jhren Gesellen ein gut Hertz zu machen. Fahren sie
zu Wasser gegen jhren Feinden/ so stehen jhrer je fünfftzig in einem Nachen Ygat genant/ welcher auß ei-
ner gantzen Baumrinden gemacht ist/ sie fahren nur beym Land her/ vnd kommen damit nicht auff das ho-
he Meer.

Jhr erste Kriegslist ist/ daß die Stärckesten vnd Streitbaresten etwa ein Tagreiß oder zwo auff 25.Kriegs-
list.

Frantzösische Meil mit den Weibern vnd anderer Kriegsrüstung vorher ziehen/ machen sich stillschweigendt
in der Feinde Land/ lägern sich hin vnd wider in die Wälde/ vnd stellen also den Feinden/ darauff sie so gar
verhetzt seynd/ daß sie sich zum offtermal 24. Stundt daselbst verborgen halten/ Wann sie nun jhre Fein-
de vnvorsehens anfallen/ was sie alsdann bekommen/ es sey Mann/ Weib oder Kind/ das führen sie in jhr
Land heim/ schlachten vnd hawen sie in stück/ braten vnd verschlingen sie.

Wann sie einander ein öffentliche Schlacht auff freyem Feldt lieffern/ ist es kaum glaublich/ wie einGrosser
Ernst zu
Land.

erschreckliche grosse Schlacht sie halten/ vnd wann sie zusammen kommen/ fangen sie viel ein grösser Ge-
heul vnd Geschrey an/ als die jenigen/ welche bey vns die Wölff jagen/ vnd erschallet dermassen in der Lufft/
daß man darfür keinen Donnerschlag hören kan/ vnnd blasen mit den Hörnern vnnd pfeiffen darzu/ einer
dräwet dem andern/ vnd weisen einander die Todtenbein/ vnd die Zäne von den Todten/ dann etliche dersel-
ben gantz Schnür voll/ mehr dann zwo Ellen lang am Halse hencken haben/ vnd stellen sich so grewlich/ daß
einer dafür sich entsetzen muß. Jn dem treffen schiessen sie die Pfeil dermassen Hauffenweiß in einander/
daß es scheinet/ als wann es ein hauffen Mücken weren/ Jhrer viel/ wann sie verwundet werden/ reissen die
Pfeil mit grosser Dapfferkeit heraus/ beissen darein wie vnsinnige Hunde/ vnnd fahren jmmer im Streit
fort/ lassen nicht nach/ so lang sie ein Ader regen können/ vnd hat man nie gehöret/ daß sie leichtlich geflo-
hen seyen/ dem Theil/ welches das Feldt erhalten/ kommen von allen Orten viel entgegen/ die springen vor
Frewden/ tantzen/ hüpffen/ frolocken vnd wüntschen jhnen Glück.

Wann' sie die Gefangene heimbringen/ geben sie jhnen das beste zuessen/ vnd den Männern ein WeibDer gefan-
genen Zu-
standt.

zu/ ja auch wol jhre eygene Töchter vnnd Schwestern/ dieselbigen warten dann der Männer auffs beste/
Aber hingegen geben sie den gefangenen Weibern keine Männer zu/ weil sie nun keine bestimpte zeit zur
Schlachtung haben/ sondern jetzt bald/ dann vber lang/ dasselbige verrichten/ nach dem der gefangene dien-
lich darzu ist/ so müssen die Männer mitler weil den Vögeln/ Fischen vnd anderm Wild nachstellen/ Aber
die Weiber arbeiten in den Gärten/ vnd suchen Meerschnecken/ zu letzt/ wann sie wol außgemestet seynd/
werden sie geschlachtet vnd gefressen/ wie bey vns die Säw/ Mit was Ceremonien aber das geschehe/ ist in
Hans Staden Historien vmbständig beschrieben worden/ vnnötig allhier zuwiderholen.

Diese Wilden wissen weder von Gott oder der Erschaffung der Welt/ die Tag bey jhnen seynd nichtReligion
vnd andere
Sachen.

vnterschieden mit besondern Namen/ keiner wird heiliger gehalten dann der ander/ Es hat bey jhnen kein
Wochen oder Monat/ noch Jahre/ Sie rechnen die zeit von dem Monschein/ sie wissen weder von heiliger
oder weltlicher Schrifft/ haben auch gar keine Buchstaben oder ander Merck/ damit sie etwas mögen
auffmercken. Als Lerius erst in dasselbige Land kam/ schreib er etliche Wörter vnd Sententz auff/ damit er
der Sprach desto besser gewonen möcht/ vnd laß dasselbige dann so bald für jhnen/ da meineten sie/ es were
Zauberey/ vnd sagt einer zum andern/ Es ist kein Wunder/ daß dieser vnser Sprach so wol reden kan/ daß
auch wir jhn verstehen mögen/ ob er wol gestriges Tages selbst nichts davon gewust hat/ dann das Blat
hat solche Krafft vnd Tugend an jhm/ daß er alles reden vnd verstehen kan.

So offt auch die Christen mit den Tuppin Jmbas Gespräch hielten/ vnnd darunter Gottes ge-

dachten/
M
Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt.

Die Senne machen ſie vom Kraut Tocon/ vnd ob daſſelbige wol ſehr ſubtil iſt/ ſo iſt es doch ſo ſtarck
vnd zaͤhe/ daß es ein Pferd nicht zerreiſſen kan.

Jhre Pfeile ſeynd Elen lang/ werden von dreyen Stuͤcken nach der lenge zuſammen gemacht/ dasPfeil.
mittelſte ſtuͤck iſt ein Rohr/ vnd die andern beyde ſind von ſchwartzem Holtz/ dieſe ſtuͤck werden ſo fuͤglich mit
einer Baumrinden zuſammen gebunden/ daß man es nicht ſtaͤrcker koͤnt zuſammen leimen/ ſie binden mit
einem Baumwollen Faden (dann ſie des Leims mangeln) zwo Feddern Schuchs lang/ daran/ An die ſpi-
tzen machen ſie gar ſcharpffe Bein/ bißweilen auch ein ſtuͤck von dem duͤrren Rohr/ einer querch Hand lang/
vnd außpolirt wie ein Flaͤſchen/ Bißweilen nehmen ſie auch das euſſerſte am Schwantz deß Fiſches Rajæ/
welches gar gifftig iſt/ wie zuvor gedacht. Jtzo aber machen ſie auch eiſerne Stacheln oder ſcharpffe Naͤgel
daran/ vnd haben dieſes von den Chriſten gelernet/ Sie ſeynd vber auß gewiß vnnd geſchwind damit/ vnnd
ſchieſſen ſo hart/ wie mit einem Rohr/ daß der Pfeil auch offt durch den Schildt gehet. Jhre Schild ſind
von dem Fell deß Thiers Tapirouſſou wie zuvor gedacht/ breit/ flach/ rundt/ vnnd wie ein Boden in einer
Teutſchen Trummel/ damit fangen ſie im Streit der Feinde Pfeil auff.

Sie lieben auch ſehr die Schwerter vnd Meſſer der vnſerigen/ wann ſie ſchoͤn glaͤntzen vnnd ſchim-
mern/ deßwegen werffen ſie alsbald die Scheiden davon hinweg/ ſie brauchen ſie aber nicht im Krieg/ ſon-
dern hawen damit die Eſte von den Baͤumen.

Es kommen jhr auff ein acht oder zehentauſent in einem Lager zuſammen/ haben auch zimlich viel
Weiber bey jhnen/ doch nicht zun Kriegen/ ſondern daß ſie die Kriegsruͤſtung vnd Proviant zutragen. Jh-
re Oberſten ſeynd/ wie geſagt/ die Elteſten/ die am meiſten Feinde erſchlagen vnd gefreſſen haben/ die ſtellen
ſich forne an die ſpitzen mit den ſtreitdareſten Helden/ jhre Trommeter brauchen Hoͤrner anderthalb E-Tromme-
ten.
Pfeiffen.

len lang/ vnnd eines Spieß dick/ etliche brauchen auch Pfeiffen von jhrer Feinde/ die ſie gefreſſen haben/
Beinen/ damit pfeiffen ſie den gantzen Weg lang/ jhren Geſellen ein gut Hertz zu machen. Fahren ſie
zu Waſſer gegen jhren Feinden/ ſo ſtehen jhrer je fuͤnfftzig in einem Nachen Ygat genant/ welcher auß ei-
ner gantzen Baumrinden gemacht iſt/ ſie fahren nur beym Land her/ vnd kommen damit nicht auff das ho-
he Meer.

Jhr erſte Kriegsliſt iſt/ daß die Staͤrckeſten vnd Streitbareſten etwa ein Tagreiß oder zwo auff 25.Kriegs-
liſt.

Frantzoͤſiſche Meil mit den Weibern vnd anderer Kriegsruͤſtung vorher ziehen/ machen ſich ſtillſchweigendt
in der Feinde Land/ laͤgern ſich hin vnd wider in die Waͤlde/ vnd ſtellen alſo den Feinden/ darauff ſie ſo gar
verhetzt ſeynd/ daß ſie ſich zum offtermal 24. Stundt daſelbſt verborgen halten/ Wann ſie nun jhre Fein-
de vnvorſehens anfallen/ was ſie alsdann bekommen/ es ſey Mann/ Weib oder Kind/ das fuͤhren ſie in jhr
Land heim/ ſchlachten vnd hawen ſie in ſtuͤck/ braten vnd verſchlingen ſie.

Wann ſie einander ein oͤffentliche Schlacht auff freyem Feldt lieffern/ iſt es kaum glaublich/ wie einGroſſer
Ernſt zu
Land.

erſchreckliche groſſe Schlacht ſie halten/ vnd wann ſie zuſammen kommen/ fangen ſie viel ein groͤſſer Ge-
heul vnd Geſchrey an/ als die jenigen/ welche bey vns die Woͤlff jagen/ vnd erſchallet dermaſſen in der Lufft/
daß man darfuͤr keinen Donnerſchlag hoͤren kan/ vnnd blaſen mit den Hoͤrnern vnnd pfeiffen darzu/ einer
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ben gantz Schnuͤr voll/ mehr dann zwo Ellen lang am Halſe hencken haben/ vnd ſtellen ſich ſo grewlich/ daß
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Pfeil mit groſſer Dapfferkeit heraus/ beiſſen darein wie vnſinnige Hunde/ vnnd fahren jmmer im Streit
fort/ laſſen nicht nach/ ſo lang ſie ein Ader regen koͤnnen/ vnd hat man nie gehoͤret/ daß ſie leichtlich geflo-
hen ſeyen/ dem Theil/ welches das Feldt erhalten/ kommen von allen Orten viel entgegen/ die ſpringen vor
Frewden/ tantzen/ huͤpffen/ frolocken vnd wuͤntſchen jhnen Gluͤck.

Wann’ ſie die Gefangene heimbringen/ geben ſie jhnen das beſte zueſſen/ vnd den Maͤnnern ein WeibDer gefan-
genen Zu-
ſtandt.

zu/ ja auch wol jhre eygene Toͤchter vnnd Schweſtern/ dieſelbigen warten dann der Maͤnner auffs beſte/
Aber hingegen geben ſie den gefangenen Weibern keine Maͤnner zu/ weil ſie nun keine beſtimpte zeit zur
Schlachtung haben/ ſondern jetzt bald/ dann vber lang/ daſſelbige verrichten/ nach dem der gefangene dien-
lich darzu iſt/ ſo muͤſſen die Maͤnner mitler weil den Voͤgeln/ Fiſchen vnd anderm Wild nachſtellen/ Aber
die Weiber arbeiten in den Gaͤrten/ vnd ſuchen Meerſchnecken/ zu letzt/ wann ſie wol außgemeſtet ſeynd/
werden ſie geſchlachtet vnd gefreſſen/ wie bey vns die Saͤw/ Mit was Ceremonien aber das geſchehe/ iſt in
Hans Staden Hiſtorien vmbſtaͤndig beſchrieben worden/ vnnoͤtig allhier zuwiderholen.

Dieſe Wilden wiſſen weder von Gott oder der Erſchaffung der Welt/ die Tag bey jhnen ſeynd nichtReligion
vnd andere
Sachen.

vnterſchieden mit beſondern Namen/ keiner wird heiliger gehalten dann der ander/ Es hat bey jhnen kein
Wochen oder Monat/ noch Jahre/ Sie rechnen die zeit von dem Monſchein/ ſie wiſſen weder von heiliger
oder weltlicher Schrifft/ haben auch gar keine Buchſtaben oder ander Merck/ damit ſie etwas moͤgen
auffmercken. Als Lerius erſt in daſſelbige Land kam/ ſchreib er etliche Woͤrter vnd Sententz auff/ damit er
der Sprach deſto beſſer gewonen moͤcht/ vnd laß daſſelbige dann ſo bald fuͤr jhnen/ da meineten ſie/ es were
Zauberey/ vnd ſagt einer zum andern/ Es iſt kein Wunder/ daß dieſer vnſer Sprach ſo wol reden kan/ daß
auch wir jhn verſtehen moͤgen/ ob er wol geſtriges Tages ſelbſt nichts davon gewuſt hat/ dann das Blat
hat ſolche Krafft vnd Tugend an jhm/ daß er alles reden vnd verſtehen kan.

So offt auch die Chriſten mit den Tuppin Jmbas Geſpraͤch hielten/ vnnd darunter Gottes ge-

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[133/0158] Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt. Die Senne machen ſie vom Kraut Tocon/ vnd ob daſſelbige wol ſehr ſubtil iſt/ ſo iſt es doch ſo ſtarck vnd zaͤhe/ daß es ein Pferd nicht zerreiſſen kan. Jhre Pfeile ſeynd Elen lang/ werden von dreyen Stuͤcken nach der lenge zuſammen gemacht/ das mittelſte ſtuͤck iſt ein Rohr/ vnd die andern beyde ſind von ſchwartzem Holtz/ dieſe ſtuͤck werden ſo fuͤglich mit einer Baumrinden zuſammen gebunden/ daß man es nicht ſtaͤrcker koͤnt zuſammen leimen/ ſie binden mit einem Baumwollen Faden (dann ſie des Leims mangeln) zwo Feddern Schuchs lang/ daran/ An die ſpi- tzen machen ſie gar ſcharpffe Bein/ bißweilen auch ein ſtuͤck von dem duͤrren Rohr/ einer querch Hand lang/ vnd außpolirt wie ein Flaͤſchen/ Bißweilen nehmen ſie auch das euſſerſte am Schwantz deß Fiſches Rajæ/ welches gar gifftig iſt/ wie zuvor gedacht. Jtzo aber machen ſie auch eiſerne Stacheln oder ſcharpffe Naͤgel daran/ vnd haben dieſes von den Chriſten gelernet/ Sie ſeynd vber auß gewiß vnnd geſchwind damit/ vnnd ſchieſſen ſo hart/ wie mit einem Rohr/ daß der Pfeil auch offt durch den Schildt gehet. Jhre Schild ſind von dem Fell deß Thiers Tapirouſſou wie zuvor gedacht/ breit/ flach/ rundt/ vnnd wie ein Boden in einer Teutſchen Trummel/ damit fangen ſie im Streit der Feinde Pfeil auff. Pfeil. Sie lieben auch ſehr die Schwerter vnd Meſſer der vnſerigen/ wann ſie ſchoͤn glaͤntzen vnnd ſchim- mern/ deßwegen werffen ſie alsbald die Scheiden davon hinweg/ ſie brauchen ſie aber nicht im Krieg/ ſon- dern hawen damit die Eſte von den Baͤumen. Es kommen jhr auff ein acht oder zehentauſent in einem Lager zuſammen/ haben auch zimlich viel Weiber bey jhnen/ doch nicht zun Kriegen/ ſondern daß ſie die Kriegsruͤſtung vnd Proviant zutragen. Jh- re Oberſten ſeynd/ wie geſagt/ die Elteſten/ die am meiſten Feinde erſchlagen vnd gefreſſen haben/ die ſtellen ſich forne an die ſpitzen mit den ſtreitdareſten Helden/ jhre Trommeter brauchen Hoͤrner anderthalb E- len lang/ vnnd eines Spieß dick/ etliche brauchen auch Pfeiffen von jhrer Feinde/ die ſie gefreſſen haben/ Beinen/ damit pfeiffen ſie den gantzen Weg lang/ jhren Geſellen ein gut Hertz zu machen. Fahren ſie zu Waſſer gegen jhren Feinden/ ſo ſtehen jhrer je fuͤnfftzig in einem Nachen Ygat genant/ welcher auß ei- ner gantzen Baumrinden gemacht iſt/ ſie fahren nur beym Land her/ vnd kommen damit nicht auff das ho- he Meer. Tromme- ten. Pfeiffen. Jhr erſte Kriegsliſt iſt/ daß die Staͤrckeſten vnd Streitbareſten etwa ein Tagreiß oder zwo auff 25. Frantzoͤſiſche Meil mit den Weibern vnd anderer Kriegsruͤſtung vorher ziehen/ machen ſich ſtillſchweigendt in der Feinde Land/ laͤgern ſich hin vnd wider in die Waͤlde/ vnd ſtellen alſo den Feinden/ darauff ſie ſo gar verhetzt ſeynd/ daß ſie ſich zum offtermal 24. Stundt daſelbſt verborgen halten/ Wann ſie nun jhre Fein- de vnvorſehens anfallen/ was ſie alsdann bekommen/ es ſey Mann/ Weib oder Kind/ das fuͤhren ſie in jhr Land heim/ ſchlachten vnd hawen ſie in ſtuͤck/ braten vnd verſchlingen ſie. Kriegs- liſt. Wann ſie einander ein oͤffentliche Schlacht auff freyem Feldt lieffern/ iſt es kaum glaublich/ wie ein erſchreckliche groſſe Schlacht ſie halten/ vnd wann ſie zuſammen kommen/ fangen ſie viel ein groͤſſer Ge- heul vnd Geſchrey an/ als die jenigen/ welche bey vns die Woͤlff jagen/ vnd erſchallet dermaſſen in der Lufft/ daß man darfuͤr keinen Donnerſchlag hoͤren kan/ vnnd blaſen mit den Hoͤrnern vnnd pfeiffen darzu/ einer draͤwet dem andern/ vnd weiſen einander die Todtenbein/ vnd die Zaͤne von den Todten/ dann etliche derſel- ben gantz Schnuͤr voll/ mehr dann zwo Ellen lang am Halſe hencken haben/ vnd ſtellen ſich ſo grewlich/ daß einer dafuͤr ſich entſetzen muß. Jn dem treffen ſchieſſen ſie die Pfeil dermaſſen Hauffenweiß in einander/ daß es ſcheinet/ als wann es ein hauffen Muͤcken weren/ Jhrer viel/ wann ſie verwundet werden/ reiſſen die Pfeil mit groſſer Dapfferkeit heraus/ beiſſen darein wie vnſinnige Hunde/ vnnd fahren jmmer im Streit fort/ laſſen nicht nach/ ſo lang ſie ein Ader regen koͤnnen/ vnd hat man nie gehoͤret/ daß ſie leichtlich geflo- hen ſeyen/ dem Theil/ welches das Feldt erhalten/ kommen von allen Orten viel entgegen/ die ſpringen vor Frewden/ tantzen/ huͤpffen/ frolocken vnd wuͤntſchen jhnen Gluͤck. Groſſer Ernſt zu Land. Wann’ ſie die Gefangene heimbringen/ geben ſie jhnen das beſte zueſſen/ vnd den Maͤnnern ein Weib zu/ ja auch wol jhre eygene Toͤchter vnnd Schweſtern/ dieſelbigen warten dann der Maͤnner auffs beſte/ Aber hingegen geben ſie den gefangenen Weibern keine Maͤnner zu/ weil ſie nun keine beſtimpte zeit zur Schlachtung haben/ ſondern jetzt bald/ dann vber lang/ daſſelbige verrichten/ nach dem der gefangene dien- lich darzu iſt/ ſo muͤſſen die Maͤnner mitler weil den Voͤgeln/ Fiſchen vnd anderm Wild nachſtellen/ Aber die Weiber arbeiten in den Gaͤrten/ vnd ſuchen Meerſchnecken/ zu letzt/ wann ſie wol außgemeſtet ſeynd/ werden ſie geſchlachtet vnd gefreſſen/ wie bey vns die Saͤw/ Mit was Ceremonien aber das geſchehe/ iſt in Hans Staden Hiſtorien vmbſtaͤndig beſchrieben worden/ vnnoͤtig allhier zuwiderholen. Der gefan- genen Zu- ſtandt. Dieſe Wilden wiſſen weder von Gott oder der Erſchaffung der Welt/ die Tag bey jhnen ſeynd nicht vnterſchieden mit beſondern Namen/ keiner wird heiliger gehalten dann der ander/ Es hat bey jhnen kein Wochen oder Monat/ noch Jahre/ Sie rechnen die zeit von dem Monſchein/ ſie wiſſen weder von heiliger oder weltlicher Schrifft/ haben auch gar keine Buchſtaben oder ander Merck/ damit ſie etwas moͤgen auffmercken. Als Lerius erſt in daſſelbige Land kam/ ſchreib er etliche Woͤrter vnd Sententz auff/ damit er der Sprach deſto beſſer gewonen moͤcht/ vnd laß daſſelbige dann ſo bald fuͤr jhnen/ da meineten ſie/ es were Zauberey/ vnd ſagt einer zum andern/ Es iſt kein Wunder/ daß dieſer vnſer Sprach ſo wol reden kan/ daß auch wir jhn verſtehen moͤgen/ ob er wol geſtriges Tages ſelbſt nichts davon gewuſt hat/ dann das Blat hat ſolche Krafft vnd Tugend an jhm/ daß er alles reden vnd verſtehen kan. Religion vnd andere Sachen. So offt auch die Chriſten mit den Tuppin Jmbas Geſpraͤch hielten/ vnnd darunter Gottes ge- dachten/ M

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 133. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/158>, abgerufen am 23.11.2024.