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Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.

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West-Jndianischer Historien Erster Theil
von einander schlagen/ die machen es dann rund/ vnd tragens auff jhren blossen Achseln vber zwo Meilwe-
ges in vngebahneten Wegen zu den Schiffen/ sie würden sonsten in einem Jahr mit einem Schiff zu laden
nicht fertig/ wann die Kauff Leut sich hierinnen der Wilden Hülff nicht gebraucheten/ dann es weder
Pferd noch Esel im Land/ die solche vnd dergleichen Arbeit thun könten. Dieses Holtz ist von Natur
nicht grün oder feucht/ sondern trucken/ so man es anzündet/ gibt es nur ein wenig Rauch von sich/ vnnd
behelt die Aschen auch die Farb/ dann es machte ein Frantzoß Laugen daraus/ vnnd wusch seine Geräth
vnd Hembdter damit/ die wurden vnd blieben roth/ vnd hielt die Farbe so starck/ daß es von keinem waschen
wolt abgehen.

Eines Wil
den Ge-
spräch mit
Lerio.

Ferners/ weil sich die Tuppin Jmbae nicht wenig verwundern/ worzu doch die Frantzosen vnd Por-
tugaleser/ so viel Mühe vnd Arbeit auff sich nemen/ gantze Schiff voll des Brasilienholtzes zu laden/ Fra-
get derhalben ein Wilder einmahl einen Frantzosen/ vnd sprach/ Was bedeuts daß jhr Frantzosen vnnd
Portugaleser so ferne her ins Holtz fahret/ habt jhr kein Brennholtz in ewerm Lande? Dem antwortet
der Frantzoß/ Ja wir haben dessen vnd zwar die menge/ aber nicht von dergleichen Bäume wie jr/ Jnsonder-
heit haben wir kein Brasilienholtz/ das wir von euch holen müssen/ nicht zu brennen/ wie du meinest/ son-
dern damit zuferben/ gleich wie jhr ewere Baumwollene Strick/ Feddern vnnd anders dergleichen auch
ferbet. Darauff saget der Wilde alsbald: Müst jhr dann darzu so viel haben? Ja freylich sprach der Fran-
tzoß/ Es ist ein einziger Kauffmann bey vns/ der hat mehr rothe Tuch/ mehr Messer/ Scheren/ Spiegel/
dann jemals zu euch seynd geführet worden/ vnnd der braucht allein ein Schiff voll Brasilienholtz/ der
Wilde verwundert sich dessen/ ob das seyn könte/ vnd fragte weiter/ Stirbet dann nicht derselbige reiche
Kauffmann auch wie andere Leute? Vnd wann er stirbet/ wer ist dann zu solchem grossen Gut sein Er-
Herrliche
meinung
dieses Wil-
den.
be? Der Frantzoß saget zu jhm/ Seine Kinder/ wo er aber keine hat/ so seynd es seine Brüder/ Schwe-
stern vnnd andere/ darauff sprach der Alte: Hieraus kan ich leichtlich abnemen/ daß jhr Frantzosen
müsset grosse Narren seyn/ dann was gehet euch die noth an/ daß jhr euch so grosse Mühe auffladet/ vber
Meer zukommen/ darauff jhr so grosse Gefahr bestehen müst/ wie jhr selbst erzehlet/ Nemblich/ daß jhr
ewren Kindern oder Freunden/ so noch im Leben/ nur Gut samlen möget? Sol das Land/ welches euch
erhalten hat/ nicht auch sie ernehren können? Wir haben auch Kinder vnd Verwandten/ vnd wie du si-
hest/ sind sie vns auch lieb vnd werth/ aber weil wir vns dessen versehen/ daß das Erdreich/ welches vns vnse-
re Nahrung gibt/ auch jhnen nach vnserm Todt kein mangel lassen werde/ so sind wir also damit zu frie-
den. Dieser Wilde wird am Jüngsten Tag viel Maulchristen zu schanden machen/ der ein besser Ver-
trawen zu der Providentz des Erdreichs/ als sie zu Gott dem Allmächtigen Schöpffer Himmels vnd der
Erden/ gehabt.

Mancher-
ley Palm-
bäum.
Geran.
Vri.

Jetzo kommen wir widerumb zu den Bäumen/ der Palmenbäum seynd vier oder fünfferley Gattung
im Land/ deren ist die allergemeinste/ eine so Geran/ vnd noch ein andere so Vri genennet wird/ die erste
hat kein Frucht/ die ander aber treget ein runde Frucht/ wie ein grossen Trauben/ so schwer/ daß einer mit
einer Hand kaum einen erheben kan/ die Beer seynd so groß/ als die Schlehen/ der Kern ist wie ein Kirschen/
vnd zu essen/ die zarten weissen Sprößlein auff den Spitzen der Palmbäum seynd auch zur Speiß zuge-
brauchen/ vnd gut zum Blutgang.

Ayri.

Noch haben die Wilden einen Baum Ayri genant/ ist mit den Blettern den Palmenbäumen gar
gleich/ aber der Stamm ist rund herumb voller spitziger Stacheln/ wie Nadespitzen/ dessen Frucht ist zim-
lich dick/ hat mitten ein schneeweissen Kern/ ist aber nicht zu essen/ Es ist vielleicht das Frantzosenholtz/ dann
es ist schwartz/ vnd so hart/ daß es die Wilden zu jhren Nägeln vnd Pfeilen nehmen. Es hat auch sonsten
Capau.in America allerley farben Holtz/ vnter denen ist auch ein art Holtzes Capau genant/ so groß als ein Wel-
scher Nußbaum/ tregt aber keine Nüß/ wann man dessen Holtz verarbeitet/ ist es so masericht wie ein Nuß/
Etliche Bäum haben Bletter so dick als ein Philipsthaler/ vnd dann sind andere/ die haben Bletter an-
derthalb Schuch breit.

Rojen
Baum.

Es wächst auch im selbigen Land ein Baum sehr lustig anzuschen/ vnd reucht so lieblich als ein wol-
riechende köstliche Rose/ wann die Zimmer Leut das Holtz hieben/ vnd außpolierten.

Aovaj
Stanck-
baum.

Hiergegen ist ein anderer Baum Aovaj genant/ der stincket so vbel als wie Knoblauch/ wann man
denselbigen hawet oder brennet/ kan niemand sein Gestanck außstehen/ seine Frucht ist den Castanien ähnlich/
aber sehr gifftig/ vnd schadet den jenigen/ die sie essen/ doch halten die Wilden solche Frucht in Ehren/ dann
sie machen jhre Rasseln daraus.

Hivourac.

Der Baum Hivourac/ dessen Rinde so dick ist/ als ein halber Finger/ eines guten Geschmacks/ in-
sonderheit wann man sie frisch von dem Stamm abzeucht/ ist ein art des Frantzosen Holtzes.

Choyne.

Der Baum Choyne ist ziemlich hoch/ grünet stäts/ vnd hat Bletter wie ein Lorbeerbaum/ tregt Apf-
fel so groß wie ein Kindskopff/ formiret wie die Straussen Eyer/ man kan sie aber nicht essen/ daraus neh-
men die Tuppin Jmbae etliche so fein glantz seynd/ bohren sie in die lenge vnd quere durch/ vnd machen jhr
Maraka daraus/ sie schneiden sie auch halb entzwey/ vnd trincken daraus.

Sabau-
caje.

So treget der Baum Sabaucaje auch Aepffel dicker dann zwo Feust/ sind formiret wie ein Kelch/ zu
vnterst in denselbigen seynd kleine Kern wie Mandeln/ haben auch fast denselbigen Geschmack/ die Scha-
len brauchen sie auch zu Trinckgeschirten.

Acajou.

Vber das ist im Land ein Baum/ so hoch wie bey vns die Speyerling/ die Frucht ist so groß vnnd
formiret wie ein Hüner Ey/ wann sie zeitig werden/ ist sie goldgelb wie ein Quitten/ vnd gesundt zuessen/

schmeckt

Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil
von einander ſchlagen/ die machen es dann rund/ vnd tragens auff jhren bloſſen Achſeln vber zwo Meilwe-
ges in vngebahneten Wegen zu den Schiffen/ ſie wuͤrden ſonſten in einem Jahr mit einem Schiff zu laden
nicht fertig/ wann die Kauff Leut ſich hierinnen der Wilden Huͤlff nicht gebraucheten/ dann es weder
Pferd noch Eſel im Land/ die ſolche vnd dergleichen Arbeit thun koͤnten. Dieſes Holtz iſt von Natur
nicht gruͤn oder feucht/ ſondern trucken/ ſo man es anzuͤndet/ gibt es nur ein wenig Rauch von ſich/ vnnd
behelt die Aſchen auch die Farb/ dann es machte ein Frantzoß Laugen daraus/ vnnd wuſch ſeine Geraͤth
vnd Hembdter damit/ die wurden vnd blieben roth/ vnd hielt die Farbe ſo ſtarck/ daß es von keinem waſchen
wolt abgehen.

Eines Wil
den Ge-
ſpraͤch mit
Lerio.

Ferners/ weil ſich die Tuppin Jmbæ nicht wenig verwundern/ worzu doch die Frantzoſen vnd Por-
tugaleſer/ ſo viel Muͤhe vnd Arbeit auff ſich nemen/ gantze Schiff voll des Braſilienholtzes zu laden/ Fra-
get derhalben ein Wilder einmahl einen Frantzoſen/ vnd ſprach/ Was bedeuts daß jhr Frantzoſen vnnd
Portugaleſer ſo ferne her ins Holtz fahret/ habt jhr kein Brennholtz in ewerm Lande? Dem antwortet
der Frantzoß/ Ja wir haben deſſen vnd zwar die menge/ aber nicht von dergleichen Baͤume wie jr/ Jnſonder-
heit haben wir kein Braſilienholtz/ das wir von euch holen muͤſſen/ nicht zu brennen/ wie du meineſt/ ſon-
dern damit zuferben/ gleich wie jhr ewere Baumwollene Strick/ Feddern vnnd anders dergleichen auch
ferbet. Darauff ſaget der Wilde alsbald: Muͤſt jhr dann darzu ſo viel haben? Ja freylich ſprach der Fran-
tzoß/ Es iſt ein einziger Kauffmann bey vns/ der hat mehr rothe Tuch/ mehr Meſſer/ Scheren/ Spiegel/
dann jemals zu euch ſeynd gefuͤhret worden/ vnnd der braucht allein ein Schiff voll Braſilienholtz/ der
Wilde verwundert ſich deſſen/ ob das ſeyn koͤnte/ vnd fragte weiter/ Stirbet dann nicht derſelbige reiche
Kauffmann auch wie andere Leute? Vnd wann er ſtirbet/ wer iſt dann zu ſolchem groſſen Gut ſein Er-
Herrliche
meinung
dieſes Wil-
den.
be? Der Frantzoß ſaget zu jhm/ Seine Kinder/ wo er aber keine hat/ ſo ſeynd es ſeine Bruͤder/ Schwe-
ſtern vnnd andere/ darauff ſprach der Alte: Hieraus kan ich leichtlich abnemen/ daß jhr Frantzoſen
muͤſſet groſſe Narren ſeyn/ dann was gehet euch die noth an/ daß jhr euch ſo groſſe Muͤhe auffladet/ vber
Meer zukommen/ darauff jhr ſo groſſe Gefahr beſtehen muͤſt/ wie jhr ſelbſt erzehlet/ Nemblich/ daß jhr
ewren Kindern oder Freunden/ ſo noch im Leben/ nur Gut ſamlen moͤget? Sol das Land/ welches euch
erhalten hat/ nicht auch ſie ernehren koͤnnen? Wir haben auch Kinder vnd Verwandten/ vnd wie du ſi-
heſt/ ſind ſie vns auch lieb vnd werth/ aber weil wir vns deſſen verſehen/ daß das Erdreich/ welches vns vnſe-
re Nahrung gibt/ auch jhnen nach vnſerm Todt kein mangel laſſen werde/ ſo ſind wir alſo damit zu frie-
den. Dieſer Wilde wird am Juͤngſten Tag viel Maulchriſten zu ſchanden machen/ der ein beſſer Ver-
trawen zu der Providentz des Erdreichs/ als ſie zu Gott dem Allmaͤchtigen Schoͤpffer Himmels vnd der
Erden/ gehabt.

Mancher-
ley Palm-
baͤum.
Geran.
Vri.

Jetzo kommen wir widerumb zu den Baͤumen/ der Palmenbaͤum ſeynd vier oder fuͤnfferley Gattung
im Land/ deren iſt die allergemeinſte/ eine ſo Geran/ vnd noch ein andere ſo Vri genennet wird/ die erſte
hat kein Frucht/ die ander aber treget ein runde Frucht/ wie ein groſſen Trauben/ ſo ſchwer/ daß einer mit
einer Hand kaum einen erheben kan/ die Beer ſeynd ſo groß/ als die Schlehen/ der Kern iſt wie ein Kirſchen/
vnd zu eſſen/ die zarten weiſſen Sproͤßlein auff den Spitzen der Palmbaͤum ſeynd auch zur Speiß zuge-
brauchen/ vnd gut zum Blutgang.

Ayri.

Noch haben die Wilden einen Baum Ayri genant/ iſt mit den Blettern den Palmenbaͤumen gar
gleich/ aber der Stamm iſt rund herumb voller ſpitziger Stacheln/ wie Nadeſpitzen/ deſſen Frucht iſt zim-
lich dick/ hat mitten ein ſchneeweiſſen Kern/ iſt aber nicht zu eſſen/ Es iſt vielleicht das Frantzoſenholtz/ dann
es iſt ſchwartz/ vnd ſo hart/ daß es die Wilden zu jhren Naͤgeln vnd Pfeilen nehmen. Es hat auch ſonſten
Capau.in America allerley farben Holtz/ vnter denen iſt auch ein art Holtzes Capau genant/ ſo groß als ein Wel-
ſcher Nußbaum/ tregt aber keine Nuͤß/ wann man deſſen Holtz verarbeitet/ iſt es ſo maſericht wie ein Nuß/
Etliche Baͤum haben Bletter ſo dick als ein Philipsthaler/ vnd dann ſind andere/ die haben Bletter an-
derthalb Schuch breit.

Rojen
Baum.

Es waͤchſt auch im ſelbigen Land ein Baum ſehr luſtig anzuſchen/ vnd reucht ſo lieblich als ein wol-
riechende koͤſtliche Roſe/ wann die Zimmer Leut das Holtz hieben/ vnd außpolierten.

Aovaj
Stanck-
baum.

Hiergegen iſt ein anderer Baum Aovaj genant/ der ſtincket ſo vbel als wie Knoblauch/ wann man
denſelbigen hawet oder brennet/ kan niemand ſein Geſtanck außſtehen/ ſeine Frucht iſt den Caſtanien aͤhnlich/
aber ſehr gifftig/ vnd ſchadet den jenigen/ die ſie eſſen/ doch halten die Wilden ſolche Frucht in Ehren/ dann
ſie machen jhre Raſſeln daraus.

Hivourac.

Der Baum Hivourac/ deſſen Rinde ſo dick iſt/ als ein halber Finger/ eines guten Geſchmacks/ in-
ſonderheit wann man ſie friſch von dem Stamm abzeucht/ iſt ein art des Frantzoſen Holtzes.

Choyne.

Der Baum Choyne iſt ziemlich hoch/ gruͤnet ſtaͤts/ vnd hat Bletter wie ein Lorbeerbaum/ tregt Apf-
fel ſo groß wie ein Kindskopff/ formiret wie die Strauſſen Eyer/ man kan ſie aber nicht eſſen/ daraus neh-
men die Tuppin Jmbæ etliche ſo fein glantz ſeynd/ bohren ſie in die lenge vnd quere durch/ vnd machen jhr
Maraka daraus/ ſie ſchneiden ſie auch halb entzwey/ vnd trincken daraus.

Sabau-
caje.

So treget der Baum Sabaucaje auch Aepffel dicker dann zwo Feuſt/ ſind formiret wie ein Kelch/ zu
vnterſt in denſelbigen ſeynd kleine Kern wie Mandeln/ haben auch faſt denſelbigen Geſchmack/ die Scha-
len brauchen ſie auch zu Trinckgeſchirten.

Acajou.

Vber das iſt im Land ein Baum/ ſo hoch wie bey vns die Speyerling/ die Frucht iſt ſo groß vnnd
formiret wie ein Huͤner Ey/ wann ſie zeitig werden/ iſt ſie goldgelb wie ein Quitten/ vnd geſundt zueſſen/

ſchmeckt
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[130/0155] Weſt-Jndianiſcher Hiſtorien Erſter Theil von einander ſchlagen/ die machen es dann rund/ vnd tragens auff jhren bloſſen Achſeln vber zwo Meilwe- ges in vngebahneten Wegen zu den Schiffen/ ſie wuͤrden ſonſten in einem Jahr mit einem Schiff zu laden nicht fertig/ wann die Kauff Leut ſich hierinnen der Wilden Huͤlff nicht gebraucheten/ dann es weder Pferd noch Eſel im Land/ die ſolche vnd dergleichen Arbeit thun koͤnten. Dieſes Holtz iſt von Natur nicht gruͤn oder feucht/ ſondern trucken/ ſo man es anzuͤndet/ gibt es nur ein wenig Rauch von ſich/ vnnd behelt die Aſchen auch die Farb/ dann es machte ein Frantzoß Laugen daraus/ vnnd wuſch ſeine Geraͤth vnd Hembdter damit/ die wurden vnd blieben roth/ vnd hielt die Farbe ſo ſtarck/ daß es von keinem waſchen wolt abgehen. Ferners/ weil ſich die Tuppin Jmbæ nicht wenig verwundern/ worzu doch die Frantzoſen vnd Por- tugaleſer/ ſo viel Muͤhe vnd Arbeit auff ſich nemen/ gantze Schiff voll des Braſilienholtzes zu laden/ Fra- get derhalben ein Wilder einmahl einen Frantzoſen/ vnd ſprach/ Was bedeuts daß jhr Frantzoſen vnnd Portugaleſer ſo ferne her ins Holtz fahret/ habt jhr kein Brennholtz in ewerm Lande? Dem antwortet der Frantzoß/ Ja wir haben deſſen vnd zwar die menge/ aber nicht von dergleichen Baͤume wie jr/ Jnſonder- heit haben wir kein Braſilienholtz/ das wir von euch holen muͤſſen/ nicht zu brennen/ wie du meineſt/ ſon- dern damit zuferben/ gleich wie jhr ewere Baumwollene Strick/ Feddern vnnd anders dergleichen auch ferbet. Darauff ſaget der Wilde alsbald: Muͤſt jhr dann darzu ſo viel haben? Ja freylich ſprach der Fran- tzoß/ Es iſt ein einziger Kauffmann bey vns/ der hat mehr rothe Tuch/ mehr Meſſer/ Scheren/ Spiegel/ dann jemals zu euch ſeynd gefuͤhret worden/ vnnd der braucht allein ein Schiff voll Braſilienholtz/ der Wilde verwundert ſich deſſen/ ob das ſeyn koͤnte/ vnd fragte weiter/ Stirbet dann nicht derſelbige reiche Kauffmann auch wie andere Leute? Vnd wann er ſtirbet/ wer iſt dann zu ſolchem groſſen Gut ſein Er- be? Der Frantzoß ſaget zu jhm/ Seine Kinder/ wo er aber keine hat/ ſo ſeynd es ſeine Bruͤder/ Schwe- ſtern vnnd andere/ darauff ſprach der Alte: Hieraus kan ich leichtlich abnemen/ daß jhr Frantzoſen muͤſſet groſſe Narren ſeyn/ dann was gehet euch die noth an/ daß jhr euch ſo groſſe Muͤhe auffladet/ vber Meer zukommen/ darauff jhr ſo groſſe Gefahr beſtehen muͤſt/ wie jhr ſelbſt erzehlet/ Nemblich/ daß jhr ewren Kindern oder Freunden/ ſo noch im Leben/ nur Gut ſamlen moͤget? Sol das Land/ welches euch erhalten hat/ nicht auch ſie ernehren koͤnnen? Wir haben auch Kinder vnd Verwandten/ vnd wie du ſi- heſt/ ſind ſie vns auch lieb vnd werth/ aber weil wir vns deſſen verſehen/ daß das Erdreich/ welches vns vnſe- re Nahrung gibt/ auch jhnen nach vnſerm Todt kein mangel laſſen werde/ ſo ſind wir alſo damit zu frie- den. Dieſer Wilde wird am Juͤngſten Tag viel Maulchriſten zu ſchanden machen/ der ein beſſer Ver- trawen zu der Providentz des Erdreichs/ als ſie zu Gott dem Allmaͤchtigen Schoͤpffer Himmels vnd der Erden/ gehabt. Herrliche meinung dieſes Wil- den. Jetzo kommen wir widerumb zu den Baͤumen/ der Palmenbaͤum ſeynd vier oder fuͤnfferley Gattung im Land/ deren iſt die allergemeinſte/ eine ſo Geran/ vnd noch ein andere ſo Vri genennet wird/ die erſte hat kein Frucht/ die ander aber treget ein runde Frucht/ wie ein groſſen Trauben/ ſo ſchwer/ daß einer mit einer Hand kaum einen erheben kan/ die Beer ſeynd ſo groß/ als die Schlehen/ der Kern iſt wie ein Kirſchen/ vnd zu eſſen/ die zarten weiſſen Sproͤßlein auff den Spitzen der Palmbaͤum ſeynd auch zur Speiß zuge- brauchen/ vnd gut zum Blutgang. Noch haben die Wilden einen Baum Ayri genant/ iſt mit den Blettern den Palmenbaͤumen gar gleich/ aber der Stamm iſt rund herumb voller ſpitziger Stacheln/ wie Nadeſpitzen/ deſſen Frucht iſt zim- lich dick/ hat mitten ein ſchneeweiſſen Kern/ iſt aber nicht zu eſſen/ Es iſt vielleicht das Frantzoſenholtz/ dann es iſt ſchwartz/ vnd ſo hart/ daß es die Wilden zu jhren Naͤgeln vnd Pfeilen nehmen. Es hat auch ſonſten in America allerley farben Holtz/ vnter denen iſt auch ein art Holtzes Capau genant/ ſo groß als ein Wel- ſcher Nußbaum/ tregt aber keine Nuͤß/ wann man deſſen Holtz verarbeitet/ iſt es ſo maſericht wie ein Nuß/ Etliche Baͤum haben Bletter ſo dick als ein Philipsthaler/ vnd dann ſind andere/ die haben Bletter an- derthalb Schuch breit. Capau. Es waͤchſt auch im ſelbigen Land ein Baum ſehr luſtig anzuſchen/ vnd reucht ſo lieblich als ein wol- riechende koͤſtliche Roſe/ wann die Zimmer Leut das Holtz hieben/ vnd außpolierten. Hiergegen iſt ein anderer Baum Aovaj genant/ der ſtincket ſo vbel als wie Knoblauch/ wann man denſelbigen hawet oder brennet/ kan niemand ſein Geſtanck außſtehen/ ſeine Frucht iſt den Caſtanien aͤhnlich/ aber ſehr gifftig/ vnd ſchadet den jenigen/ die ſie eſſen/ doch halten die Wilden ſolche Frucht in Ehren/ dann ſie machen jhre Raſſeln daraus. Der Baum Hivourac/ deſſen Rinde ſo dick iſt/ als ein halber Finger/ eines guten Geſchmacks/ in- ſonderheit wann man ſie friſch von dem Stamm abzeucht/ iſt ein art des Frantzoſen Holtzes. Der Baum Choyne iſt ziemlich hoch/ gruͤnet ſtaͤts/ vnd hat Bletter wie ein Lorbeerbaum/ tregt Apf- fel ſo groß wie ein Kindskopff/ formiret wie die Strauſſen Eyer/ man kan ſie aber nicht eſſen/ daraus neh- men die Tuppin Jmbæ etliche ſo fein glantz ſeynd/ bohren ſie in die lenge vnd quere durch/ vnd machen jhr Maraka daraus/ ſie ſchneiden ſie auch halb entzwey/ vnd trincken daraus. So treget der Baum Sabaucaje auch Aepffel dicker dann zwo Feuſt/ ſind formiret wie ein Kelch/ zu vnterſt in denſelbigen ſeynd kleine Kern wie Mandeln/ haben auch faſt denſelbigen Geſchmack/ die Scha- len brauchen ſie auch zu Trinckgeſchirten. Vber das iſt im Land ein Baum/ ſo hoch wie bey vns die Speyerling/ die Frucht iſt ſo groß vnnd formiret wie ein Huͤner Ey/ wann ſie zeitig werden/ iſt ſie goldgelb wie ein Quitten/ vnd geſundt zueſſen/ ſchmeckt

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Zitationshilfe: Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 130. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/155>, abgerufen am 23.11.2024.