Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631.Von Natur vnd Eygenschafft der Newen Welt. sen zweyerley/ das eine wirdt gar hart gekochet/ vnd im Krieg gebraucht/ das ander aber etwas gelinder/ vndist derhalben besser/ dann das vorige/ dann es schmeckt wie Brosam/ so man es frisch isset. Man kan aber auß diesem Meel kein Brot backen/ dann es bleibt nicht bey einander/ sondern nur Kuchen/ die dennoch in- wendig Meel bleiben. Es gibt aber ein guten Brey/ ist vnd schmecket wie Reiß. Ferrner schneiden sie diese Wurtzeln zu kleinen Stücklein/ wann sie noch frisch seynd/ machen dar- Die Wurtzel Aypidienet nicht allein zum Meel/ sondern ist auch gut zu essen/ wann man sie ein we- Die Stengel dieser beyder Geschlecht vergleichen sich fast vnter einander/ vnnd seind so groß wie ein Es seen auch die Weiber das Türckische Korn/ so die Wilden Avati/ andere aber Mayß nennen/Avati oder Jhr Getränck wird auß obgedachten beyden Wurtzeln gemacht/ wie droben von dem Mayß be-Getränck. Die Christen hatten erstlich ein groß Abschew vor dem Wurtzel käwen der alten Weiber/ vnd sties-Was die Die Wilden erziehen vnd halten selten die zahmen Thier/ Aber vnter den wilden Thieren ist jnen dasThier/ Sie L iij
Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt. ſen zweyerley/ das eine wirdt gar hart gekochet/ vnd im Krieg gebraucht/ das ander aber etwas gelinder/ vndiſt derhalben beſſer/ dann das vorige/ dann es ſchmeckt wie Broſam/ ſo man es friſch iſſet. Man kan aber auß dieſem Meel kein Brot backen/ dann es bleibt nicht bey einander/ ſondern nur Kuchen/ die dennoch in- wendig Meel bleiben. Es gibt aber ein guten Brey/ iſt vnd ſchmecket wie Reiß. Ferꝛner ſchneiden ſie dieſe Wurtzeln zu kleinen Stuͤcklein/ wann ſie noch friſch ſeynd/ machen dar- Die Wurtzel Aypidienet nicht allein zum Meel/ ſondern iſt auch gut zu eſſen/ wann man ſie ein we- Die Stengel dieſer beyder Geſchlecht vergleichen ſich faſt vnter einander/ vnnd ſeind ſo groß wie ein Es ſeen auch die Weiber das Tuͤrckiſche Korn/ ſo die Wilden Avati/ andere aber Mayß nennen/Avati oder Jhr Getraͤnck wird auß obgedachten beyden Wurtzeln gemacht/ wie droben von dem Mayß be-Getraͤnck. Die Chriſten hatten erſtlich ein groß Abſchew vor dem Wurtzel kaͤwen der alten Weiber/ vnd ſtieſ-Was die Die Wilden erziehen vnd halten ſelten die zahmen Thier/ Aber vnter den wilden Thieren iſt jnen dasThier/ Sie L iij
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Von Natur vnd Eygenſchafft der Newen Welt.
ſen zweyerley/ das eine wirdt gar hart gekochet/ vnd im Krieg gebraucht/ das ander aber etwas gelinder/ vnd
iſt derhalben beſſer/ dann das vorige/ dann es ſchmeckt wie Broſam/ ſo man es friſch iſſet. Man kan aber
auß dieſem Meel kein Brot backen/ dann es bleibt nicht bey einander/ ſondern nur Kuchen/ die dennoch in-
wendig Meel bleiben. Es gibt aber ein guten Brey/ iſt vnd ſchmecket wie Reiß.
Ferꝛner ſchneiden ſie dieſe Wurtzeln zu kleinen Stuͤcklein/ wann ſie noch friſch ſeynd/ machen dar-
aus groſſe Ballen oder Kugeln/ in dem das Mehl noch feucht iſt/ dieſelbigen Ballen trucken ſie zwiſchen
den Haͤnden auß/ ſo fleuſt ein weiſſer duͤnner Safft daraus wie Milch/ den ſetzen ſie dann in jrꝛdinen Ge-
ſchirꝛen an die Sonne/ davon gerint er wie Milch/ Wann man jhn eſſen ſol/ ſchuͤtten ſie jhn in Scherben/
vnd machen jhn gar/ wie man allhier die gebacken Eyer ruͤhret.
Die Wurtzel Aypidienet nicht allein zum Meel/ ſondern iſt auch gut zu eſſen/ wann man ſie ein we-
nig in der Eſchen leſſet braten/ wird ſie weich/ vnd ſpringet auff wie die Caſtanien/ denen ſie auch gleich
ſchmecken/ die Wurtzel Maniot aber muß zuvor gemahlen vnd gar gekocht werden/ mann kan ſie ſonſten
nicht ohne Schaden genieſſen.
Die Stengel dieſer beyder Geſchlecht vergleichen ſich faſt vnter einander/ vnnd ſeind ſo groß wie ein
nidriger Wacholderſtauden/ haben Bletter wie Betonien/ ſie haben ſchwache Zweiglein/ wie Hanffſten-
gel/ die brechen ſie Hauffenweiß ab/ ſtecken ſie ſo tieff in die Erden/ als ſie koͤnnen/ thun ſonſten keinen an-
dern fleiß darzu/ vnd iſt ſich hoͤchlich zuverwundern/ wie ſie in zween oder drey Monaten ein ſolche groſſe
menge Wurtzeln bringen.
Es ſeen auch die Weiber das Tuͤrckiſche Korn/ ſo die Wilden Avati/ andere aber Mayß nennen/
welches anderſtwo beſchrieben worden/ die Chriſten haben auch in diß Land/ Korn/ Gerſten vnd Wein-
ſtoͤck gebracht/ die Pflantzen von den Weinſtoͤcken wuchſen alle zu frech auff/ zeitiget nit/ vnd gab ſaure
Frucht/ das Rockenkorn bracht wol Bletter herfuͤr/ gruͤnete vnd ſchoſſete/ bracht aber keine Frucht/ die Ger-
ſten aber trug volle Ehren/ vnd zeitigete recht.
Avati oder
Mayß.
Jhr Getraͤnck wird auß obgedachten beyden Wurtzeln gemacht/ wie droben von dem Mayß be-
ſchrieben worden: Die Weiber kaͤuwen vnd kochen auch das Tuͤrckiſch Korn alſo/ vnnd machen gleicher
geſtalt Getraͤnck darauß. Dieſes Getraͤnck aber nennen die Wilden Caon-in/ es iſt etwas truͤbe vnd dick/
ſchmecket ſchier wie Milch/ vnd haben deß zweyerley/ roth vnd weiß/ gleich wie wir den Wein/ Sie trincken
aber jr Getraͤnck laulecht/ wie wir vnſere Wein gekaͤlt vnd friſch/ vnd macht ja ſo truncken als der Wein/
vnd doͤrffen etliche Tag vnd Nacht an einander ſich toll vnd voll/ ſo wol die Maͤnner/ als die Weiber ſauf-
fen/ Jhre Becher ſeind halbe Kuͤrbis/ vnd in dem ſie trincken/ eſſen ſie nichts/ vnd wann ſie eſſen/ ſo trincken
ſie nichts/ welches vnſerer Weiſe gantz zu wider/ Sie halten auch keine gewiſſe Zeit weder in Eſſen noch
Trincken/ ſondern wann einen bey tag oder Nacht hungert vnd durſtet/ ſo iſſet vnd trincket er. Sie eſſen aber
doch gar zuͤchtig/ vnd waſchen etliche den Mund vnd die Haͤnde vor vnd nach dem Eſſen/ reden auch vn-
ter deſſen gantz nichts/ hat einer mit dem andern aber etwas zureden/ ſo ſparet ers biß nach dem Eſſen. Sie
kommen aber nimmer zuſammen/ ſie halten dann auch einen Tantz darbey/ im tantzen aber iſt ein jeder fuͤr
ſich/ die Weiber tantzen beſonders/ wie auch die Maͤnner vnd junge Geſellen.
Getraͤnck.
Die Chriſten hatten erſtlich ein groß Abſchew vor dem Wurtzel kaͤwen der alten Weiber/ vnd ſtieſ-
ſen vnter das Wurtzelmeel ein gut theil Tuͤrckiſch Korn/ in meinung jr Getranck ſolt beſſer werden/ Aber
es wolt kein gut thun/ daß ſie alſo mit der zeit der Wilden Weiß annehmen muſten/ Machten aber darne-
ben ander Getraͤnck von Zuckerrohren/ die legten ſie in gekuͤlet ſuͤß Waſſer/ wegen der groſſen Hitz/ die da
ſtaͤtig iſt/ waͤſſerten ſie alſo etliche Tage/ das gab ein ſehr gut Getraͤnck. Es gab auch ſchoͤn friſch Brun-
nenwaſſer daſelbſt/ wie auch andere ſuͤſſe flieſſende Waſſer/ die wegen der guten Lands art/ ſo geſund vnd vn-
ſchaͤdlich ſeind/ daß ſie niemand ſchaden/ er trinck ſo viel als er woͤlle.
Was die
Chriſten
fuͤr Ge-
traͤnck ge-
macht.
Geſunde
Waſſer.
Die Wilden erziehen vnd halten ſelten die zahmen Thier/ Aber vnter den wilden Thieren iſt jnen das
gemeinſte/ welches ſie Tapirouſſou nennen/ dieſes Thier hat lange roͤthlichte Haar/ iſt faſt einer Kuhe/ auch
an der groͤſſe gleich/ hat aber keine Hoͤrner/ einen geſchmeidigern Halß/ lãge hangende Ohren/ mit geſchmei-
digern ſchmalen Schenckeln/ hat gantze Huͤff oder Horn an den Fuͤſſen/ vnd keinen Schwantz/ es hat auch
viel ſpitziger Zeene/ damit es aber den Wilden keinen ſchaden thut/ dañ es ſucht ſein Heyl nur im lauffen vnd
fliehen/ die Wilden ſchieſſen es mit Pfeilen zu todt wie andere Wild/ oder fangen es in Gruben vnd Fallen/
welches ſie meiſterlich koͤnnen/ Es wird hoch gehalten wegen der Haut vnd des Beltzes/ dann ſo bald jhm die
Wilden die Haut abgezogen/ ſchneiden ſie den Ruͤcken rund/ doͤrꝛen jn an der Sonnen/ machẽ Schildt dar-
aus/ ſo groß als ein zimlicher Faßboden/ damit fangen ſie der Feinde Pfeil auff/ wañ ſie zu Krieg ſeind. Die-
ſes Thiers Fleiſch ſchmecket wie Rindfleiſch/ vnd wird auff einẽ huͤltzern Roſt gemaͤchlich/ offt 24. Stũdt/
vnd vngeſaltzen wie auch dz Menſchenfleiſch gebraten. Es hat auch ein art eines wilden Thiers Seovaſſou
genant/ iſt an der groͤſſe dem erſten/ aber den Hirſchen gleich/ ſeind aber nidriger/ vnd haben nicht ſo groß Ge-
hoͤrn/ als die vnſerigen/ ſie laſſen auch die Haar gehen wie die Gembſen. So ſeind jre wilde Schwein Ta-
jaſſou/ der vnſern an groͤſſe der Ohren/ Kopff/ Fuͤſſen vnd langen ſcharpffen Zeenen ſehr gleich/ aber am
Ruͤcken hat es ein Loch/ dadurch es den Athem ſchoͤpffet/ thut ſehr groſſen ſchaden/ vnd iſt deſto grauſamer/
weil es nicht ſo dick vnd grob iſt/ vnd ſich ſchrecklich flennet. Die Americaner haben auch ein rothes Thier
Agouti genant/ in der groͤſſe wie ein Fercklein eines Monats alt/ hat hohe geſpalte Klawen/ einen gar kurtz-
en Schwantz/ hat ein Maul vnd Ohren bey nahe wie ein Haß/ eines vberaus guten Geſchmacks. Mehr
ſind noch zwey oder drey art/ Tapitis genant/ vnſern Haſen nicht ſehr vngleich/ doch iſt das Haar etwas
rothlecht.
Thier/
Tapirouſ-
ſou.
Seovaſ-
ſou.
Tajaſſou.
Agouti.
Tapitis.
Sie
L iij
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Zitationshilfe: | Gottfried, Johann Ludwig: Newe Welt Vnd Americanische Historien. Frankfurt (Main), 1631, S. 125. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/gottfried_historia_1631/150>, abgerufen am 27.07.2024. |