Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Teutschlands Wohlfart Schriften so viel/ daß du dieselbige selbsten in verbesserung vnd scheydung der Metallenmit gutem nutzen verbrauchen kanst/ vnd gar keinen verkauffen darffst wann du nicht wilt/ vnd darffst dich dieser arbeit oder handels gar nicht schämen/ ein einiger Mensch kan ein grosses werck Regiren/ vnd darffst auch keinen grossen Verlag darzu/ dann allein ei- ne Hütten auffzurichten/ darunter der Salpeter-satz trucken seyn kan/ bistu nahe bey grossem gehöltz/ so machstu dein Salver auß lauterem Holtz/ hastu kein Holtz/ so machstu jhn auß Pf[e]rd-Kühe-oder andern Viehe-mist/ oder du machest jhn auß dem Koch-saltz/ Laugen von Holtz-aschen vnd Kalck gemacht; worauß du jhn machest/ kan er dich nicht viel kosten/ dann ein pfund Saltz gibt ein pfund Salpeter. Es möchte mancher gedencken oder sagen/ warumb thut Glauber dieses werck nicht selber/ vnd behält den gewinn al- lein? deme gib ich zur antwort/ daß ich so geitzig nicht bin alles allein zu haben/ mag wol leyden das ein ander auch etwas hat/ ich thue es doch für mich/ ein anderer kan es vor sich thun/ darzu werde ichs so gemeyn nicht machen/ sondern sehen wein ichs giebe/ daß es wol angelegt vnd nicht vnter die vnwurdige komme/ Es wird in den ersten 10. Jahren der Salpeter so wohlseyl nicht werden/ daß er nicht noch mit gutem nutzen solte können be- reytet vnd verkauffet werden. Wer weiß wer so lang lebet/ vnd solte er gleich über 20. oder 30. Jahren durch diese meine Invention wohlfeyl werden/ so hat man vnterdessen den nutzen davon gehabt/ vnd bescheret hernach Gott etwas anders; so vnwerth aber wird er nimmer werden/ daß er nicht sein Geld noch gelten solte/ vnd wann er auch gar kein Geld gelten wolte/ welches doch vnmüglich ist das es dahin kommen solte/ so habe ich so viel an- leytung geben in denen 1.2. vnd 4. Theil meiner Ofen/ wie auch in der Explication über mein Miraculum Mundi, in dein 2. vnd 3. Theil meiner Pharmacopoeae Spagyricae, wie auch in diesem 2. vnd folgenden 3. vnd 4. Theil des Teutschlands Wohlfarts/ daß man solchen zu vielen nützlichen wercken verbrauchen vnd gewinn darmit machen kan Ist also der Salpeter ein solches Edel Subjectum dessen nimmer zu viel seyn kan/ dar- umb billig darnach solte getracht werden/ wie solcher in Copia zu zeugen/ vnd noch viel- mehr wie er zu nützlichem gebrauch anzuwenden/ dann wunder dinge auß jhme zu brin- gen seyn; Er ist das gröste gifft/ vnd wird doch die höchste Medicin auß jhme. Er ist kalter als Eyß/ vnd doch warmer als kein Fewer seyn kan: Er ist ein Gebehrer aller dingen/ vnd doch derselben wieder zerstöhrer. Er machet alles lebendig/ vnd tödet auch alles: Er ist schwerer als Gold/ vnd auch leichter als der Windt. Er ist Fewer vnd auch Wasser: Cr ist Luft vnd auch Erden: Er ist Mann vnd auch Weib: Er schwängert vnd läst sich schwängern: Er ist Liecht vnd auch Finsternuß: Er ist Schwartz vnd auch Weiß. In jh- me seynd alle Farben der gantzen Welt. Er ist fix vnd auch flüchtig. Er ist Corporalisch vnd auch Geistlich. Er verbrennet alles vnd löschst doch allen brandt. Er ist aller dingen anfang vnd macht doch das Ende. Er macht das weyche gefrieren oder erstarren/ vnd macht doch weych alles das hart ist. O du Schöpffer allerdingen/ wie groß seynd deine wunderwercke/ vnd wie wenig seynd deren die es verstehen oder wissen/ noch wissen wol- len. O du Ewiges Liecht/ erleuchte die finstere hertzen der bösen Welt-Kinder/ auf daß sie dich
Teutſchlands Wohlfart Schriften ſo viel/ daß du dieſelbige ſelbſten in verbeſſerung vnd ſcheydung der Metallenmit gutem nutzen verbrauchen kanſt/ vnd gar keinen verkauffen darffſt wann du nicht wilt/ vnd darffſt dich dieſer arbeit oder handels gar nicht ſchaͤmen/ ein einiger Menſch kan ein groſſes werck Regiren/ vnd darffſt auch keinen groſſen Verlag darzu/ dann allein ei- ne Huͤtten auffzurichten/ darunter der Salpeter-ſatz trucken ſeyn kan/ biſtu nahe bey groſſem gehoͤltz/ ſo machſtu dein Salver auß lauterem Holtz/ haſtu kein Holtz/ ſo machſtu jhn auß Pf[e]rd-Kuͤhe-oder andern Viehe-miſt/ oder du macheſt jhn auß dem Koch-ſaltz/ Laugen von Holtz-aſchen vnd Kalck gemacht; worauß du jhn macheſt/ kan er dich nicht viel koſten/ dann ein pfund Saltz gibt ein pfund Salpeter. Es moͤchte mancher gedencken oder ſagen/ warumb thut Glauber dieſes werck nicht ſelber/ vnd behaͤlt den gewinn al- lein? deme gib ich zur antwort/ daß ich ſo geitzig nicht bin alles allein zu haben/ mag wol leyden das ein ander auch etwas hat/ ich thue es doch fuͤr mich/ ein anderer kan es vor ſich thun/ darzu werde ichs ſo gemeyn nicht machen/ ſondern ſehen wein ichs giebe/ daß es wol angelegt vnd nicht vnter die vnwurdige komme/ Es wird in den erſten 10. Jahren der Salpeter ſo wohlſeyl nicht werden/ daß er nicht noch mit gutem nutzen ſolte koͤnnen be- reytet vnd verkauffet werden. Wer weiß wer ſo lang lebet/ vnd ſolte er gleich uͤber 20. oder 30. Jahren durch dieſe meine Invention wohlfeyl werden/ ſo hat man vnterdeſſen den nutzen davon gehabt/ vnd beſcheret hernach Gott etwas anders; ſo vnwerth aber wird er nimmer werden/ daß er nicht ſein Geld noch gelten ſolte/ vnd wann er auch gar kein Geld gelten wolte/ welches doch vnmuͤglich iſt das es dahin kommen ſolte/ ſo habe ich ſo viel an- leytung geben in denen 1.2. vnd 4. Theil meiner Ofen/ wie auch in der Explication uͤber mein Miraculum Mundi, in dein 2. vnd 3. Theil meiner Pharmacopœæ Spagyricæ, wie auch in dieſem 2. vnd folgenden 3. vnd 4. Theil des Teutſchlands Wohlfarts/ daß man ſolchen zu vielen nuͤtzlichen wercken verbrauchen vnd gewinn darmit machen kan Iſt alſo der Salpeter ein ſolches Edel Subjectum deſſen nimmer zu viel ſeyn kan/ dar- umb billig darnach ſolte getracht werden/ wie ſolcher in Copia zu zeugen/ vnd noch viel- mehr wie er zu nuͤtzlichem gebrauch anzuwenden/ dann wunder dinge auß jhme zu brin- gen ſeyn; Er iſt das groͤſte gifft/ vnd wird doch die hoͤchſte Medicin auß jhme. Er iſt kalter als Eyß/ vnd doch warmer als kein Fewer ſeyn kan: Er iſt ein Gebehrer aller dingen/ vnd doch derſelben wieder zerſtoͤhrer. Er machet alles lebendig/ vnd toͤdet auch alles: Er iſt ſchwerer als Gold/ vnd auch leichter als der Windt. Er iſt Fewer vnd auch Waſſer: Cr iſt Luft vnd auch Erden: Er iſt Mann vnd auch Weib: Er ſchwaͤngert vnd laͤſt ſich ſchwaͤngern: Er iſt Liecht vnd auch Finſternuß: Er iſt Schwartz vnd auch Weiß. In jh- me ſeynd alle Farben der gantzen Welt. Er iſt fix vnd auch fluͤchtig. Er iſt Corporaliſch vnd auch Geiſtlich. Er verbrennet alles vnd loͤſchſt doch allen brandt. Er iſt aller dingen anfang vnd macht doch das Ende. Er macht das weyche gefrieren oder erſtarꝛen/ vnd macht doch weych alles das hart iſt. O du Schoͤpffer allerdingen/ wie groß ſeynd deine wunderwercke/ vnd wie wenig ſeynd deren die es verſtehen oder wiſſen/ noch wiſſen wol- len. O du Ewiges Liecht/ erleuchte die finſtere hertzen der boͤſen Welt-Kinder/ auf daß ſie dich
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Teutſchlands Wohlfart
Schriften ſo viel/ daß du dieſelbige ſelbſten in verbeſſerung vnd ſcheydung der Metallen
mit gutem nutzen verbrauchen kanſt/ vnd gar keinen verkauffen darffſt wann du nicht
wilt/ vnd darffſt dich dieſer arbeit oder handels gar nicht ſchaͤmen/ ein einiger Menſch kan
ein groſſes werck Regiren/ vnd darffſt auch keinen groſſen Verlag darzu/ dann allein ei-
ne Huͤtten auffzurichten/ darunter der Salpeter-ſatz trucken ſeyn kan/ biſtu nahe bey
groſſem gehoͤltz/ ſo machſtu dein Salver auß lauterem Holtz/ haſtu kein Holtz/ ſo machſtu
jhn auß Pferd-Kuͤhe-oder andern Viehe-miſt/ oder du macheſt jhn auß dem Koch-ſaltz/
Laugen von Holtz-aſchen vnd Kalck gemacht; worauß du jhn macheſt/ kan er dich nicht
viel koſten/ dann ein pfund Saltz gibt ein pfund Salpeter. Es moͤchte mancher gedencken
oder ſagen/ warumb thut Glauber dieſes werck nicht ſelber/ vnd behaͤlt den gewinn al-
lein? deme gib ich zur antwort/ daß ich ſo geitzig nicht bin alles allein zu haben/ mag wol
leyden das ein ander auch etwas hat/ ich thue es doch fuͤr mich/ ein anderer kan es vor ſich
thun/ darzu werde ichs ſo gemeyn nicht machen/ ſondern ſehen wein ichs giebe/ daß es wol
angelegt vnd nicht vnter die vnwurdige komme/ Es wird in den erſten 10. Jahren der
Salpeter ſo wohlſeyl nicht werden/ daß er nicht noch mit gutem nutzen ſolte koͤnnen be-
reytet vnd verkauffet werden. Wer weiß wer ſo lang lebet/ vnd ſolte er gleich uͤber 20. oder
30. Jahren durch dieſe meine Invention wohlfeyl werden/ ſo hat man vnterdeſſen den
nutzen davon gehabt/ vnd beſcheret hernach Gott etwas anders; ſo vnwerth aber wird er
nimmer werden/ daß er nicht ſein Geld noch gelten ſolte/ vnd wann er auch gar kein Geld
gelten wolte/ welches doch vnmuͤglich iſt das es dahin kommen ſolte/ ſo habe ich ſo viel an-
leytung geben in denen 1.2. vnd 4. Theil meiner Ofen/ wie auch in der Explication uͤber
mein Miraculum Mundi, in dein 2. vnd 3. Theil meiner Pharmacopœæ Spagyricæ,
wie auch in dieſem 2. vnd folgenden 3. vnd 4. Theil des Teutſchlands Wohlfarts/ daß
man ſolchen zu vielen nuͤtzlichen wercken verbrauchen vnd gewinn darmit machen kan
Iſt alſo der Salpeter ein ſolches Edel Subjectum deſſen nimmer zu viel ſeyn kan/ dar-
umb billig darnach ſolte getracht werden/ wie ſolcher in Copia zu zeugen/ vnd noch viel-
mehr wie er zu nuͤtzlichem gebrauch anzuwenden/ dann wunder dinge auß jhme zu brin-
gen ſeyn; Er iſt das groͤſte gifft/ vnd wird doch die hoͤchſte Medicin auß jhme. Er iſt kalter
als Eyß/ vnd doch warmer als kein Fewer ſeyn kan: Er iſt ein Gebehrer aller dingen/ vnd
doch derſelben wieder zerſtoͤhrer. Er machet alles lebendig/ vnd toͤdet auch alles: Er iſt
ſchwerer als Gold/ vnd auch leichter als der Windt. Er iſt Fewer vnd auch Waſſer: Cr
iſt Luft vnd auch Erden: Er iſt Mann vnd auch Weib: Er ſchwaͤngert vnd laͤſt ſich
ſchwaͤngern: Er iſt Liecht vnd auch Finſternuß: Er iſt Schwartz vnd auch Weiß. In jh-
me ſeynd alle Farben der gantzen Welt. Er iſt fix vnd auch fluͤchtig. Er iſt Corporaliſch
vnd auch Geiſtlich. Er verbrennet alles vnd loͤſchſt doch allen brandt. Er iſt aller dingen
anfang vnd macht doch das Ende. Er macht das weyche gefrieren oder erſtarꝛen/ vnd
macht doch weych alles das hart iſt. O du Schoͤpffer allerdingen/ wie groß ſeynd deine
wunderwercke/ vnd wie wenig ſeynd deren die es verſtehen oder wiſſen/ noch wiſſen wol-
len. O du Ewiges Liecht/ erleuchte die finſtere hertzen der boͤſen Welt-Kinder/ auf daß ſie
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