Anmelden (DTAQ) DWDS     dlexDB     CLARIN-D

Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

Bild:
<< vorherige Seite

Ander Theil.
vnd nicht darnach fragen/ wann jhnen nur geholffen würde/ ist ein grosse vermessenheit
oder grobheit eines Menschen; Wie viel mahl seynd solche Menschen zu mir kommen
die mir freundliche worte geben/ vnd weilen sie Eusserlichem ansehen nach mir für from
fürkommen/ vnd sich aller behörlichen danckbarkeit gegen mich erbotten/ Ich dann jhnen
Satisfaction geleystet/ sie hernach doch durchgangen/ vnd keinen glauben gehalten: dar-
umb das allerbeste ist/ daß man stillschweige wann man etwas gutes hat/ so darff man
nicht sorgen daß man betrogen wird von denen die einem die Kunst abschwätzen/ vnd
hernach kein danck darfür wissen/ Es gienge zwar hin wann sie mit der Kunst durch-
giengen/ ob schon sie vndanckbar blieben/ vnd solches nicht erkenneten/ vnd mir nicht thä-
ten wie Farner gethan/ nach deme er alles von mir erlangt was er gesucht/ er hernacher
solches geläugnet/ mich vnd meine Schriften aufs höchste verkleinert/ vnd mir grossen
schaden gethan/ welches alles zu seiner zeit Gott schon richten wird. Die Welt ist nun so
arg vnd falsch daß man sich nicht genug bewahren oder hüten kan/ man wird betrogen;
gibt man einem Armen etwas/ so geht er hin/ vnd machts vmb ein kleines weiters ge-
meyn/ gibt man grossen vnd reichen/ so achten sie deiner nicht mehr/ wann sie haben was
sie suchen/ vnd gebens noch wol vngeschickten Laboranten vnter die hände/ die das werck
nicht verstehen/ vnd solches verderben/ vnd dich beschreyen/ du habest nicht offenhertzig
Communicirt, oder der Proceß sey nichts nütze gewesen; was hastu dann davon als
mühe/ vnruhe vnd böse nachrede? Darumb viel besser geschwiegen/ vnd lieber alles mit
dir sterben lassen/ als der vndanckbahren bösen Welt die Magnalia Dei zu offenbahren:
wann ich nicht angefangen hätte des Teutschlands Wohlfart zubeschreiben/ würde es
jetzunder wol bleiben lassen; weilen ich aber solches zu vollenden versprochen/ so wil ichs
auch halten/ vnd mit erstem den 3. vnd 4. Theil (wann Gott will) auch herauß geben/
vnd weilen in beyden folgenden Theilen die verbesserung oder Concentrirung der Me-
tallen meyst durch den Salpeter geschicht/ so habe ich in diesem andern Theil nochmah-
len das jenige bekräfftigen wollen/ was in dem Ersten Theil von der Salpeter zeugung
geschrieben; bekräfftige vnd bethewre es nochmahlen/ daß solche Salpeter zeugung auß
dem Holtz warhaftig vnd im grund der Natur fundirt sey. Ich hätte nicht glauben kön-
nen/ daß in der Welt solche dumme Esel weren/ die nicht so viel lichts in der Natur haben
solten dieses zubegreiffen/ daß auß Holtz Salpeter werden könte; Nun habe ichs aber er-
fahren daß deren viel/ die für gros wollen angesehen seyn/ vnd sich darfür nennen las-
sen/ nicht allein daran gezweiffelt/ ob es der Kunst zu thun müglich were/ sondern öf-
fentlich dargegen gestritten/ vnd als ein vnmüglich werck außgeschryen/ das mögen wol
rechte Esel seyn/ vnd nimbt mich sehr wunder/ daß man solche Narren hochgelehrt titu-
lirt,
die so gar nichts im Liecht der Natur verstehen oder wissen. Ich kan nicht lassen/
weil die gelehrten die warheit wiederstreiten/ vnd andere davon ableyten vnd jrr ma-
chen/ so will ich mit den vngelehrten vnd schlechten einfältigen Bawers-Leuten solche
überzeugen/ welche gar wol wissen/ daß alles das jenige so verfaulet oder zu mist wird/
das Feld dünge/ fett vnd fruchtbar mache/ das haben sie auß langer erfahrung/ vnd

kom-

Ander Theil.
vnd nicht darnach fragen/ wann jhnen nur geholffen wuͤrde/ iſt ein groſſe vermeſſenheit
oder grobheit eines Menſchen; Wie viel mahl ſeynd ſolche Menſchen zu mir kommen
die mir freundliche worte geben/ vnd weilen ſie Euſſerlichem anſehen nach mir fuͤr from
fuͤrkommen/ vnd ſich aller behoͤrlichen danckbarkeit gegen mich erbotten/ Ich dann jhnen
Satisfaction geleyſtet/ ſie hernach doch durchgangen/ vnd keinen glauben gehalten: dar-
umb das allerbeſte iſt/ daß man ſtillſchweige wann man etwas gutes hat/ ſo darff man
nicht ſorgen daß man betrogen wird von denen die einem die Kunſt abſchwaͤtzen/ vnd
hernach kein danck darfuͤr wiſſen/ Es gienge zwar hin wann ſie mit der Kunſt durch-
giengen/ ob ſchon ſie vndanckbar blieben/ vnd ſolches nicht erkenneten/ vnd mir nicht thaͤ-
ten wie Farner gethan/ nach deme er alles von mir erlangt was er geſucht/ er hernacher
ſolches gelaͤugnet/ mich vnd meine Schriften aufs hoͤchſte verkleinert/ vnd mir groſſen
ſchaden gethan/ welches alles zu ſeiner zeit Gott ſchon richten wird. Die Welt iſt nun ſo
arg vnd falſch daß man ſich nicht genug bewahren oder huͤten kan/ man wird betrogen;
gibt man einem Armen etwas/ ſo geht er hin/ vnd machts vmb ein kleines weiters ge-
meyn/ gibt man groſſen vnd reichen/ ſo achten ſie deiner nicht mehr/ wann ſie haben was
ſie ſuchen/ vnd gebens noch wol vngeſchickten Laboranten vnter die haͤnde/ die das werck
nicht verſtehen/ vnd ſolches verderben/ vnd dich beſchreyen/ du habeſt nicht offenhertzig
Communicirt, oder der Proceß ſey nichts nuͤtze geweſen; was haſtu dann davon als
muͤhe/ vnruhe vnd boͤſe nachrede? Darumb viel beſſer geſchwiegen/ vnd lieber alles mit
dir ſterben laſſen/ als der vndanckbahren boͤſen Welt die Magnalia Dei zu offenbahren:
wann ich nicht angefangen haͤtte des Teutſchlands Wohlfart zubeſchreiben/ wuͤrde es
jetzunder wol bleiben laſſen; weilen ich aber ſolches zu vollenden verſprochen/ ſo wil ichs
auch halten/ vnd mit erſtem den 3. vnd 4. Theil (wann Gott will) auch herauß geben/
vnd weilen in beyden folgenden Theilen die verbeſſerung oder Concentrirung der Me-
tallen meyſt durch den Salpeter geſchicht/ ſo habe ich in dieſem andern Theil nochmah-
len das jenige bekraͤfftigen wollen/ was in dem Erſten Theil von der Salpeter zeugung
geſchrieben; bekraͤfftige vnd bethewre es nochmahlen/ daß ſolche Salpeter zeugung auß
dem Holtz warhaftig vnd im grund der Natur fundirt ſey. Ich haͤtte nicht glauben koͤn-
nen/ daß in der Welt ſolche dumme Eſel weren/ die nicht ſo viel lichts in der Natur haben
ſolten dieſes zubegreiffen/ daß auß Holtz Salpeter werden koͤnte; Nun habe ichs aber er-
fahren daß deren viel/ die fuͤr gros wollen angeſehen ſeyn/ vnd ſich darfuͤr nennen laſ-
ſen/ nicht allein daran gezweiffelt/ ob es der Kunſt zu thun muͤglich were/ ſondern oͤf-
fentlich dargegen geſtritten/ vnd als ein vnmuͤglich werck außgeſchryen/ das moͤgen wol
rechte Eſel ſeyn/ vnd nimbt mich ſehr wunder/ daß man ſolche Narꝛen hochgelehrt titu-
lirt,
die ſo gar nichts im Liecht der Natur verſtehen oder wiſſen. Ich kan nicht laſſen/
weil die gelehrten die warheit wiederſtreiten/ vnd andere davon ableyten vnd jrꝛ ma-
chen/ ſo will ich mit den vngelehrten vnd ſchlechten einfaͤltigen Bawers-Leuten ſolche
uͤberzeugen/ welche gar wol wiſſen/ daß alles das jenige ſo verfaulet oder zu miſt wird/
das Feld duͤnge/ fett vnd fruchtbar mache/ das haben ſie auß langer erfahrung/ vnd

kom-
<TEI>
  <text>
    <body>
      <div n="1">
        <div n="2">
          <div n="3">
            <p><pb facs="#f0459" n="439"/><fw place="top" type="header"><hi rendition="#fr">Ander Theil.</hi></fw><lb/>
vnd nicht darnach fragen/ wann jhnen nur geholffen wu&#x0364;rde/ i&#x017F;t ein gro&#x017F;&#x017F;e verme&#x017F;&#x017F;enheit<lb/>
oder grobheit eines Men&#x017F;chen; Wie viel mahl &#x017F;eynd &#x017F;olche Men&#x017F;chen zu mir kommen<lb/>
die mir freundliche worte geben/ vnd weilen &#x017F;ie Eu&#x017F;&#x017F;erlichem an&#x017F;ehen nach mir fu&#x0364;r from<lb/>
fu&#x0364;rkommen/ vnd &#x017F;ich aller beho&#x0364;rlichen danckbarkeit gegen mich erbotten/ Ich dann jhnen<lb/><hi rendition="#aq">Satisfaction</hi> geley&#x017F;tet/ &#x017F;ie hernach doch durchgangen/ vnd keinen glauben gehalten: dar-<lb/>
umb das allerbe&#x017F;te i&#x017F;t/ daß man &#x017F;till&#x017F;chweige wann man etwas gutes hat/ &#x017F;o darff man<lb/>
nicht &#x017F;orgen daß man betrogen wird von denen die einem die Kun&#x017F;t ab&#x017F;chwa&#x0364;tzen/ vnd<lb/>
hernach kein danck darfu&#x0364;r wi&#x017F;&#x017F;en/ Es gienge zwar hin wann &#x017F;ie mit der Kun&#x017F;t durch-<lb/>
giengen/ ob &#x017F;chon &#x017F;ie vndanckbar blieben/ vnd &#x017F;olches nicht erkenneten/ vnd mir nicht tha&#x0364;-<lb/>
ten wie Farner gethan/ nach deme er alles von mir erlangt was er ge&#x017F;ucht/ er hernacher<lb/>
&#x017F;olches gela&#x0364;ugnet/ mich vnd meine Schriften aufs ho&#x0364;ch&#x017F;te verkleinert/ vnd mir gro&#x017F;&#x017F;en<lb/>
&#x017F;chaden gethan/ welches alles zu &#x017F;einer zeit Gott &#x017F;chon richten wird. Die Welt i&#x017F;t nun &#x017F;o<lb/>
arg vnd fal&#x017F;ch daß man &#x017F;ich nicht genug bewahren oder hu&#x0364;ten kan/ man wird betrogen;<lb/>
gibt man einem Armen etwas/ &#x017F;o geht er hin/ vnd machts vmb ein kleines weiters ge-<lb/>
meyn/ gibt man gro&#x017F;&#x017F;en vnd reichen/ &#x017F;o achten &#x017F;ie deiner nicht mehr/ wann &#x017F;ie haben was<lb/>
&#x017F;ie &#x017F;uchen/ vnd gebens noch wol vnge&#x017F;chickten Laboranten vnter die ha&#x0364;nde/ die das werck<lb/>
nicht ver&#x017F;tehen/ vnd &#x017F;olches verderben/ vnd dich be&#x017F;chreyen/ du habe&#x017F;t nicht offenhertzig<lb/><hi rendition="#aq">Communicirt,</hi> oder der Proceß &#x017F;ey nichts nu&#x0364;tze gewe&#x017F;en; was ha&#x017F;tu dann davon als<lb/>
mu&#x0364;he/ vnruhe vnd bo&#x0364;&#x017F;e nachrede? Darumb viel be&#x017F;&#x017F;er ge&#x017F;chwiegen/ vnd lieber alles mit<lb/>
dir &#x017F;terben la&#x017F;&#x017F;en/ als der vndanckbahren bo&#x0364;&#x017F;en Welt die <hi rendition="#aq">Magnalia Dei</hi> zu offenbahren:<lb/>
wann ich nicht angefangen ha&#x0364;tte des Teut&#x017F;chlands Wohlfart zube&#x017F;chreiben/ wu&#x0364;rde es<lb/>
jetzunder wol bleiben la&#x017F;&#x017F;en; weilen ich aber &#x017F;olches zu vollenden ver&#x017F;prochen/ &#x017F;o wil ichs<lb/>
auch halten/ vnd mit er&#x017F;tem den 3. vnd 4. Theil (wann Gott will) auch herauß geben/<lb/>
vnd weilen in beyden folgenden Theilen die verbe&#x017F;&#x017F;erung oder Concentrirung der Me-<lb/>
tallen mey&#x017F;t durch den Salpeter ge&#x017F;chicht/ &#x017F;o habe ich in die&#x017F;em andern Theil nochmah-<lb/>
len das jenige bekra&#x0364;fftigen wollen/ was in dem Er&#x017F;ten Theil von der Salpeter zeugung<lb/>
ge&#x017F;chrieben; bekra&#x0364;fftige vnd bethewre es nochmahlen/ daß &#x017F;olche Salpeter zeugung auß<lb/>
dem Holtz warhaftig vnd im grund der Natur <hi rendition="#aq">fundirt</hi> &#x017F;ey. Ich ha&#x0364;tte nicht glauben ko&#x0364;n-<lb/>
nen/ daß in der Welt &#x017F;olche dumme E&#x017F;el weren/ die nicht &#x017F;o viel lichts in der Natur haben<lb/>
&#x017F;olten die&#x017F;es zubegreiffen/ daß auß Holtz Salpeter werden ko&#x0364;nte; Nun habe ichs aber er-<lb/>
fahren daß deren viel/ die fu&#x0364;r gros wollen ange&#x017F;ehen &#x017F;eyn/ vnd &#x017F;ich darfu&#x0364;r nennen la&#x017F;-<lb/>
&#x017F;en/ nicht allein daran gezweiffelt/ ob es der Kun&#x017F;t zu thun mu&#x0364;glich were/ &#x017F;ondern o&#x0364;f-<lb/>
fentlich dargegen ge&#x017F;tritten/ vnd als ein vnmu&#x0364;glich werck außge&#x017F;chryen/ das mo&#x0364;gen wol<lb/>
rechte E&#x017F;el &#x017F;eyn/ vnd nimbt mich &#x017F;ehr wunder/ daß man &#x017F;olche Nar&#xA75B;en hochgelehrt <hi rendition="#aq">titu-<lb/>
lirt,</hi> die &#x017F;o gar nichts im Liecht der Natur ver&#x017F;tehen oder wi&#x017F;&#x017F;en. Ich kan nicht la&#x017F;&#x017F;en/<lb/>
weil die gelehrten die warheit wieder&#x017F;treiten/ vnd andere davon ableyten vnd jr&#xA75B; ma-<lb/>
chen/ &#x017F;o will ich mit den vngelehrten vnd &#x017F;chlechten einfa&#x0364;ltigen Bawers-Leuten &#x017F;olche<lb/>
u&#x0364;berzeugen/ welche gar wol wi&#x017F;&#x017F;en/ daß alles das jenige &#x017F;o verfaulet oder zu mi&#x017F;t wird/<lb/>
das Feld du&#x0364;nge/ fett vnd fruchtbar mache/ das haben &#x017F;ie auß langer erfahrung/ vnd<lb/>
<fw place="bottom" type="catch">kom-</fw><lb/></p>
          </div>
        </div>
      </div>
    </body>
  </text>
</TEI>
[439/0459] Ander Theil. vnd nicht darnach fragen/ wann jhnen nur geholffen wuͤrde/ iſt ein groſſe vermeſſenheit oder grobheit eines Menſchen; Wie viel mahl ſeynd ſolche Menſchen zu mir kommen die mir freundliche worte geben/ vnd weilen ſie Euſſerlichem anſehen nach mir fuͤr from fuͤrkommen/ vnd ſich aller behoͤrlichen danckbarkeit gegen mich erbotten/ Ich dann jhnen Satisfaction geleyſtet/ ſie hernach doch durchgangen/ vnd keinen glauben gehalten: dar- umb das allerbeſte iſt/ daß man ſtillſchweige wann man etwas gutes hat/ ſo darff man nicht ſorgen daß man betrogen wird von denen die einem die Kunſt abſchwaͤtzen/ vnd hernach kein danck darfuͤr wiſſen/ Es gienge zwar hin wann ſie mit der Kunſt durch- giengen/ ob ſchon ſie vndanckbar blieben/ vnd ſolches nicht erkenneten/ vnd mir nicht thaͤ- ten wie Farner gethan/ nach deme er alles von mir erlangt was er geſucht/ er hernacher ſolches gelaͤugnet/ mich vnd meine Schriften aufs hoͤchſte verkleinert/ vnd mir groſſen ſchaden gethan/ welches alles zu ſeiner zeit Gott ſchon richten wird. Die Welt iſt nun ſo arg vnd falſch daß man ſich nicht genug bewahren oder huͤten kan/ man wird betrogen; gibt man einem Armen etwas/ ſo geht er hin/ vnd machts vmb ein kleines weiters ge- meyn/ gibt man groſſen vnd reichen/ ſo achten ſie deiner nicht mehr/ wann ſie haben was ſie ſuchen/ vnd gebens noch wol vngeſchickten Laboranten vnter die haͤnde/ die das werck nicht verſtehen/ vnd ſolches verderben/ vnd dich beſchreyen/ du habeſt nicht offenhertzig Communicirt, oder der Proceß ſey nichts nuͤtze geweſen; was haſtu dann davon als muͤhe/ vnruhe vnd boͤſe nachrede? Darumb viel beſſer geſchwiegen/ vnd lieber alles mit dir ſterben laſſen/ als der vndanckbahren boͤſen Welt die Magnalia Dei zu offenbahren: wann ich nicht angefangen haͤtte des Teutſchlands Wohlfart zubeſchreiben/ wuͤrde es jetzunder wol bleiben laſſen; weilen ich aber ſolches zu vollenden verſprochen/ ſo wil ichs auch halten/ vnd mit erſtem den 3. vnd 4. Theil (wann Gott will) auch herauß geben/ vnd weilen in beyden folgenden Theilen die verbeſſerung oder Concentrirung der Me- tallen meyſt durch den Salpeter geſchicht/ ſo habe ich in dieſem andern Theil nochmah- len das jenige bekraͤfftigen wollen/ was in dem Erſten Theil von der Salpeter zeugung geſchrieben; bekraͤfftige vnd bethewre es nochmahlen/ daß ſolche Salpeter zeugung auß dem Holtz warhaftig vnd im grund der Natur fundirt ſey. Ich haͤtte nicht glauben koͤn- nen/ daß in der Welt ſolche dumme Eſel weren/ die nicht ſo viel lichts in der Natur haben ſolten dieſes zubegreiffen/ daß auß Holtz Salpeter werden koͤnte; Nun habe ichs aber er- fahren daß deren viel/ die fuͤr gros wollen angeſehen ſeyn/ vnd ſich darfuͤr nennen laſ- ſen/ nicht allein daran gezweiffelt/ ob es der Kunſt zu thun muͤglich were/ ſondern oͤf- fentlich dargegen geſtritten/ vnd als ein vnmuͤglich werck außgeſchryen/ das moͤgen wol rechte Eſel ſeyn/ vnd nimbt mich ſehr wunder/ daß man ſolche Narꝛen hochgelehrt titu- lirt, die ſo gar nichts im Liecht der Natur verſtehen oder wiſſen. Ich kan nicht laſſen/ weil die gelehrten die warheit wiederſtreiten/ vnd andere davon ableyten vnd jrꝛ ma- chen/ ſo will ich mit den vngelehrten vnd ſchlechten einfaͤltigen Bawers-Leuten ſolche uͤberzeugen/ welche gar wol wiſſen/ daß alles das jenige ſo verfaulet oder zu miſt wird/ das Feld duͤnge/ fett vnd fruchtbar mache/ das haben ſie auß langer erfahrung/ vnd kom-

Suche im Werk

Hilfe

Informationen zum Werk

Download dieses Werks

XML (TEI P5) · HTML · Text
TCF (text annotation layer)
XML (TEI P5 inkl. att.linguistic)

Metadaten zum Werk

TEI-Header · CMDI · Dublin Core

Ansichten dieser Seite

Voyant Tools ?

Language Resource Switchboard?

Feedback

Sie haben einen Fehler gefunden? Dann können Sie diesen über unsere Qualitätssicherungsplattform DTAQ melden.

Kommentar zur DTA-Ausgabe

Dieses Werk wurde gemäß den DTA-Transkriptionsrichtlinien im Double-Keying-Verfahren von Nicht-Muttersprachlern erfasst und in XML/TEI P5 nach DTA-Basisformat kodiert.




Ansicht auf Standard zurückstellen

URL zu diesem Werk: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659
URL zu dieser Seite: https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/459
Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 439. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/459>, abgerufen am 22.11.2024.