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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Teutschlands Wohlfarts
sophis der wachende Drach genant) so zuvorn auch tod gewesen/ vnd auß der Lufft sein
Leben gezogen hat. Weilen dann hierauß klärlich bewiesen/ daß aller Dingen Leben auß
der Lufft kompt/ Daß jenige aber so nicht an die Lufft kompt/ des Lebens nicht theilhaff-
tig werden kan/ vnd auch dieses so allbereyt das Leben empfangen hat/ vnd jhme die Lufft
entzogen wird/ solches wieder versticket vnd abstirbt. Daher aller Dingen tod/ nemblich
auß der Zurückhaltung oder Benehmung der Lufft (darinn aller Dingen Leben beste-
het/ es geschehe gleich aufwasserley Weise es auch seyn möge) seinen Vhrsprung her hat/
wie zu sehen bey dem obangezogenen Exempel mit dem Essig/ wann der Honig oder Zu-
cker nicht mit Wasser erdünnert oder angefeuchtet worden/ er an sich selber nimmer zu
Essig hätte werden können.

Gleich wie auch kein Weintrauben/ Aepffel/ Birn/ Gersten/ Haber oder Weitzen/
wann sie nicht ins Wasser gebracht/ also trucken liegende zu Essig werden könten/ dann
die Lufft jhr Leben in das trucken vnd verschlossen Corpus nicht hätte eynbringen kön-
nen. Dann die Jenige so den Essig ins gros machen/ wissen wol daß die warme Lufft
solchen machet/ Derohalben sie die Fässer Sommerszeit an die Sonne/ vnd Winters in
die warme Stuben legen/ vnd hinten vnd forn an dem Bodem Löcher machen/ auff daß
die Lufft hineyn gehen/ den Wein/ Bier oder Meth/ bald zu Essig machen könne: Sie
wissen auch dieses/ daß ein guter starcker Essig/ wann derselbe lang versperret vnd ohne
Lufft ligt/ wieder erstirbt/ abstehet vnd verdirbt. Wann dann eben so wolbey andern Sub-
jectis,
vnd allhier bey dem Salpeter insonderheit solches zuverstehen/ können wir sagen/
Je mehr warme Lufft zu dem Wein oder Bier kompt/ Je bald er saurer Essig daraus
wird/ vnd je mehr warme Lufft zu den Salien kompt/ Je geschwinder dieselbe jhr Leben
auß der Lufft an sich ziehen vnd zu Salpeter werden. Derentwegen die Salpetersieder
jhre außgezogene Erden bisweilen ümbgraben/ vnd mit Wasser begiessen/ auff daß die
Lufft desto besser in die truckne Erden wircken/ vnd Salpeter dareyn bringen kan/ Wel-
ches aber noch gar langsam zugehet/ vnd eben zuvergleichen/ als wann man die Wein-
trauben oder Oepffel ein wenig preßte/ vnd Stiel vnd Butzen an die Lufft setzte/ Essig
darauß zu machen/ oder das Korn nur klein schrotete/ mit Wasser anfeuchtete/ hinsetzte/
Essig zu werden/ welches zwar geschehen würde/ aber viel langsamer als wann der
Wein/ Bier oder ander Getränck ohne Treber oder Hülsen hingelegt würde. So auch
bey dem Salpeter in acht zu nehmen/ Dann je mehr die Lufft die Salia berühret/ Je ge-
schwinder sie zu lebendigem Salpeter werden. Wie an den alten Mauren zu sehen die
etwas feucht stehen/ außwendig der Calx viva lebendig vnd zu Salpeter wird/ inwendig
in der Mauren dahin die Lufft nicht kommen kan/ hergegen gar nicht geschicht. Wann
ich dann dieses weiß/ daß die Treber bey dem Wein vnd Korn nicht/ sondern nur der dün-
ne Safft/ so durchs pressen oder Hülff des Wassers darauß gezogen/ zu Essig wird/ so
siehe ich auch dieses/ daß nicht die Holtzaschen oder Calx via, oder dergleichen Calcinata,
sondern nur daß darinnen verborgen Saltz/ zu Salpeter werden kan/ vnd nicht die tode
hülsen. Dieweilen dann die Calcinata, wann selbige mit Wasser angefeuchtet/ an die

war-

Teutſchlands Wohlfarts
ſophis der wachende Drach genant) ſo zuvorn auch tod geweſen/ vnd auß der Lufft ſein
Leben gezogen hat. Weilen dann hierauß klaͤrlich bewieſen/ daß aller Dingen Leben auß
der Lufft kompt/ Daß jenige aber ſo nicht an die Lufft kompt/ des Lebens nicht theilhaff-
tig werden kan/ vnd auch dieſes ſo allbereyt das Leben empfangen hat/ vnd jhme die Lufft
entzogen wird/ ſolches wieder verſticket vnd abſtirbt. Daher aller Dingen tod/ nemblich
auß der Zuruͤckhaltung oder Benehmung der Lufft (darinn aller Dingen Leben beſte-
het/ es geſchehe gleich aufwaſſerley Weiſe es auch ſeyn moͤge) ſeinen Vhrſprung her hat/
wie zu ſehen bey dem obangezogenen Exempel mit dem Eſſig/ wann der Honig oder Zu-
cker nicht mit Waſſer erduͤnnert oder angefeuchtet worden/ er an ſich ſelber nimmer zu
Eſſig haͤtte werden koͤnnen.

Gleich wie auch kein Weintrauben/ Aepffel/ Birn/ Gerſten/ Haber oder Weitzen/
wann ſie nicht ins Waſſer gebracht/ alſo trucken liegende zu Eſſig werden koͤnten/ dann
die Lufft jhr Leben in das trucken vnd verſchloſſen Corpus nicht haͤtte eynbringen koͤn-
nen. Dann die Jenige ſo den Eſſig ins gros machen/ wiſſen wol daß die warme Lufft
ſolchen machet/ Derohalben ſie die Faͤſſer Sommerszeit an die Sonne/ vnd Winters in
die warme Stuben legen/ vnd hinten vnd forn an dem Bodem Loͤcher machen/ auff daß
die Lufft hineyn gehen/ den Wein/ Bier oder Meth/ bald zu Eſſig machen koͤnne: Sie
wiſſen auch dieſes/ daß ein guter ſtarcker Eſſig/ wann derſelbe lang verſperꝛet vnd ohne
Lufft ligt/ wieder erſtirbt/ abſtehet vnd verdirbt. Wann dann eben ſo wolbey andern Sub-
jectis,
vnd allhier bey dem Salpeter inſonderheit ſolches zuverſtehen/ koͤnnen wir ſagen/
Je mehr warme Lufft zu dem Wein oder Bier kompt/ Je bald er ſaurer Eſſig daraus
wird/ vnd je mehr warme Lufft zu den Salien kompt/ Je geſchwinder dieſelbe jhr Leben
auß der Lufft an ſich ziehen vnd zu Salpeter werden. Derentwegen die Salpeterſieder
jhre außgezogene Erden bisweilen uͤmbgraben/ vnd mit Waſſer begieſſen/ auff daß die
Lufft deſto beſſer in die truckne Erden wircken/ vnd Salpeter dareyn bringen kan/ Wel-
ches aber noch gar langſam zugehet/ vnd eben zuvergleichen/ als wann man die Wein-
trauben oder Oepffel ein wenig preßte/ vnd Stiel vnd Butzen an die Lufft ſetzte/ Eſſig
darauß zu machen/ oder das Korn nur klein ſchrotete/ mit Waſſer anfeuchtete/ hinſetzte/
Eſſig zu werden/ welches zwar geſchehen wuͤrde/ aber viel langſamer als wann der
Wein/ Bier oder ander Getraͤnck ohne Treber oder Huͤlſen hingelegt wuͤrde. So auch
bey dem Salpeter in acht zu nehmen/ Dann je mehr die Lufft die Salia beruͤhret/ Je ge-
ſchwinder ſie zu lebendigem Salpeter werden. Wie an den alten Mauren zu ſehen die
etwas feucht ſtehen/ außwendig der Calx viva lebendig vnd zu Salpeter wird/ inwendig
in der Mauren dahin die Lufft nicht kommen kan/ hergegen gar nicht geſchicht. Wann
ich dann dieſes weiß/ daß die Treber bey dem Wein vnd Korn nicht/ ſondern nur der duͤn-
ne Safft/ ſo durchs preſſen oder Huͤlff des Waſſers darauß gezogen/ zu Eſſig wird/ ſo
ſiehe ich auch dieſes/ daß nicht die Holtzaſchen oder Calx via, oder dergleichen Calcinata,
ſondern nur daß darinnen verborgen Saltz/ zu Salpeter werden kan/ vnd nicht die tode
huͤlſen. Dieweilen dann die Calcinata, wann ſelbige mit Waſſer angefeuchtet/ an die

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[390/0410] Teutſchlands Wohlfarts ſophis der wachende Drach genant) ſo zuvorn auch tod geweſen/ vnd auß der Lufft ſein Leben gezogen hat. Weilen dann hierauß klaͤrlich bewieſen/ daß aller Dingen Leben auß der Lufft kompt/ Daß jenige aber ſo nicht an die Lufft kompt/ des Lebens nicht theilhaff- tig werden kan/ vnd auch dieſes ſo allbereyt das Leben empfangen hat/ vnd jhme die Lufft entzogen wird/ ſolches wieder verſticket vnd abſtirbt. Daher aller Dingen tod/ nemblich auß der Zuruͤckhaltung oder Benehmung der Lufft (darinn aller Dingen Leben beſte- het/ es geſchehe gleich aufwaſſerley Weiſe es auch ſeyn moͤge) ſeinen Vhrſprung her hat/ wie zu ſehen bey dem obangezogenen Exempel mit dem Eſſig/ wann der Honig oder Zu- cker nicht mit Waſſer erduͤnnert oder angefeuchtet worden/ er an ſich ſelber nimmer zu Eſſig haͤtte werden koͤnnen. Gleich wie auch kein Weintrauben/ Aepffel/ Birn/ Gerſten/ Haber oder Weitzen/ wann ſie nicht ins Waſſer gebracht/ alſo trucken liegende zu Eſſig werden koͤnten/ dann die Lufft jhr Leben in das trucken vnd verſchloſſen Corpus nicht haͤtte eynbringen koͤn- nen. Dann die Jenige ſo den Eſſig ins gros machen/ wiſſen wol daß die warme Lufft ſolchen machet/ Derohalben ſie die Faͤſſer Sommerszeit an die Sonne/ vnd Winters in die warme Stuben legen/ vnd hinten vnd forn an dem Bodem Loͤcher machen/ auff daß die Lufft hineyn gehen/ den Wein/ Bier oder Meth/ bald zu Eſſig machen koͤnne: Sie wiſſen auch dieſes/ daß ein guter ſtarcker Eſſig/ wann derſelbe lang verſperꝛet vnd ohne Lufft ligt/ wieder erſtirbt/ abſtehet vnd verdirbt. Wann dann eben ſo wolbey andern Sub- jectis, vnd allhier bey dem Salpeter inſonderheit ſolches zuverſtehen/ koͤnnen wir ſagen/ Je mehr warme Lufft zu dem Wein oder Bier kompt/ Je bald er ſaurer Eſſig daraus wird/ vnd je mehr warme Lufft zu den Salien kompt/ Je geſchwinder dieſelbe jhr Leben auß der Lufft an ſich ziehen vnd zu Salpeter werden. Derentwegen die Salpeterſieder jhre außgezogene Erden bisweilen uͤmbgraben/ vnd mit Waſſer begieſſen/ auff daß die Lufft deſto beſſer in die truckne Erden wircken/ vnd Salpeter dareyn bringen kan/ Wel- ches aber noch gar langſam zugehet/ vnd eben zuvergleichen/ als wann man die Wein- trauben oder Oepffel ein wenig preßte/ vnd Stiel vnd Butzen an die Lufft ſetzte/ Eſſig darauß zu machen/ oder das Korn nur klein ſchrotete/ mit Waſſer anfeuchtete/ hinſetzte/ Eſſig zu werden/ welches zwar geſchehen wuͤrde/ aber viel langſamer als wann der Wein/ Bier oder ander Getraͤnck ohne Treber oder Huͤlſen hingelegt wuͤrde. So auch bey dem Salpeter in acht zu nehmen/ Dann je mehr die Lufft die Salia beruͤhret/ Je ge- ſchwinder ſie zu lebendigem Salpeter werden. Wie an den alten Mauren zu ſehen die etwas feucht ſtehen/ außwendig der Calx viva lebendig vnd zu Salpeter wird/ inwendig in der Mauren dahin die Lufft nicht kommen kan/ hergegen gar nicht geſchicht. Wann ich dann dieſes weiß/ daß die Treber bey dem Wein vnd Korn nicht/ ſondern nur der duͤn- ne Safft/ ſo durchs preſſen oder Huͤlff des Waſſers darauß gezogen/ zu Eſſig wird/ ſo ſiehe ich auch dieſes/ daß nicht die Holtzaſchen oder Calx via, oder dergleichen Calcinata, ſondern nur daß darinnen verborgen Saltz/ zu Salpeter werden kan/ vnd nicht die tode huͤlſen. Dieweilen dann die Calcinata, wann ſelbige mit Waſſer angefeuchtet/ an die war-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 390. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/410>, abgerufen am 25.11.2024.