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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Teutschlands Wohlfarts
nicht entlauffen kan) behalten wird: Daß übrige vnd gerathe Holtz aber/ dannoch alles
zum Bauwerck oder erhaltung der Thier-Jachten/ kan stehen vnd verschont bleiben.
Würden auch durch dieses Mittel die Bäume Lufft bekommen/ vnd desto besser in die
höhe wachsen können: Das Wild auch/ wann jhnen die Sträuche weggeräumbt/ dests
bessere Weyd vnd Nahrung finden/ auch den Wölffen zuentlauffen/ so jhnen die dickt
Sträuche/ Dörner vnd Hecken sonsten verhinderten/ einen desto freyern Lauff dardurch
bekommen würde. Vnd wann man auch an solchen Orthen/ da grosses gehöltz so den
Menschen zu keinem Nutzen gereichen kan/ auch schon der grossen Bäume ein theil weg
hawen vnd zu diesem Werck verbrauchen solte/ würde man gleichwol nicht übel/ sondern
noch sehr wol daran thun/ vnd dannoch Holtzung genug seyn vnd bleiben. Dann man
sehe doch an den Spessert/ Odenwald/ Hartzwald/ Thüringer vnd Böhmerwald/ vnd
andere dergleichen grosse Wildnussen/ da gantz Teutschland solcher allenthalben voll ist/
ob mans daran auch mercket/ daß durch das Glasmachen vnd Ertzschmeltzen das Holtz
gemindert werde? Dann was diese Jahre abgehawen/ wächset ins künfftige doch wie-
der/ vnd ist nicht müglich/ wann tausend vnd noch tausend dergleichen Pressen/ den
Safft auß dem Holtz zu pressen/ angerichtet würden/ einiger Schaden oder nachtheil
darvon kommen könte. Warumb solte mans dann vnterlassen? grosse Fürstenthümber
würden dardurch mercklich verbessert werden/ vnd doch keines dem andern zu schaden.

Sage derolben nochmalen/ daß Gott der Allmächtige etwas sonderlichs mit vns
vor hat/ weilen er vns solche überauß grosse Mittel in die Hände gibt/ villeicht die Zeit
kommen dörffte/ daß wirs nötig haben möchten: Dann man lese vnd besehe der Alten
vnd Newen Scribenten Schrifften vnd Historien/ so wird man finden/ so offt in eim
Land ein sonderbare grosse Wohlfeylung kommen/ bald darauff ein grosse Thewrung er-
folgt ist: Gleichsam als wann Gott der Allmächtige die wenige Frommen/ so noch vnter
dem grossen hauffen der Gottlosen leben/ warnen wolte/ daß sie sich mit dem überfluß/
auff ein zeitlang versorgen solten. Vnd ein gewisses omen, worinn der überfluß/ bald
hernach der Mangel darauff folgen kan.

Es darffs nicht viel Exempla anzuziehen/ dann dieses gar zu bekant ist. Derent-
halben ich die Concentration des Weins/ Korns vnd Holtzes/ mein Patriam, das liebe
Teutschland/ vor zukünfftigem Mangel/ so leichtlich bald (welches Gott verhüten wolle)
geschehen könte/ zu Proviantiren vnd zu versorgen/ beschreiben müssen. Es werde nun
gleich angenommen oder nicht/ so habe ich mein Gewissen erleichtert/ vnd mein von Gott
verliehens Talentum nicht begraben/ sondern nach Gottes befehl meinem Nächsten
zum besten herfür geben wollen: Ich sorge aber es werde wenig früchten/ dann die St-
cherheit bey vns Teutschen jetziger Zeit gar zu gros ist: Man kan nicht glauben daß das
Fewer warm ist vnd brennet/ bis daß man fühlet/ Dann ist es aber zu spath/ vnd hilfft
kein schwimmen/ wann einem das Wasser schon ans Maul gehet/ so der Krampff darzu
kompt. Darumb bey zeiten Fewer vnd Wasser geflohen/ oder sich dafür bewahrt/ als
muthwilliger vnd vnachtsamer weiß darinn vmbkommen vnd verderben.

Ich

Teutſchlands Wohlfarts
nicht entlauffen kan) behalten wird: Daß uͤbrige vnd gerathe Holtz aber/ dannoch alles
zum Bauwerck oder erhaltung der Thier-Jachten/ kan ſtehen vnd verſchont bleiben.
Wuͤrden auch durch dieſes Mittel die Baͤume Lufft bekommen/ vnd deſto beſſer in die
hoͤhe wachſen koͤnnen: Das Wild auch/ wann jhnen die Straͤuche weggeraͤumbt/ deſts
beſſere Weyd vnd Nahrung finden/ auch den Woͤlffen zuentlauffen/ ſo jhnen die dickt
Straͤuche/ Doͤrner vñ Hecken ſonſten verhinderten/ einen deſto freyern Lauff dardurch
bekommen wuͤrde. Vnd wann man auch an ſolchen Orthen/ da groſſes gehoͤltz ſo den
Menſchen zu keinem Nutzen gereichen kan/ auch ſchon der groſſen Baͤume ein theil weg
hawen vnd zu dieſem Werck verbrauchen ſolte/ wuͤrde man gleichwol nicht uͤbel/ ſondern
noch ſehr wol daran thun/ vnd dannoch Holtzung genug ſeyn vnd bleiben. Dann man
ſehe doch an den Speſſert/ Odenwald/ Hartzwald/ Thuͤringer vnd Boͤhmerwald/ vnd
andere dergleichen groſſe Wildnuſſen/ da gantz Teutſchland ſolcher allenthalben voll iſt/
ob mans daran auch mercket/ daß durch das Glasmachen vnd Ertzſchmeltzen das Holtz
gemindert werde? Dann was dieſe Jahre abgehawen/ waͤchſet ins kuͤnfftige doch wie-
der/ vnd iſt nicht muͤglich/ wann tauſend vnd noch tauſend dergleichen Preſſen/ den
Safft auß dem Holtz zu preſſen/ angerichtet wuͤrden/ einiger Schaden oder nachtheil
darvon kommen koͤnte. Warumb ſolte mans dann vnterlaſſen? groſſe Fuͤrſtenthuͤmber
wuͤrden dardurch mercklich verbeſſert werden/ vnd doch keines dem andern zu ſchaden.

Sage derolben nochmalen/ daß Gott der Allmaͤchtige etwas ſonderlichs mit vns
vor hat/ weilen er vns ſolche uͤberauß groſſe Mittel in die Haͤnde gibt/ villeicht die Zeit
kommen doͤrffte/ daß wirs noͤtig haben moͤchten: Dann man leſe vnd beſehe der Alten
vnd Newen Scribenten Schrifften vnd Hiſtorien/ ſo wird man finden/ ſo offt in eim
Land ein ſonderbare groſſe Wohlfeylung kommen/ bald darauff ein groſſe Thewrung er-
folgt iſt: Gleichſam als wann Gott der Allmaͤchtige die wenige Frommen/ ſo noch vnter
dem groſſen hauffen der Gottloſen leben/ warnen wolte/ daß ſie ſich mit dem uͤberfluß/
auff ein zeitlang verſorgen ſolten. Vnd ein gewiſſes omen, worinn der uͤberfluß/ bald
hernach der Mangel darauff folgen kan.

Es darffs nicht viel Exempla anzuziehen/ dann dieſes gar zu bekant iſt. Derent-
halben ich die Concentration des Weins/ Korns vnd Holtzes/ mein Patriam, das liebe
Teutſchland/ vor zukuͤnfftigem Mangel/ ſo leichtlich bald (welches Gott verhuͤten wolle)
geſchehen koͤnte/ zu Proviantiren vnd zu verſorgen/ beſchreiben muͤſſen. Es werde nun
gleich angenommen oder nicht/ ſo habe ich mein Gewiſſen erleichtert/ vnd mein von Gott
verliehens Talentum nicht begraben/ ſondern nach Gottes befehl meinem Naͤchſten
zum beſten herfuͤr geben wollen: Ich ſorge aber es werde wenig fruͤchten/ dann die St-
cherheit bey vns Teutſchen jetziger Zeit gar zu gros iſt: Man kan nicht glauben daß das
Fewer warm iſt vnd brennet/ bis daß man fuͤhlet/ Dann iſt es aber zu ſpath/ vnd hilfft
kein ſchwimmen/ wann einem das Waſſer ſchon ans Maul gehet/ ſo der Krampff darzu
kompt. Darumb bey zeiten Fewer vnd Waſſer geflohen/ oder ſich dafuͤr bewahrt/ als
muthwilliger vnd vnachtſamer weiß darinn vmbkommen vnd verderben.

Ich
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[382/0402] Teutſchlands Wohlfarts nicht entlauffen kan) behalten wird: Daß uͤbrige vnd gerathe Holtz aber/ dannoch alles zum Bauwerck oder erhaltung der Thier-Jachten/ kan ſtehen vnd verſchont bleiben. Wuͤrden auch durch dieſes Mittel die Baͤume Lufft bekommen/ vnd deſto beſſer in die hoͤhe wachſen koͤnnen: Das Wild auch/ wann jhnen die Straͤuche weggeraͤumbt/ deſts beſſere Weyd vnd Nahrung finden/ auch den Woͤlffen zuentlauffen/ ſo jhnen die dickt Straͤuche/ Doͤrner vñ Hecken ſonſten verhinderten/ einen deſto freyern Lauff dardurch bekommen wuͤrde. Vnd wann man auch an ſolchen Orthen/ da groſſes gehoͤltz ſo den Menſchen zu keinem Nutzen gereichen kan/ auch ſchon der groſſen Baͤume ein theil weg hawen vnd zu dieſem Werck verbrauchen ſolte/ wuͤrde man gleichwol nicht uͤbel/ ſondern noch ſehr wol daran thun/ vnd dannoch Holtzung genug ſeyn vnd bleiben. Dann man ſehe doch an den Speſſert/ Odenwald/ Hartzwald/ Thuͤringer vnd Boͤhmerwald/ vnd andere dergleichen groſſe Wildnuſſen/ da gantz Teutſchland ſolcher allenthalben voll iſt/ ob mans daran auch mercket/ daß durch das Glasmachen vnd Ertzſchmeltzen das Holtz gemindert werde? Dann was dieſe Jahre abgehawen/ waͤchſet ins kuͤnfftige doch wie- der/ vnd iſt nicht muͤglich/ wann tauſend vnd noch tauſend dergleichen Preſſen/ den Safft auß dem Holtz zu preſſen/ angerichtet wuͤrden/ einiger Schaden oder nachtheil darvon kommen koͤnte. Warumb ſolte mans dann vnterlaſſen? groſſe Fuͤrſtenthuͤmber wuͤrden dardurch mercklich verbeſſert werden/ vnd doch keines dem andern zu ſchaden. Sage derolben nochmalen/ daß Gott der Allmaͤchtige etwas ſonderlichs mit vns vor hat/ weilen er vns ſolche uͤberauß groſſe Mittel in die Haͤnde gibt/ villeicht die Zeit kommen doͤrffte/ daß wirs noͤtig haben moͤchten: Dann man leſe vnd beſehe der Alten vnd Newen Scribenten Schrifften vnd Hiſtorien/ ſo wird man finden/ ſo offt in eim Land ein ſonderbare groſſe Wohlfeylung kommen/ bald darauff ein groſſe Thewrung er- folgt iſt: Gleichſam als wann Gott der Allmaͤchtige die wenige Frommen/ ſo noch vnter dem groſſen hauffen der Gottloſen leben/ warnen wolte/ daß ſie ſich mit dem uͤberfluß/ auff ein zeitlang verſorgen ſolten. Vnd ein gewiſſes omen, worinn der uͤberfluß/ bald hernach der Mangel darauff folgen kan. Es darffs nicht viel Exempla anzuziehen/ dann dieſes gar zu bekant iſt. Derent- halben ich die Concentration des Weins/ Korns vnd Holtzes/ mein Patriam, das liebe Teutſchland/ vor zukuͤnfftigem Mangel/ ſo leichtlich bald (welches Gott verhuͤten wolle) geſchehen koͤnte/ zu Proviantiren vnd zu verſorgen/ beſchreiben muͤſſen. Es werde nun gleich angenommen oder nicht/ ſo habe ich mein Gewiſſen erleichtert/ vnd mein von Gott verliehens Talentum nicht begraben/ ſondern nach Gottes befehl meinem Naͤchſten zum beſten herfuͤr geben wollen: Ich ſorge aber es werde wenig fruͤchten/ dann die St- cherheit bey vns Teutſchen jetziger Zeit gar zu gros iſt: Man kan nicht glauben daß das Fewer warm iſt vnd brennet/ bis daß man fuͤhlet/ Dann iſt es aber zu ſpath/ vnd hilfft kein ſchwimmen/ wann einem das Waſſer ſchon ans Maul gehet/ ſo der Krampff darzu kompt. Darumb bey zeiten Fewer vnd Waſſer geflohen/ oder ſich dafuͤr bewahrt/ als muthwilliger vnd vnachtſamer weiß darinn vmbkommen vnd verderben. Ich

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 382. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/402>, abgerufen am 22.11.2024.