Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Teutschlands Wohlfarts Korn solches beschehen/ also wil ich im Namen Gottes/ auch das Holtz-Laub vnd Gras/vor mich nehmen/ vnd die überauß grosse vnd bisher verborgene Schätze vnd Reich- thumber der Welt jederman vor Augen legen vnd bekant machen. Der Allmächtige/ Weise vnergründliche vnd Barmhertzige Vatter aller Creaturen Himmels vnd der Erden/ Wassers vnd Lufft/ regiere vnd leyte meine Hand/ auch Sinn vnd Gedancken/ daß ich nichts anders allhier schreibe oder lehre/ als was zu seines Göttlichen Nahmens ehre/ zu aller Menschen Heil vnd Seeligkeit gereichen oder gedeyen möge/ Amen. Ju den zwey vorhergehenden Theilen oder Capitulen ist gelehrt worden/ wie die Allhier aber möchte die Frag fallen/ wie die Säfte der Kräuter/ Hecken/ Stan- Darauff ich zuverstehen gebe/ daß zwar kein Speiß oder Trank darauß werden Nun zum Werck zu schreyten/ so solte ich billig zum Ersten lehren/ wie die Säf- oder
Teutſchlands Wohlfarts Korn ſolches beſchehen/ alſo wil ich im Namen Gottes/ auch das Holtz-Laub vnd Gras/vor mich nehmen/ vnd die uͤberauß groſſe vnd bisher verborgene Schaͤtze vnd Reich- thumber der Welt jederman vor Augen legen vnd bekant machen. Der Allmaͤchtige/ Weiſe vnergruͤndliche vnd Barmhertzige Vatter aller Creaturen Himmels vnd der Erden/ Waſſers vnd Lufft/ regiere vnd leyte meine Hand/ auch Sinn vnd Gedancken/ daß ich nichts anders allhier ſchreibe oder lehre/ als was zu ſeines Goͤttlichen Nahmens ehre/ zu aller Menſchen Heil vnd Seeligkeit gereichen oder gedeyen moͤge/ Amen. Ju den zwey vorhergehenden Theilen oder Capitulen iſt gelehrt worden/ wie die Allhier aber moͤchte die Frag fallen/ wie die Saͤfte der Kraͤuter/ Hecken/ Stan- Darauff ich zuverſtehen gebe/ daß zwar kein Speiß oder Trank darauß werden Nun zum Werck zu ſchreyten/ ſo ſolte ich billig zum Erſten lehren/ wie die Saͤf- oder
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Teutſchlands Wohlfarts
Korn ſolches beſchehen/ alſo wil ich im Namen Gottes/ auch das Holtz-Laub vnd Gras/
vor mich nehmen/ vnd die uͤberauß groſſe vnd bisher verborgene Schaͤtze vnd Reich-
thumber der Welt jederman vor Augen legen vnd bekant machen. Der Allmaͤchtige/
Weiſe vnergruͤndliche vnd Barmhertzige Vatter aller Creaturen Himmels vnd der
Erden/ Waſſers vnd Lufft/ regiere vnd leyte meine Hand/ auch Sinn vnd Gedancken/
daß ich nichts anders allhier ſchreibe oder lehre/ als was zu ſeines Goͤttlichen Nahmens
ehre/ zu aller Menſchen Heil vnd Seeligkeit gereichen oder gedeyen moͤge/ Amen.
Ju den zwey vorhergehenden Theilen oder Capitulen iſt gelehrt worden/ wie die
Saͤfte des Weins vnd Korns durch Kunſt zu Concentriren vnd in die Engte zu zie-
hen/ vnd fuͤglich an ſolche oͤrter zu bringen da man Geld fuͤr haben kan.
Allhier aber moͤchte die Frag fallen/ wie die Saͤfte der Kraͤuter/ Hecken/ Stan-
den vnd groſſen Baͤumen herauß zu preſſen/ vnd wann ſie herauß/ was ſie doch (diewei-
len ſie weder zu eſſen noch zu trincken taugen/ wie dieſe auß den Korn vnd Wein) fuͤr
Nutzen geben koͤnnen?
Darauff ich zuverſtehen gebe/ daß zwar kein Speiß oder Trank darauß werden
kan/ aber doch andere ding/ welche der Menſch auch nicht entrahten kan: Nemblich gu-
te Medicamenten/ wie auch gut Gold vnd Silber/ darfuͤr man neben dem Wein vnd
Korn/ auch nothwendige Kleyder/ vnd was ſonſten dem Menſchen neben dem eſſen
vnd trincken mangelt/ zeugen vnd reichlich ſchaffen kan: Alſo daß man ja an keinem
Ding mangal haͤtte/ der guͤtige GOTT ſeine duͤrftige Kinder ſo reichlich vnd weiß-
lich verſorget hat/ alſo daß wir billig dem lieben GOTT fuͤr ſeine gnaͤdigſte vnd Vaͤt-
terlich Vorſorge ohne vnterlaß loben vnd preiſen/ vnd nicht alſo vndanckbarlich die groſ-
ſen Gaben vnd Gnaden/ ſo er vns vnwuͤrdigen ohne alle vnſere verdienſt/ auch ohne vn-
terſcheyd der Perſon taͤglichs verleyhet/ vnwuͤrdig empfangen/ vnnuͤtzlich verſchwenden
vnd verderben ſolten.
Nun zum Werck zu ſchreyten/ ſo ſolte ich billig zum Erſten lehren/ wie die Saͤf-
te auß dem Laub vnd Gras/ wie auch Hecken vnd groſſen Baͤumen/ zu preſſen/ vnd
alsdann auch weiters berichten/ wozu dieſelbige dienten/ oder mit Nutzen zu gebrauchen
weren. Dieweilen aber niemand ſo Naͤrꝛiſch ſeyn wird/ Geld oder Gelds werth/ Muͤ-
he oder Arbeit in etwas anzulegen oder auff zu wenden (wann er nicht zuvor weiß/ was
er damit thun oder Nutzen ſchaffen kan) alſo iſt es nothwendig zuvorn/ ehe man den
modum die Saͤfte zu preſſen/ lehre/ zu zeigen wo zu ſelbige dienen/ oder was Nutzen man
davon zu erwarten (auff daß kein vergebene Arbeit gethan werde) haben moͤchte. De-
me nun vollend genug zu thun/ ſo berichte ich/ daß aller Vegetabiliſche Saͤffte beſte
Krafft/ ein Saltz ſey/ ſo von den Medicis vnd Philoſophis, Sal Eſſentiale genennet
wird/ deſſen Saltzes alle Vegetabiliſche gewaͤchſe theilhafftig/ doch daß das eine reicher
als das ander/ welches die Erfahrung bezeuget: Dann alle die jenige Kraͤuter welche
keinen ſonderbahren geſchmack haben/ als Lattich/ Wurtzel/ Kohl/ Kappes/ Ruͤben vnd
dergleichen dinge/ wenig Saltz bey ſich fuͤhren/ darumb dieſelbe ſo leichtlich verfaulen
oder
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 374. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/394>, abgerufen am 16.07.2024. |