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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Teutschlands Wohlfarts
Teutschen Wein vngefähr den 12. theil/ eines Spanischen aberder 6. theil Spiritus vnd
4. theil Wasser/ 1. theil wasser/ 1. theil foeces, aber kein Weinstein. Von einem gu-
ten Teutschen Wein aber/ wie gesagt/ 1. theil Spiritus, 10. theil Wasser vnd 1. theil
Weinfäure.

Wann man dann dieses weiß/ so ist der Sache bald zu helffen/ vnd kan zu allen
Zeiten/ sie sey gleich wie sie wolle/ warm oder kalt/ guter beständiger Wein werden/ Also
daß man sich gar nicht zu beklagen/ als wann Gott daß eine Jahr gnädiger were/ als
daß ander/ Es mangelt an Gottes Gnaden vnd Barmhertzigkeit gar nicht/ sondern al-
lein an vns selber/ weilen wir nichts wissen/ auch nichts lernen wollen/ vnd der Natur
durch Kunst zu hülff zu kommen vns nicht befleissigen. Kan also der Natur/ wann sie in
ihrer Arbeit verhindert/ vnd das Gewächs nicht zur perfection bringen kan/ durch
Kunst gar wol geholffen werden. Nemblichen wann der Künstier das jenige so der
Wein von Natur zu viel hat/ hinweg thut/ vnd das jenige so er mangelt oder zu wenig
hat/ bey thut. Zum Exempel/ ein geringer Wein/ so von der Sonnen nicht genug-
samb außgekocht/ hat all zu viel säure vnd Wasser/ vnd wenig Spiritus, Wann man ei-
nem solchen geringen Wein im Jähren etwas Spiritus beysetzt/ vnd mit Jähren läst/ so
kan er durch ein solchen fewrigen Spiritum in dem Faß zeitig werden/ so wol als an
der Sonne in dein Weinstock/ vnd also alle Jahr gute Weine wachsen/ wann man zu
helffen weiß.

NB. Es soll aber solcher Spiritus kein gemeyner Brandtewein seyn/ sondern
ein liebliche vnd reine Essentia Vini, so ich in meinem opere Vegetabili zu machen be-
schrieben habe. Vnd je mehr man dieses Spirirus mit Jähren läst/ je stärcker auch der
Wein wird/ dann die stärcke des Weins allein in dem Spiritu bestehet/ die säure aber in
der menge des Saltzes oder Weinsteins. Wann man dann die Möste auff diese weiß
verstärcket/ können sie hernach lange zeit vnverdorben liegen/ vnd wohin man will ver-
führet werden/ also daß man nimmer schaden an leyden darff/ wie sonsten geschicht/ wann
er nicht zeitig wird/ vnd kan man also von einem gewächse 3. 4. oder mehrerley Weine
machen/ allein durch zuthun des Spiritus, nach deme man desselben viel oder wenig dar-
mit hat Jähren lassen.

Auff ein andere weise ist auch ein Jedweder Säurer Wein beständig gut zu ma-
chen/ nemblich also: Im Weinlesen oder Herbst/ muß man den außgepreßten Most oder
Traubensafft in besondern Gefässen kochen/ vnd die vnnütze feuchtigkeit oder vnge-
schmack Wasser davon dunsten lassen/ vnd dessen so viel man selber wil/ oder man den
Wein starck zu haben suchet/ dann in solcher abrauchung der ubrigen feuchtigkeit gehet
nichts hinweg als ein pur lauter vngeschmack Wasser/ die Süssigkeit/ wie auch die säure
bleibt als ein dicker Safft einem Honig gleich/ zurück/ darinn alle Kräfften vnd tugen-
den des Weins vollkömlich beysammen Concentrirt seyn/ welche auch wann man will/
wieder können vnd müssen erscheinen/ so proportionaliter ein gemeyn Wasser bey ge-
than wird/ vnd darmit Jähret. Vnd dienet ein solche Concentration des newen vn-

gejohr-

Teutſchlands Wohlfarts
Teutſchen Wein vngefaͤhr den 12. theil/ eines Spaniſchen aberder 6. theil Spiritus vnd
4. theil Waſſer/ 1. theil waſſer/ 1. theil fœces, aber kein Weinſtein. Von einem gu-
ten Teutſchen Wein aber/ wie geſagt/ 1. theil Spiritus, 10. theil Waſſer vnd 1. theil
Weinfaͤure.

Wann man dann dieſes weiß/ ſo iſt der Sache bald zu helffen/ vnd kan zu allen
Zeiten/ ſie ſey gleich wie ſie wolle/ warm oder kalt/ guter beſtaͤndiger Wein werden/ Alſo
daß man ſich gar nicht zu beklagen/ als wann Gott daß eine Jahr gnaͤdiger were/ als
daß ander/ Es mangelt an Gottes Gnaden vnd Barmhertzigkeit gar nicht/ ſondern al-
lein an vns ſelber/ weilen wir nichts wiſſen/ auch nichts lernen wollen/ vnd der Natur
durch Kunſt zu huͤlff zu kommen vns nicht befleiſſigen. Kan alſo der Natur/ wann ſie in
ihrer Arbeit verhindert/ vnd das Gewaͤchs nicht zur perfection bringen kan/ durch
Kunſt gar wol geholffen werden. Nemblichen wann der Kuͤnſtier das jenige ſo der
Wein von Natur zu viel hat/ hinweg thut/ vnd das jenige ſo er mangelt oder zu wenig
hat/ bey thut. Zum Exempel/ ein geringer Wein/ ſo von der Sonnen nicht genug-
ſamb außgekocht/ hat all zu viel ſaͤure vnd Waſſer/ vnd wenig Spiritus, Wann man ei-
nem ſolchen geringen Wein im Jaͤhren etwas Spiritus beyſetzt/ vnd mit Jaͤhren laͤſt/ ſo
kan er durch ein ſolchen fewrigen Spiritum in dem Faß zeitig werden/ ſo wol als an
der Sonne in dein Weinſtock/ vnd alſo alle Jahr gute Weine wachſen/ wann man zu
helffen weiß.

NB. Es ſoll aber ſolcher Spiritus kein gemeyner Brandtewein ſeyn/ ſondern
ein liebliche vnd reine Eſſentia Vini, ſo ich in meinem opere Vegetabili zu machen be-
ſchrieben habe. Vnd je mehr man dieſes Spirirus mit Jaͤhren laͤſt/ je ſtaͤrcker auch der
Wein wird/ dann die ſtaͤrcke des Weins allein in dem Spiritu beſtehet/ die ſaͤure aber in
der menge des Saltzes oder Weinſteins. Wann man dann die Moͤſte auff dieſe weiß
verſtaͤrcket/ koͤnnen ſie hernach lange zeit vnverdorben liegen/ vnd wohin man will ver-
fuͤhret werden/ alſo daß man nimmer ſchaden an leyden darff/ wie ſonſten geſchicht/ wann
er nicht zeitig wird/ vnd kan man alſo von einem gewaͤchſe 3. 4. oder mehrerley Weine
machen/ allein durch zuthun des Spiritus, nach deme man deſſelben viel oder wenig dar-
mit hat Jaͤhren laſſen.

Auff ein andere weiſe iſt auch ein Jedweder Saͤurer Wein beſtaͤndig gut zu ma-
chen/ nemblich alſo: Im Weinleſen oder Herbſt/ muß man den außgepreßten Moſt oder
Traubenſafft in beſondern Gefaͤſſen kochen/ vnd die vnnuͤtze feuchtigkeit oder vnge-
ſchmack Waſſer davon dunſten laſſen/ vnd deſſen ſo viel man ſelber wil/ oder man den
Wein ſtarck zu haben ſuchet/ dann in ſolcher abrauchung der ůbrigen feuchtigkeit gehet
nichts hinweg als ein pur lauter vngeſchmack Waſſer/ die Suͤſſigkeit/ wie auch die ſaͤure
bleibt als ein dicker Safft einem Honig gleich/ zuruͤck/ darinn alle Kraͤfften vnd tugen-
den des Weins vollkoͤmlich beyſammen Concentrirt ſeyn/ welche auch wann man will/
wieder koͤnnen vnd muͤſſen erſcheinen/ ſo proportionaliter ein gemeyn Waſſer bey ge-
than wird/ vnd darmit Jaͤhret. Vnd dienet ein ſolche Concentration des newen vn-

gejohr-
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[354/0374] Teutſchlands Wohlfarts Teutſchen Wein vngefaͤhr den 12. theil/ eines Spaniſchen aberder 6. theil Spiritus vnd 4. theil Waſſer/ 1. theil waſſer/ 1. theil fœces, aber kein Weinſtein. Von einem gu- ten Teutſchen Wein aber/ wie geſagt/ 1. theil Spiritus, 10. theil Waſſer vnd 1. theil Weinfaͤure. Wann man dann dieſes weiß/ ſo iſt der Sache bald zu helffen/ vnd kan zu allen Zeiten/ ſie ſey gleich wie ſie wolle/ warm oder kalt/ guter beſtaͤndiger Wein werden/ Alſo daß man ſich gar nicht zu beklagen/ als wann Gott daß eine Jahr gnaͤdiger were/ als daß ander/ Es mangelt an Gottes Gnaden vnd Barmhertzigkeit gar nicht/ ſondern al- lein an vns ſelber/ weilen wir nichts wiſſen/ auch nichts lernen wollen/ vnd der Natur durch Kunſt zu huͤlff zu kommen vns nicht befleiſſigen. Kan alſo der Natur/ wann ſie in ihrer Arbeit verhindert/ vnd das Gewaͤchs nicht zur perfection bringen kan/ durch Kunſt gar wol geholffen werden. Nemblichen wann der Kuͤnſtier das jenige ſo der Wein von Natur zu viel hat/ hinweg thut/ vnd das jenige ſo er mangelt oder zu wenig hat/ bey thut. Zum Exempel/ ein geringer Wein/ ſo von der Sonnen nicht genug- ſamb außgekocht/ hat all zu viel ſaͤure vnd Waſſer/ vnd wenig Spiritus, Wann man ei- nem ſolchen geringen Wein im Jaͤhren etwas Spiritus beyſetzt/ vnd mit Jaͤhren laͤſt/ ſo kan er durch ein ſolchen fewrigen Spiritum in dem Faß zeitig werden/ ſo wol als an der Sonne in dein Weinſtock/ vnd alſo alle Jahr gute Weine wachſen/ wann man zu helffen weiß. NB. Es ſoll aber ſolcher Spiritus kein gemeyner Brandtewein ſeyn/ ſondern ein liebliche vnd reine Eſſentia Vini, ſo ich in meinem opere Vegetabili zu machen be- ſchrieben habe. Vnd je mehr man dieſes Spirirus mit Jaͤhren laͤſt/ je ſtaͤrcker auch der Wein wird/ dann die ſtaͤrcke des Weins allein in dem Spiritu beſtehet/ die ſaͤure aber in der menge des Saltzes oder Weinſteins. Wann man dann die Moͤſte auff dieſe weiß verſtaͤrcket/ koͤnnen ſie hernach lange zeit vnverdorben liegen/ vnd wohin man will ver- fuͤhret werden/ alſo daß man nimmer ſchaden an leyden darff/ wie ſonſten geſchicht/ wann er nicht zeitig wird/ vnd kan man alſo von einem gewaͤchſe 3. 4. oder mehrerley Weine machen/ allein durch zuthun des Spiritus, nach deme man deſſelben viel oder wenig dar- mit hat Jaͤhren laſſen. Auff ein andere weiſe iſt auch ein Jedweder Saͤurer Wein beſtaͤndig gut zu ma- chen/ nemblich alſo: Im Weinleſen oder Herbſt/ muß man den außgepreßten Moſt oder Traubenſafft in beſondern Gefaͤſſen kochen/ vnd die vnnuͤtze feuchtigkeit oder vnge- ſchmack Waſſer davon dunſten laſſen/ vnd deſſen ſo viel man ſelber wil/ oder man den Wein ſtarck zu haben ſuchet/ dann in ſolcher abrauchung der ůbrigen feuchtigkeit gehet nichts hinweg als ein pur lauter vngeſchmack Waſſer/ die Suͤſſigkeit/ wie auch die ſaͤure bleibt als ein dicker Safft einem Honig gleich/ zuruͤck/ darinn alle Kraͤfften vnd tugen- den des Weins vollkoͤmlich beyſammen Concentrirt ſeyn/ welche auch wann man will/ wieder koͤnnen vnd muͤſſen erſcheinen/ ſo proportionaliter ein gemeyn Waſſer bey ge- than wird/ vnd darmit Jaͤhret. Vnd dienet ein ſolche Concentration des newen vn- gejohr-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 354. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/374>, abgerufen am 22.11.2024.