Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Apologetischer Schrifften. nischer/ etc. auch stärcker/ aber beyweitem einem Reinischen an lieblichkeit/ güts vnd ge-sundheit nicht zuver gleichen/ ob sie schon vielmahlen stärcker seyn/ als der Reinische. 47. Obwohl ein starck Bier auch einen starcken Essig gibt/ so kan doch nimmer- mehr ein Weinessig darauß werden. 48. Zwischen Bier vnd Weinessig/ ob sie schon beyde starck sind/ ist eine grosse vngleichheit/ wann man beyde gegen einander probiret. 49. Zu einem auffrichtigen Weinessig gehören diese zwo Proben; erstlich/ wann man denselben schüttelt in einem Probgläslein/ daß er alsobald wiederumb klar ist/ vnd keinen Schaum/ Gest oder Bläslein oben auff ligen läßt/ wie der Bieressig thut/ er sey gleich so starck als er wolle/ behält er doch solche art/ daß er schäumet wann er bewegt wird/ gleich als Bier/ davon er gemacht/ auch thut hergegen ein Weinessig kein bläs- lein sitzen lasset. 50. Die ander Prob ist/ wann man einen Weinessig kochet/ daß er je länger je stärcker wird. Ratio ist diese; weilen ein natürliche jhm angeborne Säurigkeit darinn ist/ so nicht volatilisch/ bey dem Bieressig aber seine Säure in einer volatilität bestehet/ vnd im kochen weg gehet; je länget er kochet/ je schlapper er wird: dis seyn die zwo vor- nembsten vnd gewissesten Proben auff Essige. 51. Wann man in ein Tonn vngefehr 2. oder 3. gute handvoll Buch-rein gesieb- te Aschen mit ein wenig Bier anfrüchtet/ vnd in das saure Bier schüttet/ wol vnterein- ander schüttelt/ 8. tag ligen läst/ so wird die Asche ratione Salis, so darinn ist/ die Säure in dem Bier zu Boden schlagen/ vnd das Bier wieder drincklich machen. 52. Es thut auch wol dieses/ wann das Bier nicht gar zu sauer ist/ wann man eine gute handvoll gesiebter Aschen in ein tüchlein bindet/ oben zum Spunden hineyn in das Bier häncket/ vnd allezeit darinnen hangen lässet/ bewahret vor Säure/ vnd darff man das Bier nicht bewegen vnd trüb machen; Auch wann man etliche Hand- voll Weitzen in das Bier legt/ zeucht auch die säurigkeit an sich/ deßgleichen thuns auch Eyerschalen/ Krebsaugen/ Schneckenhäuser/ Seemuscheln/ gebrandter Kalchstein/ vnd dergleichen dinge/ so die säurigkeit gern an sich ziehen/ vnd in eine süsse verwandeln. 53. Die bereytung der animae oder quintae Essentiae vini, so zu verbesserung der Wein zu gebrauchen/ ist eine solch herrliches vnd nützliches stück/ dergleichen vielleicht niemand in 100. Jahren gewust hat. 54. Auß einem Ohm Hefen kan immer so viel nutzen oder mehr gemacht wer- den/ als auß einem Ohm guten Weins. 55. Dann auß der vnachtsamen Hefen nicht allein ein guter drincklicher Wein geprest kan werden/ der leichtlich zu Essig zu machen/ sondern es kan auch ein guter Spi- ritus davon distilliret/ vnd auß dem dicken der Weinstein gezogen/ vnd endlich der Rest zu Pottaschen gebrand werden. 56. Die Animae vini wird also bereytet; Erstlich soll man eine gute Weinhefen/ die nicht in stinckenden Fässern gelegen/ sondern noch frisch vnd von gutem geschmack ist/ auß
Apologetiſcher Schrifften. niſcher/ ꝛc. auch ſtaͤrcker/ aber beyweitem einem Reiniſchen an lieblichkeit/ guͤts vnd ge-ſundheit nicht zuver gleichen/ ob ſie ſchon vielmahlen ſtaͤrcker ſeyn/ als der Reiniſche. 47. Obwohl ein ſtarck Bier auch einen ſtarcken Eſſig gibt/ ſo kan doch nimmer- mehr ein Weineſſig darauß werden. 48. Zwiſchen Bier vnd Weineſſig/ ob ſie ſchon beyde ſtarck ſind/ iſt eine groſſe vngleichheit/ wann man beyde gegen einander probiret. 49. Zu einem auffrichtigen Weineſſig gehoͤren dieſe zwo Proben; erſtlich/ wann man denſelben ſchuͤttelt in einem Probglaͤslein/ daß er alſobald wiederumb klar iſt/ vnd keinen Schaum/ Geſt oder Blaͤslein oben auff ligen laͤßt/ wie der Biereſſig thut/ er ſey gleich ſo ſtarck als er wolle/ behaͤlt er doch ſolche art/ daß er ſchaͤumet wann er bewegt wird/ gleich als Bier/ davon er gemacht/ auch thut hergegen ein Weineſſig kein blaͤs- lein ſitzen laſſet. 50. Die ander Prob iſt/ wann man einen Weineſſig kochet/ daß er je laͤnger je ſtaͤrcker wird. Ratio iſt dieſe; weilen ein natuͤrliche jhm angeborne Saͤurigkeit darinn iſt/ ſo nicht volatiliſch/ bey dem Biereſſig aber ſeine Saͤure in einer volatilitaͤt beſtehet/ vnd im kochen weg gehet; je laͤnget er kochet/ je ſchlapper er wird: dis ſeyn die zwo vor- nembſten vnd gewiſſeſten Proben auff Eſſige. 51. Wann man in ein Tonn vngefehr 2. oder 3. gute handvoll Buch-rein geſieb- te Aſchen mit ein wenig Bier anfruͤchtet/ vnd in das ſaure Bier ſchuͤttet/ wol vnterein- ander ſchuͤttelt/ 8. tag ligen laͤſt/ ſo wird die Aſche ratione Salis, ſo darinn iſt/ die Saͤure in dem Bier zu Boden ſchlagen/ vnd das Bier wieder drincklich machen. 52. Es thut auch wol dieſes/ wann das Bier nicht gar zu ſauer iſt/ wann man eine gute handvoll geſiebter Aſchen in ein tuͤchlein bindet/ oben zum Spunden hineyn in das Bier haͤncket/ vnd allezeit darinnen hangen laͤſſet/ bewahret vor Saͤure/ vnd darff man das Bier nicht bewegen vnd truͤb machen; Auch wann man etliche Hand- voll Weitzen in das Bier legt/ zeucht auch die ſaͤurigkeit an ſich/ deßgleichen thuns auch Eyerſchalen/ Krebsaugen/ Schneckenhaͤuſer/ Seemuſcheln/ gebrandter Kalchſtein/ vnd dergleichen dinge/ ſo die ſaͤurigkeit gern an ſich ziehen/ vnd in eine ſuͤſſe verwandeln. 53. Die bereytung der animæ oder quintæ Eſſentiæ vini, ſo zu verbeſſerung der Wein zu gebrauchen/ iſt eine ſolch herꝛliches vnd nuͤtzliches ſtuͤck/ dergleichen vielleicht niemand in 100. Jahren gewuſt hat. 54. Auß einem Ohm Hefen kan immer ſo viel nutzen oder mehr gemacht wer- den/ als auß einem Ohm guten Weins. 55. Dann auß der vnachtſamen Hefen nicht allein ein guter drincklicher Wein gepreſt kan werden/ der leichtlich zu Eſſig zu machen/ ſondern es kan auch ein guter Spi- ritus davon diſtilliret/ vnd auß dem dicken der Weinſtein gezogen/ vnd endlich der Reſt zu Pottaſchen gebrand werden. 56. Die Animæ vini wird alſo bereytet; Erſtlich ſoll man eine gute Weinhefen/ die nicht in ſtinckenden Faͤſſern gelegen/ ſondern noch friſch vnd von gutem geſchmack iſt/ auß
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Apologetiſcher Schrifften.
niſcher/ ꝛc. auch ſtaͤrcker/ aber beyweitem einem Reiniſchen an lieblichkeit/ guͤts vnd ge-
ſundheit nicht zuver gleichen/ ob ſie ſchon vielmahlen ſtaͤrcker ſeyn/ als der Reiniſche.
47. Obwohl ein ſtarck Bier auch einen ſtarcken Eſſig gibt/ ſo kan doch nimmer-
mehr ein Weineſſig darauß werden.
48. Zwiſchen Bier vnd Weineſſig/ ob ſie ſchon beyde ſtarck ſind/ iſt eine groſſe
vngleichheit/ wann man beyde gegen einander probiret.
49. Zu einem auffrichtigen Weineſſig gehoͤren dieſe zwo Proben; erſtlich/ wann
man denſelben ſchuͤttelt in einem Probglaͤslein/ daß er alſobald wiederumb klar iſt/ vnd
keinen Schaum/ Geſt oder Blaͤslein oben auff ligen laͤßt/ wie der Biereſſig thut/ er
ſey gleich ſo ſtarck als er wolle/ behaͤlt er doch ſolche art/ daß er ſchaͤumet wann er bewegt
wird/ gleich als Bier/ davon er gemacht/ auch thut hergegen ein Weineſſig kein blaͤs-
lein ſitzen laſſet.
50. Die ander Prob iſt/ wann man einen Weineſſig kochet/ daß er je laͤnger je
ſtaͤrcker wird. Ratio iſt dieſe; weilen ein natuͤrliche jhm angeborne Saͤurigkeit darinn
iſt/ ſo nicht volatiliſch/ bey dem Biereſſig aber ſeine Saͤure in einer volatilitaͤt beſtehet/
vnd im kochen weg gehet; je laͤnget er kochet/ je ſchlapper er wird: dis ſeyn die zwo vor-
nembſten vnd gewiſſeſten Proben auff Eſſige.
51. Wann man in ein Tonn vngefehr 2. oder 3. gute handvoll Buch-rein geſieb-
te Aſchen mit ein wenig Bier anfruͤchtet/ vnd in das ſaure Bier ſchuͤttet/ wol vnterein-
ander ſchuͤttelt/ 8. tag ligen laͤſt/ ſo wird die Aſche ratione Salis, ſo darinn iſt/ die Saͤure
in dem Bier zu Boden ſchlagen/ vnd das Bier wieder drincklich machen.
52. Es thut auch wol dieſes/ wann das Bier nicht gar zu ſauer iſt/ wann man
eine gute handvoll geſiebter Aſchen in ein tuͤchlein bindet/ oben zum Spunden hineyn
in das Bier haͤncket/ vnd allezeit darinnen hangen laͤſſet/ bewahret vor Saͤure/ vnd
darff man das Bier nicht bewegen vnd truͤb machen; Auch wann man etliche Hand-
voll Weitzen in das Bier legt/ zeucht auch die ſaͤurigkeit an ſich/ deßgleichen thuns auch
Eyerſchalen/ Krebsaugen/ Schneckenhaͤuſer/ Seemuſcheln/ gebrandter Kalchſtein/
vnd dergleichen dinge/ ſo die ſaͤurigkeit gern an ſich ziehen/ vnd in eine ſuͤſſe verwandeln.
53. Die bereytung der animæ oder quintæ Eſſentiæ vini, ſo zu verbeſſerung der
Wein zu gebrauchen/ iſt eine ſolch herꝛliches vnd nuͤtzliches ſtuͤck/ dergleichen vielleicht
niemand in 100. Jahren gewuſt hat.
54. Auß einem Ohm Hefen kan immer ſo viel nutzen oder mehr gemacht wer-
den/ als auß einem Ohm guten Weins.
55. Dann auß der vnachtſamen Hefen nicht allein ein guter drincklicher Wein
gepreſt kan werden/ der leichtlich zu Eſſig zu machen/ ſondern es kan auch ein guter Spi-
ritus davon diſtilliret/ vnd auß dem dicken der Weinſtein gezogen/ vnd endlich der Reſt
zu Pottaſchen gebrand werden.
56. Die Animæ vini wird alſo bereytet; Erſtlich ſoll man eine gute Weinhefen/
die nicht in ſtinckenden Faͤſſern gelegen/ ſondern noch friſch vnd von gutem geſchmack iſt/
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 295. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/313>, abgerufen am 16.07.2024. |