Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Außgesetzte Aphorismi hat/ so in 2. oder 3. tagen auffs längste geschicht/ so brennet oder distilliret man solchesKorn in einem gemeynen Brennkessel zu Brandtenwein: Das jenige so im Kessel blei- bet ist dem viehe/ Ochsen/ Kühen/ vnd Schweinen gut/ selbige darmit Feist zumachen/ ber übergestiegene Brandtewein muß Rectificirt werden/ wie ein anderer/ vnd wird auff diese weiß viel lieblicher vnd wolgeschmackter/ als ein anderer Kornbrandtenwein. 38. Man kan auch wol das Korn nur schroten/ mit Wasser ansetzen/ vnd in ei- nem Kessel der in eim andern mit Wasser gefüllet stehe/ distilliren/ so brennt es auch nicht an. Das außgewachsen Korn gibt besser. 39. Wann man diesen Brandtenwein einem Weinbrandtenwein am geschmack will gleich machen/ so kan man solchen über Weinhefen Rectificiren/ so erlanget er we- gen des ol. vini, so häuffig in der Hefen ist/ einen natürlichen Weinhefen geschmack/ ist auch in allen dingen darfür zunehmen vnd zugebrauchen. 40. Wann man wil/ so darff man das außgewachsene Korn eben nicht zuvor kochen/ ehe man es zu jehren anstellet/ sondern kan es nur also warm/ wie es vom hauffen kompt in eine Bütten mit laulechtem Wasser übergiessen/ so fänget das Korn auß ey- gener krafft alsobalden an zujehren/ vnd darff keine Hefen solches damit zujehren zu- bringen oder anzusetzen/ gibt aber so einen lieblichen Brandtewein nicht/ als wann es zuvorn gekochet ist: In welchem kochen jhme dem Korn sein wilder geschmack benom- men wird/ welchen der Brandtewein sonsten behielte/ darzu gibt es auch mehr Brand- tewein/ wann das Korn durch das kochen bis auffs auffborsten vor der Distillation ent- schlossen worden. 41. Dis ist ein schön vnd nützliches Stück/ viel damit zugewinnen/ wann mans recht angreiffet/ vnd ins grosse thut. 42. Ein guter Spiritus ardens, er sey gleich von Wein oder Korn gemachet/ kan auff der See nicht vmbfallen/ dann keine Weine auff der See vmbfallen/ als diejenige/ da wenig Spiritus innen ist: Starcke Weine aber nimmermehr so leichtlich/ dann je mehr Spiritus in dem Getränck seyn/ je säuberer der Getranck ist (es sey gleich Wein/ Bier oder Meth) vor dem Seewasser. 43. Ist der Spiritus im Wein der Praeservator oder Schützer des Weins/ der doch mit einer grossen quantität Wassers vmbgeben vnd geschwächet ist/ daß der Wein gut bleibet/ vnd solchen vor dem vmbfallen bewahren kan/ warumb solte er sich dann auch nicht selber schützen können/ wann er mit vielem Wasser nicht geschwächet ist/ son- dern seine völlige macht vnd stärcke hat. 44. Ein concentrirtes Leben kan ja vielmehr außstehen/ als ein außgelassenes oder außgetheiltes vnd geschwächtes Leben. 45. Die güte des Reinischen Weins bestehet in seiner lieblichkeit/ vnd nicht in der stärcke. 46. Ein Frantzösischer Wein ist viel stärcker/ als ein Reinischer/ aber nicht so lieblich vnd gesund/ deßgleichen ein Vngarischer/ Griechischer/ Italiänischer/ Spa- nischer/
Außgeſetzte Aphoriſmi hat/ ſo in 2. oder 3. tagen auffs laͤngſte geſchicht/ ſo brennet oder diſtilliret man ſolchesKorn in einem gemeynen Brennkeſſel zu Brandtenwein: Das jenige ſo im Keſſel blei- bet iſt dem viehe/ Ochſen/ Kuͤhen/ vnd Schweinen gut/ ſelbige darmit Feiſt zumachen/ ber uͤbergeſtiegene Brandtewein muß Rectificirt werden/ wie ein anderer/ vnd wird auff dieſe weiß viel lieblicher vnd wolgeſchmackter/ als ein anderer Kornbrandtenwein. 38. Man kan auch wol das Korn nur ſchroten/ mit Waſſer anſetzen/ vnd in ei- nem Keſſel der in eim andern mit Waſſer gefuͤllet ſtehe/ diſtilliren/ ſo brennt es auch nicht an. Das außgewachſen Korn gibt beſſer. 39. Wann man dieſen Brandtenwein einem Weinbrandtenwein am geſchmack will gleich machen/ ſo kan man ſolchen uͤber Weinhefen Rectificiren/ ſo erlanget er we- gen des ol. vini, ſo haͤuffig in der Hefen iſt/ einen natuͤrlichen Weinhefen geſchmack/ iſt auch in allen dingen darfuͤr zunehmen vnd zugebrauchen. 40. Wann man wil/ ſo darff man das außgewachſene Korn eben nicht zuvor kochen/ ehe man es zu jehren anſtellet/ ſondern kan es nur alſo warm/ wie es vom hauffen kompt in eine Buͤtten mit laulechtem Waſſer uͤbergieſſen/ ſo faͤnget das Korn auß ey- gener krafft alſobalden an zujehren/ vnd darff keine Hefen ſolches damit zujehren zu- bringen oder anzuſetzen/ gibt aber ſo einen lieblichen Brandtewein nicht/ als wann es zuvorn gekochet iſt: In welchem kochen jhme dem Korn ſein wilder geſchmack benom- men wird/ welchen der Brandtewein ſonſten behielte/ darzu gibt es auch mehr Brand- tewein/ wann das Korn durch das kochen bis auffs auffborſten vor der Diſtillation ent- ſchloſſen worden. 41. Dis iſt ein ſchoͤn vnd nuͤtzliches Stuͤck/ viel damit zugewinnen/ wann mans recht angreiffet/ vnd ins groſſe thut. 42. Ein guter Spiritus ardens, er ſey gleich von Wein oder Korn gemachet/ kan auff der See nicht vmbfallen/ dann keine Weine auff der See vmbfallen/ als diejenige/ da wenig Spiritus innen iſt: Starcke Weine aber nimmermehr ſo leichtlich/ dann je mehr Spiritus in dem Getraͤnck ſeyn/ je ſaͤuberer der Getranck iſt (es ſey gleich Wein/ Bier oder Meth) vor dem Seewaſſer. 43. Iſt der Spiritus im Wein der Præſervator oder Schuͤtzer des Weins/ der doch mit einer groſſen quantitaͤt Waſſers vmbgeben vnd geſchwaͤchet iſt/ daß der Wein gut bleibet/ vnd ſolchen vor dem vmbfallen bewahren kan/ warumb ſolte er ſich dann auch nicht ſelber ſchuͤtzen koͤnnen/ wann er mit vielem Waſſer nicht geſchwaͤchet iſt/ ſon- dern ſeine voͤllige macht vnd ſtaͤrcke hat. 44. Ein concentrirtes Leben kan ja vielmehr außſtehen/ als ein außgelaſſenes oder außgetheiltes vnd geſchwaͤchtes Leben. 45. Die guͤte des Reiniſchen Weins beſtehet in ſeiner lieblichkeit/ vnd nicht in der ſtaͤrcke. 46. Ein Frantzoͤſiſcher Wein iſt viel ſtaͤrcker/ als ein Reiniſcher/ aber nicht ſo lieblich vnd geſund/ deßgleichen ein Vngariſcher/ Griechiſcher/ Italiaͤniſcher/ Spa- niſcher/
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Außgeſetzte Aphoriſmi
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Korn in einem gemeynen Brennkeſſel zu Brandtenwein: Das jenige ſo im Keſſel blei-
bet iſt dem viehe/ Ochſen/ Kuͤhen/ vnd Schweinen gut/ ſelbige darmit Feiſt zumachen/
ber uͤbergeſtiegene Brandtewein muß Rectificirt werden/ wie ein anderer/ vnd wird
auff dieſe weiß viel lieblicher vnd wolgeſchmackter/ als ein anderer Kornbrandtenwein.
38. Man kan auch wol das Korn nur ſchroten/ mit Waſſer anſetzen/ vnd in ei-
nem Keſſel der in eim andern mit Waſſer gefuͤllet ſtehe/ diſtilliren/ ſo brennt es auch nicht
an. Das außgewachſen Korn gibt beſſer.
39. Wann man dieſen Brandtenwein einem Weinbrandtenwein am geſchmack
will gleich machen/ ſo kan man ſolchen uͤber Weinhefen Rectificiren/ ſo erlanget er we-
gen des ol. vini, ſo haͤuffig in der Hefen iſt/ einen natuͤrlichen Weinhefen geſchmack/ iſt
auch in allen dingen darfuͤr zunehmen vnd zugebrauchen.
40. Wann man wil/ ſo darff man das außgewachſene Korn eben nicht zuvor
kochen/ ehe man es zu jehren anſtellet/ ſondern kan es nur alſo warm/ wie es vom hauffen
kompt in eine Buͤtten mit laulechtem Waſſer uͤbergieſſen/ ſo faͤnget das Korn auß ey-
gener krafft alſobalden an zujehren/ vnd darff keine Hefen ſolches damit zujehren zu-
bringen oder anzuſetzen/ gibt aber ſo einen lieblichen Brandtewein nicht/ als wann es
zuvorn gekochet iſt: In welchem kochen jhme dem Korn ſein wilder geſchmack benom-
men wird/ welchen der Brandtewein ſonſten behielte/ darzu gibt es auch mehr Brand-
tewein/ wann das Korn durch das kochen bis auffs auffborſten vor der Diſtillation ent-
ſchloſſen worden.
41. Dis iſt ein ſchoͤn vnd nuͤtzliches Stuͤck/ viel damit zugewinnen/ wann mans
recht angreiffet/ vnd ins groſſe thut.
42. Ein guter Spiritus ardens, er ſey gleich von Wein oder Korn gemachet/ kan
auff der See nicht vmbfallen/ dann keine Weine auff der See vmbfallen/ als diejenige/
da wenig Spiritus innen iſt: Starcke Weine aber nimmermehr ſo leichtlich/ dann je mehr
Spiritus in dem Getraͤnck ſeyn/ je ſaͤuberer der Getranck iſt (es ſey gleich Wein/ Bier
oder Meth) vor dem Seewaſſer.
43. Iſt der Spiritus im Wein der Præſervator oder Schuͤtzer des Weins/ der
doch mit einer groſſen quantitaͤt Waſſers vmbgeben vnd geſchwaͤchet iſt/ daß der Wein
gut bleibet/ vnd ſolchen vor dem vmbfallen bewahren kan/ warumb ſolte er ſich dann
auch nicht ſelber ſchuͤtzen koͤnnen/ wann er mit vielem Waſſer nicht geſchwaͤchet iſt/ ſon-
dern ſeine voͤllige macht vnd ſtaͤrcke hat.
44. Ein concentrirtes Leben kan ja vielmehr außſtehen/ als ein außgelaſſenes
oder außgetheiltes vnd geſchwaͤchtes Leben.
45. Die guͤte des Reiniſchen Weins beſtehet in ſeiner lieblichkeit/ vnd nicht in
der ſtaͤrcke.
46. Ein Frantzoͤſiſcher Wein iſt viel ſtaͤrcker/ als ein Reiniſcher/ aber nicht ſo
lieblich vnd geſund/ deßgleichen ein Vngariſcher/ Griechiſcher/ Italiaͤniſcher/ Spa-
niſcher/
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