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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Apologetischer Schrifften.
vern/ vnd mit Regenwasser übergiessen/ das Niter welches bey dem Regulo Antimo-
nii
fix worden ist/ außlaugen/ das Wasser wieder davon abziehen/ bis auf den Fewrigen
liquorem, welchen man zu den metallischen Händeln gebrauchen kan. NB. Es kan sol-
che figirung auch wol in verdeckten Tiegeln/ ohne Gläser/ geschehen/ ist auch gut/ nur
daß man das Fewer wol Regiere/ vnd erstlich nicht zu heyß mache/ auf daß das Niter
nicht verrauche/ ehe es fix worden/ sondern allgemach des Fewers gewohne/ vnd bey
dem Regulo Antimonii fix werde.
16. Wil man dieses Menstruum auß dem tartato machen/ so mischt man vn-
ter einen Theil klein pulverisirter weisser Kißlingstein 6. oder 8. Theil reines Salis tar-
tari,
vnd schmeltzet solche mixtur in einem verdecktem Tiegel wohl vntereinander/ gies-
set es auß in einen glatten Mörsel/ läst es kalt werden/ vnd pulverisiret solche weisse vnd
durchsichtige Massam, thut dieselbe in einen gläsern Kolben/ vnd übergiesset sie mit Re-
genwasser/ laßt solches in einem warmen Sand auffkochen/ so solvirt das Wasser nur
allein das Sal tartari, vnd läßt die Kißlinge als einen schlamm ligen/ welcher zugleich
alle vnreinigkeit des Salis tartari, die zuvor durch das gemeyne solviren vnd filtriren
nicht hat können geschieden werden/ in sich ziehet vnd bey sich behält/ also daß das Sal
tartari
dardurch von aller Vnreinigkeit auffs allerhöchste entbunden vnd gereiniget
wird. Solche Solution soll man filtriren/ vnd in einem Kolben das Wasser wieder da-
von abstrahiren/ also daß ein Fewriger schöner Crystallischer liquor zurück im Glas
bleibe; welches die beste bereytung ist/ die Vegetabilien oder Animalien in gute Medi-
camenta
damit zubringen.
17. Man soll das Kraut/ Wurtzel oder Saamen in einem steinern Mörsel gantz
klein stossen/ vnd in einem Kölblein mit solchem Fewrigem Menstruo übergiessen/ al-
so daß das Kraut wol damit angefeuchtet sey/ vnd in einem Sand etliche tagen zusam-
men kochen oder digeriren lassen/ so wird auß dem Kraut vnd Menstruo ein dicker
Safft/ wann solches geschehen/ so muß man einen wol dephlegmirten Spiritum vini,
ohngefehr so viel als des liquoris ist/ darauff giessen/ wol vntereinander schütteln/ vnd
in gantz gelinder wärme/ auff daß der Spiritus vini nicht erhaliere/ so lang zusammen
digeriren lassen/ bis daß eine Scheydung geschehe/ vnd sich der Alkahest mit den feci-
bus
zu boden des Glases/ vnd der Spiritus vini sampt der Krafft vnd Tugend des
Krauts oben darauff setze/ vnd sich hinfort/ wie offt man auch solche wieder vntereinan-
der schüttelt/ dennoch nicht vermische/ sondern ein jedweder allein vnvermengt bleibe;
welches man also zusammen auß dem Kölblein in ein Zuckerglas giessen/ vnd sich da-
rinn soll setzen lassen; alsdann die Medicin oder Krafft des Krauts/ welches der Spiri-
tus Vini
zu sich genommen/ sauber von dem Alkahest, welcher die feces des Krauts
bey sich behalten/ abgiessen/ so hat man die Krafft vnd Tugend des Krauts wol corrigi-
ret vnd gezeitiget vollkömlich in dem Spiritu Vini, welchen man in lindem balneo von
der essentia des Krauts abziehen/ vnd die Medicin/ welche als ein rother Safft grosser
kräfften zurück geblieben/ bewahren/ vnd darzu sie von Gott vnd der Natur geordnet/
gebrau-
O o ij
Apologetiſcher Schrifften.
vern/ vnd mit Regenwaſſer uͤbergieſſen/ das Niter welches bey dem Regulo Antimo-
nii
fix worden iſt/ außlaugen/ das Waſſer wieder davon abziehen/ bis auf den Fewrigen
liquorem, welchen man zu den metalliſchen Haͤndeln gebrauchen kan. NB. Es kan ſol-
che figirung auch wol in verdeckten Tiegeln/ ohne Glaͤſer/ geſchehen/ iſt auch gut/ nur
daß man das Fewer wol Regiere/ vnd erſtlich nicht zu heyß mache/ auf daß das Niter
nicht verꝛauche/ ehe es fix worden/ ſondern allgemach des Fewers gewohne/ vnd bey
dem Regulo Antimonii fix werde.
16. Wil man dieſes Menſtruum auß dem tartato machen/ ſo miſcht man vn-
ter einen Theil klein pulveriſirter weiſſer Kißlingſtein 6. oder 8. Theil reines Salis tar-
tari,
vnd ſchmeltzet ſolche mixtur in einem verdecktem Tiegel wohl vntereinander/ gieſ-
ſet es auß in einen glatten Moͤrſel/ laͤſt es kalt werden/ vnd pulveriſiret ſolche weiſſe vnd
durchſichtige Maſſam, thut dieſelbe in einen glaͤſern Kolben/ vnd uͤbergieſſet ſie mit Re-
genwaſſer/ laßt ſolches in einem warmen Sand auffkochen/ ſo ſolvirt das Waſſer nur
allein das Sal tartari, vnd laͤßt die Kißlinge als einen ſchlamm ligen/ welcher zugleich
alle vnreinigkeit des Salis tartari, die zuvor durch das gemeyne ſolviren vnd filtriren
nicht hat koͤnnen geſchieden werden/ in ſich ziehet vnd bey ſich behaͤlt/ alſo daß das Sal
tartari
dardurch von aller Vnreinigkeit auffs allerhoͤchſte entbunden vnd gereiniget
wird. Solche Solution ſoll man filtriren/ vnd in einem Kolben das Waſſer wieder da-
von abſtrahiren/ alſo daß ein Fewriger ſchoͤner Cryſtalliſcher liquor zuruͤck im Glas
bleibe; welches die beſte bereytung iſt/ die Vegetabilien oder Animalien in gute Medi-
camenta
damit zubringen.
17. Man ſoll das Kraut/ Wurtzel oder Saamen in einem ſteinern Moͤrſel gantz
klein ſtoſſen/ vnd in einem Koͤlblein mit ſolchem Fewrigem Menſtruo uͤbergieſſen/ al-
ſo daß das Kraut wol damit angefeuchtet ſey/ vnd in einem Sand etliche tagen zuſam-
men kochen oder digeriren laſſen/ ſo wird auß dem Kraut vnd Menſtruo ein dicker
Safft/ wann ſolches geſchehen/ ſo muß man einen wol dephlegmirten Spiritum vini,
ohngefehr ſo viel als des liquoris iſt/ darauff gieſſen/ wol vntereinander ſchuͤtteln/ vnd
in gantz gelinder waͤrme/ auff daß der Spiritus vini nicht erhaliere/ ſo lang zuſammen
digeriren laſſen/ bis daß eine Scheydung geſchehe/ vnd ſich der Alkaheſt mit den feci-
bus
zu boden des Glaſes/ vnd der Spiritus vini ſampt der Krafft vnd Tugend des
Krauts oben darauff ſetze/ vnd ſich hinfort/ wie offt man auch ſolche wieder vntereinan-
der ſchuͤttelt/ dennoch nicht vermiſche/ ſondern ein jedweder allein vnvermengt bleibe;
welches man alſo zuſammen auß dem Koͤlblein in ein Zuckerglas gieſſen/ vnd ſich da-
rinn ſoll ſetzen laſſen; alsdann die Medicin oder Krafft des Krauts/ welches der Spiri-
tus Vini
zu ſich genommen/ ſauber von dem Alkaheſt, welcher die feces des Krauts
bey ſich behalten/ abgieſſen/ ſo hat man die Krafft vnd Tugend des Krauts wol corꝛigi-
ret vnd gezeitiget vollkoͤmlich in dem Spiritu Vini, welchen man in lindem balneo von
der eſſentiâ des Krauts abziehen/ vnd die Medicin/ welche als ein rother Safft groſſer
kraͤfften zuruͤck geblieben/ bewahren/ vnd darzu ſie von Gott vnd der Natur geordnet/
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[291/0309] Apologetiſcher Schrifften. vern/ vnd mit Regenwaſſer uͤbergieſſen/ das Niter welches bey dem Regulo Antimo- nii fix worden iſt/ außlaugen/ das Waſſer wieder davon abziehen/ bis auf den Fewrigen liquorem, welchen man zu den metalliſchen Haͤndeln gebrauchen kan. NB. Es kan ſol- che figirung auch wol in verdeckten Tiegeln/ ohne Glaͤſer/ geſchehen/ iſt auch gut/ nur daß man das Fewer wol Regiere/ vnd erſtlich nicht zu heyß mache/ auf daß das Niter nicht verꝛauche/ ehe es fix worden/ ſondern allgemach des Fewers gewohne/ vnd bey dem Regulo Antimonii fix werde. 16. Wil man dieſes Menſtruum auß dem tartato machen/ ſo miſcht man vn- ter einen Theil klein pulveriſirter weiſſer Kißlingſtein 6. oder 8. Theil reines Salis tar- tari, vnd ſchmeltzet ſolche mixtur in einem verdecktem Tiegel wohl vntereinander/ gieſ- ſet es auß in einen glatten Moͤrſel/ laͤſt es kalt werden/ vnd pulveriſiret ſolche weiſſe vnd durchſichtige Maſſam, thut dieſelbe in einen glaͤſern Kolben/ vnd uͤbergieſſet ſie mit Re- genwaſſer/ laßt ſolches in einem warmen Sand auffkochen/ ſo ſolvirt das Waſſer nur allein das Sal tartari, vnd laͤßt die Kißlinge als einen ſchlamm ligen/ welcher zugleich alle vnreinigkeit des Salis tartari, die zuvor durch das gemeyne ſolviren vnd filtriren nicht hat koͤnnen geſchieden werden/ in ſich ziehet vnd bey ſich behaͤlt/ alſo daß das Sal tartari dardurch von aller Vnreinigkeit auffs allerhoͤchſte entbunden vnd gereiniget wird. Solche Solution ſoll man filtriren/ vnd in einem Kolben das Waſſer wieder da- von abſtrahiren/ alſo daß ein Fewriger ſchoͤner Cryſtalliſcher liquor zuruͤck im Glas bleibe; welches die beſte bereytung iſt/ die Vegetabilien oder Animalien in gute Medi- camenta damit zubringen. 17. Man ſoll das Kraut/ Wurtzel oder Saamen in einem ſteinern Moͤrſel gantz klein ſtoſſen/ vnd in einem Koͤlblein mit ſolchem Fewrigem Menſtruo uͤbergieſſen/ al- ſo daß das Kraut wol damit angefeuchtet ſey/ vnd in einem Sand etliche tagen zuſam- men kochen oder digeriren laſſen/ ſo wird auß dem Kraut vnd Menſtruo ein dicker Safft/ wann ſolches geſchehen/ ſo muß man einen wol dephlegmirten Spiritum vini, ohngefehr ſo viel als des liquoris iſt/ darauff gieſſen/ wol vntereinander ſchuͤtteln/ vnd in gantz gelinder waͤrme/ auff daß der Spiritus vini nicht erhaliere/ ſo lang zuſammen digeriren laſſen/ bis daß eine Scheydung geſchehe/ vnd ſich der Alkaheſt mit den feci- bus zu boden des Glaſes/ vnd der Spiritus vini ſampt der Krafft vnd Tugend des Krauts oben darauff ſetze/ vnd ſich hinfort/ wie offt man auch ſolche wieder vntereinan- der ſchuͤttelt/ dennoch nicht vermiſche/ ſondern ein jedweder allein vnvermengt bleibe; welches man alſo zuſammen auß dem Koͤlblein in ein Zuckerglas gieſſen/ vnd ſich da- rinn ſoll ſetzen laſſen; alsdann die Medicin oder Krafft des Krauts/ welches der Spiri- tus Vini zu ſich genommen/ ſauber von dem Alkaheſt, welcher die feces des Krauts bey ſich behalten/ abgieſſen/ ſo hat man die Krafft vnd Tugend des Krauts wol corꝛigi- ret vnd gezeitiget vollkoͤmlich in dem Spiritu Vini, welchen man in lindem balneo von der eſſentiâ des Krauts abziehen/ vnd die Medicin/ welche als ein rother Safft groſſer kraͤfften zuruͤck geblieben/ bewahren/ vnd darzu ſie von Gott vnd der Natur geordnet/ gebrau- O o ij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 291. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/309>, abgerufen am 27.11.2024.