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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Fünffter Theil.
von andern auß Neyd außgeschriehen würden; derentwegen mancher lieber stillschwei-
get/ krumm eben vnd gleich seyn lässet/ als daß er etwas newes vnd vngemeynes an Tag
geben/ vnd der Katzen die Schell anhängen solte. Ist aber nicht recht gethan/ was man
zu Gottes Ehre/ vnd seines Nächsten Nutzen thun kan/ soll man nicht vnterlassen/ man
muß Gott mehr förchten als die Menschen. Derhalben ich meine Meynung vnbeförcht
vielen zur Nachrichtung an Tag geben will/ vnd diejenige die es nicht begreiffen/ verste-
hen oder glauben können/ nach Gebrauch der bösen Welt/ bis daß sie selbermüd/ vnd mit
der Zeit ein bessers lernen vnd verstehen werden/ darüber murren vnd zancken lassen.

Beynahe in allen Büchern der alten vnd newen Medicorum, da von purgiren
gedacht wird/ findet man schier einerley Stimm vnd Meynung/ nemblich dieses Kraut/
Safft/ Gummi/ Saamen/ Wurtzeln etc. hat die Natur vnd Eygenschafft zu purgiren/
vnd etliche würcken vnd purgiren nach jhrer Meynung im ersten vnd andern/ etliche im
3. vnd 4. gradu, auß welchen vielerley Compositiones, die jetziger Zeit in allen Apotheken
bereytet/ vnd Administriret werdet/ jhr Herkommen erlanget; vnd will immer einer den
andern verbessern/ erklären/ vnd corrigiren/ dardurch vnzählig viel Bereytungen sol-
cher Purgantien erfunden vnd beschrieben sind. Vnd wann mans beym Liecht besi-
het/ so wird in der That befunden/ daß gemeyniglich solche Compositiones von vielen
ingredientien weniger guts thun/ als ein einiges deren ingredientien die darinn begrif-
fen/ wann es allein genommen/ thun könte/ vnd ist dieses die Vrsach/ daß kein simplex,
ob es schon auch purgiret/ den andern in der Natur gleich ist/ sondern differiret entwe-
der in Sale, oder Sulphure, welche Vngleichheit dann offtmals der angebornen wür-
ckung hinderlich vnd schädlich ist/ also wann widerwärtige Naturen zugleich in dem
Magen zusammen kommen/ eines in das ander würcket vnd streittet/ dardurch jhre
Kräfften verändert werden/ vnd solches nicht thun/ was eins von jhnen hätte allein ver-
richten können/ welches auch von Tag zu Tag von vielen gemercket wird/ vnd gern einen
andern methodum angeben wolten/ wann sie es thun dörfften/ vnd nicht förchteten/ daß
sie von dem grössern Hauffen außgeruffen/ gehasset/ verachtet vnd vertrieben würden;
bleiben also bey dem grossen Hauffen/ hängen den Mandel nach dem Wind/ fahren auff
der alten Geygen hinauß/ lassen Nacht vnd Tag werden/ vnd nehmen das gesetzte Geld
für das Recipe, dencken/ wann sie nur nach der alten Gewohnheit gethan/ sie haben al-
les verantwortet/ es gehe gleich dem Patienten wie es wolle/ wie sich dann etliche auß-
drücklich verlauten lassen/ daß sie lieber mit den Alten irren vnd töden/ als mit den Jün-
gern/ die den Sachen besser nachgeforscht/ den Krancken helffen wolten. Welches für-
wahr ein grosser Frevel/ Hoffart vnd Halsstarrigkeit der Menschen ist/ welches nicht seyn
solte; dann bekant genug ist/ daß sich die Elementen von Jahr zu Jahr vmb der Menschen
Sünden willen verbösern/ vnd verändert werden/ darzu auch die simplicien bey vns in
Deutschland viel geringer an Kräfften/ als in Italia vnd Hispania, will geschweigen in
Craecia, Arabia
vnd Persia, da die ältere Medici gelebet vnd geschrieben haben/ wie auch
jetziger zeit die Kranckheiten viel vnheilbares/ als vor diesem/ erfunden werden. Vnd

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Fuͤnffter Theil.
von andern auß Neyd außgeſchriehen wuͤrden; derentwegen mancher lieber ſtillſchwei-
get/ krumm eben vnd gleich ſeyn laͤſſet/ als daß er etwas newes vnd vngemeynes an Tag
geben/ vnd der Katzen die Schell anhaͤngen ſolte. Iſt aber nicht recht gethan/ was man
zu Gottes Ehre/ vnd ſeines Naͤchſten Nutzen thun kan/ ſoll man nicht vnterlaſſen/ man
muß Gott mehr foͤrchten als die Menſchen. Derhalben ich meine Meynung vnbefoͤrcht
vielen zur Nachrichtung an Tag geben will/ vnd diejenige die es nicht begreiffen/ verſte-
hen oder glauben koͤnnen/ nach Gebrauch der boͤſen Welt/ bis daß ſie ſelbermuͤd/ vnd mit
der Zeit ein beſſers lernen vnd verſtehen werden/ daruͤber murꝛen vnd zancken laſſen.

Beynahe in allen Buͤchern der alten vnd newen Medicorum, da von purgiren
gedacht wird/ findet man ſchier einerley Stimm vnd Meynung/ nemblich dieſes Kraut/
Safft/ Gummi/ Saamen/ Wurtzeln ꝛc. hat die Natur vnd Eygenſchafft zu purgiren/
vnd etliche wuͤrcken vnd purgiren nach jhrer Meynung im erſten vnd andern/ etliche im
3. vnd 4. gradu, auß welchen vielerley Compoſitiones, die jetziger Zeit in allen Apotheken
bereytet/ vnd Adminiſtriret werdet/ jhr Herkommen erlanget; vnd will immer einer den
andern verbeſſern/ erklaͤren/ vnd corꝛigiren/ dardurch vnzaͤhlig viel Bereytungen ſol-
cher Purgantien erfunden vnd beſchrieben ſind. Vnd wann mans beym Liecht beſi-
het/ ſo wird in der That befunden/ daß gemeyniglich ſolche Compoſitiones von vielen
ingredientien weniger guts thun/ als ein einiges deren ingredientien die darinn begrif-
fen/ wann es allein genommen/ thun koͤnte/ vnd iſt dieſes die Vrſach/ daß kein ſimplex,
ob es ſchon auch purgiret/ den andern in der Natur gleich iſt/ ſondern differiret entwe-
der in Sale, ☿ oder Sulphure, welche Vngleichheit dann offtmals der angebornen wuͤr-
ckung hinderlich vnd ſchaͤdlich iſt/ alſo wann widerwaͤrtige Naturen zugleich in dem
Magen zuſammen kommen/ eines in das ander wuͤrcket vnd ſtreittet/ dardurch jhre
Kraͤfften veraͤndert werden/ vnd ſolches nicht thun/ was eins von jhnen haͤtte allein ver-
richten koͤnnen/ welches auch von Tag zu Tag von vielen gemercket wird/ vnd gern einen
andern methodum angeben wolten/ wann ſie es thun doͤrfften/ vnd nicht foͤrchteten/ daß
ſie von dem groͤſſern Hauffen außgeruffen/ gehaſſet/ verachtet vnd vertrieben wuͤrden;
bleiben alſo bey dem groſſen Hauffen/ haͤngen den Mandel nach dem Wind/ fahren auff
der alten Geygen hinauß/ laſſen Nacht vnd Tag werden/ vnd nehmen das geſetzte Geld
fuͤr das Recipe, dencken/ wann ſie nur nach der alten Gewohnheit gethan/ ſie haben al-
les verantwortet/ es gehe gleich dem Patienten wie es wolle/ wie ſich dann etliche auß-
druͤcklich verlauten laſſen/ daß ſie lieber mit den Alten irꝛen vnd toͤden/ als mit den Juͤn-
gern/ die den Sachen beſſer nachgeforſcht/ den Krancken helffen wolten. Welches fuͤr-
wahr ein groſſer Frevel/ Hoffart vnd Halsſtarꝛigkeit der Menſchen iſt/ welches nicht ſeyn
ſolte; dann bekant genug iſt/ daß ſich die Elementen von Jahr zu Jahr vmb der Menſchen
Suͤnden willen verboͤſern/ vnd veraͤndert werden/ darzu auch die ſimplicien bey vns in
Deutſchland viel geringer an Kraͤfften/ als in Italia vnd Hiſpania, will geſchweigen in
Cræcia, Arabia
vnd Perſia, da die aͤltere Medici gelebet vnd geſchrieben haben/ wie auch
jetziger zeit die Kranckheiten viel vnheilbares/ als vor dieſem/ erfunden werden. Vnd

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[273/0291] Fuͤnffter Theil. von andern auß Neyd außgeſchriehen wuͤrden; derentwegen mancher lieber ſtillſchwei- get/ krumm eben vnd gleich ſeyn laͤſſet/ als daß er etwas newes vnd vngemeynes an Tag geben/ vnd der Katzen die Schell anhaͤngen ſolte. Iſt aber nicht recht gethan/ was man zu Gottes Ehre/ vnd ſeines Naͤchſten Nutzen thun kan/ ſoll man nicht vnterlaſſen/ man muß Gott mehr foͤrchten als die Menſchen. Derhalben ich meine Meynung vnbefoͤrcht vielen zur Nachrichtung an Tag geben will/ vnd diejenige die es nicht begreiffen/ verſte- hen oder glauben koͤnnen/ nach Gebrauch der boͤſen Welt/ bis daß ſie ſelbermuͤd/ vnd mit der Zeit ein beſſers lernen vnd verſtehen werden/ daruͤber murꝛen vnd zancken laſſen. Beynahe in allen Buͤchern der alten vnd newen Medicorum, da von purgiren gedacht wird/ findet man ſchier einerley Stimm vnd Meynung/ nemblich dieſes Kraut/ Safft/ Gummi/ Saamen/ Wurtzeln ꝛc. hat die Natur vnd Eygenſchafft zu purgiren/ vnd etliche wuͤrcken vnd purgiren nach jhrer Meynung im erſten vnd andern/ etliche im 3. vnd 4. gradu, auß welchen vielerley Compoſitiones, die jetziger Zeit in allen Apotheken bereytet/ vnd Adminiſtriret werdet/ jhr Herkommen erlanget; vnd will immer einer den andern verbeſſern/ erklaͤren/ vnd corꝛigiren/ dardurch vnzaͤhlig viel Bereytungen ſol- cher Purgantien erfunden vnd beſchrieben ſind. Vnd wann mans beym Liecht beſi- het/ ſo wird in der That befunden/ daß gemeyniglich ſolche Compoſitiones von vielen ingredientien weniger guts thun/ als ein einiges deren ingredientien die darinn begrif- fen/ wann es allein genommen/ thun koͤnte/ vnd iſt dieſes die Vrſach/ daß kein ſimplex, ob es ſchon auch purgiret/ den andern in der Natur gleich iſt/ ſondern differiret entwe- der in Sale, ☿ oder Sulphure, welche Vngleichheit dann offtmals der angebornen wuͤr- ckung hinderlich vnd ſchaͤdlich iſt/ alſo wann widerwaͤrtige Naturen zugleich in dem Magen zuſammen kommen/ eines in das ander wuͤrcket vnd ſtreittet/ dardurch jhre Kraͤfften veraͤndert werden/ vnd ſolches nicht thun/ was eins von jhnen haͤtte allein ver- richten koͤnnen/ welches auch von Tag zu Tag von vielen gemercket wird/ vnd gern einen andern methodum angeben wolten/ wann ſie es thun doͤrfften/ vnd nicht foͤrchteten/ daß ſie von dem groͤſſern Hauffen außgeruffen/ gehaſſet/ verachtet vnd vertrieben wuͤrden; bleiben alſo bey dem groſſen Hauffen/ haͤngen den Mandel nach dem Wind/ fahren auff der alten Geygen hinauß/ laſſen Nacht vnd Tag werden/ vnd nehmen das geſetzte Geld fuͤr das Recipe, dencken/ wann ſie nur nach der alten Gewohnheit gethan/ ſie haben al- les verantwortet/ es gehe gleich dem Patienten wie es wolle/ wie ſich dann etliche auß- druͤcklich verlauten laſſen/ daß ſie lieber mit den Alten irꝛen vnd toͤden/ als mit den Juͤn- gern/ die den Sachen beſſer nachgeforſcht/ den Krancken helffen wolten. Welches fuͤr- wahr ein groſſer Frevel/ Hoffart vnd Halsſtarꝛigkeit der Menſchen iſt/ welches nicht ſeyn ſolte; dann bekant genug iſt/ daß ſich die Elementen von Jahr zu Jahr vmb der Menſchen Suͤnden willen verboͤſern/ vnd veraͤndert werden/ darzu auch die ſimplicien bey vns in Deutſchland viel geringer an Kraͤfften/ als in Italia vnd Hiſpania, will geſchweigen in Cræcia, Arabia vnd Perſia, da die aͤltere Medici gelebet vnd geſchrieben haben/ wie auch jetziger zeit die Kranckheiten viel vnheilbares/ als vor dieſem/ erfunden werden. Vnd dan- M m

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 273. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/291>, abgerufen am 22.11.2024.