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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Fünffter Theil.
die Bawren in solchen Dingen mehr verstehen/ als die Gelährten. Jederman kan das
wol sagen/ der Mist dünget vnd macht wachsen/ aber wie er wachsen macht/ wird ge-
schwiegen; wann kein Sal nitrosum in dem Mistwere/ gewißlich würde er nicht frucht-
bar machen/ dann genugsamb bewust ist/ daß auß allen Excrementis animalium, ein
guter Salpeter kan gemacht werden/ bestehet also die Gutthat des Mists nur allein im
Sale urinoso, welches darinn ist/ vnd nicht in dem Strohe oder Hülsen.

Möchte jemand sagen/ muß dann eben ein solches Saltz dem Wachsthumb der
Vegetabilien dienen vnd helffen/ das in dem Mist der Animalien ist/ warumb thut es
nicht auch ein ander Saltz darauff ist allbereit schon oben geantwortet/ daß gleich sei-
nem gleichen helffen kan vnd muß/ vnd ein contrarium das ander verderbe: Dann die
Erfahrung bezeuget daß ein jedweder Saamen nicht in einem Sale acido, sondern in
einem Sale urinoso mit Sulphure vermischt bestehet/ darumb er auch seines gleiches su-
chet vnd liebet. Der solches nun nicht weiß oder glauben will/ der kan es versuchen/ vnd
distilliren per Retortam, ein Pfund Saamen eines Krauts/ welches er will/ so wird
er befinden/ daß kein Spiritus acidus, sondern ein phlegma mit vielem Oel vnd Sale vo-
latili
übergehet; also/ daß der gantze Recipient davon weiß überzogen wird/ welches
kein Wurtzel oder Stiel des Krauts thun wird; dann die edleste Krafft/ Geruch vnd
Geschmack der wachsenden Dingen gehet bey allen Vegetabilien/ Animalien vnd Mi-
neralien in den Saamen/ vnd hat die vorsichtige Natur daran jhr bestes gethan/ daß
sie/ nemblich/ das beste theil in den Saamen ordiniret hat/ der auch das meiste außste-
hen vnd leyden muß/ vnd wird der Saamen/ wie gesagt/ von seines gleichen vnterhal-
ten/ ernehret vnd gespeiset.

Dieser Discurs hätte wol allhier können aussen gelassen bleiben/ ist aber nur dar-
umb geschehen/ auff daß man des wachsens aller Dingen Vrsach erkenne/ vnd auch
dasjenige von attrahirung oder figirung aller Dingen desto besser könne verstanden
werden.

Müssen also zum Beschluß alle wachsende vnd vermehrende/ so wol vegetabilische/
animalische als mineralische Dinge auß angebohrner Liebe/ vnd nicht auß Zwang vnd
Trang/ geschehen/ gleich bey den vermeynten Chymisten täglich gethan wird; vnd ist
auch kein wunder/ daß so viele jhr gewünschtes Ende nicht erlangen/ weilen sie gegen die
Natur jhr Werck anstellen/ vnd zu vollführen vermeynen.

Derohalben auch ein jedweder/ der etwas zu figiren gesinnet ist/ zusehe/ was er jh-
me zusetze/ dardurch solches gehaleen werde/ dann ohne ein haltung ist es vnmöglich das
geringste zu figiren/ das Fewer thut zwar sein bestes/ aber es kan dem nicht helffen/ das
gegen die Natur ist; vnd wann es etwas antrifft/ das nich nach der Natur ordiniret oder
construirt ist/ verzehret vnd verderbet es solches gäntzlich/ vnd kan nichts gegen das
Fewer bestehen/ als allein dasjenige/ das wol vnd rechtmässig zusammen gehöret; dar-
nach sich ein jedweder zu richten/ vnd sein fixation anzustellen (auff daß er nicht verloh-
ren Mühe vnd Arbeit zu lohn bekomme) wissen wird.

CAP.
K k iij

Fuͤnffter Theil.
die Bawren in ſolchen Dingen mehr verſtehen/ als die Gelaͤhrten. Jederman kan das
wol ſagen/ der Miſt duͤnget vnd macht wachſen/ aber wie er wachſen macht/ wird ge-
ſchwiegen; wann kein Sal nitroſum in dem Miſtwere/ gewißlich wuͤrde er nicht frucht-
bar machen/ dann genugſamb bewuſt iſt/ daß auß allen Excrementis animalium, ein
guter Salpeter kan gemacht werden/ beſtehet alſo die Gutthat des Miſts nur allein im
Sale urinoſo, welches darinn iſt/ vnd nicht in dem Strohe oder Huͤlſen.

Moͤchte jemand ſagen/ muß dann eben ein ſolches Saltz dem Wachsthumb der
Vegetabilien dienen vnd helffen/ das in dem Miſt der Animalien iſt/ warumb thut es
nicht auch ein ander Saltz darauff iſt allbereit ſchon oben geantwortet/ daß gleich ſei-
nem gleichen helffen kan vnd muß/ vnd ein contrarium das ander verderbe: Dann die
Erfahrung bezeuget daß ein jedweder Saamen nicht in einem Sale acido, ſondern in
einem Sale urinoſo mit Sulphure vermiſcht beſtehet/ darumb er auch ſeines gleiches ſu-
chet vnd liebet. Der ſolches nun nicht weiß oder glauben will/ der kan es verſuchen/ vnd
diſtilliren per Retortam, ein Pfund Saamen eines Krauts/ welches er will/ ſo wird
er befinden/ daß kein Spiritus acidus, ſondern ein phlegma mit vielem Oel vnd Sale vo-
latili
uͤbergehet; alſo/ daß der gantze Recipient davon weiß uͤberzogen wird/ welches
kein Wurtzel oder Stiel des Krauts thun wird; dann die edleſte Krafft/ Geruch vnd
Geſchmack der wachſenden Dingen gehet bey allen Vegetabilien/ Animalien vnd Mi-
neralien in den Saamen/ vnd hat die vorſichtige Natur daran jhr beſtes gethan/ daß
ſie/ nemblich/ das beſte theil in den Saamen ordiniret hat/ der auch das meiſte außſte-
hen vnd leyden muß/ vnd wird der Saamen/ wie geſagt/ von ſeines gleichen vnterhal-
ten/ ernehret vnd geſpeiſet.

Dieſer Diſcurs haͤtte wol allhier koͤnnen auſſen gelaſſen bleiben/ iſt aber nur dar-
umb geſchehen/ auff daß man des wachſens aller Dingen Vrſach erkenne/ vnd auch
dasjenige von attrahirung oder figirung aller Dingen deſto beſſer koͤnne verſtanden
werden.

Muͤſſen alſo zum Beſchluß alle wachſende vnd vermehrende/ ſo wol vegetabiliſche/
animaliſche als mineraliſche Dinge auß angebohrner Liebe/ vnd nicht auß Zwang vnd
Trang/ geſchehen/ gleich bey den vermeynten Chymiſten taͤglich gethan wird; vnd iſt
auch kein wunder/ daß ſo viele jhr gewuͤnſchtes Ende nicht erlangen/ weilen ſie gegen die
Natur jhr Werck anſtellen/ vnd zu vollfuͤhren vermeynen.

Derohalben auch ein jedweder/ der etwas zu figiren geſinnet iſt/ zuſehe/ was er jh-
me zuſetze/ dardurch ſolches gehaleen werde/ dann ohne ein haltung iſt es vnmoͤglich das
geringſte zu figiren/ das Fewer thut zwar ſein beſtes/ aber es kan dem nicht helffen/ das
gegen die Natur iſt; vnd wann es etwas antrifft/ das nich nach der Natur ordiniret oder
conſtruirt iſt/ verzehret vnd verderbet es ſolches gaͤntzlich/ vnd kan nichts gegen das
Fewer beſtehen/ als allein dasjenige/ das wol vnd rechtmaͤſſig zuſammen gehoͤret; dar-
nach ſich ein jedweder zu richten/ vnd ſein fixation anzuſtellen (auff daß er nicht verloh-
ren Muͤhe vnd Arbeit zu lohn bekomme) wiſſen wird.

CAP.
K k iij
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[261/0279] Fuͤnffter Theil. die Bawren in ſolchen Dingen mehr verſtehen/ als die Gelaͤhrten. Jederman kan das wol ſagen/ der Miſt duͤnget vnd macht wachſen/ aber wie er wachſen macht/ wird ge- ſchwiegen; wann kein Sal nitroſum in dem Miſtwere/ gewißlich wuͤrde er nicht frucht- bar machen/ dann genugſamb bewuſt iſt/ daß auß allen Excrementis animalium, ein guter Salpeter kan gemacht werden/ beſtehet alſo die Gutthat des Miſts nur allein im Sale urinoſo, welches darinn iſt/ vnd nicht in dem Strohe oder Huͤlſen. Moͤchte jemand ſagen/ muß dann eben ein ſolches Saltz dem Wachsthumb der Vegetabilien dienen vnd helffen/ das in dem Miſt der Animalien iſt/ warumb thut es nicht auch ein ander Saltz darauff iſt allbereit ſchon oben geantwortet/ daß gleich ſei- nem gleichen helffen kan vnd muß/ vnd ein contrarium das ander verderbe: Dann die Erfahrung bezeuget daß ein jedweder Saamen nicht in einem Sale acido, ſondern in einem Sale urinoſo mit Sulphure vermiſcht beſtehet/ darumb er auch ſeines gleiches ſu- chet vnd liebet. Der ſolches nun nicht weiß oder glauben will/ der kan es verſuchen/ vnd diſtilliren per Retortam, ein Pfund Saamen eines Krauts/ welches er will/ ſo wird er befinden/ daß kein Spiritus acidus, ſondern ein phlegma mit vielem Oel vnd Sale vo- latili uͤbergehet; alſo/ daß der gantze Recipient davon weiß uͤberzogen wird/ welches kein Wurtzel oder Stiel des Krauts thun wird; dann die edleſte Krafft/ Geruch vnd Geſchmack der wachſenden Dingen gehet bey allen Vegetabilien/ Animalien vnd Mi- neralien in den Saamen/ vnd hat die vorſichtige Natur daran jhr beſtes gethan/ daß ſie/ nemblich/ das beſte theil in den Saamen ordiniret hat/ der auch das meiſte außſte- hen vnd leyden muß/ vnd wird der Saamen/ wie geſagt/ von ſeines gleichen vnterhal- ten/ ernehret vnd geſpeiſet. Dieſer Diſcurs haͤtte wol allhier koͤnnen auſſen gelaſſen bleiben/ iſt aber nur dar- umb geſchehen/ auff daß man des wachſens aller Dingen Vrſach erkenne/ vnd auch dasjenige von attrahirung oder figirung aller Dingen deſto beſſer koͤnne verſtanden werden. Muͤſſen alſo zum Beſchluß alle wachſende vnd vermehrende/ ſo wol vegetabiliſche/ animaliſche als mineraliſche Dinge auß angebohrner Liebe/ vnd nicht auß Zwang vnd Trang/ geſchehen/ gleich bey den vermeynten Chymiſten taͤglich gethan wird; vnd iſt auch kein wunder/ daß ſo viele jhr gewuͤnſchtes Ende nicht erlangen/ weilen ſie gegen die Natur jhr Werck anſtellen/ vnd zu vollfuͤhren vermeynen. Derohalben auch ein jedweder/ der etwas zu figiren geſinnet iſt/ zuſehe/ was er jh- me zuſetze/ dardurch ſolches gehaleen werde/ dann ohne ein haltung iſt es vnmoͤglich das geringſte zu figiren/ das Fewer thut zwar ſein beſtes/ aber es kan dem nicht helffen/ das gegen die Natur iſt; vnd wann es etwas antrifft/ das nich nach der Natur ordiniret oder conſtruirt iſt/ verzehret vnd verderbet es ſolches gaͤntzlich/ vnd kan nichts gegen das Fewer beſtehen/ als allein dasjenige/ das wol vnd rechtmaͤſſig zuſammen gehoͤret; dar- nach ſich ein jedweder zu richten/ vnd ſein fixation anzuſtellen (auff daß er nicht verloh- ren Muͤhe vnd Arbeit zu lohn bekomme) wiſſen wird. CAP. K k iij

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 261. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/279>, abgerufen am 22.11.2024.