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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Fünffter Theil.
der bekandte ist/ so ist doch noch ein besserer/ die Spiritus zu halten/ vnd doch kein Glas
brechen kan. Nemblich dieser/ daß man eine krumme gläserne Röhren machen lasse/
nach beygesetzter Figur; in welches Bauch man ein oder zwey Loth Mercurii vivi leget/
vnd setzet diese Sackröhren mit dem Mercurio auff die Phyol/ darinn die materi zu fi-
giren ist/ [als zum Exempel/ A die Sackröhre/ B die Phyol/ vnd oben von dem bleyer-
ne Hütlein A, mit der Phyol B vermeldet ist/] vnd verlutire solche auff die Phyol/ darinn
deine materi zu figiren ist/ so kan die Phyol nimmermehr brechen.

NB. Diese oberzehlte weise die Gläser vor dem brechen zu bewahren/ seynd zwar
an sich selber gut/ bey denen/ die auff keinem rechten Wege seynd/ vnd sich mit aller-
hand distillirten Spiritibus, der Salien/ Mineralien vnd Metallen zu figiren mar-
telen vnd quälen; welche/ so dieselbe schon durch lange zeit mit vielem kosten fix gemacht/
dannoch dasjenige nicht thun/ was von jhnen verhoffet wird/ in dem solche fixationes
durch gewalt vnd zwang geschehen seyn/ die der Natur entgegen; wo man aber etwas
nützliches in figirung der Geister zu hoffen hat/ muß die Natur gefolgt werden/ vnd
nicht also plump dareyn gedapt/ dann nur die Vnweisen in jhrer vermeynten Tinctur
viel Gläser zerbrechen; die Philosophi aber nicht/ dann alles das mit gewalt geschicht/
ist der Natur entgegen/ vnd alles was mit der Natur gehet/ geschicht auß Liebe; dero-
halben all diejenigen jrren/ vnd zu keinem guten Ende nimmermehr gelangen werden/
die jhre fixationes mit gewalt vermeynen zu verrichten.

Ich kan nicht glauben/ wann man halb oder gar getödete corpora zwingen wol-
te/ daß dieselben sich miteinander vermischen vnd vermehren solten/ es geschehen
würde; das aber glaub ich wol/ wann ein lebendiger gesunder Mann mit einem le-
bendigen gesunden Weib/ zusammen behörlich wol gespeiset vnd geträncket wür-
den/ daß beyder angebohrne Natur die Wermischung vnd Fortpflantzung selber/ oh-
ne zwang/ verursachen/ ja Lieb vnd Leyd beyeinander außstehen/ vnd beyeinander le-
ben vnd sterben; jene aber die tod sind/ vnd mit gewalt zusammen gebracht/ allzeit tod
bleiben würden. Dann sehet doch an/ wie viel wunderbarliche Instrumenta von
Gold/ Silber/ Kupffer/ Eysen/ Zinn vnd Bley/ wie auch von Erden/ Glas/ Stein/
vnd andern Materialien formirten Geschirren/ hat man doch gesucht den armen
Mercurium mit gemeynem Gold vnd Silber zu figiren/ vnd Fewerbeständig zu
machen/ aber niemals hat gelücken wollen/ weilen beyde nicht zusammen gehören/
vnd keine angebohrne Liebe zusammen tragen; dann ob schon der Mercurius den Me-
tallen anhängt/ oder die Metallen jhme/ so geschicht doch solches nicht/ als wann die-
selbe zusammen gehörten/ vnd eins dem andern zur Verbesserung vnd Fortpflantzung
helffen könte/ gantz nicht/ weilen genug bekant ist/ wann solche conjunctio das Fewer
empfindet/ der Mercurius im geringsten nicht bey dem Gold/ Silber oder andern
Metallen bleiben will/ noch kan/ sondern sich gäntzlich davon scheydet/ welches genug
anzeigt/ daß kein angebohrne Liebe zur Vermehrung bey jhnen sey/ vnd auch nimmer-
mehr werden kan; diejenige Dinge aber/ die zusammen gehören/ lieben auch einan-

der/
K k

Fuͤnffter Theil.
der bekandte iſt/ ſo iſt doch noch ein beſſerer/ die Spiritus zu halten/ vnd doch kein Glas
brechen kan. Nemblich dieſer/ daß man eine krumme glaͤſerne Roͤhren machen laſſe/
nach beygeſetzter Figur; in welches Bauch man ein oder zwey Loth Mercurii vivi leget/
vnd ſetzet dieſe Sackroͤhren mit dem Mercurio auff die Phyol/ darinn die materi zu fi-
giren iſt/ [als zum Exempel/ A die Sackroͤhre/ B die Phyol/ vnd oben von dem bleyer-
ne Huͤtlein A, mit der Phyol B vermeldet iſt/] vnd verlutire ſolche auff die Phyol/ darinn
deine materi zu figiren iſt/ ſo kan die Phyol nimmermehr brechen.

NB. Dieſe oberzehlte weiſe die Glaͤſer vor dem brechen zu bewahren/ ſeynd zwar
an ſich ſelber gut/ bey denen/ die auff keinem rechten Wege ſeynd/ vnd ſich mit aller-
hand diſtillirten Spiritibus, der Salien/ Mineralien vnd Metallen zu figiren mar-
telen vnd quaͤlen; welche/ ſo dieſelbe ſchon durch lange zeit mit vielem koſten fix gemacht/
dannoch dasjenige nicht thun/ was von jhnen verhoffet wird/ in dem ſolche fixationes
durch gewalt vnd zwang geſchehen ſeyn/ die der Natur entgegen; wo man aber etwas
nuͤtzliches in figirung der Geiſter zu hoffen hat/ muß die Natur gefolgt werden/ vnd
nicht alſo plump dareyn gedapt/ dann nur die Vnweiſen in jhrer vermeynten Tinctur
viel Glaͤſer zerbrechen; die Philoſophi aber nicht/ dann alles das mit gewalt geſchicht/
iſt der Natur entgegen/ vnd alles was mit der Natur gehet/ geſchicht auß Liebe; dero-
halben all diejenigen jrꝛen/ vnd zu keinem guten Ende nimmermehr gelangen werden/
die jhre fixationes mit gewalt vermeynen zu verꝛichten.

Ich kan nicht glauben/ wann man halb oder gar getoͤdete corpora zwingen wol-
te/ daß dieſelben ſich miteinander vermiſchen vnd vermehren ſolten/ es geſchehen
wuͤrde; das aber glaub ich wol/ wann ein lebendiger geſunder Mann mit einem le-
bendigen geſunden Weib/ zuſammen behoͤrlich wol geſpeiſet vnd getraͤncket wuͤr-
den/ daß beyder angebohrne Natur die Wermiſchung vnd Fortpflantzung ſelber/ oh-
ne zwang/ verurſachen/ ja Lieb vnd Leyd beyeinander außſtehen/ vnd beyeinander le-
ben vnd ſterben; jene aber die tod ſind/ vnd mit gewalt zuſammen gebracht/ allzeit tod
bleiben wuͤrden. Dann ſehet doch an/ wie viel wunderbarliche Inſtrumenta von
Gold/ Silber/ Kupffer/ Eyſen/ Zinn vnd Bley/ wie auch von Erden/ Glas/ Stein/
vnd andern Materialien formirten Geſchirꝛen/ hat man doch geſucht den armen
Mercurium mit gemeynem Gold vnd Silber zu figiren/ vnd Fewerbeſtaͤndig zu
machen/ aber niemals hat geluͤcken wollen/ weilen beyde nicht zuſammen gehoͤren/
vnd keine angebohrne Liebe zuſammen tragen; dann ob ſchon der Mercurius den Me-
tallen anhaͤngt/ oder die Metallen jhme/ ſo geſchicht doch ſolches nicht/ als wann die-
ſelbe zuſammen gehoͤrten/ vnd eins dem andern zur Verbeſſerung vnd Fortpflantzung
helffen koͤnte/ gantz nicht/ weilen genug bekant iſt/ wann ſolche conjunctio das Fewer
empfindet/ der Mercurius im geringſten nicht bey dem Gold/ Silber oder andern
Metallen bleiben will/ noch kan/ ſondern ſich gaͤntzlich davon ſcheydet/ welches genug
anzeigt/ daß kein angebohrne Liebe zur Vermehrung bey jhnen ſey/ vnd auch nimmer-
mehr werden kan; diejenige Dinge aber/ die zuſammen gehoͤren/ lieben auch einan-

der/
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[257/0275] Fuͤnffter Theil. der bekandte iſt/ ſo iſt doch noch ein beſſerer/ die Spiritus zu halten/ vnd doch kein Glas brechen kan. Nemblich dieſer/ daß man eine krumme glaͤſerne Roͤhren machen laſſe/ nach beygeſetzter Figur; in welches Bauch man ein oder zwey Loth Mercurii vivi leget/ vnd ſetzet dieſe Sackroͤhren mit dem Mercurio auff die Phyol/ darinn die materi zu fi- giren iſt/ [als zum Exempel/ A die Sackroͤhre/ B die Phyol/ vnd oben von dem bleyer- ne Huͤtlein A, mit der Phyol B vermeldet iſt/] vnd verlutire ſolche auff die Phyol/ darinn deine materi zu figiren iſt/ ſo kan die Phyol nimmermehr brechen. NB. Dieſe oberzehlte weiſe die Glaͤſer vor dem brechen zu bewahren/ ſeynd zwar an ſich ſelber gut/ bey denen/ die auff keinem rechten Wege ſeynd/ vnd ſich mit aller- hand diſtillirten Spiritibus, der Salien/ Mineralien vnd Metallen zu figiren mar- telen vnd quaͤlen; welche/ ſo dieſelbe ſchon durch lange zeit mit vielem koſten fix gemacht/ dannoch dasjenige nicht thun/ was von jhnen verhoffet wird/ in dem ſolche fixationes durch gewalt vnd zwang geſchehen ſeyn/ die der Natur entgegen; wo man aber etwas nuͤtzliches in figirung der Geiſter zu hoffen hat/ muß die Natur gefolgt werden/ vnd nicht alſo plump dareyn gedapt/ dann nur die Vnweiſen in jhrer vermeynten Tinctur viel Glaͤſer zerbrechen; die Philoſophi aber nicht/ dann alles das mit gewalt geſchicht/ iſt der Natur entgegen/ vnd alles was mit der Natur gehet/ geſchicht auß Liebe; dero- halben all diejenigen jrꝛen/ vnd zu keinem guten Ende nimmermehr gelangen werden/ die jhre fixationes mit gewalt vermeynen zu verꝛichten. Ich kan nicht glauben/ wann man halb oder gar getoͤdete corpora zwingen wol- te/ daß dieſelben ſich miteinander vermiſchen vnd vermehren ſolten/ es geſchehen wuͤrde; das aber glaub ich wol/ wann ein lebendiger geſunder Mann mit einem le- bendigen geſunden Weib/ zuſammen behoͤrlich wol geſpeiſet vnd getraͤncket wuͤr- den/ daß beyder angebohrne Natur die Wermiſchung vnd Fortpflantzung ſelber/ oh- ne zwang/ verurſachen/ ja Lieb vnd Leyd beyeinander außſtehen/ vnd beyeinander le- ben vnd ſterben; jene aber die tod ſind/ vnd mit gewalt zuſammen gebracht/ allzeit tod bleiben wuͤrden. Dann ſehet doch an/ wie viel wunderbarliche Inſtrumenta von Gold/ Silber/ Kupffer/ Eyſen/ Zinn vnd Bley/ wie auch von Erden/ Glas/ Stein/ vnd andern Materialien formirten Geſchirꝛen/ hat man doch geſucht den armen Mercurium mit gemeynem Gold vnd Silber zu figiren/ vnd Fewerbeſtaͤndig zu machen/ aber niemals hat geluͤcken wollen/ weilen beyde nicht zuſammen gehoͤren/ vnd keine angebohrne Liebe zuſammen tragen; dann ob ſchon der Mercurius den Me- tallen anhaͤngt/ oder die Metallen jhme/ ſo geſchicht doch ſolches nicht/ als wann die- ſelbe zuſammen gehoͤrten/ vnd eins dem andern zur Verbeſſerung vnd Fortpflantzung helffen koͤnte/ gantz nicht/ weilen genug bekant iſt/ wann ſolche conjunctio das Fewer empfindet/ der Mercurius im geringſten nicht bey dem Gold/ Silber oder andern Metallen bleiben will/ noch kan/ ſondern ſich gaͤntzlich davon ſcheydet/ welches genug anzeigt/ daß kein angebohrne Liebe zur Vermehrung bey jhnen ſey/ vnd auch nimmer- mehr werden kan; diejenige Dinge aber/ die zuſammen gehoͤren/ lieben auch einan- der/ K k

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 257. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/275>, abgerufen am 22.11.2024.