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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Philosophischer Oefen
gesehen habe/ bin ich auch gäntzlicher Hoffnung/ daß mir Gott der Allmächtige weitern
Segen darzu verleyhen werde.

Was nun dieses für ein wunderbarlicher Ofen seye/ wie er gemacht vnd gebraucht
werde/ ist nicht viel davon zu schreiben/ dann er nicht wie andere Oefen auffgebawt
wird/ sondern findet sich allenthalben von der Natur bereytet/ vnd dienet auch nur al-
lein der Natur in jhrem Vorhaben/ vnd sonsten zu gantz nichts anders/ dann allein ein
solches Menstruum, welches nicht allein Gold/ Silber/ vnd alle andere Metallen vnd
Mineralien/ ja alle Edel- vnd Vnedel-gestein-gestein/ auch das Glas selbst ohn alle corrosiv
vnd strepitu auflöset/ darinn gemacht wird/ vnd ist doch der Ofen selber des Menstrui,
vnd das Menstruum des Ofens Vrsprung vnd Herkommen. Was nun das für ein
wunderbarlicher Ofen sey/ der auß eygener Krafft ein solches Königliches Menstruum,
(der doch zuvor selber das Menstruum gewesen ist) ohne alle Mühe vnd Arbeit gar bald
vnd leichtlicht herfür bringt/ ist leicht zu erachten/ daß es kein gemeyner Ofen sey/ da-
durch man andere Dinge distillire/ vnd gleichwol ein so kräfftiges/ doch nicht corrosi-
visches Wasser dargiebet. Gewißlich muß es kein gemeynes/ vnd von jederman bekand-
res Wasser seyn/ dann solches das einige ist/ welches mir bekant/ das nicht corrosivisch/
vnd doch mehr thun kan/ als alle corrosiven/ dann vnter allen corrosivischen Wassern/
wie sie auch mögen genennet werden/ als Aqua Fortis, Aqua Regis, Spiritus Vitrio-
li, Salis, Aluminis vel Nitri,
so mächtig nicht ist/ daß es Gold vnd Silber zugleich/ will
geschweigen alle andere harte/ von den stärckesten corrosiven/ vnzerstörliche Dinge
(wie sie auch Nahmen haben) auflese. Welches fürwahr ein grosses Wunderwerck
der Natur ist/ daß ein solch geringschätzig/ vnachtsamb/ allenthalben findlich vnd ver-
würflich Wesen/ ein solches vngemeynes/ viel-gesuchtes vnd wenig erlangtes Werck
verrichten kan.

Ich weiß nicht was mich so kühn gemacht hat/ davon zu schreiben/ in deme ich wol
weiß/ daß ich bey denjenigen die es kennen/ grossen Vndanck/ als wann ich zu offen/ vnd
bey denen/ die nichts davon wissen/ Verläumbdung vnd Verachtung/ (gleich als wann
ich keine Warheit geschrieben hätte) erlangen werde. Diese vrsach mich billich solte von
solchem schreiben abgehalten haben/ tröste mich aber wieder dargegen/ weilen ich ein
sehr nützlich Werck/ daß manchen von seinem Irrthumb auf einen guten Weg brin-
gen möchte/ gethan habe. Dann der mehren-theil vnter den Chymicis nicht glauben/
daß noch ein anders Menstruum, als obgedachte scharpffe corrosivische Spiritus, die Me-
tallen darmit auffzulösen/ (weilen jhnen die Natur in jhrem Vermögen verdeckt ist)
seyn könne. Da doch die Philosophi einhellig ruffen/ daß man durch corrosivisch spiri-
tus
nichts fruchtbarlichs bey den Metallen verrichten könne/ sondern solche nur ein Ver-
derben bey jhnen verursachen/ wie auch noch täglich die Erfahrenheit genug bezeuget/
daß solche solutiones, die mit Aqua Forti oder Aqua Regis, oder andern spiritibus ge-
macht seyn/ allzumal die Hände Färben/ welches ein vera solutio Philosophica aber
nicht thut/ darauß bewiesen wird/ daß solche solutiones, die die Hände färben/ vnter die

wahre

Philoſophiſcher Oefen
geſehen habe/ bin ich auch gaͤntzlicher Hoffnung/ daß mir Gott der Allmaͤchtige weitern
Segen darzu verleyhen werde.

Was nun dieſes fuͤr ein wunderbarlicher Ofen ſeye/ wie er gemacht vnd gebraucht
werde/ iſt nicht viel davon zu ſchreiben/ dann er nicht wie andere Oefen auffgebawt
wird/ ſondern findet ſich allenthalben von der Natur bereytet/ vnd dienet auch nur al-
lein der Natur in jhrem Vorhaben/ vnd ſonſten zu gantz nichts anders/ dann allein ein
ſolches Menſtruum, welches nicht allein Gold/ Silber/ vnd alle andere Metallen vnd
Mineralien/ ja alle Edel- vnd Vnedel-geſtein-geſtein/ auch das Glas ſelbſt ohn alle corroſiv
vnd ſtrepitu aufloͤſet/ darinn gemacht wird/ vnd iſt doch der Ofen ſelber des Menſtrui,
vnd das Menſtruum des Ofens Vrſprung vnd Herkommen. Was nun das fuͤr ein
wunderbarlicher Ofen ſey/ der auß eygener Krafft ein ſolches Koͤnigliches Menſtruum,
(der doch zuvor ſelber das Menſtruum geweſen iſt) ohne alle Muͤhe vnd Arbeit gar bald
vnd leichtlicht herfuͤr bringt/ iſt leicht zu erachten/ daß es kein gemeyner Ofen ſey/ da-
durch man andere Dinge diſtillire/ vnd gleichwol ein ſo kraͤfftiges/ doch nicht corꝛoſi-
viſches Waſſer dargiebet. Gewißlich muß es kein gemeynes/ vnd von jederman bekand-
res Waſſer ſeyn/ dann ſolches das einige iſt/ welches mir bekant/ das nicht corꝛoſiviſch/
vnd doch mehr thun kan/ als alle corꝛoſiven/ dann vnter allen corꝛoſiviſchen Waſſern/
wie ſie auch moͤgen genennet werden/ als Aqua Fortis, Aqua Regis, Spiritus Vitrio-
li, Salis, Aluminis vel Nitri,
ſo maͤchtig nicht iſt/ daß es Gold vnd Silber zugleich/ will
geſchweigen alle andere harte/ von den ſtaͤrckeſten corꝛoſiven/ vnzerſtoͤrliche Dinge
(wie ſie auch Nahmen haben) aufleſe. Welches fuͤrwahr ein groſſes Wunderwerck
der Natur iſt/ daß ein ſolch geringſchaͤtzig/ vnachtſamb/ allenthalben findlich vnd ver-
wuͤrflich Weſen/ ein ſolches vngemeynes/ viel-geſuchtes vnd wenig erlangtes Werck
verꝛichten kan.

Ich weiß nicht was mich ſo kuͤhn gemacht hat/ davon zu ſchreiben/ in deme ich wol
weiß/ daß ich bey denjenigen die es kennen/ groſſen Vndanck/ als wann ich zu offen/ vnd
bey denen/ die nichts davon wiſſen/ Verlaͤumbdung vnd Verachtung/ (gleich als wann
ich keine Warheit geſchrieben haͤtte) erlangen werde. Dieſe vrſach mich billich ſolte von
ſolchem ſchreiben abgehalten haben/ troͤſte mich aber wieder dargegen/ weilen ich ein
ſehr nuͤtzlich Werck/ daß manchen von ſeinem Irꝛthumb auf einen guten Weg brin-
gen moͤchte/ gethan habe. Dann der mehren-theil vnter den Chymicis nicht glauben/
daß noch ein anders Menſtruum, als obgedachte ſcharpffe corꝛoſiviſche Spiritus, die Me-
tallen darmit auffzuloͤſen/ (weilen jhnen die Natur in jhrem Vermoͤgen verdeckt iſt)
ſeyn koͤnne. Da doch die Philoſophi einhellig ruffen/ daß man durch corꝛoſiviſch ſpiri-
tus
nichts fruchtbarlichs bey den Metallen verꝛichten koͤnne/ ſondern ſolche nur ein Ver-
derben bey jhnen verurſachen/ wie auch noch taͤglich die Erfahrenheit genug bezeuget/
daß ſolche ſolutiones, die mit Aqua Forti oder Aqua Regis, oder andern ſpiritibus ge-
macht ſeyn/ allzumal die Haͤnde Faͤrben/ welches ein vera ſolutio Philoſophica aber
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[248/0266] Philoſophiſcher Oefen geſehen habe/ bin ich auch gaͤntzlicher Hoffnung/ daß mir Gott der Allmaͤchtige weitern Segen darzu verleyhen werde. Was nun dieſes fuͤr ein wunderbarlicher Ofen ſeye/ wie er gemacht vnd gebraucht werde/ iſt nicht viel davon zu ſchreiben/ dann er nicht wie andere Oefen auffgebawt wird/ ſondern findet ſich allenthalben von der Natur bereytet/ vnd dienet auch nur al- lein der Natur in jhrem Vorhaben/ vnd ſonſten zu gantz nichts anders/ dann allein ein ſolches Menſtruum, welches nicht allein Gold/ Silber/ vnd alle andere Metallen vnd Mineralien/ ja alle Edel- vnd Vnedel-geſtein-geſtein/ auch das Glas ſelbſt ohn alle corroſiv vnd ſtrepitu aufloͤſet/ darinn gemacht wird/ vnd iſt doch der Ofen ſelber des Menſtrui, vnd das Menſtruum des Ofens Vrſprung vnd Herkommen. Was nun das fuͤr ein wunderbarlicher Ofen ſey/ der auß eygener Krafft ein ſolches Koͤnigliches Menſtruum, (der doch zuvor ſelber das Menſtruum geweſen iſt) ohne alle Muͤhe vnd Arbeit gar bald vnd leichtlicht herfuͤr bringt/ iſt leicht zu erachten/ daß es kein gemeyner Ofen ſey/ da- durch man andere Dinge diſtillire/ vnd gleichwol ein ſo kraͤfftiges/ doch nicht corꝛoſi- viſches Waſſer dargiebet. Gewißlich muß es kein gemeynes/ vnd von jederman bekand- res Waſſer ſeyn/ dann ſolches das einige iſt/ welches mir bekant/ das nicht corꝛoſiviſch/ vnd doch mehr thun kan/ als alle corꝛoſiven/ dann vnter allen corꝛoſiviſchen Waſſern/ wie ſie auch moͤgen genennet werden/ als Aqua Fortis, Aqua Regis, Spiritus Vitrio- li, Salis, Aluminis vel Nitri, ſo maͤchtig nicht iſt/ daß es Gold vnd Silber zugleich/ will geſchweigen alle andere harte/ von den ſtaͤrckeſten corꝛoſiven/ vnzerſtoͤrliche Dinge (wie ſie auch Nahmen haben) aufleſe. Welches fuͤrwahr ein groſſes Wunderwerck der Natur iſt/ daß ein ſolch geringſchaͤtzig/ vnachtſamb/ allenthalben findlich vnd ver- wuͤrflich Weſen/ ein ſolches vngemeynes/ viel-geſuchtes vnd wenig erlangtes Werck verꝛichten kan. Ich weiß nicht was mich ſo kuͤhn gemacht hat/ davon zu ſchreiben/ in deme ich wol weiß/ daß ich bey denjenigen die es kennen/ groſſen Vndanck/ als wann ich zu offen/ vnd bey denen/ die nichts davon wiſſen/ Verlaͤumbdung vnd Verachtung/ (gleich als wann ich keine Warheit geſchrieben haͤtte) erlangen werde. Dieſe vrſach mich billich ſolte von ſolchem ſchreiben abgehalten haben/ troͤſte mich aber wieder dargegen/ weilen ich ein ſehr nuͤtzlich Werck/ daß manchen von ſeinem Irꝛthumb auf einen guten Weg brin- gen moͤchte/ gethan habe. Dann der mehren-theil vnter den Chymicis nicht glauben/ daß noch ein anders Menſtruum, als obgedachte ſcharpffe corꝛoſiviſche Spiritus, die Me- tallen darmit auffzuloͤſen/ (weilen jhnen die Natur in jhrem Vermoͤgen verdeckt iſt) ſeyn koͤnne. Da doch die Philoſophi einhellig ruffen/ daß man durch corꝛoſiviſch ſpiri- tus nichts fruchtbarlichs bey den Metallen verꝛichten koͤnne/ ſondern ſolche nur ein Ver- derben bey jhnen verurſachen/ wie auch noch taͤglich die Erfahrenheit genug bezeuget/ daß ſolche ſolutiones, die mit Aqua Forti oder Aqua Regis, oder andern ſpiritibus ge- macht ſeyn/ allzumal die Haͤnde Faͤrben/ welches ein vera ſolutio Philoſophica aber nicht thut/ darauß bewieſen wird/ daß ſolche ſolutiones, die die Haͤnde faͤrben/ vnter die wahre

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 248. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/266>, abgerufen am 22.11.2024.