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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Philosophischer Oefen
jedweder Vitrum, das von Kießling oder Crystall mit Minie oder Bleyweiß per se,
ohne andere zugethane Farben geschmeltzet wird/ eine gelbe Farb/ die das Bley giebet/
empfänget/ solche gelbe dann/ die allzeit darbey ist/ viel hindert/ vnd andere Farben ver-
ändert/ die jhme zugesetzet werden. Kan also auff solche weise kein guter Stein von
Bley vnd Kießling gemacht werden/ wie viel Fleiß vnd Kosten man auch daran wen-
den wolte.

Diese Bley-Gläser aber können mit Zusatz Venetischem Glas/ Zinn-Aschen vnd
Farben in solche Amausen geschmeitzet werden/ die die Goldschmiede zu jhrem amausi-
ren
des Goldes zu gebrauchen pflegen/ sonsten weiß ich wenig gutes darmit zu schaffen.

Will derohalben beschreiben/ wie man auß Kießling oder Crystall allein/ ohne
Bleyweiß oder Minie/ mit Zusatz Metallischer Farben/ Steine schmeltzen soll/ die an
Farbe vnd schöne den natürlichen nicht allein gleich seyn/ sondern auch dieselbe über-
treffen: Doch nicht härter als ein Glas/ dann ob schon der Crystall etwas härter ist als
ein Glas/ so verliehret er doch ein theil seiner härte im schmeltzen/ vnd wird einem Glas
gleich/ doch noch so hart/ daß man in ein ander Glas darmit schneiden kan/ vnd lassen
sich sehr wol schneiden vnd pollieren/ also daß dieselbe den Orientalischen/ behalben die
härte die jhnen mangelt/ im geringsten nichts bevor geben/ vnd können nicht allein
Steine auff allerhand Art vnd Gestalt/ Gold/ Silber/ wie auch andere Metallische
Arbeit/ auch Holtzwerck vnd Gemählde damit schön gezieret werden/ sondern man kan
auß derselben massa allerhand Gefäß/ als Saltzfässer/ Messerhäfften/ kleine Becher/
vnd dergleichen giessen vnd schneiden/ auch kan man Bildnüsse/ Antiquitäten vnd der-
gleichen Raritäten von Stein/ Silber/ Gold oder anderm Geschmeid fein nachgiessen
oder drucken/ also daß man anders nicht sehen kan/ als were es von dem allerkünstlich-
sten Meister von freyer Hand auß einem stück Edelgestein geschnitten vnd bereytet/
welches dem Anschawenden kein geringe delectation giebt.

Vnd werden dieselbe also bereytet: Erstlich/ mustu schöne weisse Crystallen
oder Kießlingsteine/ die keine rothe/ schwartze oder anderer Farben/ Aderen haben/
sondern durchauß schön weiß seyn/ in Bächen oder Sanden suchen/ vnd in einem ver-
deckten Tiegel wol außglüen/ vnd also glüend in ein kalt Wasser werffen/ so verschri-
cken dieselbe/ werden mürb/ vnd lassen sich hernach gern pulverisiren vnd klein machen/
dann wann dieselbe nicht erst geglüet vnd gelöscht weren/ so würden sie im pulverisi-
ren viel Schaden vnd Hindernüs bringen/ indeme dieselbe/ wann sie so hart weren/
von dem Mörsel durchstossen etwas abreiben/ vnd dardurch verunreiniget würden/
ist derohalben viel daran gelegen/ wann man etwas schönes machen will/ daß man
sauber darmit ümbgehe. Zu solchen pulverisirten Kießligen soltu gleiches Gewicht rei-
nes Salis Tartari mischen/ vnd zum gebrauch bewahren/ vnd soll auch das Sal Tartari
nicht in küpffern vnd eysern Kesseln/ welches auch Hindernüs bringen würde/ sondern
in erdenen verglasirten Geschirren gemach et werden.

Wann du nun solche massam zu Edelgesteinen schmeltzen wilt/ so mustu zu-

vorn

Philoſophiſcher Oefen
jedweder Vitrum, das von Kießling oder Cryſtall mit Minie oder Bleyweiß per ſe,
ohne andere zugethane Farben geſchmeltzet wird/ eine gelbe Farb/ die das Bley giebet/
empfaͤnget/ ſolche gelbe dann/ die allzeit darbey iſt/ viel hindert/ vnd andere Farben ver-
aͤndert/ die jhme zugeſetzet werden. Kan alſo auff ſolche weiſe kein guter Stein von
Bley vnd Kießling gemacht werden/ wie viel Fleiß vnd Koſten man auch daran wen-
den wolte.

Dieſe Bley-Glaͤſer aber koͤnnen mit Zuſatz Venetiſchem Glas/ Zinn-Aſchen vnd
Farben in ſolche Amauſen geſchmeitzet werden/ die die Goldſchmiede zu jhrem amauſi-
ren
des Goldes zu gebrauchen pflegen/ ſonſten weiß ich wenig gutes darmit zu ſchaffen.

Will derohalben beſchreiben/ wie man auß Kießling oder Cryſtall allein/ ohne
Bleyweiß oder Minie/ mit Zuſatz Metalliſcher Farben/ Steine ſchmeltzen ſoll/ die an
Farbe vnd ſchoͤne den natuͤrlichen nicht allein gleich ſeyn/ ſondern auch dieſelbe uͤber-
treffen: Doch nicht haͤrter als ein Glas/ dann ob ſchon der Cryſtall etwas haͤrter iſt als
ein Glas/ ſo verliehret er doch ein theil ſeiner haͤrte im ſchmeltzen/ vnd wird einem Glas
gleich/ doch noch ſo hart/ daß man in ein ander Glas darmit ſchneiden kan/ vnd laſſen
ſich ſehr wol ſchneiden vnd pollieren/ alſo daß dieſelbe den Orientaliſchen/ behalben die
haͤrte die jhnen mangelt/ im geringſten nichts bevor geben/ vnd koͤnnen nicht allein
Steine auff allerhand Art vnd Geſtalt/ Gold/ Silber/ wie auch andere Metalliſche
Arbeit/ auch Holtzwerck vnd Gemaͤhlde damit ſchoͤn gezieret werden/ ſondern man kan
auß derſelben maſſa allerhand Gefaͤß/ als Saltzfaͤſſer/ Meſſerhaͤfften/ kleine Becher/
vnd dergleichen gieſſen vnd ſchneiden/ auch kan man Bildnuͤſſe/ Antiquitaͤten vnd der-
gleichen Raritaͤten von Stein/ Silber/ Gold oder anderm Geſchmeid fein nachgieſſen
oder drucken/ alſo daß man anders nicht ſehen kan/ als were es von dem allerkuͤnſtlich-
ſten Meiſter von freyer Hand auß einem ſtuͤck Edelgeſtein geſchnitten vnd bereytet/
welches dem Anſchawenden kein geringe delectation giebt.

Vnd werden dieſelbe alſo bereytet: Erſtlich/ muſtu ſchoͤne weiſſe Cryſtallen
oder Kießlingſteine/ die keine rothe/ ſchwartze oder anderer Farben/ Aderen haben/
ſondern durchauß ſchoͤn weiß ſeyn/ in Baͤchen oder Sanden ſuchen/ vnd in einem ver-
deckten Tiegel wol außgluͤen/ vnd alſo gluͤend in ein kalt Waſſer werffen/ ſo verſchri-
cken dieſelbe/ werden muͤrb/ vnd laſſen ſich hernach gern pulveriſiren vnd klein machen/
dann wann dieſelbe nicht erſt gegluͤet vnd geloͤſcht weren/ ſo wuͤrden ſie im pulveriſi-
ren viel Schaden vnd Hindernuͤs bringen/ indeme dieſelbe/ wann ſie ſo hart weren/
von dem Moͤrſel durchſtoſſen etwas abreiben/ vnd dardurch verunreiniget wuͤrden/
iſt derohalben viel daran gelegen/ wann man etwas ſchoͤnes machen will/ daß man
ſauber darmit uͤmbgehe. Zu ſolchen pulveriſirten Kießligen ſoltu gleiches Gewicht rei-
nes Salis Tartari miſchen/ vnd zum gebrauch bewahren/ vnd ſoll auch das Sal Tartari
nicht in kuͤpffern vnd eyſern Keſſeln/ welches auch Hindernuͤs bringen wuͤrde/ ſondern
in erdenen verglaſirten Geſchirꝛen gemach et werden.

Wann du nun ſolche maſſam zu Edelgeſteinen ſchmeltzen wilt/ ſo muſtu zu-

vorn
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[240/0258] Philoſophiſcher Oefen jedweder Vitrum, das von Kießling oder Cryſtall mit Minie oder Bleyweiß per ſe, ohne andere zugethane Farben geſchmeltzet wird/ eine gelbe Farb/ die das Bley giebet/ empfaͤnget/ ſolche gelbe dann/ die allzeit darbey iſt/ viel hindert/ vnd andere Farben ver- aͤndert/ die jhme zugeſetzet werden. Kan alſo auff ſolche weiſe kein guter Stein von Bley vnd Kießling gemacht werden/ wie viel Fleiß vnd Koſten man auch daran wen- den wolte. Dieſe Bley-Glaͤſer aber koͤnnen mit Zuſatz Venetiſchem Glas/ Zinn-Aſchen vnd Farben in ſolche Amauſen geſchmeitzet werden/ die die Goldſchmiede zu jhrem amauſi- ren des Goldes zu gebrauchen pflegen/ ſonſten weiß ich wenig gutes darmit zu ſchaffen. Will derohalben beſchreiben/ wie man auß Kießling oder Cryſtall allein/ ohne Bleyweiß oder Minie/ mit Zuſatz Metalliſcher Farben/ Steine ſchmeltzen ſoll/ die an Farbe vnd ſchoͤne den natuͤrlichen nicht allein gleich ſeyn/ ſondern auch dieſelbe uͤber- treffen: Doch nicht haͤrter als ein Glas/ dann ob ſchon der Cryſtall etwas haͤrter iſt als ein Glas/ ſo verliehret er doch ein theil ſeiner haͤrte im ſchmeltzen/ vnd wird einem Glas gleich/ doch noch ſo hart/ daß man in ein ander Glas darmit ſchneiden kan/ vnd laſſen ſich ſehr wol ſchneiden vnd pollieren/ alſo daß dieſelbe den Orientaliſchen/ behalben die haͤrte die jhnen mangelt/ im geringſten nichts bevor geben/ vnd koͤnnen nicht allein Steine auff allerhand Art vnd Geſtalt/ Gold/ Silber/ wie auch andere Metalliſche Arbeit/ auch Holtzwerck vnd Gemaͤhlde damit ſchoͤn gezieret werden/ ſondern man kan auß derſelben maſſa allerhand Gefaͤß/ als Saltzfaͤſſer/ Meſſerhaͤfften/ kleine Becher/ vnd dergleichen gieſſen vnd ſchneiden/ auch kan man Bildnuͤſſe/ Antiquitaͤten vnd der- gleichen Raritaͤten von Stein/ Silber/ Gold oder anderm Geſchmeid fein nachgieſſen oder drucken/ alſo daß man anders nicht ſehen kan/ als were es von dem allerkuͤnſtlich- ſten Meiſter von freyer Hand auß einem ſtuͤck Edelgeſtein geſchnitten vnd bereytet/ welches dem Anſchawenden kein geringe delectation giebt. Vnd werden dieſelbe alſo bereytet: Erſtlich/ muſtu ſchoͤne weiſſe Cryſtallen oder Kießlingſteine/ die keine rothe/ ſchwartze oder anderer Farben/ Aderen haben/ ſondern durchauß ſchoͤn weiß ſeyn/ in Baͤchen oder Sanden ſuchen/ vnd in einem ver- deckten Tiegel wol außgluͤen/ vnd alſo gluͤend in ein kalt Waſſer werffen/ ſo verſchri- cken dieſelbe/ werden muͤrb/ vnd laſſen ſich hernach gern pulveriſiren vnd klein machen/ dann wann dieſelbe nicht erſt gegluͤet vnd geloͤſcht weren/ ſo wuͤrden ſie im pulveriſi- ren viel Schaden vnd Hindernuͤs bringen/ indeme dieſelbe/ wann ſie ſo hart weren/ von dem Moͤrſel durchſtoſſen etwas abreiben/ vnd dardurch verunreiniget wuͤrden/ iſt derohalben viel daran gelegen/ wann man etwas ſchoͤnes machen will/ daß man ſauber darmit uͤmbgehe. Zu ſolchen pulveriſirten Kießligen ſoltu gleiches Gewicht rei- nes Salis Tartari miſchen/ vnd zum gebrauch bewahren/ vnd ſoll auch das Sal Tartari nicht in kuͤpffern vnd eyſern Keſſeln/ welches auch Hindernuͤs bringen wuͤrde/ ſondern in erdenen verglaſirten Geſchirꝛen gemach et werden. Wann du nun ſolche maſſam zu Edelgeſteinen ſchmeltzen wilt/ ſo muſtu zu- vorn

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 240. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/258>, abgerufen am 22.11.2024.