Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Philosophischer Oefen von sich geben. Wann dann solche Mineralien auß keiner metallischen Wurtzel her-sprössen/ wie solten dann Metallen darauß können gebracht werden? Weilen auß einem jungen Kind kein Ochs/ oder auß einem jungen Kalb kein Mensch werden kan/ sondern allzeit gleich seines gleichen herfür bringet. Ist derohalben gründlich darfür zu halten/ daß obgenandte Miner alien gegen die erlit-
Philoſophiſcher Oefen von ſich geben. Wann dann ſolche Mineralien auß keiner metalliſchen Wurtzel her-ſproͤſſen/ wie ſolten dann Metallen darauß koͤnnen gebracht werden? Weilen auß einem jungen Kind kein Ochs/ oder auß einem jungen Kalb kein Menſch werden kan/ ſondern allzeit gleich ſeines gleichen herfuͤr bringet. Iſt derohalben gruͤndlich darfuͤr zu halten/ daß obgenandte Miner alien gegen die erlit-
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Philoſophiſcher Oefen
von ſich geben. Wann dann ſolche Mineralien auß keiner metalliſchen Wurtzel her-
ſproͤſſen/ wie ſolten dann Metallen darauß koͤnnen gebracht werden? Weilen auß einem
jungen Kind kein Ochs/ oder auß einem jungen Kalb kein Menſch werden kan/ ſondern
allzeit gleich ſeines gleichen herfuͤr bringet.
Iſt derohalben gruͤndlich darfuͤr zu halten/ daß obgenandte Miner alien gegen die
Metallen nicht anders als vnzeitige Fruͤchten zu achten/ welche jhr vollkommene Reyf-
fe noch nicht erlanget/ vnd jhr vnnuͤtze Terꝛeſtritaͤt noch nicht von ſich geleget haben.
Dann wann ein Ey nicht zum Vogel prædeſtiniret/ vnd ſolcher Natur theilhafftig we-
re/ wie ſolte durch die Waͤrme ein Vogel darauß koͤnnen gebruͤtet werden? Alſo auch
wann die Mineralien keiner metalliſchen Natur theilhafftig weren/ wie ſolten Metallen
darauß durchs Fewers huͤlffe koͤnnen gezeitiget werden? Moͤchte mancher ſagen/ daß er
dergleichen Prob (wie nemblich auß den geringen Miner alien vnd Metallen gute Me-
tallen gebracht werden) niemalen geſehen habe/ derohalben auch nicht glauben koͤnne.
Der ſol wiſſen/ daß viel Dinge in der Natur/ welche dem mehrentheil noch vnbekant
ſeyn vnd frembd fuͤrkommen. Thut derohalben derjenig nicht allein ſehr thoͤricht/ ſon-
dern auch gantz vnrecht/ daß er etwas verlaͤugnet daß er nicht verſtehet/ weiß/ oder kan.
Zeigt vns doch die taͤgliche Erfahrung in der Alchymia, daß durch wegnehmung des
uͤbrigen Sulphurs/ es geſchehe auff was weiſe vnd wege es immer wolle/ (deren vnter-
ſchiedliche im Brauch) ſo wol die Mineralien als geringe Metallen augenſcheinlich in
einen hoͤhern grad der Vollkommenheit verſetzet werden. Warumb ſolte dann das
Hertz nicht glauben/ vnd der Mund ſprechen/ was die Augen ſehen? Bezeuge vnd be-
thewre derohalben auß gegruͤndter Experientz/ daß faſt auß allen Mineralien vnd ge-
ringern Metallen beſtaͤndige Metallen/ als Gold vnd Silber/ durch die vnverfaͤlſchte
Kuſt der Alchymia, doch auß einem mehr vnd weniger/ auch leichter vnd ſchwerlicher/
als auß dem andern/ zu bringen ſey. Dann eſt iſt nimmer die Nacht ſo finſter/ es iſt noch
ein wenig Liecht oder Schein darunter verborgen/ welche durch ein Speculum conca-
vum darauß kan colligiret/ vnd in die Enge zuſammen gebracht werden/ vnd iſt kein Ele-
ment ſo rein/ es iſt der andern Elementen etwas theilhafftig/ auch kein Ding ſo boͤſe/ es
iſt noch etwas gutes darinn. Et è contra. Gleich wie nun auß der Lufft die verborgene
Sonnenſtrahlen koͤnnen colligiret werden/ alſo koͤnnen auch auß den imperfecten Me-
tallen vnd Miner perfectè Metallen/ welche weit darinn zertheilet vnd verſtrewet ſeyn/
durch das Fewer vnd Geſchickligkeit eines geuͤbten Kuͤnſtlers (wann nemblich dieſelbe
mit jhrem behoͤrlichen ſolvente vnd mineraliſchen Waſſern oyngeſetzet/ vnd durch die
Hitze des Fewers die partes homogeneæ conjungiret vnd behalten/ vnd die partes he-
terogeneæ abgeworffen vnd geſchieden) zuſammen getrieben/ vnd herauß gebracht wer-
den. Alſo/ daß es nicht/ noͤtig mit groſſer Gefahr ſeines Lebens nach Oſt- oder Weſt-
Indien zu lauffen/ Gold vnd Silber in den new-gefundenen Inſuln zu ſuchen/ vnd zu
holen/ ſondern es koͤnte allhier bey vns in Deutſchland/ wann Gott der Allmaͤchtige ein-
mal ſeinen Zorn fallen laſſen/ vnd die wolverdiente/ ſchroͤckliche/ vnd verderbliche/ lang
erlit-
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 224. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/242>, abgerufen am 16.07.2024. |