Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Vierdter Theil. nen/ son dern auß einem besondern Gold müste bereytet werden. Hab hernach aber einenAcetum Philosophorum auff gemeyn roth Kupffer gossen/ zu versuchen/ ob es auch ein Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geschehen/ also daß beynah alles Kupf- fer als ein weisse Erden durch Digerirung sich von der Tinctur geschieden hat/ welche Erden ich wieder in ein corpus zu schmeltzen versucht habe/ aber im geringsten nicht möglich gewesen/ sondern als ein tode Erden ohne Fluß ist liegen blieben. Darauß ich abermal im Glauben bin gestärcket worden/ daß ein solche Medicin könte bereytet wer- den. Vnd ob ich schon in solcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was darauß werden möchte/ so zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleissig nach- dächte/ vnd das Werck in die Hände nehme/ daß nicht auffs wenigst ein gute Medicin auff Menschen/ wo nicht auff Metallen/ solte können darauß gemacht werden. Bestehet nun das Leben/ Schöne/ Fluß vnd Gütigkeit der Metallen in einer so kleinen Quanti- tät/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vnd das übrige/ so jhme dieses entzogen/ kein Metall mehr/ sondern ein krafftlose vnflüssige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/ daß solche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora- lisch vnd fix gemacht würde/ nicht wieder ein Metallisch corpus solte wollen annehmen/ vnd in ein bessers verwandeln? Ich für mein Person bilde mir nun gäntzlich eyn/ vnd glaube fästiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrsachen/ daß ein solche Medicin/ auß mineralischen vnd metallischen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in bessere transmutiret/ könte durch Kunst gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn- bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewiesen haben/ weilen ich erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere subjecta gefunden werden/ die voller Tinctur seyn/ vnd sich gern handlen lassen.) Vnd ob es schon so gemeyn nicht ist/ vnd gar selten darzu gelangen wird/ so ist es doch nicht der Natur vnd Kunst/ sondern vnserer Vngeschicklichkeit/ schändlichen teuffelischen Geitz vnd Hoffart/ wie auch bösem/ vnbusfertigem/ Gottlosen Leben/ die Vrsach vnd Schuld solcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er dergleichen Dinge würdig sey/ so lang er auff bösem Wege wandelt/ GOTT vnd sein Wort verachtet/ seinen Nächsten hasset/ vnd jhme selber viel zurechnet. Sagt mancher/ das kompt auff vnser Leben vnd Wandel nicht an; Est ist ein Werck der Kunst vnd Na- tnr: Die Häyden haben doch solche Wissenschafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht gleich gewesen/ weilen sie von dem wahren Gott nichts gewust haben: Ergo, so kan mir mein bös thun vnd lassen/ nicht hinderlich oder beförderlich darzu seyn/ sondern bestehet allein solche Kunst im Wissen vnd Erkäntnus der Sachen? O du armer vnd blinder Mensch/ wie bistu auff einem so bösen Wege! Meynestu ange- E e iij
Vierdter Theil. nen/ ſon dern auß einem beſondern Gold muͤſte bereytet werden. Hab hernach aber einenAcetum Philoſophorum auff gemeyn roth Kupffer goſſen/ zu verſuchen/ ob es auch ein Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geſchehen/ alſo daß beynah alles Kupf- fer als ein weiſſe Erden durch Digerirung ſich von der Tinctur geſchieden hat/ welche Erden ich wieder in ein corpus zu ſchmeltzen verſucht habe/ aber im geringſten nicht moͤglich geweſen/ ſondern als ein tode Erden ohne Fluß iſt liegen blieben. Darauß ich abermal im Glauben bin geſtaͤrcket worden/ daß ein ſolche Medicin koͤnte bereytet wer- den. Vnd ob ich ſchon in ſolcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was darauß werden moͤchte/ ſo zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleiſſig nach- daͤchte/ vnd das Werck in die Haͤnde nehme/ daß nicht auffs wenigſt ein gute Medicin auff Menſchen/ wo nicht auff Metallen/ ſolte koͤnnen darauß gemacht werden. Beſtehet nun das Leben/ Schoͤne/ Fluß vnd Guͤtigkeit der Metallen in einer ſo kleinen Quanti- taͤt/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vñ das uͤbrige/ ſo jhme dieſes entzogen/ kein Metall mehr/ ſondern ein krafftloſe vnfluͤſſige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/ daß ſolche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora- liſch vnd fix gemacht wuͤrde/ nicht wieder ein Metalliſch corpus ſolte wollen annehmen/ vnd in ein beſſers verwandeln? Ich fuͤr mein Perſon bilde mir nun gaͤntzlich eyn/ vnd glaube faͤſtiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrſachen/ daß ein ſolche Medicin/ auß mineraliſchen vnd metalliſchen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in beſſere tranſmutiret/ koͤnte durch Kunſt gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn- bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewieſen haben/ weilen ich erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere ſubjecta gefunden werden/ die voller Tinctur ſeyn/ vnd ſich gern handlen laſſen.) Vnd ob es ſchon ſo gemeyn nicht iſt/ vnd gar ſelten darzu gelangen wird/ ſo iſt es doch nicht der Natur vnd Kunſt/ ſondern vnſerer Vngeſchicklichkeit/ ſchaͤndlichen teuffeliſchen Geitz vnd Hoffart/ wie auch boͤſem/ vnbusfertigem/ Gottloſen Leben/ die Vrſach vnd Schuld ſolcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er dergleichen Dinge wuͤrdig ſey/ ſo lang er auff boͤſem Wege wandelt/ GOTT vnd ſein Wort verachtet/ ſeinen Naͤchſten haſſet/ vnd jhme ſelber viel zurechnet. Sagt mancher/ das kompt auff vnſer Leben vnd Wandel nicht an; Eſt iſt ein Werck der Kunſt vnd Na- tnr: Die Haͤyden haben doch ſolche Wiſſenſchafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht gleich geweſen/ weilen ſie von dem wahren Gott nichts gewuſt haben: Ergò, ſo kan mir mein boͤs thun vnd laſſen/ nicht hinderlich oder befoͤrderlich darzu ſeyn/ ſondern beſtehet allein ſolche Kunſt im Wiſſen vnd Erkaͤntnus der Sachen? O du armer vnd blinder Menſch/ wie biſtu auff einem ſo boͤſen Wege! Meyneſtu ange- E e iij
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Vierdter Theil.
nen/ ſon dern auß einem beſondern Gold muͤſte bereytet werden. Hab hernach aber einen
Acetum Philoſophorum auff gemeyn roth Kupffer goſſen/ zu verſuchen/ ob es auch ein
Tinctur darauß ziehen wolte/ welches dann auch geſchehen/ alſo daß beynah alles Kupf-
fer als ein weiſſe Erden durch Digerirung ſich von der Tinctur geſchieden hat/ welche
Erden ich wieder in ein corpus zu ſchmeltzen verſucht habe/ aber im geringſten nicht
moͤglich geweſen/ ſondern als ein tode Erden ohne Fluß iſt liegen blieben. Darauß ich
abermal im Glauben bin geſtaͤrcket worden/ daß ein ſolche Medicin koͤnte bereytet wer-
den. Vnd ob ich ſchon in ſolcher Arbeit nicht bin fortgefahren/ vnd vernommen/ was
darauß werden moͤchte/ ſo zweyfle ich doch nicht/ wann man den Sachen fleiſſig nach-
daͤchte/ vnd das Werck in die Haͤnde nehme/ daß nicht auffs wenigſt ein gute Medicin
auff Menſchen/ wo nicht auff Metallen/ ſolte koͤnnen darauß gemacht werden. Beſtehet
nun das Leben/ Schoͤne/ Fluß vnd Guͤtigkeit der Metallen in einer ſo kleinen Quanti-
taͤt/ ja kaum in dem 100. Theil des Gewichts/ vñ das uͤbrige/ ſo jhme dieſes entzogen/ kein
Metall mehr/ ſondern ein krafftloſe vnfluͤſſige tode Erden bleibet: Wer wolte zweyffeln/
daß ſolche außgezogene Krafft vnd Leben des Metalls/ wann es zuvor wieder corpora-
liſch vnd fix gemacht wuͤrde/ nicht wieder ein Metalliſch corpus ſolte wollen annehmen/
vnd in ein beſſers verwandeln? Ich fuͤr mein Perſon bilde mir nun gaͤntzlich eyn/ vnd
glaube faͤſtiglich/ wegen oberzehlten beweglichen Vrſachen/ daß ein ſolche Medicin/ auß
mineraliſchen vnd metalliſchen Dingen/ dardurch die geringere Metallen im Fluß/ in
beſſere tranſmutiret/ koͤnte durch Kunſt gemacht werden. (Es wolle jhme niemand eyn-
bilden/ als wann ich allhie auff das Gold oder Kupffer wolte gewieſen haben/ weilen ich
erzehle/ wie es mir damit ergangen; gantz nicht. Dann ich wol weiß/ daß noch andere
ſubjecta gefunden werden/ die voller Tinctur ſeyn/ vnd ſich gern handlen laſſen.) Vnd
ob es ſchon ſo gemeyn nicht iſt/ vnd gar ſelten darzu gelangen wird/ ſo iſt es doch nicht
der Natur vnd Kunſt/ ſondern vnſerer Vngeſchicklichkeit/ ſchaͤndlichen teuffeliſchen
Geitz vnd Hoffart/ wie auch boͤſem/ vnbusfertigem/ Gottloſen Leben/ die Vrſach vnd
Schuld ſolcher Verhindernus zu zulegen. Vnd darff jhm niemand eynbilden/ daß er
dergleichen Dinge wuͤrdig ſey/ ſo lang er auff boͤſem Wege wandelt/ GOTT vnd ſein
Wort verachtet/ ſeinen Naͤchſten haſſet/ vnd jhme ſelber viel zurechnet. Sagt mancher/
das kompt auff vnſer Leben vnd Wandel nicht an; Eſt iſt ein Werck der Kunſt vnd Na-
tnr: Die Haͤyden haben doch ſolche Wiſſenſchafft gehabt/ die vns in Frombkeit nicht
gleich geweſen/ weilen ſie von dem wahren Gott nichts gewuſt haben: Ergò, ſo kan mir
mein boͤs thun vnd laſſen/ nicht hinderlich oder befoͤrderlich darzu ſeyn/ ſondern beſtehet
allein ſolche Kunſt im Wiſſen vnd Erkaͤntnus der Sachen?
O du armer vnd blinder Menſch/ wie biſtu auff einem ſo boͤſen Wege! Meyneſtu
daß dieſe Haͤydniſche Philoſophi den wahren Gott nicht ſolten gekaͤnnt haben? Ja ge-
wiß/ vnd ohne zweyffel beſſer als du/ ob jhnen ſchon Chriſtus nicht iſt geprediget worden/
ſo haben ſie jhn doch auß ſeinen Wercken in der Natur erkant/ vnd jhr Leben/ Wandel
vnd Thun darnach angeſtellet/ vnd ſolche hohe Gaben Gottes erlanget/ bewahret/ wol
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