Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.Philosophischer Oefen alle/ die sprechen Herr/ Herr/ werden eyngehen in das Reich Gottes/ sondern dieden Willen meines Watters thun/ sagt Christus. Wann sie böse Menschen gewesen wären/ warumb solten sie so viel Müh vnd Arbeit auff sich genommen haben/ jhren ne- ben Nähesten zum besten/ so schöne Bücher die zur Zucht vnd Ehrbarkeit vermahnen/ geschrieben haben? Hätten sie nicht solche Mühe sparen können/ vnd jhr Leben mit vn- nützem schlampampen/ gleich wie jetziger Zeit der mehrertheil derjenigen thut/ welche vns zum guten Leben vnd Wandel vermahnen solten/ zubringen können? Welches aber auß jhren Schrifften nicht zu mercken/ daß sie solche heyllose Leuth gewesen seyn. Was solte dieselbe darzu bewegt haben/ mit Vnwarheit vnd Lügen jhre Nachkömlin- ge zu verfuhren/ vnd in schaden zu bringen. da sie doch keinen nutzen oder gewinn davon gesucht haben? Indeme sie solches nicht vonnöthen gehabt/ sondern mehrentheils Kö- nige/ Fürsten/ vnd andere Herren/ denen kein Reichthumb gemangelt/ gewesen seyn. Darzu seynd vnter vns Christen so viel fürnehme grosse Standspersohnen/ darunter auch Bischöffe/ Praelaten vnd andere canonisirte Geistlichen/ als Thomas de Aqui- no, Albertus Magnus, Lullius, Arnoldus, Rogerius Baccho, Basilius, vnd derglei- chen vnzähliche viel Gottsföchtige Männer gewesen/ welche die Kunst alle zum höch- sten bethewret/ vnd wahr zu seyn geschrieben haben: Was solte doch diese Leuth darzu be- wegt haben/ durch jhr schreiben die Menschen auff ein Irrweg zu bringen? die doch viel zu from darzu gewesen. Vnd wann schon von fürnehmen Leuthen keine Schriff- ten davon wären/ so findet man doch lebendige Zeugnüs/ daß die Kunst kein Fabel/ son- dern ein pur lautere Warheit ist. Dann ich wol glaube/ daß noch bey vnsern Zei- ten Leuth gefunden werden/ die mehr wissen als sie sagen/ vnd solche dinge still bleiben/ vnd nicht viel davon gesungen wird. Wer wolte auch so vnfürsichtig seyn/ wann er etwas hätte/ vnd andern sich offenbahren? Indeme man für die Belohnung nur Vn- gunst vnd Haß/ so man damit nicht herauß wolte/ auff sich laden würde? Darff. sich derhalben niemand daran kehren/ vnd die Kunst darumb vnwarhafftig achten/ weilen solche nicht gemeyn ist. Möchte jemand fragen: Warumb stehestu der Kunst also für? Hastu dann auch jemahlen etwas warhafftiges darinn gesehen oder gefunden? Deme geb ich zur Antwort/ daß ich zwar niemahlen im geringsten keine projection zur Ver- besserung der Metallen/ oder einige andere transmutation derselben gesehen/ viel weni- ger selber gethan habe. Gleichwol weiß ich/ vnd bin versichert/ daß solches wahr ist/ vnd wahr seyn muß/ bilien
Philoſophiſcher Oefen alle/ die ſprechen Herr/ Herr/ werden eyngehen in das Reich Gottes/ ſondern dieden Willen meines Watters thun/ ſagt Chriſtus. Wann ſie boͤſe Menſchen geweſen waͤren/ warumb ſolten ſie ſo viel Muͤh vnd Arbeit auff ſich genommen haben/ jhren ne- ben Naͤheſten zum beſten/ ſo ſchoͤne Buͤcher die zur Zucht vnd Ehrbarkeit vermahnen/ geſchrieben haben? Haͤtten ſie nicht ſolche Muͤhe ſparen koͤnnen/ vnd jhr Leben mit vn- nuͤtzem ſchlampampen/ gleich wie jetziger Zeit der mehrertheil derjenigen thut/ welche vns zum guten Leben vnd Wandel vermahnen ſolten/ zubringen koͤnnen? Welches aber auß jhren Schrifften nicht zu mercken/ daß ſie ſolche heylloſe Leuth geweſen ſeyn. Was ſolte dieſelbe darzu bewegt haben/ mit Vnwarheit vnd Luͤgen jhre Nachkoͤmlin- ge zu verfuhren/ vnd in ſchaden zu bringen. da ſie doch keinen nutzen oder gewinn davon geſucht haben? Indeme ſie ſolches nicht vonnoͤthen gehabt/ ſondern mehrentheils Koͤ- nige/ Fuͤrſten/ vnd andere Herꝛen/ denen kein Reichthumb gemangelt/ geweſen ſeyn. Darzu ſeynd vnter vns Chriſten ſo viel fuͤrnehme groſſe Standsperſohnen/ darunter auch Biſchoͤffe/ Prælaten vnd andere canoniſirte Geiſtlichen/ als Thomas de Aqui- no, Albertus Magnus, Lullius, Arnoldus, Rogerius Baccho, Baſilius, vnd derglei- chen vnzaͤhliche viel Gottsfoͤchtige Maͤnner geweſen/ welche die Kunſt alle zum hoͤch- ſten bethewret/ vnd wahr zu ſeyn geſchrieben haben: Was ſolte doch dieſe Leuth darzu be- wegt haben/ durch jhr ſchreiben die Menſchen auff ein Irꝛweg zu bringen? die doch viel zu from darzu geweſen. Vnd wann ſchon von fuͤrnehmen Leuthen keine Schriff- ten davon waͤren/ ſo findet man doch lebendige Zeugnuͤs/ daß die Kunſt kein Fabel/ ſon- dern ein pur lautere Warheit iſt. Dann ich wol glaube/ daß noch bey vnſern Zei- ten Leuth gefunden werden/ die mehr wiſſen als ſie ſagen/ vnd ſolche dinge ſtill bleiben/ vnd nicht viel davon geſungen wird. Wer wolte auch ſo vnfuͤrſichtig ſeyn/ wann er etwas haͤtte/ vnd andern ſich offenbahren? Indeme man fuͤr die Belohnung nur Vn- gunſt vnd Haß/ ſo man damit nicht herauß wolte/ auff ſich laden wuͤrde? Darff. ſich derhalben niemand daran kehren/ vnd die Kunſt darumb vnwarhafftig achten/ weilen ſolche nicht gemeyn iſt. Moͤchte jemand fragen: Warumb ſteheſtu der Kunſt alſo fuͤr? Haſtu dann auch jemahlen etwas warhafftiges darinn geſehen oder gefunden? Deme geb ich zur Antwort/ daß ich zwar niemahlen im geringſten keine projection zur Ver- beſſerung der Metallen/ oder einige andere transmutation derſelben geſehen/ viel weni- ger ſelber gethan habe. Gleichwol weiß ich/ vnd bin verſichert/ daß ſolches wahr iſt/ vnd wahr ſeyn muß/ bilien
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Philoſophiſcher Oefen
alle/ die ſprechen Herr/ Herr/ werden eyngehen in das Reich Gottes/ ſondern die
den Willen meines Watters thun/ ſagt Chriſtus. Wann ſie boͤſe Menſchen geweſen
waͤren/ warumb ſolten ſie ſo viel Muͤh vnd Arbeit auff ſich genommen haben/ jhren ne-
ben Naͤheſten zum beſten/ ſo ſchoͤne Buͤcher die zur Zucht vnd Ehrbarkeit vermahnen/
geſchrieben haben? Haͤtten ſie nicht ſolche Muͤhe ſparen koͤnnen/ vnd jhr Leben mit vn-
nuͤtzem ſchlampampen/ gleich wie jetziger Zeit der mehrertheil derjenigen thut/ welche
vns zum guten Leben vnd Wandel vermahnen ſolten/ zubringen koͤnnen? Welches
aber auß jhren Schrifften nicht zu mercken/ daß ſie ſolche heylloſe Leuth geweſen ſeyn.
Was ſolte dieſelbe darzu bewegt haben/ mit Vnwarheit vnd Luͤgen jhre Nachkoͤmlin-
ge zu verfuhren/ vnd in ſchaden zu bringen. da ſie doch keinen nutzen oder gewinn davon
geſucht haben? Indeme ſie ſolches nicht vonnoͤthen gehabt/ ſondern mehrentheils Koͤ-
nige/ Fuͤrſten/ vnd andere Herꝛen/ denen kein Reichthumb gemangelt/ geweſen ſeyn.
Darzu ſeynd vnter vns Chriſten ſo viel fuͤrnehme groſſe Standsperſohnen/ darunter
auch Biſchoͤffe/ Prælaten vnd andere canoniſirte Geiſtlichen/ als Thomas de Aqui-
no, Albertus Magnus, Lullius, Arnoldus, Rogerius Baccho, Baſilius, vnd derglei-
chen vnzaͤhliche viel Gottsfoͤchtige Maͤnner geweſen/ welche die Kunſt alle zum hoͤch-
ſten bethewret/ vnd wahr zu ſeyn geſchrieben haben: Was ſolte doch dieſe Leuth darzu be-
wegt haben/ durch jhr ſchreiben die Menſchen auff ein Irꝛweg zu bringen? die doch
viel zu from darzu geweſen. Vnd wann ſchon von fuͤrnehmen Leuthen keine Schriff-
ten davon waͤren/ ſo findet man doch lebendige Zeugnuͤs/ daß die Kunſt kein Fabel/ ſon-
dern ein pur lautere Warheit iſt. Dann ich wol glaube/ daß noch bey vnſern Zei-
ten Leuth gefunden werden/ die mehr wiſſen als ſie ſagen/ vnd ſolche dinge ſtill bleiben/
vnd nicht viel davon geſungen wird. Wer wolte auch ſo vnfuͤrſichtig ſeyn/ wann er
etwas haͤtte/ vnd andern ſich offenbahren? Indeme man fuͤr die Belohnung nur Vn-
gunſt vnd Haß/ ſo man damit nicht herauß wolte/ auff ſich laden wuͤrde? Darff. ſich
derhalben niemand daran kehren/ vnd die Kunſt darumb vnwarhafftig achten/ weilen
ſolche nicht gemeyn iſt. Moͤchte jemand fragen: Warumb ſteheſtu der Kunſt alſo fuͤr?
Haſtu dann auch jemahlen etwas warhafftiges darinn geſehen oder gefunden? Deme
geb ich zur Antwort/ daß ich zwar niemahlen im geringſten keine projection zur Ver-
beſſerung der Metallen/ oder einige andere transmutation derſelben geſehen/ viel weni-
ger ſelber gethan habe.
Gleichwol weiß ich/ vnd bin verſichert/ daß ſolches wahr iſt/ vnd wahr ſeyn muß/
indeme ich nicht nur eins/ ſondern vielmahl durch huͤlff des Fewers/ mit eim Metall
auß dem andern/ welches kein Gold vnd Silber auff der Capellen ließ/ gut/ vnd in al-
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ſtehen/ als wann ein vnvollkommen Metall das ander ſolte zu Gold vnd Silber ma-
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zu rechnen/ wie wolte es dann ein ander gemeyn vnd gering Metall verbeſſern koͤnnen?
ſondern alſo muß verſtanden werden: Gleich wie ein Waſſer/ oder Safft ver Vegeta-
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Zitationshilfe: | Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 206. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/224>, abgerufen am 16.07.2024. |