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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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daß derjeuige/ in dessen Macht vnd Gewalt es stehet/ zu geben oder zu nehmen/ sich über
jhn erbarmet. Also kan es auch mit dem Gold verstanden werden/ wann nemblich jh-
me sein schöne Farb entzogen/ vnd doch das Leben noch gelassen wird/ so kan dieselbe
hernach gar leichtlich jhme durch das Antimonium, als sein Medicin/ wie auch durch
Eysen vnd Kupffer wiederumb geben vnd erstattet werden/ also daß es sein vorige schö-
ne Farb wiederumb erlanget/ daß man auch im geringsten daran nicht sehen kan/ daß
jhme etwas zuvorn gemangelt hätte

So aber jhme sein Leben gäntzlich von dem Cörper geschieden wird/ so ist es vn-
möglich/ daß es jhme durch gemeine Metallen oder Mineralien wiederumb gegeben
kan werden/ sondern muß durch etwas geschehen/ welches mehr ist als das Gold selbsten
gewesen. Dann gleich wie ein lebendiger Mensch dem Toden kein Leben geben kan/ son-
dern muß von Gott geschehen/ der den Menschen erschaffen hat/ also kan das Gold ei-
nem getödten vnd abgestorbenen anderm Gold sein benommenes Leben auch nicht ge-
ben/ wie wolte es dann von einem vnfixen Mineral geschehen können/ sondern muß von
einem wahren Philosopho (welcher gute Erkändnüs des Goldes/ vnd seiner Zusam-
mensetzung hat) geschehen. Gleich wie nun gehöret/ daß gleich seinem gleichen nicht helf-
fen könne/ sondern derjenige/ der helffen soll/ mehr seyn müsse/ als dieser der Hülffe von
jhm suchet/ darauß zu mercken ist/ daß ein solche Tinctur/ dessen hinderbleibende cor-
pus,
(davon dieselbe gezogen) noch Gold ist/ kein vera Tinctura seyn kan/ dann soll es
ein wahre Tinctur seyn/ so muß dieselbe in jhren tribus principiis bestehen/ wie kan die-
selbe darinn bestehen/ so das corpus darauß sie kommen/ noch lcbet/ vnd jhre tria princi-
pia
noch vnzertrennlich besitzet? Wie kan einem Menschen sein Seel genommen wer-
den/ vnd gleichwol noch leben? Es müsse dann jemand solches also deuten wolen vnd
sprechen: Es könte gleichwol dieses für ein wahre Tinctur gehalten werden/ ob schon
das corpus noch Gold geblieben were/ vnd sein Leben noch behalten hätte/ gleich wie ei-
ner ein theil Blut auß seinem Leibe entrathen kan/ davon er zwar bleich wird/ aber den-
noch lebet/ vnd jhme das benommene Blut durch gute Speiß vnd Tranck wiederumb
kan erstattet werden. Ach was für lahme Eynwürffe seynd doch dieses/ wer solte doch so
schlecht seyn/ vnd ein Handvoll Blut dem Leben eines Menschen vergleichen wolle? Ich
glaube niemand der weiß ist. Ob schon das Leben mit dem Blut außgehet/ so ist doch
das Blut das Leben selbsten nicht/ sonsten würde man die Toden damit können auffer-
wecken/ wann man jhnen einen Becher voll davon eingösse/ wo ist aber solches jemals
gehöret/ oder gefehen worden? Mit solchen vngegründten Meynungen dörffen sich noch
einige vnterstehen/ die Warheit/ welche ich in meinem Tractätlein de Auro potabili
vero
dargethan/ zu tadelen/ vnd sagen/ Geber vnd Lullius weren auch der Meynung/
daß wol ein wahre Tinctur auß dem Gold könte extrahiret werden/ vnd dasselbe gleich-
wol noch gut Gold bleibe/ was hat es dann verlohren/ were zu fragen/ daß es noch gut
geblieben ist/ vnd gleichwol eine gute Tinctur von sich geben hat? Allhier wird niemand
zu Hauß seyn/ der darauff antworten soll/ was hab ich mit Gebers vnd Lullii seinen

Schriff-

Ander Theil.
daß derjeuige/ in deſſen Macht vnd Gewalt es ſtehet/ zu geben oder zu nehmen/ ſich uͤber
jhn erbarmet. Alſo kan es auch mit dem Gold verſtanden werden/ wann nemblich jh-
me ſein ſchoͤne Farb entzogen/ vnd doch das Leben noch gelaſſen wird/ ſo kan dieſelbe
hernach gar leichtlich jhme durch das Antimonium, als ſein Medicin/ wie auch durch
Eyſen vnd Kupffer wiederumb geben vnd erſtattet werden/ alſo daß es ſein vorige ſchoͤ-
ne Farb wiederumb erlanget/ daß man auch im geringſten daran nicht ſehen kan/ daß
jhme etwas zuvorn gemangelt haͤtte

So aber jhme ſein Leben gaͤntzlich von dem Coͤrper geſchieden wird/ ſo iſt es vn-
moͤglich/ daß es jhme durch gemeine Metallen oder Mineralien wiederumb gegeben
kan werden/ ſondern muß durch etwas geſchehen/ welches mehr iſt als das Gold ſelbſten
geweſen. Dann gleich wie ein lebendiger Menſch dem Toden kein Leben geben kan/ ſon-
dern muß von Gott geſchehen/ der den Menſchen erſchaffen hat/ alſo kan das Gold ei-
nem getoͤdten vnd abgeſtorbenen anderm Gold ſein benommenes Leben auch nicht ge-
ben/ wie wolte es dann von einem vnfixen Mineral geſchehen koͤnnen/ ſondern muß von
einem wahren Philoſopho (welcher gute Erkaͤndnuͤs des Goldes/ vnd ſeiner Zuſam-
menſetzung hat) geſchehen. Gleich wie nun gehoͤret/ daß gleich ſeinem gleichen nicht helf-
fen koͤnne/ ſondern derjenige/ der helffen ſoll/ mehr ſeyn muͤſſe/ als dieſer der Huͤlffe von
jhm ſuchet/ darauß zu mercken iſt/ daß ein ſolche Tinctur/ deſſen hinderbleibende cor-
pus,
(davon dieſelbe gezogen) noch Gold iſt/ kein vera Tinctura ſeyn kan/ dann ſoll es
ein wahre Tinctur ſeyn/ ſo muß dieſelbe in jhren tribus principiis beſtehen/ wie kan die-
ſelbe darinn beſtehen/ ſo das corpus darauß ſie kommen/ noch lcbet/ vnd jhre tria princi-
pia
noch vnzertrennlich beſitzet? Wie kan einem Menſchen ſein Seel genommen wer-
den/ vnd gleichwol noch leben? Es muͤſſe dann jemand ſolches alſo deuten wolen vnd
ſprechen: Es koͤnte gleichwol dieſes fuͤr ein wahre Tinctur gehalten werden/ ob ſchon
das corpus noch Gold geblieben were/ vnd ſein Leben noch behalten haͤtte/ gleich wie ei-
ner ein theil Blut auß ſeinem Leibe entrathen kan/ davon er zwar bleich wird/ aber den-
noch lebet/ vnd jhme das benommene Blut durch gute Speiß vnd Tranck wiederumb
kan erſtattet werden. Ach was fuͤr lahme Eynwuͤrffe ſeynd doch dieſes/ wer ſolte doch ſo
ſchlecht ſeyn/ vnd ein Handvoll Blut dem Leben eines Menſchen vergleichen wolle? Ich
glaube niemand der weiß iſt. Ob ſchon das Leben mit dem Blut außgehet/ ſo iſt doch
das Blut das Leben ſelbſten nicht/ ſonſten wuͤrde man die Toden damit koͤnnen auffer-
wecken/ wann man jhnen einen Becher voll davon eingoͤſſe/ wo iſt aber ſolches jemals
gehoͤret/ oder gefehen worden? Mit ſolchen vngegruͤndten Meynungen doͤrffen ſich noch
einige vnterſtehen/ die Warheit/ welche ich in meinem Tractaͤtlein de Auro potabili
vero
dargethan/ zu tadelen/ vnd ſagen/ Geber vnd Lullius weren auch der Meynung/
daß wol ein wahre Tinctur auß dem Gold koͤnte extrahiret werden/ vnd daſſelbe gleich-
wol noch gut Gold bleibe/ was hat es dann verlohren/ were zu fragen/ daß es noch gut
geblieben iſt/ vnd gleichwol eine gute Tinctur von ſich geben hat? Allhier wird niemand
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Schriff-
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[127/0145] Ander Theil. daß derjeuige/ in deſſen Macht vnd Gewalt es ſtehet/ zu geben oder zu nehmen/ ſich uͤber jhn erbarmet. Alſo kan es auch mit dem Gold verſtanden werden/ wann nemblich jh- me ſein ſchoͤne Farb entzogen/ vnd doch das Leben noch gelaſſen wird/ ſo kan dieſelbe hernach gar leichtlich jhme durch das Antimonium, als ſein Medicin/ wie auch durch Eyſen vnd Kupffer wiederumb geben vnd erſtattet werden/ alſo daß es ſein vorige ſchoͤ- ne Farb wiederumb erlanget/ daß man auch im geringſten daran nicht ſehen kan/ daß jhme etwas zuvorn gemangelt haͤtte So aber jhme ſein Leben gaͤntzlich von dem Coͤrper geſchieden wird/ ſo iſt es vn- moͤglich/ daß es jhme durch gemeine Metallen oder Mineralien wiederumb gegeben kan werden/ ſondern muß durch etwas geſchehen/ welches mehr iſt als das Gold ſelbſten geweſen. Dann gleich wie ein lebendiger Menſch dem Toden kein Leben geben kan/ ſon- dern muß von Gott geſchehen/ der den Menſchen erſchaffen hat/ alſo kan das Gold ei- nem getoͤdten vnd abgeſtorbenen anderm Gold ſein benommenes Leben auch nicht ge- ben/ wie wolte es dann von einem vnfixen Mineral geſchehen koͤnnen/ ſondern muß von einem wahren Philoſopho (welcher gute Erkaͤndnuͤs des Goldes/ vnd ſeiner Zuſam- menſetzung hat) geſchehen. Gleich wie nun gehoͤret/ daß gleich ſeinem gleichen nicht helf- fen koͤnne/ ſondern derjenige/ der helffen ſoll/ mehr ſeyn muͤſſe/ als dieſer der Huͤlffe von jhm ſuchet/ darauß zu mercken iſt/ daß ein ſolche Tinctur/ deſſen hinderbleibende cor- pus, (davon dieſelbe gezogen) noch Gold iſt/ kein vera Tinctura ſeyn kan/ dann ſoll es ein wahre Tinctur ſeyn/ ſo muß dieſelbe in jhren tribus principiis beſtehen/ wie kan die- ſelbe darinn beſtehen/ ſo das corpus darauß ſie kommen/ noch lcbet/ vnd jhre tria princi- pia noch vnzertrennlich beſitzet? Wie kan einem Menſchen ſein Seel genommen wer- den/ vnd gleichwol noch leben? Es muͤſſe dann jemand ſolches alſo deuten wolen vnd ſprechen: Es koͤnte gleichwol dieſes fuͤr ein wahre Tinctur gehalten werden/ ob ſchon das corpus noch Gold geblieben were/ vnd ſein Leben noch behalten haͤtte/ gleich wie ei- ner ein theil Blut auß ſeinem Leibe entrathen kan/ davon er zwar bleich wird/ aber den- noch lebet/ vnd jhme das benommene Blut durch gute Speiß vnd Tranck wiederumb kan erſtattet werden. Ach was fuͤr lahme Eynwuͤrffe ſeynd doch dieſes/ wer ſolte doch ſo ſchlecht ſeyn/ vnd ein Handvoll Blut dem Leben eines Menſchen vergleichen wolle? Ich glaube niemand der weiß iſt. Ob ſchon das Leben mit dem Blut außgehet/ ſo iſt doch das Blut das Leben ſelbſten nicht/ ſonſten wuͤrde man die Toden damit koͤnnen auffer- wecken/ wann man jhnen einen Becher voll davon eingoͤſſe/ wo iſt aber ſolches jemals gehoͤret/ oder gefehen worden? Mit ſolchen vngegruͤndten Meynungen doͤrffen ſich noch einige vnterſtehen/ die Warheit/ welche ich in meinem Tractaͤtlein de Auro potabili vero dargethan/ zu tadelen/ vnd ſagen/ Geber vnd Lullius weren auch der Meynung/ daß wol ein wahre Tinctur auß dem Gold koͤnte extrahiret werden/ vnd daſſelbe gleich- wol noch gut Gold bleibe/ was hat es dann verlohren/ were zu fragen/ daß es noch gut geblieben iſt/ vnd gleichwol eine gute Tinctur von ſich geben hat? Allhier wird niemand zu Hauß ſeyn/ der darauff antworten ſoll/ was hab ich mit Gebers vnd Lullii ſeinen Schriff-

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 127. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/145>, abgerufen am 23.11.2024.