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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Philosophischer Oefen
von lesen/ oder hören sagen haben/ fällen sie ein falsch Vrtheil/ vnd köndte jhnen gleich
wie Apelles dem Schuhemacher hat gethan/ Sutor ne ultra crepidam, geantwortet
werden/ was soll man aber dazu thun/ Non omnis fert omnia tellus, wann ein Esel
nach seinem tod verfaulet/ so wachsen Käfern darauß/ welche höher fliegen können/ als
der Esel davon sie kommen seyn/ gethan hat/ solches wollen wir auch von den Hässern
des Königlichen Geschlechts Antimonii verstanden haben: Nemblich also/ daß jhre
Nachkömlingen einmal sehend werden/ vnd dasjenige/ was sie nicht kennen/ also zu ver-
achten eynstellen möchten.

Ich muß bekennen/ so das Antimonium nicht wol ist bereytet worden/ vnd darzu
noch vnvorsichtig von vnerfahrnen Leuten gebrauchet wird/ daß es/ wie gleich so wol
auch andere vegetabilia, dem Menschen an seiner Gesundheit wol Schaden zufügen
könne. Daß man aber darumb solches wegen des Mißbrauchs solte verwerffen/ were
vnweißlich gethan/ gleich als wann etwa ein Kind ein scharpffschneidend Messer in
die Hände bekompt/ vnd jhme/ oder andern (weilen es kein Verstand hat/ solches zu ge-
brauchen) schaden thut/ solte man darumb das Messer/ an sich selbsten gut ist/
entweder verachten/ oder auch denen erwachsenen zu gebrauchen verbieten/ gute scharpf-
fe Waffen machen einen guten Arbeiter/ gute schnellwürckende vnd kräfftige Medi-
camenten/ machen einen guten Medicum, vnd je schärpffer die Wassen/ je geschwin-
der ein Bildschnitzer oder ander Handwercksmann sein Arbeit durch einen Fehl-
schnidt verderben/ vnd zu nicht machen kan: Also auch mit der Medicin muß verstan-
den werden/ so man dieselbe aber mit Verstand nach der Kunst behörlich gebrauchet/
so kan in kurtzer Zeit mehr gutes damit gethan werden/ als sonsten in langer Zeit mit
krafftlosen Medicamenten zu thun möglich ist. Gleich wie nun zu einem scharpffen Waf-
fen/ ein guter Werckmeister gehöret/ also gehöret auch zu einer kräfftigen Medicin/ ein
verständiger vnd gewissenhaffter Medicus, welcher nach Gelegenheit der Person vnd
Kranckheit/ die Medicin zu verstärcken oder zu verschwächen/ Wissenschafft habe/ vnd
nicht also vnverständig ohne Vnterscheyd sein Medicin dar reiche.

Wolle sich auch niemand vermundern/ daß ich dem Antimonio (welcher mit
primo ente auri häuffig begabet ist) solche grosse Kräfften zuschreibe/ thäte ich noch ze-
henmahl so viel/ ich lüge nicht daran/ sein Lob ist mit keiner Zungen außzusprechen/ in
Reinigung des Geblüts ist jhme kein Mineral gleich/ dann es den gantzen Menschen
(so es zuvorn wol bereytet ist/ vnd auch verständig gebrauchet wird) auff den höchsten
Grad säubert vnd reiniget/ dann es des Goldes bester vnd nechster Freund ist/ welches
durch dasselbe auch von allem Zusatz vnd Vnreinigkeit/ gleich als allhier von Menschen
gesagt worden/ frey vnd ledig gemacht wird/ vnd kompt ein jedweder Antimonium meh-
rentheils mit dem Gold vnd seiner Medicin übereyn/ dann auß dem Antimonio durch
Kunst gut vnd beständig Gold/ wie im vierdten Theil gelehret wird/ durch seygern kan
herauß gebracht werden. Vnd was mehr ist/ wird durch lange Digerirung ein gut
Theil desselben in Gold verwandelt/ daher zu sehen/ daß es Goldes Natur vnd Eygen-

schafft

Philoſophiſcher Oefen
von leſen/ oder hoͤren ſagen haben/ faͤllen ſie ein falſch Vrtheil/ vnd koͤndte jhnen gleich
wie Apelles dem Schuhemacher hat gethan/ Sutor ne ultra crepidam, geantwortet
werden/ was ſoll man aber dazu thun/ Non omnis fert omnia tellus, wann ein Eſel
nach ſeinem tod verfaulet/ ſo wachſen Kaͤfern darauß/ welche hoͤher fliegen koͤnnen/ als
der Eſel davon ſie kommen ſeyn/ gethan hat/ ſolches wollen wir auch von den Haͤſſern
des Koͤniglichen Geſchlechts Antimonii verſtanden haben: Nemblich alſo/ daß jhre
Nachkoͤmlingen einmal ſehend werden/ vnd dasjenige/ was ſie nicht kennen/ alſo zu ver-
achten eynſtellen moͤchten.

Ich muß bekennen/ ſo das Antimonium nicht wol iſt bereytet worden/ vnd darzu
noch vnvorſichtig von vnerfahrnen Leuten gebrauchet wird/ daß es/ wie gleich ſo wol
auch andere vegetabilia, dem Menſchen an ſeiner Geſundheit wol Schaden zufuͤgen
koͤnne. Daß man aber darumb ſolches wegen des Mißbrauchs ſolte verwerffen/ were
vnweißlich gethan/ gleich als wann etwa ein Kind ein ſcharpffſchneidend Meſſer in
die Haͤnde bekompt/ vnd jhme/ oder andern (weilen es kein Verſtand hat/ ſolches zu ge-
brauchen) ſchaden thut/ ſolte man darumb das Meſſer/ an ſich ſelbſten gut iſt/
entweder verachten/ oder auch denen erwachſenen zu gebrauchen verbieten/ gute ſcharpf-
fe Waffen machen einen guten Arbeiter/ gute ſchnellwuͤrckende vnd kraͤfftige Medi-
camenten/ machen einen guten Medicum, vnd je ſchaͤrpffer die Waſſen/ je geſchwin-
der ein Bildſchnitzer oder ander Handwercksmann ſein Arbeit durch einen Fehl-
ſchnidt verderben/ vnd zu nicht machen kan: Alſo auch mit der Medicin muß verſtan-
den werden/ ſo man dieſelbe aber mit Verſtand nach der Kunſt behoͤrlich gebrauchet/
ſo kan in kurtzer Zeit mehr gutes damit gethan werden/ als ſonſten in langer Zeit mit
krafftloſen Medicamenten zu thun moͤglich iſt. Gleich wie nun zu einem ſcharpffen Waf-
fen/ ein guter Werckmeiſter gehoͤret/ alſo gehoͤret auch zu einer kraͤfftigen Medicin/ ein
verſtaͤndiger vnd gewiſſenhaffter Medicus, welcher nach Gelegenheit der Perſon vnd
Kranckheit/ die Medicin zu verſtaͤrcken oder zu verſchwaͤchen/ Wiſſenſchafft habe/ vnd
nicht alſo vnverſtaͤndig ohne Vnterſcheyd ſein Medicin dar reiche.

Wolle ſich auch niemand vermundern/ daß ich dem Antimonio (welcher mit
primo ente auri haͤuffig begabet iſt) ſolche groſſe Kraͤfften zuſchreibe/ thaͤte ich noch ze-
henmahl ſo viel/ ich luͤge nicht daran/ ſein Lob iſt mit keiner Zungen außzuſprechen/ in
Reinigung des Gebluͤts iſt jhme kein Mineral gleich/ dann es den gantzen Menſchen
(ſo es zuvorn wol bereytet iſt/ vnd auch verſtaͤndig gebrauchet wird) auff den hoͤchſten
Grad ſaͤubert vnd reiniget/ dann es des Goldes beſter vnd nechſter Freund iſt/ welches
durch daſſelbe auch von allem Zuſatz vnd Vnreinigkeit/ gleich als allhier von Menſchen
geſagt worden/ frey vnd ledig gemacht wird/ vnd kompt ein jedweder Antimonium meh-
rentheils mit dem Gold vnd ſeiner Medicin uͤbereyn/ dann auß dem Antimonio durch
Kunſt gut vnd beſtaͤndig Gold/ wie im vierdten Theil gelehret wird/ durch ſeygern kan
herauß gebracht werden. Vnd was mehr iſt/ wird durch lange Digerirung ein gut
Theil deſſelben in Gold verwandelt/ daher zu ſehen/ daß es Goldes Natur vnd Eygen-

ſchafft
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[118/0136] Philoſophiſcher Oefen von leſen/ oder hoͤren ſagen haben/ faͤllen ſie ein falſch Vrtheil/ vnd koͤndte jhnen gleich wie Apelles dem Schuhemacher hat gethan/ Sutor ne ultra crepidam, geantwortet werden/ was ſoll man aber dazu thun/ Non omnis fert omnia tellus, wann ein Eſel nach ſeinem tod verfaulet/ ſo wachſen Kaͤfern darauß/ welche hoͤher fliegen koͤnnen/ als der Eſel davon ſie kommen ſeyn/ gethan hat/ ſolches wollen wir auch von den Haͤſſern des Koͤniglichen Geſchlechts Antimonii verſtanden haben: Nemblich alſo/ daß jhre Nachkoͤmlingen einmal ſehend werden/ vnd dasjenige/ was ſie nicht kennen/ alſo zu ver- achten eynſtellen moͤchten. Ich muß bekennen/ ſo das Antimonium nicht wol iſt bereytet worden/ vnd darzu noch vnvorſichtig von vnerfahrnen Leuten gebrauchet wird/ daß es/ wie gleich ſo wol auch andere vegetabilia, dem Menſchen an ſeiner Geſundheit wol Schaden zufuͤgen koͤnne. Daß man aber darumb ſolches wegen des Mißbrauchs ſolte verwerffen/ were vnweißlich gethan/ gleich als wann etwa ein Kind ein ſcharpffſchneidend Meſſer in die Haͤnde bekompt/ vnd jhme/ oder andern (weilen es kein Verſtand hat/ ſolches zu ge- brauchen) ſchaden thut/ ſolte man darumb das Meſſer/ an ſich ſelbſten gut iſt/ entweder verachten/ oder auch denen erwachſenen zu gebrauchen verbieten/ gute ſcharpf- fe Waffen machen einen guten Arbeiter/ gute ſchnellwuͤrckende vnd kraͤfftige Medi- camenten/ machen einen guten Medicum, vnd je ſchaͤrpffer die Waſſen/ je geſchwin- der ein Bildſchnitzer oder ander Handwercksmann ſein Arbeit durch einen Fehl- ſchnidt verderben/ vnd zu nicht machen kan: Alſo auch mit der Medicin muß verſtan- den werden/ ſo man dieſelbe aber mit Verſtand nach der Kunſt behoͤrlich gebrauchet/ ſo kan in kurtzer Zeit mehr gutes damit gethan werden/ als ſonſten in langer Zeit mit krafftloſen Medicamenten zu thun moͤglich iſt. Gleich wie nun zu einem ſcharpffen Waf- fen/ ein guter Werckmeiſter gehoͤret/ alſo gehoͤret auch zu einer kraͤfftigen Medicin/ ein verſtaͤndiger vnd gewiſſenhaffter Medicus, welcher nach Gelegenheit der Perſon vnd Kranckheit/ die Medicin zu verſtaͤrcken oder zu verſchwaͤchen/ Wiſſenſchafft habe/ vnd nicht alſo vnverſtaͤndig ohne Vnterſcheyd ſein Medicin dar reiche. Wolle ſich auch niemand vermundern/ daß ich dem Antimonio (welcher mit primo ente auri haͤuffig begabet iſt) ſolche groſſe Kraͤfften zuſchreibe/ thaͤte ich noch ze- henmahl ſo viel/ ich luͤge nicht daran/ ſein Lob iſt mit keiner Zungen außzuſprechen/ in Reinigung des Gebluͤts iſt jhme kein Mineral gleich/ dann es den gantzen Menſchen (ſo es zuvorn wol bereytet iſt/ vnd auch verſtaͤndig gebrauchet wird) auff den hoͤchſten Grad ſaͤubert vnd reiniget/ dann es des Goldes beſter vnd nechſter Freund iſt/ welches durch daſſelbe auch von allem Zuſatz vnd Vnreinigkeit/ gleich als allhier von Menſchen geſagt worden/ frey vnd ledig gemacht wird/ vnd kompt ein jedweder Antimonium meh- rentheils mit dem Gold vnd ſeiner Medicin uͤbereyn/ dann auß dem Antimonio durch Kunſt gut vnd beſtaͤndig Gold/ wie im vierdten Theil gelehret wird/ durch ſeygern kan herauß gebracht werden. Vnd was mehr iſt/ wird durch lange Digerirung ein gut Theil deſſelben in Gold verwandelt/ daher zu ſehen/ daß es Goldes Natur vnd Eygen- ſchafft

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 118. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/136>, abgerufen am 24.11.2024.