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Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659.

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Philosophischer Oefen
man davon etwas in newen Wein oder Bier thut/ vnd damit jähren läßt/ so wird das
Bier oder Wein davon also kräfftig/ daß es (so man solches täglich gebrauchet) alle zu-
fallende von übriger Feuchtigkeit/ vnd verdorbenem Geblüt/ entstandene Kranckheiten
verhindert vnd zurück hält/ also daß weder pestis, lepra, scorbutus, melancholia, hypo-
chondriaca,
vnd andere dergleichen Kranckheiten/ bey denen die es täglich gebrauchen/
einwurtzelen kan/ welches jhme kein Metall oder Mineral (außgenommen Gold) nach-
thun kan. So man aber kein Gelegenheit/ ein solchen Spiritum zu machen hätte/ vnd
gern ein solchen Medicinalischen Tranck von dem Antimonio haben wolte/ der nehme
nur die mit Weinstein gemachte Solution, ehe sie distilliret ist worden/ vnd thue da-
von vngefähr vnter ein Ohm newen Wein oder Bier ein oder anderthalb Pfund des-
selben/ vnd lasse solches damit jähren/ so wird die Krafft des Antimonii durch die fer-
mentation
des Weins noch Volatilischer vnd kräfftiger zu würcken. So man aber kei-
nen newen Wein haben köndte/ (weilen solcher nicht allenthalben wächset) so kan man
von Honig/ Zucker/ Bieren/ Feygen/ Kirschen oder dergleichen Früchten/ einen zurich-
ten/ wie im folgenden Dritten Theil gelehret wird/ welcher an statt eines natürlichen
Weins genommen kan werden/ vnd dienen solche medicinalische Weine als ein ge-
wisses vnd sicheres praeservativ, nicht allem vielen Kranckheiten vorzukommen/ son-
dern auch denselben/ so sie den Leib schon eingenommen haben/ würcklich zu begegnen
vnd zu vertreiben. Auch werden dadurch alle äusserliche alte offne Schäden/ nur alle
Tag davon getruncken/ (welche von den Pflastern vnd anderm Schmierwerck kein
Hülff haben erlangen können) von Grund auß geheylet. Dann nicht allein Basilius Va-
lentinus
vnd Theophrastus Paracelsus, sondern auch noch viel andere mehr vor vnd nach
jhnen solches gewust/ vnd viel gutes davon geschrieben haben/ ist aber von wenigen
(weilen jhre Beschreibung etwas dunckel ware/) angenommen/ sondern als ein Vn-
warheit veracht worden/ deßgleichen vnd noch viel mehr möchte auch dieses mein
Schreiben klein geacht werden/ weilen ich keine langwürige vnd kostbare Processen vn-
derweise/ sondern nur nach der Warheit in Einfalt meinem Nächsten zu dienen suche/
welches der hoffärtigen Welt nicht wol in den Ohren klinget/ sondern sich nur mit vn-
nützen vnd eytelen Processen lieber schleppen vnd kitzelen/ als die Warheit hören will/
vnd ist kein Wunder/ daß Gott solche Menschen/ welche nur nach hohen Dingen trach-
ten/ vnd die niedrigen allzeit verachten/ in Irrthumb stecken läßt. Warumb suchen wir
durch viel kopffbrechen vnd subtile langwürige Arbeit vnsere Medicin/ da doch Gott
durch die schlechte Natur vns anders lehret? Were es nicht besser/ daß wir vns von der
einfältigen Natur vnderweisen liessen? Gewißlich/ so wir geringe Dinge liebeten/ wür-
den wir grosse finden. Weilen aber fast alle Menschen nur nach grossen vnd hohen
Dingen trachten/ wird jhnen auch das kleine enthalten. Darumb es gar gut were/ daß
wir vns ein Ding eynbilden könten/ daß auch geringschätzige Ding etwas thun kön-
nen/ gleich wie allhter bey dem Weinstein vnd verächtlichen Antimonio zu sehen ist/ so
würden nicht allein so viel Kohlen/ Gläser/ Materialien vnd andere Dinge/ sondern

auch

Philoſophiſcher Oefen
man davon etwas in newen Wein oder Bier thut/ vnd damit jaͤhren laͤßt/ ſo wird das
Bier oder Wein davon alſo kraͤfftig/ daß es (ſo man ſolches taͤglich gebrauchet) alle zu-
fallende von uͤbriger Feuchtigkeit/ vnd verdorbenem Gebluͤt/ entſtandene Kranckheiten
verhindert vnd zuruͤck haͤlt/ alſo daß weder peſtis, lepra, ſcorbutus, melancholia, hypo-
chondriaca,
vnd andere dergleichen Kranckheiten/ bey denen die es taͤglich gebrauchen/
einwurtzelen kan/ welches jhme kein Metall oder Mineral (außgenommen Gold) nach-
thun kan. So man aber kein Gelegenheit/ ein ſolchen Spiritum zu machen haͤtte/ vnd
gern ein ſolchen Medicinaliſchen Tranck von dem Antimonio haben wolte/ der nehme
nur die mit Weinſtein gemachte Solution, ehe ſie diſtilliret iſt worden/ vnd thue da-
von vngefaͤhr vnter ein Ohm newen Wein oder Bier ein oder anderthalb Pfund deſ-
ſelben/ vnd laſſe ſolches damit jaͤhren/ ſo wird die Krafft des Antimonii durch die fer-
mentation
des Weins noch Volatiliſcher vnd kraͤfftiger zu wuͤrcken. So man aber kei-
nen newen Wein haben koͤndte/ (weilen ſolcher nicht allenthalben waͤchſet) ſo kan man
von Honig/ Zucker/ Bieren/ Feygen/ Kirſchen oder dergleichen Fruͤchten/ einen zurich-
ten/ wie im folgenden Dritten Theil gelehret wird/ welcher an ſtatt eines natuͤrlichen
Weins genommen kan werden/ vnd dienen ſolche medicinaliſche Weine als ein ge-
wiſſes vnd ſicheres præſervativ, nicht allem vielen Kranckheiten vorzukommen/ ſon-
dern auch denſelben/ ſo ſie den Leib ſchon eingenommen haben/ wuͤrcklich zu begegnen
vnd zu vertreiben. Auch werden dadurch alle aͤuſſerliche alte offne Schaͤden/ nur alle
Tag davon getruncken/ (welche von den Pflaſtern vnd anderm Schmierwerck kein
Huͤlff haben erlangen koͤnnen) von Grund auß geheylet. Dann nicht allein Baſilius Va-
lentinus
vnd Theophraſtus Paracelſus, ſondern auch noch viel andere mehr vor vñ nach
jhnen ſolches gewuſt/ vnd viel gutes davon geſchrieben haben/ iſt aber von wenigen
(weilen jhre Beſchreibung etwas dunckel ware/) angenommen/ ſondern als ein Vn-
warheit veracht worden/ deßgleichen vnd noch viel mehr moͤchte auch dieſes mein
Schreiben klein geacht werden/ weilen ich keine langwuͤrige vnd koſtbare Proceſſen vn-
derweiſe/ ſondern nur nach der Warheit in Einfalt meinem Naͤchſten zu dienen ſuche/
welches der hoffaͤrtigen Welt nicht wol in den Ohren klinget/ ſondern ſich nur mit vn-
nuͤtzen vnd eytelen Proceſſen lieber ſchleppen vnd kitzelen/ als die Warheit hoͤren will/
vnd iſt kein Wunder/ daß Gott ſolche Menſchen/ welche nur nach hohen Dingen trach-
ten/ vnd die niedrigen allzeit verachten/ in Irꝛthumb ſtecken laͤßt. Warumb ſuchen wir
durch viel kopffbrechen vnd ſubtile langwuͤrige Arbeit vnſere Medicin/ da doch Gott
durch die ſchlechte Natur vns anders lehret? Were es nicht beſſer/ daß wir vns von der
einfaͤltigen Natur vnderweiſen lieſſen? Gewißlich/ ſo wir geringe Dinge liebeten/ wuͤr-
den wir groſſe finden. Weilen aber faſt alle Menſchen nur nach groſſen vnd hohen
Dingen trachten/ wird jhnen auch das kleine enthalten. Darumb es gar gut were/ daß
wir vns ein Ding eynbilden koͤnten/ daß auch geringſchaͤtzige Ding etwas thun koͤn-
nen/ gleich wie allhter bey dem Weinſtein vnd veraͤchtlichen Antimonio zu ſehen iſt/ ſo
wuͤrden nicht allein ſo viel Kohlen/ Glaͤſer/ Materialien vnd andere Dinge/ ſondern

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[116/0134] Philoſophiſcher Oefen man davon etwas in newen Wein oder Bier thut/ vnd damit jaͤhren laͤßt/ ſo wird das Bier oder Wein davon alſo kraͤfftig/ daß es (ſo man ſolches taͤglich gebrauchet) alle zu- fallende von uͤbriger Feuchtigkeit/ vnd verdorbenem Gebluͤt/ entſtandene Kranckheiten verhindert vnd zuruͤck haͤlt/ alſo daß weder peſtis, lepra, ſcorbutus, melancholia, hypo- chondriaca, vnd andere dergleichen Kranckheiten/ bey denen die es taͤglich gebrauchen/ einwurtzelen kan/ welches jhme kein Metall oder Mineral (außgenommen Gold) nach- thun kan. So man aber kein Gelegenheit/ ein ſolchen Spiritum zu machen haͤtte/ vnd gern ein ſolchen Medicinaliſchen Tranck von dem Antimonio haben wolte/ der nehme nur die mit Weinſtein gemachte Solution, ehe ſie diſtilliret iſt worden/ vnd thue da- von vngefaͤhr vnter ein Ohm newen Wein oder Bier ein oder anderthalb Pfund deſ- ſelben/ vnd laſſe ſolches damit jaͤhren/ ſo wird die Krafft des Antimonii durch die fer- mentation des Weins noch Volatiliſcher vnd kraͤfftiger zu wuͤrcken. So man aber kei- nen newen Wein haben koͤndte/ (weilen ſolcher nicht allenthalben waͤchſet) ſo kan man von Honig/ Zucker/ Bieren/ Feygen/ Kirſchen oder dergleichen Fruͤchten/ einen zurich- ten/ wie im folgenden Dritten Theil gelehret wird/ welcher an ſtatt eines natuͤrlichen Weins genommen kan werden/ vnd dienen ſolche medicinaliſche Weine als ein ge- wiſſes vnd ſicheres præſervativ, nicht allem vielen Kranckheiten vorzukommen/ ſon- dern auch denſelben/ ſo ſie den Leib ſchon eingenommen haben/ wuͤrcklich zu begegnen vnd zu vertreiben. Auch werden dadurch alle aͤuſſerliche alte offne Schaͤden/ nur alle Tag davon getruncken/ (welche von den Pflaſtern vnd anderm Schmierwerck kein Huͤlff haben erlangen koͤnnen) von Grund auß geheylet. Dann nicht allein Baſilius Va- lentinus vnd Theophraſtus Paracelſus, ſondern auch noch viel andere mehr vor vñ nach jhnen ſolches gewuſt/ vnd viel gutes davon geſchrieben haben/ iſt aber von wenigen (weilen jhre Beſchreibung etwas dunckel ware/) angenommen/ ſondern als ein Vn- warheit veracht worden/ deßgleichen vnd noch viel mehr moͤchte auch dieſes mein Schreiben klein geacht werden/ weilen ich keine langwuͤrige vnd koſtbare Proceſſen vn- derweiſe/ ſondern nur nach der Warheit in Einfalt meinem Naͤchſten zu dienen ſuche/ welches der hoffaͤrtigen Welt nicht wol in den Ohren klinget/ ſondern ſich nur mit vn- nuͤtzen vnd eytelen Proceſſen lieber ſchleppen vnd kitzelen/ als die Warheit hoͤren will/ vnd iſt kein Wunder/ daß Gott ſolche Menſchen/ welche nur nach hohen Dingen trach- ten/ vnd die niedrigen allzeit verachten/ in Irꝛthumb ſtecken laͤßt. Warumb ſuchen wir durch viel kopffbrechen vnd ſubtile langwuͤrige Arbeit vnſere Medicin/ da doch Gott durch die ſchlechte Natur vns anders lehret? Were es nicht beſſer/ daß wir vns von der einfaͤltigen Natur vnderweiſen lieſſen? Gewißlich/ ſo wir geringe Dinge liebeten/ wuͤr- den wir groſſe finden. Weilen aber faſt alle Menſchen nur nach groſſen vnd hohen Dingen trachten/ wird jhnen auch das kleine enthalten. Darumb es gar gut were/ daß wir vns ein Ding eynbilden koͤnten/ daß auch geringſchaͤtzige Ding etwas thun koͤn- nen/ gleich wie allhter bey dem Weinſtein vnd veraͤchtlichen Antimonio zu ſehen iſt/ ſo wuͤrden nicht allein ſo viel Kohlen/ Glaͤſer/ Materialien vnd andere Dinge/ ſondern auch

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolf: Johannis Rudolphi Glauberi Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Bd. 2. Frankfurt (Main), 1659, S. 116. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera02_1659/134>, abgerufen am 23.11.2024.