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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Ander Theil
verstäcket eine jedwedere Medicin, welches der Gottlose nicht gläubet noch hören wil/ de-
rentwegen einmal solches wird fühlen müssen. Eine Artzney kan zwar wol durch zulas-
sung Gottes ohne Gebät den Krancken gesund machen/ (vnd das Brod ohne Dancksa-
gung genossen/) den Hunger stillen/ wie es bey den vnvernünfftigen Creaturen täglich
geschicht/ ist aber eine viehische vnd nicht menschlische Weise/ die Gaben Gottes zu genies-
sen. Aber Christlich/ zum vordersten in Kranckheiten/ Gott vmb Hülff anruffen/ vnd
darnach die Medicin gebrauchen/ so wird vnzweiffelhafftig ein glücklicher success dar-
auff erfolgen. Daß du aber dir einbilden möchtest/ als wann durch diese Medicin eine
jedwedere Kranckheit/ wie alt vnd eingewurtzelt sie auch wäre/ ohne Vnterscheid vnfehl-
bar zu vertreiben sey/ ist nicht also zuverstehen. Dann allhier nur von solchen Kranck-
heiten gesagt wird/ denen noch durch natürliche Mittel zu begegnen/ vnd Gott auch mit
zu frieden ist/ vnd zulassen wil daß sie vertrieben werden. Dann bißweilen seynd bey
manchen Menschen die innerliche Viscera durch dicke humores also eingenommen vnd
tartarisiret, daß es nicht müglich durch Medicamenten wie kräfftig vnd gut sie auch seyn
möchten/ selbe wieder zu recht zu bringen. Bißweilen seynd Lungen vnd Leber allbereit
schier gantz verfault/ ehe man am rechten Ort Hülff suchet/ wer kan andere wieder dafür
darsetzen? Es wachsen die innerliche principal-Glieder/ wann sie einmal verzehrt seyn/
nicht wieder/ wie den Krebsen vnd Spinnen die Füß/ wann sie ihnen abgebrochen. Deß-
gleichen hat bißweilen auch Gott dem Menschen eine Kranckheit auffgelegt/ die er nicht
wil daß sie sol geheilet werden/ solche vnd dergleichen Kranckheiten seynd den Menschen
mit natürlichen Mitteln vnmüglich zu curiren. Gott aber seynd alle Ding müglich/ der
in solchen verzweiffelten Kranckheiten allein helffen kan wann er wil/ vnd sonst keiner.
Dieses nun seynd vnheilbare Kranckheiten/ welche mit meiner Panacea nicht zu curiren/
vnd nicht Quartana, Lepra, Podagra, Epilepsia, vnd Hydropisis, wie ihnender mehren-
theil einbildet/ vnd die Experientz hergegen das Contrarium bezeuget. Vnd obwoln alle
Kranckheitendes Menschen von Jahr zu Jahr ärger vnd beschwerlicher werden/ vnd sich
mit den Sünden häuffen vnd vermehren/ so hat doch der allergnädigste Gott hergegen
auch dieses gegeben/ daß auch je länger je mehr kräfftigere natürliche Mittel durch der
Menschen Fleiß vnd eingebung Gottes erfunden werden/ also daß es nimmer fehlet/ wann
Gott verwundet/ Er auch wieder heilen vnd seine Allmacht beweisen kan. Es wäre zu
wünschen/ daß doch einmal der vnnütze Streit vnd eiteles disputiren vnd Philosophiren
der Gelehrten auffgehoben/ vnd die wahre Erkäntnüß Gottes dargegen eingeführet wür-
de/ es solte viel eine andere Welt seyn. Dann durch die wahre Erkäntnüß Gottes ge-
het den Menschen ein sonderbar Licht auff/ welcher so desselben mangelt/ ihme alles dun-
ckel vnd finster ist/ ja alle Geheimnüssen der Natur verborgen bleiben. Die meiste Sorg/
Mühe/ Arbeit vnd Fleiß der Menschen ist jetzunder allein/ seinen Nachsten hassen/ verach-
ten/ befechten vnd bestreiten/ ja gantz vnd gar verfluchen/ vnd mit Leib vnd Seel in die
Hölle wünschen/ welches ja nicht seyn solte/ dann Gott nicht wil daß ein Mensch den an-
dern verdamme/ sondern ihme allein das Vrtheil/ vnd die Rach wil vorbehalten haben.

Wo

Ander Theil
verſtaͤcket eine jedwedere Medicin, welches der Gottloſe nicht glaͤubet noch hoͤren wil/ de-
rentwegen einmal ſolches wird fuͤhlen muͤſſen. Eine Artzney kan zwar wol durch zulaſ-
ſung Gottes ohne Gebaͤt den Krancken geſund machen/ (vnd das Brod ohne Danckſa-
gung genoſſen/) den Hunger ſtillen/ wie es bey den vnvernuͤnfftigen Creaturen taͤglich
geſchicht/ iſt aber eine viehiſche vnd nicht menſchliſche Weiſe/ die Gaben Gottes zu genieſ-
ſen. Aber Chriſtlich/ zum vorderſten in Kranckheiten/ Gott vmb Huͤlff anruffen/ vnd
darnach die Medicin gebrauchen/ ſo wird vnzweiffelhafftig ein gluͤcklicher ſucceſs dar-
auff erfolgen. Daß du aber dir einbilden moͤchteſt/ als wann durch dieſe Medicin eine
jedwedere Kranckheit/ wie alt vnd eingewurtzelt ſie auch waͤre/ ohne Vnterſcheid vnfehl-
bar zu vertreiben ſey/ iſt nicht alſo zuverſtehen. Dann allhier nur von ſolchen Kranck-
heiten geſagt wird/ denen noch durch natuͤrliche Mittel zu begegnen/ vnd Gott auch mit
zu frieden iſt/ vnd zulaſſen wil daß ſie vertrieben werden. Dann bißweilen ſeynd bey
manchen Menſchen die innerliche Viſcera durch dicke humores alſo eingenommen vnd
tartariſiret, daß es nicht muͤglich durch Medicamenten wie kraͤfftig vnd gut ſie auch ſeyn
moͤchten/ ſelbe wieder zu recht zu bringen. Bißweilen ſeynd Lungen vnd Leber allbereit
ſchier gantz verfault/ ehe man am rechten Ort Huͤlff ſuchet/ wer kan andere wieder dafuͤr
darſetzen? Es wachſen die innerliche principal-Glieder/ wann ſie einmal verzehrt ſeyn/
nicht wieder/ wie den Krebſen vnd Spinnen die Fuͤß/ wann ſie ihnen abgebrochen. Deß-
gleichen hat bißweilen auch Gott dem Menſchen eine Kranckheit auffgelegt/ die er nicht
wil daß ſie ſol geheilet werden/ ſolche vnd dergleichen Kranckheiten ſeynd den Menſchen
mit natuͤrlichen Mitteln vnmuͤglich zu curiren. Gott aber ſeynd alle Ding muͤglich/ der
in ſolchen verzweiffelten Kranckheiten allein helffen kan wann er wil/ vnd ſonſt keiner.
Dieſes nun ſeynd vnheilbare Kranckheiten/ welche mit meiner Panacea nicht zu curiren/
vnd nicht Quartana, Lepra, Podagra, Epilepſia, vnd Hydropiſis, wie ihnender mehren-
theil einbildet/ vnd die Experientz hergegen das Contrarium bezeuget. Vnd obwoln alle
Kranckheitendes Menſchen von Jahr zu Jahr aͤrger vnd beſchwerlicher werden/ vnd ſich
mit den Suͤnden haͤuffen vnd vermehren/ ſo hat doch der allergnaͤdigſte Gott hergegen
auch dieſes gegeben/ daß auch je laͤnger je mehr kraͤfftigere natuͤrliche Mittel durch der
Menſchen Fleiß vnd eingebung Gottes erfunden werden/ alſo daß es nim̃er fehlet/ wann
Gott verwundet/ Er auch wieder heilen vnd ſeine Allmacht beweiſen kan. Es waͤre zu
wuͤnſchen/ daß doch einmal der vnnuͤtze Streit vnd eiteles diſputiren vnd Philoſophiren
der Gelehrten auffgehoben/ vnd die wahre Erkaͤntnuͤß Gottes dargegen eingefuͤhret wuͤr-
de/ es ſolte viel eine andere Welt ſeyn. Dann durch die wahre Erkaͤntnuͤß Gottes ge-
het den Menſchen ein ſonderbar Licht auff/ welcher ſo deſſelben mangelt/ ihme alles dun-
ckel vnd finſter iſt/ ja alle Geheimnuͤſſen der Natur verborgen bleiben. Die meiſte Sorg/
Muͤhe/ Arbeit vnd Fleiß der Menſchen iſt jetzunder allein/ ſeinen Nachſten haſſen/ verach-
ten/ befechten vnd beſtreiten/ ja gantz vnd gar verfluchen/ vnd mit Leib vnd Seel in die
Hoͤlle wuͤnſchen/ welches ja nicht ſeyn ſolte/ dann Gott nicht wil daß ein Menſch den an-
dern verdamme/ ſondern ihme allein das Vrtheil/ vnd die Rach wil vorbehalten haben.

Wo
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[68/0096] Ander Theil verſtaͤcket eine jedwedere Medicin, welches der Gottloſe nicht glaͤubet noch hoͤren wil/ de- rentwegen einmal ſolches wird fuͤhlen muͤſſen. Eine Artzney kan zwar wol durch zulaſ- ſung Gottes ohne Gebaͤt den Krancken geſund machen/ (vnd das Brod ohne Danckſa- gung genoſſen/) den Hunger ſtillen/ wie es bey den vnvernuͤnfftigen Creaturen taͤglich geſchicht/ iſt aber eine viehiſche vnd nicht menſchliſche Weiſe/ die Gaben Gottes zu genieſ- ſen. Aber Chriſtlich/ zum vorderſten in Kranckheiten/ Gott vmb Huͤlff anruffen/ vnd darnach die Medicin gebrauchen/ ſo wird vnzweiffelhafftig ein gluͤcklicher ſucceſs dar- auff erfolgen. Daß du aber dir einbilden moͤchteſt/ als wann durch dieſe Medicin eine jedwedere Kranckheit/ wie alt vnd eingewurtzelt ſie auch waͤre/ ohne Vnterſcheid vnfehl- bar zu vertreiben ſey/ iſt nicht alſo zuverſtehen. Dann allhier nur von ſolchen Kranck- heiten geſagt wird/ denen noch durch natuͤrliche Mittel zu begegnen/ vnd Gott auch mit zu frieden iſt/ vnd zulaſſen wil daß ſie vertrieben werden. Dann bißweilen ſeynd bey manchen Menſchen die innerliche Viſcera durch dicke humores alſo eingenommen vnd tartariſiret, daß es nicht muͤglich durch Medicamenten wie kraͤfftig vnd gut ſie auch ſeyn moͤchten/ ſelbe wieder zu recht zu bringen. Bißweilen ſeynd Lungen vnd Leber allbereit ſchier gantz verfault/ ehe man am rechten Ort Huͤlff ſuchet/ wer kan andere wieder dafuͤr darſetzen? Es wachſen die innerliche principal-Glieder/ wann ſie einmal verzehrt ſeyn/ nicht wieder/ wie den Krebſen vnd Spinnen die Fuͤß/ wann ſie ihnen abgebrochen. Deß- gleichen hat bißweilen auch Gott dem Menſchen eine Kranckheit auffgelegt/ die er nicht wil daß ſie ſol geheilet werden/ ſolche vnd dergleichen Kranckheiten ſeynd den Menſchen mit natuͤrlichen Mitteln vnmuͤglich zu curiren. Gott aber ſeynd alle Ding muͤglich/ der in ſolchen verzweiffelten Kranckheiten allein helffen kan wann er wil/ vnd ſonſt keiner. Dieſes nun ſeynd vnheilbare Kranckheiten/ welche mit meiner Panacea nicht zu curiren/ vnd nicht Quartana, Lepra, Podagra, Epilepſia, vnd Hydropiſis, wie ihnender mehren- theil einbildet/ vnd die Experientz hergegen das Contrarium bezeuget. Vnd obwoln alle Kranckheitendes Menſchen von Jahr zu Jahr aͤrger vnd beſchwerlicher werden/ vnd ſich mit den Suͤnden haͤuffen vnd vermehren/ ſo hat doch der allergnaͤdigſte Gott hergegen auch dieſes gegeben/ daß auch je laͤnger je mehr kraͤfftigere natuͤrliche Mittel durch der Menſchen Fleiß vnd eingebung Gottes erfunden werden/ alſo daß es nim̃er fehlet/ wann Gott verwundet/ Er auch wieder heilen vnd ſeine Allmacht beweiſen kan. Es waͤre zu wuͤnſchen/ daß doch einmal der vnnuͤtze Streit vnd eiteles diſputiren vnd Philoſophiren der Gelehrten auffgehoben/ vnd die wahre Erkaͤntnuͤß Gottes dargegen eingefuͤhret wuͤr- de/ es ſolte viel eine andere Welt ſeyn. Dann durch die wahre Erkaͤntnuͤß Gottes ge- het den Menſchen ein ſonderbar Licht auff/ welcher ſo deſſelben mangelt/ ihme alles dun- ckel vnd finſter iſt/ ja alle Geheimnuͤſſen der Natur verborgen bleiben. Die meiſte Sorg/ Muͤhe/ Arbeit vnd Fleiß der Menſchen iſt jetzunder allein/ ſeinen Nachſten haſſen/ verach- ten/ befechten vnd beſtreiten/ ja gantz vnd gar verfluchen/ vnd mit Leib vnd Seel in die Hoͤlle wuͤnſchen/ welches ja nicht ſeyn ſolte/ dann Gott nicht wil daß ein Menſch den an- dern verdamme/ ſondern ihme allein das Vrtheil/ vnd die Rach wil vorbehalten haben. Wo

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 68. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/96>, abgerufen am 23.11.2024.