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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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vnd ihres gleichen/ dörffen keiner correction, vnd können wie in dem Ersten Theil ge-
lehret/ in ihre liebliche Essentias bereitet werden/ diejenige aber/ welche starck operiren/
vnd gefährlich zu gebrauchen/ als da seyn Hyoscyamus, Cicuta, Mandragora, Opium,
Tabacum, Napellus, Cocculli de Lavande, Nuces Vomicae, &c.
Diese bedörffen ei-
ner guten correctur, oder sie seynd vnsicher zu gebrauchen. So sie aber wie oben gelehrt/
durch das feurige menstruum solvirt vnd corrigirt seyn/ darff man solche gar wol vnd si-
cher in Leib nehmen/ thun Wunderdinge in Medicina, was zuvorn gifftig gewesen/ ist
hernacher ein Antidotum oder medicin gegen die Giffte; als zum Exempel/ der Hyos-
cyamus, Mandragora
vnd Opium, seynd an sich selber stupefactiva, suprimiren vnd vn-
terdrucken den Spir. Vitalem, vnd inficiren das Humidum Radicale, machen schläffe-
rig vnd todt/ so dieselbe aber durch das feurige Wasser corrigirt, vnd ihnen ihre Gifft be-
nommen/ so seynd sie nicht mehr schädlich/ sondern legen alle innerliche vnd äusserliche
Schmertzen/ vnd stillen die erzörnten vnd auß ihrer Ruhe gebrachten Spir. Vitales, brin-
gen alles so jrr vnd vnruhig ist/ wieder zu recht/ vnd an behörliche Stelle/ machen einen
sanfften vnd vnschädlichen Schlaf/ treiben die gifftige Humores, durch den Schweiß
auß dem Leib/ vnd stellen alles wieder in einen ruhigen Stand/ vnd gute Ordnung/ dar-
durch viel grosse Kranckheiten vertrieben werden. Die Cicuta, der Napellus, Cocculli
de Lavande,
vnd Nuces Vomicae, machen nicht allein einen tödtlichen vnd gifftigen
Schlaf/ sondern auch starcke Vomitus, vnd reissen in dem Leib mit benehmung alles
Verstands/ Sinn und Witz deß Menschen/ vnd endlich/ wo deren zu viel in Leib kommt/ vnd
durch das vomiren nicht bald wieder darauß geholffen wird/ den Tod einführen/ so sie a-
ber corrigirt, ihre Gifft vmbgekehrt/ vnd in eine Medicin verwandelt werden/ machen
sie hernach nicht allein keine solche schreckliche schmertzhaffte vnd tödtliche Symptomata,
sondern penetriren den gantzen Leib/ vnschädlich vnd vnempfindlicher Weiß/ vnd beneh-
men alle Obstructiones, treiben alles Böse durch den Schweiß vnd Vrin/ wie auch per
Sedes
auß dem Leib/ reinigen die Viscera, von vnreinen Humoribus, dadurch verborge-
ne Kranckheiten glücklich vertrieben werden/ haben sie vorhin das Haupt beschwehrt/
doll vnd vnsinnig gemacht/ so reinigen vnd purgieren sie jetzunder/ dasselbige von schwe-
ren vnd schädlichen Dünsten/ stärcken das Hirn/ vnd machen ein gut Ingenium oder
Gedächtnüß/ also daß sie allzeit dasjenige was sie vor der correction verderbt/ jetzunder
gut machen/ doch daß man dieselbe/ den einen als den andern Weg/ vorsichtiglich gebrau-
che vnd wolzusehe/ wie man damit vmbgehe/ auff daß der Sachen ja nicht zu viel gethan
werde/ dann mit solchen durchdringenden Artzneyen nicht zu schertzen ist.

Die allerstärckste purgirende Vegetabilien, als Esula, Cataputia, Staphisagria,
Gummi, Gutra
vnd dergleichen/ wann sie in diesem Menstruo solvirt/ vnd praecipitiret/
dieselbe ihre vehemente, vnd gleichsam gifftige Natur verlieren/ vnd in linde vnd sichere
purgantia corrigirt werden. NB. Dieses sol man in acht nehmen bey dieser Solution,
weilen das Semen Esulae, Cataputiae, Staphisagriae, wie auch das Gummi Gutta, vnd
Scamoncum, einer fetten Resinosischer Natur vnd Eigenschafft ist/ derohalben mit dem

Spir.

Ander Theil
vnd ihres gleichen/ doͤrffen keiner correction, vnd koͤnnen wie in dem Erſten Theil ge-
lehret/ in ihre liebliche Eſſentias bereitet werden/ diejenige aber/ welche ſtarck operiren/
vnd gefaͤhrlich zu gebrauchen/ als da ſeyn Hyoſcyamus, Cicuta, Mandragora, Opium,
Tabacum, Napellus, Cocculli de Lavande, Nuces Vomicæ, &c.
Dieſe bedoͤrffen ei-
ner guten correctur, oder ſie ſeynd vnſicher zu gebrauchen. So ſie aber wie oben gelehrt/
durch das feurige menſtruum ſolvirt vnd corrigirt ſeyn/ darff man ſolche gar wol vnd ſi-
cher in Leib nehmen/ thun Wunderdinge in Medicina, was zuvorn gifftig geweſen/ iſt
hernacher ein Antidotum oder medicin gegen die Giffte; als zum Exempel/ der Hyoſ-
cyamus, Mandragora
vnd Opium, ſeynd an ſich ſelber ſtupefactiva, ſuprimiren vnd vn-
terdrucken den Spir. Vitalem, vnd inficiren das Humidum Radicale, machen ſchlaͤffe-
rig vnd todt/ ſo dieſelbe aber durch das feurige Waſſer corrigirt, vnd ihnen ihre Gifft be-
nommen/ ſo ſeynd ſie nicht mehr ſchaͤdlich/ ſondern legen alle innerliche vnd aͤuſſerliche
Schmertzen/ vnd ſtillen die erzoͤrnten vnd auß ihrer Ruhe gebrachten Spir. Vitales, brin-
gen alles ſo jrꝛ vnd vnruhig iſt/ wieder zu recht/ vnd an behoͤrliche Stelle/ machen einen
ſanfften vnd vnſchaͤdlichen Schlaf/ treiben die gifftige Humores, durch den Schweiß
auß dem Leib/ vnd ſtellen alles wieder in einen ruhigen Stand/ vnd gute Ordnung/ dar-
durch viel groſſe Kranckheiten vertrieben werden. Die Cicuta, der Napellus, Cocculli
de Lavande,
vnd Nuces Vomicæ, machen nicht allein einen toͤdtlichen vnd gifftigen
Schlaf/ ſondern auch ſtarcke Vomitus, vnd reiſſen in dem Leib mit benehmung alles
Verſtands/ Siñ und Witz deß Menſchen/ vnd endlich/ wo deren zu viel in Leib kom̃t/ vnd
durch das vomiren nicht bald wieder darauß geholffen wird/ den Tod einfuͤhren/ ſo ſie a-
ber corrigirt, ihre Gifft vmbgekehrt/ vnd in eine Medicin verwandelt werden/ machen
ſie hernach nicht allein keine ſolche ſchreckliche ſchmertzhaffte vnd toͤdtliche Symptomata,
ſondern penetriren den gantzen Leib/ vnſchaͤdlich vnd vnempfindlicher Weiß/ vnd beneh-
men alle Obſtructiones, treiben alles Boͤſe durch den Schweiß vnd Vrin/ wie auch per
Sedes
auß dem Leib/ reinigen die Viſcera, von vnreinen Humoribus, dadurch verborge-
ne Kranckheiten gluͤcklich vertrieben werden/ haben ſie vorhin das Haupt beſchwehrt/
doll vnd vnſinnig gemacht/ ſo reinigen vnd purgieren ſie jetzunder/ daſſelbige von ſchwe-
ren vnd ſchaͤdlichen Duͤnſten/ ſtaͤrcken das Hirn/ vnd machen ein gut Ingenium oder
Gedaͤchtnuͤß/ alſo daß ſie allzeit dasjenige was ſie vor der correction verderbt/ jetzunder
gut machen/ doch daß man dieſelbe/ den einen als den andern Weg/ vorſichtiglich gebrau-
che vnd wolzuſehe/ wie man damit vmbgehe/ auff daß der Sachen ja nicht zu viel gethan
werde/ dann mit ſolchen durchdringenden Artzneyen nicht zu ſchertzen iſt.

Die allerſtaͤrckſte purgirende Vegetabilien, als Eſula, Cataputia, Staphiſagriã,
Gummi, Gutra
vnd dergleichen/ wann ſie in dieſem Menſtruo ſolvirt/ vnd præcipitiret/
dieſelbe ihre vehemente, vnd gleichſam gifftige Natur verlieren/ vnd in linde vnd ſichere
purgantia corrigirt werden. NB. Dieſes ſol man in acht nehmen bey dieſer Solution,
weilen das Semen Eſulæ, Cataputiæ, Staphiſagriæ, wie auch das Gummi Gutta, vnd
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[56/0084] Ander Theil vnd ihres gleichen/ doͤrffen keiner correction, vnd koͤnnen wie in dem Erſten Theil ge- lehret/ in ihre liebliche Eſſentias bereitet werden/ diejenige aber/ welche ſtarck operiren/ vnd gefaͤhrlich zu gebrauchen/ als da ſeyn Hyoſcyamus, Cicuta, Mandragora, Opium, Tabacum, Napellus, Cocculli de Lavande, Nuces Vomicæ, &c. Dieſe bedoͤrffen ei- ner guten correctur, oder ſie ſeynd vnſicher zu gebrauchen. So ſie aber wie oben gelehrt/ durch das feurige menſtruum ſolvirt vnd corrigirt ſeyn/ darff man ſolche gar wol vnd ſi- cher in Leib nehmen/ thun Wunderdinge in Medicina, was zuvorn gifftig geweſen/ iſt hernacher ein Antidotum oder medicin gegen die Giffte; als zum Exempel/ der Hyoſ- cyamus, Mandragora vnd Opium, ſeynd an ſich ſelber ſtupefactiva, ſuprimiren vnd vn- terdrucken den Spir. Vitalem, vnd inficiren das Humidum Radicale, machen ſchlaͤffe- rig vnd todt/ ſo dieſelbe aber durch das feurige Waſſer corrigirt, vnd ihnen ihre Gifft be- nommen/ ſo ſeynd ſie nicht mehr ſchaͤdlich/ ſondern legen alle innerliche vnd aͤuſſerliche Schmertzen/ vnd ſtillen die erzoͤrnten vnd auß ihrer Ruhe gebrachten Spir. Vitales, brin- gen alles ſo jrꝛ vnd vnruhig iſt/ wieder zu recht/ vnd an behoͤrliche Stelle/ machen einen ſanfften vnd vnſchaͤdlichen Schlaf/ treiben die gifftige Humores, durch den Schweiß auß dem Leib/ vnd ſtellen alles wieder in einen ruhigen Stand/ vnd gute Ordnung/ dar- durch viel groſſe Kranckheiten vertrieben werden. Die Cicuta, der Napellus, Cocculli de Lavande, vnd Nuces Vomicæ, machen nicht allein einen toͤdtlichen vnd gifftigen Schlaf/ ſondern auch ſtarcke Vomitus, vnd reiſſen in dem Leib mit benehmung alles Verſtands/ Siñ und Witz deß Menſchen/ vnd endlich/ wo deren zu viel in Leib kom̃t/ vnd durch das vomiren nicht bald wieder darauß geholffen wird/ den Tod einfuͤhren/ ſo ſie a- ber corrigirt, ihre Gifft vmbgekehrt/ vnd in eine Medicin verwandelt werden/ machen ſie hernach nicht allein keine ſolche ſchreckliche ſchmertzhaffte vnd toͤdtliche Symptomata, ſondern penetriren den gantzen Leib/ vnſchaͤdlich vnd vnempfindlicher Weiß/ vnd beneh- men alle Obſtructiones, treiben alles Boͤſe durch den Schweiß vnd Vrin/ wie auch per Sedes auß dem Leib/ reinigen die Viſcera, von vnreinen Humoribus, dadurch verborge- ne Kranckheiten gluͤcklich vertrieben werden/ haben ſie vorhin das Haupt beſchwehrt/ doll vnd vnſinnig gemacht/ ſo reinigen vnd purgieren ſie jetzunder/ daſſelbige von ſchwe- ren vnd ſchaͤdlichen Duͤnſten/ ſtaͤrcken das Hirn/ vnd machen ein gut Ingenium oder Gedaͤchtnuͤß/ alſo daß ſie allzeit dasjenige was ſie vor der correction verderbt/ jetzunder gut machen/ doch daß man dieſelbe/ den einen als den andern Weg/ vorſichtiglich gebrau- che vnd wolzuſehe/ wie man damit vmbgehe/ auff daß der Sachen ja nicht zu viel gethan werde/ dann mit ſolchen durchdringenden Artzneyen nicht zu ſchertzen iſt. Die allerſtaͤrckſte purgirende Vegetabilien, als Eſula, Cataputia, Staphiſagriã, Gummi, Gutra vnd dergleichen/ wann ſie in dieſem Menſtruo ſolvirt/ vnd præcipitiret/ dieſelbe ihre vehemente, vnd gleichſam gifftige Natur verlieren/ vnd in linde vnd ſichere purgantia corrigirt werden. NB. Dieſes ſol man in acht nehmen bey dieſer Solution, weilen das Semen Eſulæ, Cataputiæ, Staphiſagriæ, wie auch das Gummi Gutta, vnd Scamoncum, einer fetten Reſinoſiſcher Natur vnd Eigenſchafft iſt/ derohalben mit dem Spir.

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 56. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/84>, abgerufen am 24.11.2024.