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Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658.

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Trost der Seefahrenden.
ding vor GOtt/ vnd hübschen Menschen/ deme nichts zu vergleichen/ warumb solte man
dann nicht ein Remedium dargege[n geb]rauchen. Jch habe all hier dieselbe nur ein wenig
angerührt:man könte all das Vbel[/] so durch die Trunckenheit kömmt/ nicht auff eine
grosse Ochsenhaut schreiben. Darumb billich jederman solche scheuhen solte; wird
mich auch kein frommer Mensch verdencken/ daß ich eine Medicin dargegen zu gebrau-
chen verschreibe. Es werdens doch wenige zu Hertzen nehmen/ die es aber thun/ werden
sich wol darbey finden/ vnd gar keine Rewe tragen/ daß sie von einem solchen schändli-
chen Laster abgestanden.

Auff daß ich nun den günstigen Leser nicht lang anffhalte mit der Medicin gegen
die Trunckenheit/ so sage ich/ daß der Spiritus Salis dafür bestehen kan: dann wann star-
cke Weine oder auch alt Bier getruncken werden: so ist nichts in den Magen/ welcher
den subtilen Spiritum binden möge/ derohalben die Wärme denselben also bald vbersich
in den Kopff distillirt, da benimbt er den Verstand/ Gesicht vnd Gehör/ beraubet den
Menschen von allen seinen fünff Sinnen/ vnd macht auß einen gesunden Menschen ei-
nen Krancken; so man aber mit oder vnter den Wein etwas Spiritus Salis gebraucht/ so
schliesst er den Magenmund/ vnd lässt die Geister so starck nicht auffsteigen; auch hält vnd
bindet er die Spiritus, vnd benimbt ihnen etlicher massen ihre Stärcke/ daß sie also nicht
übersich kommen; auch lescht er auch den Durst/ vnd macht den Wein zu gegen/ wann
der Durst dardurch geleschet wird: Dann wann jemand Durst hat/ so trinckt er öffter vnd
mehrers/ als wann er keinen Durst hat: Je öffter vnd mehrers er dann trincket/ je balder
er truncken wird. Auch schadet der Wein so leichtlich nicht der Leber/ wann er also mit
Spiritu Salis gemischet worden dann so viel der Spiritus deß Weins die Leber erhitzet/ so
viel kan der Spiritus Salis wiederumb gut machen: Darzu lässt der Spiritus Salis den
Wein nicht lang in dem Magen/ führet denselben schnell durch den Urin hinweg/ vnd je
ehender der zu viel getrunckene Wein wieder auß dem Leib kommt/ je besser es ist/ vnd je
weniger Schaden er thun kan. Er soll aber auff obbeschriebene Weise bereitet/ vnd auch
rectificirt seyn/ dann ein solcher das nicht thun kan/ welcher nicht sauber vnd rein berei-
ret ist. Wann der Wein dem Mund schmecket/ so kan man schwerlich nachlassen/ so lang
man Durst darnach hat: Wann aber der Durst benommen/ so wird auch der Wein nit
mehr begehret/ vnd bleibet man bey gutem Verstand/ vnd kan seine Sachen verrichten/
vnd seiner Profession abwarten. Wenig nehmens in acht/ wie das trincken einen Mann
zu rück werffen kan. Es ist nicht vmb den Wein allein zu thun/ welchen man vnnützlich
verschwendet/ davon man doch viel Tage mässig darmit hätte haußhalten können/ sondern
es wird die edle Zeit übel angelegt vnd verschlissen; auch verspielt durch Karten vnd
Würffel/ mancher so viel bey dem Trunck auff einmal/ darmit er lang hätte haußhalten
können; macht seinen eigenen Leib kranck/ daß er den folgenden Tag auch nichts verrich-
ten kan. Er führet sein Seele in Gefahr/ vnd ärgert die Jugend/ gehet ihnen mit bösen
Exempeln vor/ welches er hart zu verantworten hat; macht sich selber bey andern zum
Spott.

Jn

Troſt der Seefahrenden.
ding vor GOtt/ vnd huͤbſchen Menſchen/ deme nichts zu vergleichen/ warumb ſolte man
dann nicht ein Remedium dargege[n geb]rauchen. Jch habe all hier dieſelbe nur ein wenig
angeruͤhrt:man koͤnte all das Vbel[/] ſo durch die Trunckenheit koͤmmt/ nicht auff eine
groſſe Ochſenhaut ſchreiben. Darumb billich jederman ſolche ſcheuhen ſolte; wird
mich auch kein frommer Menſch verdencken/ daß ich eine Medicin dargegen zu gebrau-
chen verſchreibe. Es werdens doch wenige zu Hertzen nehmen/ die es aber thun/ werden
ſich wol darbey finden/ vnd gar keine Rewe tragen/ daß ſie von einem ſolchen ſchaͤndli-
chen Laſter abgeſtanden.

Auff daß ich nun den guͤnſtigen Leſer nicht lang anffhalte mit der Medicin gegen
die Trunckenheit/ ſo ſage ich/ daß der Spiritus Salis dafuͤr beſtehen kan: dann wann ſtar-
cke Weine oder auch alt Bier getruncken werden: ſo iſt nichts in den Magen/ welcher
den ſubtilen Spiritum binden moͤge/ derohalben die Waͤrme denſelben alſo bald vberſich
in den Kopff diſtillirt, da benimbt er den Verſtand/ Geſicht vnd Gehoͤr/ beraubet den
Menſchen von allen ſeinen fuͤnff Sinnen/ vnd macht auß einen geſunden Menſchen ei-
nen Krancken; ſo man aber mit oder vnter den Wein etwas Spiritus Salis gebraucht/ ſo
ſchlieſſt er den Magenmund/ vnd laͤſſt die Geiſter ſo ſtarck nicht auffſteigen; auch haͤlt vnd
bindet er die Spiritus, vnd benimbt ihnen etlicher maſſen ihre Staͤrcke/ daß ſie alſo nicht
uͤberſich kommen; auch leſcht er auch den Durſt/ vnd macht den Wein zu gegen/ wann
der Durſt dardurch geleſchet wird: Dann wañ jemand Durſt hat/ ſo trinckt er oͤffter vnd
mehrers/ als wann er keinen Durſt hat: Je oͤffter vnd mehrers er dann trincket/ je balder
er truncken wird. Auch ſchadet der Wein ſo leichtlich nicht der Leber/ wann er alſo mit
Spiritu Salis gemiſchet worden dann ſo viel der Spiritus deß Weins die Leber erhitzet/ ſo
viel kan der Spiritus Salis wiederumb gut machen: Darzu laͤſſt der Spiritus Salis den
Wein nicht lang in dem Magen/ fuͤhret denſelben ſchnell durch den Urin hinweg/ vnd je
ehender der zu viel getrunckene Wein wieder auß dem Leib kommt/ je beſſer es iſt/ vnd je
weniger Schaden er thun kan. Er ſoll aber auff obbeſchriebene Weiſe bereitet/ vnd auch
rectificirt ſeyn/ dann ein ſolcher das nicht thun kan/ welcher nicht ſauber vnd rein berei-
ret iſt. Wann der Wein dem Mund ſchmecket/ ſo kan man ſchwerlich nachlaſſen/ ſo lang
man Durſt darnach hat: Wann aber der Durſt benommen/ ſo wird auch der Wein nit
mehr begehret/ vnd bleibet man bey gutem Verſtand/ vnd kan ſeine Sachen verrichten/
vnd ſeiner Profeſſion abwarten. Wenig nehmens in acht/ wie das trincken einen Mann
zu ruͤck werffen kan. Es iſt nicht vmb den Wein allein zu thun/ welchen man vnnuͤtzlich
verſchwendet/ davon man doch viel Tage maͤſſig darmit haͤtte haußhaltẽ koͤnnen/ ſondern
es wird die edle Zeit uͤbel angelegt vnd verſchliſſen; auch verſpielt durch Karten vnd
Wuͤrffel/ mancher ſo viel bey dem Trunck auff einmal/ darmit er lang haͤtte haußhalten
koͤnnen; macht ſeinen eigenen Leib kranck/ daß er den folgenden Tag auch nichts verrich-
ten kan. Er fuͤhret ſein Seele in Gefahr/ vnd aͤrgert die Jugend/ gehet ihnen mit boͤſen
Exempeln vor/ welches er hart zu verantworten hat; macht ſich ſelber bey andern zum
Spott.

Jn
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[568/0582] Troſt der Seefahrenden. ding vor GOtt/ vnd huͤbſchen Menſchen/ deme nichts zu vergleichen/ warumb ſolte man dann nicht ein Remedium dargegen gebrauchen. Jch habe all hier dieſelbe nur ein wenig angeruͤhrt:man koͤnte all das Vbel/ ſo durch die Trunckenheit koͤmmt/ nicht auff eine groſſe Ochſenhaut ſchreiben. Darumb billich jederman ſolche ſcheuhen ſolte; wird mich auch kein frommer Menſch verdencken/ daß ich eine Medicin dargegen zu gebrau- chen verſchreibe. Es werdens doch wenige zu Hertzen nehmen/ die es aber thun/ werden ſich wol darbey finden/ vnd gar keine Rewe tragen/ daß ſie von einem ſolchen ſchaͤndli- chen Laſter abgeſtanden. Auff daß ich nun den guͤnſtigen Leſer nicht lang anffhalte mit der Medicin gegen die Trunckenheit/ ſo ſage ich/ daß der Spiritus Salis dafuͤr beſtehen kan: dann wann ſtar- cke Weine oder auch alt Bier getruncken werden: ſo iſt nichts in den Magen/ welcher den ſubtilen Spiritum binden moͤge/ derohalben die Waͤrme denſelben alſo bald vberſich in den Kopff diſtillirt, da benimbt er den Verſtand/ Geſicht vnd Gehoͤr/ beraubet den Menſchen von allen ſeinen fuͤnff Sinnen/ vnd macht auß einen geſunden Menſchen ei- nen Krancken; ſo man aber mit oder vnter den Wein etwas Spiritus Salis gebraucht/ ſo ſchlieſſt er den Magenmund/ vnd laͤſſt die Geiſter ſo ſtarck nicht auffſteigen; auch haͤlt vnd bindet er die Spiritus, vnd benimbt ihnen etlicher maſſen ihre Staͤrcke/ daß ſie alſo nicht uͤberſich kommen; auch leſcht er auch den Durſt/ vnd macht den Wein zu gegen/ wann der Durſt dardurch geleſchet wird: Dann wañ jemand Durſt hat/ ſo trinckt er oͤffter vnd mehrers/ als wann er keinen Durſt hat: Je oͤffter vnd mehrers er dann trincket/ je balder er truncken wird. Auch ſchadet der Wein ſo leichtlich nicht der Leber/ wann er alſo mit Spiritu Salis gemiſchet worden dann ſo viel der Spiritus deß Weins die Leber erhitzet/ ſo viel kan der Spiritus Salis wiederumb gut machen: Darzu laͤſſt der Spiritus Salis den Wein nicht lang in dem Magen/ fuͤhret denſelben ſchnell durch den Urin hinweg/ vnd je ehender der zu viel getrunckene Wein wieder auß dem Leib kommt/ je beſſer es iſt/ vnd je weniger Schaden er thun kan. Er ſoll aber auff obbeſchriebene Weiſe bereitet/ vnd auch rectificirt ſeyn/ dann ein ſolcher das nicht thun kan/ welcher nicht ſauber vnd rein berei- ret iſt. Wann der Wein dem Mund ſchmecket/ ſo kan man ſchwerlich nachlaſſen/ ſo lang man Durſt darnach hat: Wann aber der Durſt benommen/ ſo wird auch der Wein nit mehr begehret/ vnd bleibet man bey gutem Verſtand/ vnd kan ſeine Sachen verrichten/ vnd ſeiner Profeſſion abwarten. Wenig nehmens in acht/ wie das trincken einen Mann zu ruͤck werffen kan. Es iſt nicht vmb den Wein allein zu thun/ welchen man vnnuͤtzlich verſchwendet/ davon man doch viel Tage maͤſſig darmit haͤtte haußhaltẽ koͤnnen/ ſondern es wird die edle Zeit uͤbel angelegt vnd verſchliſſen; auch verſpielt durch Karten vnd Wuͤrffel/ mancher ſo viel bey dem Trunck auff einmal/ darmit er lang haͤtte haußhalten koͤnnen; macht ſeinen eigenen Leib kranck/ daß er den folgenden Tag auch nichts verrich- ten kan. Er fuͤhret ſein Seele in Gefahr/ vnd aͤrgert die Jugend/ gehet ihnen mit boͤſen Exempeln vor/ welches er hart zu verantworten hat; macht ſich ſelber bey andern zum Spott. Jn

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Zitationshilfe: Glauber, Johann Rudolph: Philosophi & Medici Celeberrimi Opera Chymica. Frankfurt (Main), 1658, S. 568. In: Deutsches Textarchiv <https://www.deutschestextarchiv.de/glauber_opera01_1658/582>, abgerufen am 25.11.2024.